Att försöka återuppliva legalt aborterade foster

Det är svårt att säga hur de som är födda runt v 22 och klarade sig, är förberedda av sjukvården för livet utanför livmodern.
Finns indikation att det kan bli en födsel och kvinnan läggs in så får hon ju mediciner som bl a påskyndar fostrets lungutveckling och beroende på tiden där har det såklart betydelse för överlevnaden.
Tyvärr syns sådan förberedande behandling i statistiken vad jag förstått?, vilket kan innebära att oförberedda barn i v 22 faktiskt inte klarar sig.( även om de får medicin då efteråt)

Ett barn som ska aborteras sent då i v 21, får inte den behandlingen och det jag har sett av barn födda v 22 , utan förberedande behandling, så är de alldeles för omogna, att lungorna är tillräckligt utvecklade att de kan syresätta barnet är ju liksom prio 1 för överlevnad ( det finns såklart mer som ska fungera), det hjälper inte med vare sig syre, cpap, respirator om lungorna inte kan ta upp syret.(alla svarar inte på behandling).

Tack! Det var väldigt informativt.

Såg på Nyhetsmorgon för några veckor sen och då sas det att i Sverige som har en framstående premateurvård lyckas man med barn födda från v 23 för det mesta men i enstaka fall redan från v 21.

Så rätt galet att abort tillåts ända till v 22. Samtidigt är det bra med tanke på alla missbrukare som skaffar barn.

Jag kommer tex att göra alla möjliga test och skäms inte över att jag vill ha ett friskt barn. Allt handlar ju om barnets livskvalité. Det hade varit fruktansvärt att bära fram ett barn med tex "Fjärilssjukan" och se det lida hela sitt liv fram till typ 10 års ålder när kroppen oftast inte orkar mer. Aldrig :cry:

Och så kommer jag att göra snitt för att minska risken för förlossningskada såsom syrebrist osv.

Såg på Nyhetsmorgon för några veckor sen och då sas det att i Sverige som har en framstående premateurvård lyckas man med barn födda från v 23 för det mesta men i enstaka fall redan från v 21.

Så rätt galet att abort tillåts ända till v 22. Samtidigt är det bra med tanke på alla missbrukare som skaffar barn.
Då återkommer vi till frågan hur länge dom lever o vilket liv de får.
Vilket avhandlats några gånger i tråden.

Jag kommer tex att göra alla möjliga test och skäms inte över att jag vill ha ett friskt barn. Allt handlar ju om barnets livskvalité. Det hade varit fruktansvärt att bära fram ett barn med tex "Fjärilssjukan" och se det lida hela sitt liv fram till typ 10 års ålder när kroppen oftast inte orkar mer. Aldrig :cry:

Och så kommer jag att göra snitt för att minska risken för förlossningskada såsom syrebrist osv.
Snitt ökar risken för allergi. Mitt barns pappa har så svår allergi att jag skulle klassa det som ett handikapp (livslång medicinering, konstant astma = kan inte motionera, akuta sjukhusbesök varje år, kan inte besöka vem som helst, måste ha koll på innehållet i maten han äter, kan inte ens sitta på gräsmattan). Jag var därför livrädd för att bli snittad, bebis skulle ut den naturliga vägen och han skulle få lite bajs på sig. Så jag gjorde en helt annan bedömning än du när det gällde vad som är säkrast för barnet. Detta trots att jag jobbat med funktionshindrade barn i princip hela mitt yrkesverksamma liv och sett väldigt svåra fall av förlossningsskadade barn.

Snitt ökar risken för allergi. Mitt barns pappa har så svår allergi att jag skulle klassa det som ett handikapp (livslång medicinering, konstant astma = kan inte motionera, akuta sjukhusbesök varje år, kan inte besöka vem som helst, måste ha koll på innehållet i maten han äter, kan inte ens sitta på gräsmattan). Jag var därför livrädd för att bli snittad, bebis skulle ut den naturliga vägen och han skulle få lite bajs på sig. Så jag gjorde en helt annan bedömning än du när det gällde vad som är säkrast för barnet. Detta trots att jag jobbat med funktionshindrade barn i princip hela mitt yrkesverksamma liv och sett väldigt svåra fall av förlossningsskadade barn.

Precis samma här och just därför jag fått höra såååå många ggr av vår överläkare "förlossningsskada"....

Jag och min syster är födda med snitt och ingen har någon allergi. Båda pga att vi inte ville vända oss, jag 3 veckor tidig och hon exakt datum. Har faktiskt aldrig hört att snitt = allergi.

Det där är en myt!! Trodde ingen gick på den längre.

Det finns barn som föds med handikapp som får bra liv, det finns de som föds friska som mår miserabelt.

ABSOLUT! :up:

Det där är jag mycket väl medveten om, som jag skrev, allt borde utgå ifrån barnets kommande livskvalité.

Sen att vissa föräldrar inte ens klarar av ett "friskt" är en helt annan diskussion :down:

Tänkte väl det! :up:

Jag snittades när dottern föddes 2015, och frågade då typ samtlig vårdpersonal som jag träffade om snitt = allergi stämde. De sa att det var absolut inte så utan att det är en myt och något som kommer från när man vill motarbeta de som vill få planerat snitt. Jag kommer aldrig föda på annat sätt. Får inte föda på annat sätt heller.

Det anser nog ingen men tänk på att du också kunde hamnat där, bland missbrukare och pack, för såvitt jag vet är ingen människa garanterad att födas i gräddfil och med psykisk hälsa.

Absolut inte men droger är ett medvetet val man kan välja bort. Jag tex röker men skulle aldrig någonsin utsätta ett foster för det så den dagen jag och min sambo blir gravida så är det noll tolerans mot rökning oavsett om jag skulle känna för att röka eller inte.
Som ett ex.

Och ang psykisk ohälsa så finns det absolut dom som med hjälp och stöd klarar av ett barn
men jag har också varit boendestödjare där det inte gick och anmälan osv fick gå in.

OM jag någonsin skulle ha egna barn skulle jag precis som du göra precis allt jag kan för att se till att det iallfall inte har missbildningar som sjukdomen du nämde, eller bara en arm tex. Har en 87 årig bekant som mår så dåligt över att bara ha en arm, blev född så och har blivit konstant mobbad som yngre och det sitter ju i.
Att vilja ha ett friskt barn ser jag inget fel i.

Jag snittades när dottern föddes 2015, och frågade då typ samtlig vårdpersonal som jag träffade om snitt = allergi stämde. De sa att det var absolut inte så utan att det är en myt och något som kommer från när man vill motarbeta de som vill få planerat snitt. Jag kommer aldrig föda på annat sätt. Får inte föda på annat sätt heller.

:heart

Finns inget allternativ för mig heller. Nu vet jag inte om jag fysiskt sett måste eller inte då jag inte fått barn ännu men min sambo vet redan nu och håller med om att vill man ha snitt och känner starkt i magen att det är enda sättet även om jag rent tekniskt skulle klara av att föda vaginalt så blir det så även om vi själva får bekosta det.

OM jag någonsin skulle ha egna barn skulle jag precis som du göra precis allt jag kan för att se till att det iallfall inte har missbildningar som sjukdomen du nämde, eller bara en arm tex. Har en 87 årig bekant som mår så dåligt över att bara ha en arm, blev född så och har blivit konstant mobbad som yngre och det sitter ju i.
Att vilja ha ett friskt barn ser jag inget fel i.

:):heart

Ja men precis, livskvalitén är avgörande för mig! Ser ingen lycka i att föda ett barn så sjukt att hela livet blir ett lidande bara för att man ska vara en "livshjälte" så att säga.
Det kanske låter tufft men jag som är mitt i smeten pga mitt jobb vet om baksidan hur det kan gå på boenden, samhällets pekpinnar osv!

Sen är det givetvis skillnad på funktionsnedsättning och funktionsnedsättning och det vill jag verkligen poängtera högljutt! Livskvalité som sagt! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka