Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men är det verkligen inga kvinnor som jobbar på reklambyråerÄndå orkar du klaga på klagandet borde inte det vara höjden av gnäll och energislöseri.
Eftersom reklamen stämmer i bäcken med könrollstänkande så ser jag inget konstigt med att man påpekar det. Vill man ha en förändring så måste ju saker förändras. Dvs vi måste ändra oss och det gör man ju bara genom korrigeringar.
Jag frågar igen, är det verkligen inga kvinnor som jobbar på reklambyråer. Om dom gör det varför är dom då delaktiga till att skapa en sån reklamDet hade naturligtvis inte varit något problem i en jämställd värld. Men nu lever vi inte i den världen, utan i en värld där män ses som starkare, mer kompetenta, mer beslutsamma etc etc. Och då är det ett problem när man använder detta slags sterotyper i reklam. Mannan ser allvarlig och bestämd ut och ser det som en självklarhet att han äger en bank. Kvinnan ler vänt, har en flickaktig rosett i håret och är liksom helt förvååånad över att lilla hooon kan äga en bank. Det språk och de bilder vi dagligen matas med har en oerhörd makt. Att detta över huvud taget slank igenom i bolagets eget beslutsfattande är anmärkningsvärt.
För att inte tala om popgruppen Of Monsters and Men. Där har vi en samling män och en kvinna. Män är Men och kvar är då kvinnan så då är monstret. Hur ska vi hantera detta dåTex boken om monster jag precis läste för litet barn, -detta monster heter Z och har två huvuden och så en tvåa. Kön på monstret spelade ingen roll för "storyn" och påverkade inte utseendet av det. Så varför var 7 st monster pojknamn och tre monster flicknamn?
Det hade inte heller gjort någonting om det var tvärtom i 50% av fallen.
Men då återstår huvudproblemet och det är ju att det är 1 st kvinna och 5 män. Det här ser ju fruktansvärt illa ut inför barn ungdomar som uppfostras till att män o kvinnor ska vara jämnt fördelat. Hur ska vi hantera detta. Borde man inte ha en mer jämn fördelning när man bildar en grupp? Musikbranchen är ju trots allt ett arbete som alla andraFast i fallet med namnet på gruppen skulle jag säga att det ska tolkas som monster och människor...