Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Men hypotetiskt igen, och inte för att hacka på dig, OM nu abort skulle vara lagligt i v 35 som du funderade på om du önskade, du är väl ändå OK på att någon skulle få mata och ta hand om barnet eller är din önskan att barnet skulle antingen avlivas eller lämnas därhän att dö av svält etc? Inget som skulle hända IRL förstås eftersom det är olagligt men jag är seriöst nyfiken på ditt tänk. Jag hoppas Du inte tar illa upp!
Lite kluven, jag har väl iom ''aborten'' avsagt mig barnet helt och hållet. Dock skulle jag inte vilja veta om barnet klarar sig.
Om det var en abort tar man väl död på barnet redan innan den kommer ut eller har jag fått det om bakfoten?
Om det var en avbruten graviditet, alltså barnet lever med stöts ut för tidigt så är det väl som vilken annan unge som helst som modern inte vill ha?
Du hackar verkligen inte, du disskuterar ju på en trevlig nivå :)

• Gilla
Reactions: ako
Nu överlever många för tidigt födda barn födda vid 22 veckors ålder så så galet initiativ var det inte - läkaren har kanske erfarenhet av att rädda barn i den åldern, det är därför gränsen ligger där.
Jo det var galet. Det var en laglig abort. Inte någon galning som mig utan en vanlig kvinna som de dragit ut på tiden för.

Det är det som är problemet, de drog ut på tiden. Hon var beviljad abort och att läkaren försöker återuppliva det medicinska avfallet är riktigt fult.

Nu överlever många för tidigt födda barn födda vid 22 veckors ålder så så galet initiativ var det inte - läkaren har kanske erfarenhet av att rädda barn i den åldern, det är därför gränsen ligger där.

Galet initiativ för att det var ett aborterat, oönskat foster. Inte ett prematurt önskat barn.
Inte nog med att det finns stora risker att fostret växer upp med men utan man riskerar också moderns mentala hälsa - i mina ögon var det helt och hållet fel!
Lagen och den generella proceduren borde kanske ses över, men inte gränsen. Läkarens licens borde också få en ordentlig genomgång.

Är barnläkare alltid med vid sena aborter? Det låter ju udda. Jag kan förstå läkaren då hen var just BARNläkare men det är förstås ingen ursäkt till detta beteende.

Är barnläkare alltid med vid sena aborter? Det låter ju udda. Jag kan förstå läkaren då hen var just BARNläkare men det är förstås ingen ursäkt till detta beteende.
Vad jag förstått tillkallades barnläkaren när barnet/fostret levde.

Vad gäller om du skulle upptäcka försent, dvs. efter vecka 22, att du var gravid och inte vill vara gravid gäller att graviditeten avbryts vid särskilda skäl och barnet föds som vanligt. Du har sedan din fulla rätt att adoptera bort eller behålla barnet själv. Du behöver alltså inte gå graviditeten ut men barnet dödas inte heller, det hade varit mord.

Vad jag förstått tillkallades barnläkaren när barnet/fostret levde.

Vad gäller om du skulle upptäcka försent, dvs. efter vecka 22, att du var gravid och inte vill vara gravid gäller att graviditeten avbryts vid särskilda skäl och barnet föds som vanligt. Du har sedan din fulla rätt att adoptera bort eller behålla barnet själv. Du behöver alltså inte gå graviditeten ut men barnet dödas inte heller, det hade varit mord.
Det känns så himla konstigt i den här kvinnans fall, jag har inte lusläst alla länkar så jag kanske bara är korkad.
Men hon blev beviljad abort innan v22, det drog ut på tiden mot hennes vilja och om aborten genomförs klassas det som mord?
Varför är det mord att döda fostret i magen, v22, men helt ok att en beviljad sen abort går över tiden och får självdö utanför magen?

Galet initiativ för att det var ett aborterat, oönskat foster. Inte ett prematurt önskat barn.
Inte nog med att det finns stora risker att fostret växer upp med men utan man riskerar också moderns mentala hälsa - i mina ögon var det helt och hållet fel!
Lagen och den generella proceduren borde kanske ses över, men inte gränsen. Läkarens licens borde också få en ordentlig genomgång.
Läkaren följde lagen, varför ska man se över dennes licens och inte lagen?

Lite kluven, jag har väl iom ''aborten'' avsagt mig barnet helt och hållet. Dock skulle jag inte vilja veta om barnet klarar sig.
Om det var en abort tar man väl död på barnet redan innan den kommer ut eller har jag fått det om bakfoten?
Om det var en avbruten graviditet, alltså barnet lever med stöts ut för tidigt så är det väl som vilken annan unge som helst som modern inte vill ha?
Du hackar verkligen inte, du disskuterar ju på en trevlig nivå :)
Meningen med en (sen) abort är att fostret ska dö innan det kommer ut, ja. Vilket då uppenbarligen inte alltid lyckas, även om det nog för anses ovanligt.

Läkaren följde lagen, varför ska man se över dennes licens och inte lagen?
Jag tänker gå ut på en lem här och helt enkelt anta att läkaren visste att det rörde sig om en abort som dragit ut på tiden och att det därmed rörde sig om ett oönskat foster. Istället för att använda sitt omdöme i riktningen att sätta in återupplivande (inte ens livsuppehållande) åtgärder kunde människan låtit abortionen förbli vad den var. En abortion. Inte en födsel.
Lagen beviljade aborten. Allt väl. Läkaren borde fullfölja den, så får väl Svea Rike sedan bita sig i tummen och fundera på om de inte borde prioritera sena aborter i framtiden, så att inte liknande händer.

Är det inte okej att tro sig följa lagen?
Jo jag förstår att hon gjorde vad hon trodde var hennes plikt enligt lag. Hon är trots allt barnläkare och såg ett människofoster, jag tror basolut inte hon agerade av illvilja mot modern eller liknande.
Dock var hon närvarande vid en abort, inte en tidig födsel. Då ska fostret ses som inget annat än medicinskt avfall.

Men eftersom folk behöver TRO att man följer en lag så måste lagen ses över.

Tillägg, förstår fortfarande inte varför barnläkaren tillkallades?(någon sa att hon blev tillkallad) Hur blev hon tillkallad? I stil med ''Hjälp det är ett döende foster här!'' eller ''Hjälp fostret sluta lida'' med hjälp av läkemedel.

Men nu så är lagen inte utformad så.
Om du vill att det skall vara på det viset så är det något som måste beslutas politiskt.
Just nu så är beslutet att efter V22 så är ett levande fött foster ett barn med alldeles egna rättigheter till vård och överlevnad.

Ja jag tycker helt klart att man måste se över lagen så att detta inte ska kunna förekomma. Även om det bara handlar om ett fåtal fall är det ändå onödigt många. En godkänd abort måste ha företräde före när man räknas som en människa med egna rättigheter. Sen är det givetvis bättre med en tidig abort än en sen men det finns så många olika anledningar varför man står där och ett beslut måste fullföljas oavsett vilken vecka det är.

Jag lämnar tråden nu då det känns som att jag mest bara upprepar mig. Tingeling!

Jag är så jäkla glad att jag knappt ligger med karlar längre, och sålunda slipper oroa mig för något liknande. XD

Det känns så himla konstigt i den här kvinnans fall, jag har inte lusläst alla länkar så jag kanske bara är korkad.
Men hon blev beviljad abort innan v22, det drog ut på tiden mot hennes vilja och om aborten genomförs klassas det som mord?
Varför är det mord att döda fostret i magen, v22, men helt ok att en beviljad sen abort går över tiden och får självdö utanför magen?
Jag håller med dig. Det känns konstigt och som att mycket har gått väldigt fel. Barnet skulle aldrig ha fötts levande och inte heller så sent som i vecka 22. Samtidigt vet jag med min 78 timmars förlossning i bagaget att allt inte alltid går som planerat eller som personalen tror utefter vad de ser vid undersökningar. En abort som drar över till vecka 22 räknas inte som mord men fostret skulle aldrig fötts levande. Om du läser abortlagstiftningen http://www.riksdagen.se/sv/dokument...attningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595 så får en abort inte utföras om fostret bedöms som livsdugligt utanför livmodern. Det gör det i dagsläget i vecka 22. Vi har alltså en veckas marginal (aborten ska vara slutförd innan kvinnan går in i vecka 22) men ibland blir det fel, fel som inte ska få hända. Om man skulle döda ett barn i magen efter vecka 22 så är det mord eftersom det barnet hade haft en chans att överleva utanför livmodern. Det är alltså om barnet/fostret kan överleva utanför livmodern som är det avgörande.

Jag tänker gå ut på en lem här och helt enkelt anta att läkaren visste att det rörde sig om en abort som dragit ut på tiden och att det därmed rörde sig om ett oönskat foster. Istället för att använda sitt omdöme i riktningen att sätta in återupplivande (inte ens livsuppehållande) åtgärder kunde människan låtit abortionen förbli vad den var. En abortion. Inte en födsel.
Lagen beviljade aborten. Allt väl. Läkaren borde fullfölja den, så får väl Svea Rike sedan bita sig i tummen och fundera på om de inte borde prioritera sena aborter i framtiden, så att inte liknande händer.
Som sagt det är två lagar som krockar, man kan inte klandra en läkare för att följa lagen, det verkar då mer som häxjakt och att man behöver en syndabocka. Ja, det är högst olyckligt och fel att situationen uppstod och det behövs praxis och rutiner för att det inte ska uppstå igen.

Jag är så jäkla glad att jag knappt ligger med karlar längre, och sålunda slipper oroa mig för något liknande. XD
Om jag ändå kunde hålla mig ifrån dom :rofl:
Är supernoga med kondom, och tar gravtest ca varannan månad så jag känner dock inte att jag kan göra mer för att vara säker :D
Tyvärr funkar inte piller, stavar, spiraler på mig, kroppen/huvudet mår inte bra av det :(

Jo jag förstår att hon gjorde vad hon trodde var hennes plikt enligt lag. Hon är trots allt barnläkare och såg ett människofoster, jag tror basolut inte hon agerade av illvilja mot modern eller liknande.
Dock var hon närvarande vid en abort, inte en tidig födsel. Då ska fostret ses som inget annat än medicinskt avfall.

Men eftersom folk behöver TRO att man följer en lag så måste lagen ses över.

Tillägg, förstår fortfarande inte varför barnläkaren tillkallades?(någon sa att hon blev tillkallad) Hur blev hon tillkallad? I stil med ''Hjälp det är ett döende foster här!'' eller ''Hjälp fostret sluta lida'' med hjälp av läkemedel.
Det blir så mycket enklare om folk läste länkar i ts o fler länkar i diverse inlägg innan man postar inlägg.
Barnläkaren var inte närvarande vid aborten, hon tillkallades av personalen då de upptäckte att fostret/barnet visade livstecken.
Enligt socialstyrelsen (?) har hon inte gjort något fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka