Att få trillingar....

diamonia

Trådstartare
På naturlig väg.

Hur gör man? Hur blir vardagen?

Byta hus, byta bil, säg adjö till ditt liv typ eller?

Man kan ju inte ens åka till affären eller BVC?!

En i min omgivning fick nyligen veta att hon väntade trillingar. De blir 5 barn i familjen.

Berätta allt ni vet om trillingmammors vardag!
 
Sv: Att få trillingar....

Kan tänka mig att i början kan de vara riktigt jobbigt med 3 blöjbarn som inte kan göra nått. Men när de blir äldre så borde de inte vara jobbigare med 3 st lika gamla barn som med 3st med olika ålder. Förutsatt då att de inte blir 3 riktiga hulliganer!
 
Sv: Att få trillingar....

Hon jag är inhyrd med hästarna hos är trillingmamma.
Vet att hon stora delar av tiden då de var småbarn hade barnskötare som hjälp.
Tror också det var som nu att hon jobbade hemifrån.
 
Sv: Att få trillingar....

Jag har med för mig att man har rätt till hjälp i hemmet när man får tre. I vissa fall även då man får tvillingar. En kompis blev beviljad hemhjälp då hon hade en tvååring och en nyfödd.
 
Sv: Att få trillingar....

Har hört att man oftast får hjälp med vardagsskötseln s a s men att det varierar från kommun till kommun då de själva bestämmer hur mycket hjälp varje familj ska få.
 
Sv: Att få trillingar....

varför skulle vardagen skilja sig för en trilling-familj som blivit det på naturlig väg från en som blivit det på konstgjord?

(i Sverige så får man väl ändå räkna de "konstgjorda" trillingarna som en slump eftersom man inte inseminerar någon med mer än 2 mogna ägg (jag fick avbryta en gång för att jag hade ett stort ägg och två till på G som skulle hinna växa till mogna) och man sätter bara i undantagsfall tillbaka mer än 2 embryon - oftast vill de bara sätta tillbaka 1 åt gången vid IVF)
 
Sv: Att få trillingar....

En kompis blev beviljad hemhjälp då hon hade en tvååring och en nyfödd.

Åhh låter som rena lyxen. Det hade varit najs för ett år sen när man hade en treåring, en tvåråring och en nyfödd.
 
Sv: Att få trillingar....

Med natrurlig väg menar jag förståss utan provrör. Är inte alls insatt i frågan om hur man gör i Sverige så ber om ursäkt om någon känner sig trampad på tårna!

Men det jag menade var att de inte hade provrör och jag tror inte de hade tvillingar i släkten.
 
Sv: Att få trillingar....

Vad jag förstår så får man 3 hela föräldraledigheter (till skillnad från tvillingar) så att man kan vara hemma båda två och dessutom rätt till stöd från kommunen. Jag tror faktiskt att det går riktigt bra men ny större bil lär bli en nödvändighet. Man bör också räkna med att det oftast blir prematurer och man får spendera en del tid på neo i början. Att få tre på en gång är verkligen rikedom ifråga om barn!:love:
 
Sv: Att få trillingar....

Nej, precis som vid tvillingsfödsel får man 180 dagar extra per barn, varav 90 st lägsta nivå. Vid trillingar således 840 dagar varav 270 lägsta nivå.

Jag har en trillingmamma i min bekantskapskrets och de har beviljats hemhjälp 20 timmar i veckan, men det verkar skilja sig stort från kommun till kommun.
 
Sv: Att få trillingar....

Aha, då stämmer det inte vad jag tidigare läst på nätet. Tack för att du rättade mig!
 
Sv: Att få trillingar....

den stora skillnaden tror jag är att tre fixar man inte ensam, man måste vara två vuxna rent praktiskt. Tvillingar kan man amma och bära samtidigt om det kniper men tre går inte. Det blir också bökigare med vagn för tre.
 
Sv: Att få trillingar....

P
En i min omgivning fick nyligen veta att hon väntade trillingar. De blir 5 barn i familjen.

Precis som min sambos familj! :D Min svärmor fick min sambo och sedan ett barn till. Sedan tyckte det kunde vara trevligt med ett tredje barn. Någon måste dock hört fel och trott att de sa att de ville ha tre barn till eftersom det tredje barnet visade sig vara trillingar.

Det var nog ingen dans på rosor med en fyraåring, en tvååring och tre bäbisar :angel:. De hade i varje fall rätt till en hemhjälp som kom och avlastade familjen. Det ordnades via kommunen. Hur det ser ut idag vet jag inte.

Nåja, det blev folk av alla fem pojkarna, som är uppfostrade i god feministisk anda dessutom.

Kanske inte ett så matnyttigt inlägg eftersom detta var en bit över trettio år sedan.
 
Sv: Att få trillingar....

Bekanta till mig har trillingar (IVF). Första året hade de en typ personlig assistent till hjälp. Men det var enligt dem det lättaste året. År två när tre st samtidigt ska väckas på morgonen, kläs på, ges frukost och göras i ordning för dagis. Då frestar det på. De har tills alldeles nyligen haft en helt vanlig WV Passat men har nu bytt till en mindre familjebuss. De bor i ett vanligt kedjehus och lever ett relativt vanligt liv. Åker på semesterar och till Astrid Lindgren och sånt. De är födda 1999.
 
Sv: Att få trillingar....

Jag vet att det finns ett trillingforum på nätet, men googla får du göra själv:)

Vet inte om det finns något speciellt forum för just trillingar. Men jag vet att på Familjelivs tvillingsida så finns det några som fått trillingar. Även på Svenska Tvillingklubben kan man få en del svar!

*kl*

En riktigt bra vagn är nog ett måste om man ska ta sig till bvc osv själv. Men har inte UJ en trillingvagn? Sen har jag varit själv på bvc, visserligen bara med två, men det har fungerat jättebra och vill man så får man hjälp! :)

När det gäller hjälp från kommunen så är det nog bäst att ringa dit och fråga om möjlighet till hjälp. Det verkar vara väldigt olika.

Sen rent praktiskt så tror jag att det fungerar bäst om man nyttjar rätten till att vara hemma samtidigt!

Min sambo var bara hemma sina 20 pappadagar, sen var jag ensam resten med våra tvillingar. Och jo, det är mycket jobb. Men det går. Däremot så känner man sig ju otillräcklig emellanåt och den känslan förstärks säkert om man har 3 små! Så bästa rådet är nog att de ska planera för att vara hemma båda två en längre tid!

Sen för övrigt vill jag bara säga: vilken gåva! :love:

/Timsetim
 
Sv: Att få trillingar....

Med natrurlig väg menar jag förståss utan provrör. Är inte alls insatt i frågan om hur man gör i Sverige så ber om ursäkt om någon känner sig trampad på tårna!

Men det jag menade var att de inte hade provrör och jag tror inte de hade tvillingar i släkten.

Men vad har det med saken att göra? Skulle de få annorlunda hjälp om det var provrörsbarn eller hur menar du?

Sen rent praktiskt så är det väl så att kvinnan har släppt två ägg, varav det ena delat sig så det blir tre barn eller så har hon släppt ett ägg som delat sig tre gånger. Tror inte det förekommer att man släpper 3 ägg, eller??

/Timsetim
 
Sv: Att få trillingar....

Jo - jag laste faktiskt valdigt nyligen en artikel om en kvinna i USA som fott femlingar - och ingen av dem var enaggs sa hon maste alltsa ha slappt FEM agg :eek:

Jag har sett UJ's trillingvagn, den ar faktiskt ratt smidig om an sa pass bred att det formodligen blir problem i vissa dorroppningar :D

Efter (hela :angel:) sju veckor som tvillingmamma kan jag nog tycka att jag formodligen skulle klara en till - man far helt enkelt se till att ha dem osynkade sa att de inte maste ata (och rapas) samtidigt, precis som tvillingar far de lara sig att ibland vanta pa sin tur, och sa maste man forstas investera i en storre bil :D
Men nog skulle man klara av att ta ut dem pa stan :)
Handlar man gor man ju pa internet iaf och far hemkort sa den biten behover man inte bekymra sig om :idea:
 
Sv: Att få trillingar....

Men vad har det med saken att göra? Skulle de få annorlunda hjälp om det var provrörsbarn eller hur menar du?
/Timsetim

Nej det var inte så jag menade! Jag menade att en vanlig svensson som blir gravid på naturlig väg kanske inte förväntar sig trillingar. Om det är provrör kanske man mer är medveten om chansen till det?
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 723
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 650
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 964
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • Kan man ens göra rätt längre?
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp