Att föda på 10 000 meters höjd

Sv: Att föda på 10 000 meters höjd

Gud!!! Hade det hänt mig hade jag varit livrädd. Skönt att allt gick bra.

*kl*

Själv hade jag hunnit flyga fram och tillbaks till Thailand ca 4 gången innan dottern kommit ut. Blir alltid lika förvånad över att det KAN gå så fort:D

Skönt att allt gick bra för dem iallafall, viken häftig hitsoria att berätta sen när hon blir lite äldre.

Och jag undrar över nationalistet. Brukar inte barn få medborgarskap i det land det föds + efter föräldrarnas. Dvs skulle vi som svensk familj föda barn i Australien skulle barnet kunna vara både svensk och australiensare om det vill. Hur blir det uppe i luften?

Jag hann inte fram till bb, min snutta hade bråttom ut :D Så det blev utan bedövning med sambon som barnmorska.

Nej, så enkelt är det inte. Min son är född i Sverige av svensk mamma och kanadensisk pappa. Men han är bara svensk medborgare. Vi måste ansöka om kanadensiskt medborgarskap, skicka in papper, betala pengar.
Min bästa vän födde barn i sverige. Både hon och pappan är kanadensare. Barnet fick dock bara svenskt medborgarskap.

hehe, mamma skulle kört in mej då jag inte är tillsammans med pappan.
och hade inte jag och en kompis kört och mött henne hade jag fött i bilen:p

var det ditt första barn också?

så coolt att vissa kan ha så bråttom ut och vissa tar flera timmar, ibland dagar:)

Är det verkligen så enkelt att få medborgarskap i Australien ??

Jag trodde faktiskt det. Fast i Riztos exempel så är ju barnet fött i Sverige och fick ansöka om Kanadensiskt medborgarskap.

Ett tag funderade jag och min man på att söka australiensiskt visum (eller vad kallas det? inte medborgarskap med permanent residence). Förhoppningsvis gör vi det någon gång i livet om vi fortfarande har chansen. Tack vare attraktiva utbildningar och släkt i landet så uppfyllde vi åtminstone för några år sedan kraven. Mina släktingar där (faster med familj; 5 barn som numera har barn och barnbarn) flyttade dit 1972. Mina kusiner och faster + man är inte medborgare men har permanent residence-status. Kusinerna som har familj är alla gifta med australiensare och deras barn har sett till att få både svenskt och australiensiskt pass. Om man ansökte om svenskt pass innan man fyllde 18 var det tydligen lättare, detta kunde de göra tack vare att den ena av deras föräldrar fortfarande är svenska medborgare. Underlättar lite vid resor i europa då sverige ju är med i EU. Vissa av mina kusinbarn hade aldrig varit i Sverige då de så att säga blev svenska.

Jag har för mig att det var så att OM jag skulle ha fött barn under min vistelse i Australien skulle mitt barn ha kunnat bli australiensare men inte jag automatiskt i alla fall. Men jag kanske minns fel.

Jag har för mig att min mamma har sagt att de skärpt tillgången till permanent uppehållstillstånd. När hon var ung på 70-talet så skickade de nästan det bara man ansökte om information om att bo där, ja inte riktigt men nästan, men nu är det tydligen rejält svårt enligt en vän som flyttat dit.

kl

Jag tror dom flesta länder har skärpt kraven dom senaste åren.
Min pojkvän är österrikare och jag är svensk och vi vill att vårat barn ska få dubbla medborgarskap. Jag kommer föda i Sverige och barnet kommer då automatiskt bli svensk medborgare. Destå krångligare är det med det österrikiska, hade jag och pv varit gifta hade det enligt österrikiska regler vait enkelt för barnet att få det österrikiska medborgarskapet, men nu verkar det knappt som det går. Men det borde gå på något sätt så vi ska leta vidare bland allt byråkratiskt.

Jag har för mig att min mamma har sagt att de skärpt tillgången till permanent uppehållstillstånd. När hon var ung på 70-talet så skickade de nästan det bara man ansökte om information om att bo där, ja inte riktigt men nästan, men nu är det tydligen rejält svårt enligt en vän som flyttat dit.

Stäåmmer säkert. När min faster med familj flyttade 72 så skrek de efter arbetskraft. Om de stannade minst 3 år eller något sånt så bekostade Australien deras flytt, och de är ju kvar än.

Ja, det är svårt numera men inte omöjligt. De har en slags poängsystem där man får poäng efter kriterier man uppfyller om jag fattat det rätt. Tex att jag har såpass nära släkt i landet gav viss poäng, våra utbildningar och ålder andra etc. Sen var det så att man skulle ha arbetat inom sitt yrke minst 2 av de 3 senaste åren (tror jag det var) och minst 6 av de 12 senaste månaderna då man skulle ansöka om visum. Vi hade precis varit i landet 6 månader då och därmed inte arbetat 6 av de 12 senaste månaderna... Men nu har vi det och har ändå inte sökt... Tydligen ändras visumkriterierna ganska ofta så de rekommenderar en att anlita företag som hjälper till med visumansökningarna för att man själv ska slippa sätta sig in i krångliga regler som kanske precis har ändrats...

Hm jag försökte forska, men det mesta var ganska luddigt.

Jag tror fortfarande inte att bara för att man är på resa i Australien (ett svenskt par ) och föder där så får barnet australienskt medborgarskap.

Vet en ytlig bekant som fick barn med en australienare och det barnet hade svårt att få medborgarskap så länge dom inte var gifta .

Senast ändrad:

Jag kan tanka mig att det funkar i AUS som det gor har i England. Dvs, svensk mamma och "infodd" ;) pappa (gifta), far barn. Barnet far automatiskt svenskt medborgarskap eftersom mamman ar svensk. Och far aven automatiskt det andra landets medborgarskap pga pappan. Men det ar inte alla lander som godkanner dubbla medborgarskap. Och jag kan tanka mig att det blir krangligare om foraldrarna inte ar gifta, da gar man nog pa mamman skulle jag tro.

Har en svensk kompis har i England som ar gift med en svensk, de har bott har i 10 ar. De har tva barn, bada fodda har, men de ar INTE engelska medborgare utan bara svenska. Pga foraldrarna, som ju faktiskt inte ar engelska medborgare utan bara rakar vara bosatta har.

Ja så kan det kanske vara :)

Dom har iaf fått igenom det nu i och med att dom gift sig, så nu får även mamman stanna i landet ( efter många om och men )

Och jag undrar över nationalistet. Brukar inte barn få medborgarskap i det land det föds + efter föräldrarnas. Dvs skulle vi som svensk familj föda barn i Australien skulle barnet kunna vara både svensk och australiensare om det vill. Hur blir det uppe i luften?

Barnet får, om jag minns rätt, mammans/föräldrarnas medborgarskap. Kanske tur det om man skulle råka föda ombord på ett flyg med iransk/nordkoreansk eller liknande registrering.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 175
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar