Att bygga altan

Fodong

Trådstartare
Måste man alltid gjuta plintar för att bygga en altan?
Jag vill unvika att gjuta plintar eftersom jag har berggrund och i sånt fall måste borra för att kunna gjuta.
Att sätta jordankare verkar onödigt dyrt också.
Jag har ju så att säga en stabil grund att bygga på. Kan jag "bara" palla upp ramen och i sånt fall hur?

Sv: Att bygga altan

Murblock :idea:

Grannen här gjorde det där det är berg bara några centimeter under jorden.

04519_534x534.jpg

precis, murblock fungerar bra.
sätt bara lite syllpapp mellan blocken och reglarna så att det inte samlas vatten där.

Marken är ju inte helt jämn där jag ska bygga, hur reglerar jag höjden på murblocken?
Bygger man upp med grus och hur får man det i sånt fall att ligga kvar?

Inte för att jag kan särskilt mycket om ämnet alls, men murblock låter inte så säkert om man skulle råka ut för tjäle?

Visst går det jämna ut med grus, bara man är beredd på att det sätter sig.

Men har man ändå tillgång till berggrund är det inte mycket extrajobb att förankra i den, right? Fast nu är jag ute på ganska djupt vatten. Vi får se om det dyker upp någon som är insatt i ämnet ;)

OT as hell men;
Charlie, fan vad jag är rädd för din avatar! Den ser ut som en närbild av en spindel! :o Tills man kikar mer noggrant.

lecastenarna klarar tjäle, inga problem och du gräver, trixar, fyller på grus tills du fått rätt höjd på dem.

Stenarna klarar tjäle, problemet är att de trycks uppåt vid rejäl tjäle och flyttas ur läge. Det beror ju på hur hård vinter man har där man bor. Här nere är det värt att testa.

Glöm jordankare. Helt meningslöst. Klent och dyrt. Testa lecablocken eller gjut plintar. Det är inte så jobbigt att gjuta plintar som man tror.

Glöm jordankare. Helt meningslöst. Klent och dyrt. Testa lecablocken eller gjut plintar. Det är inte så jobbigt att gjuta plintar som man tror.

:angel: Fast nu var det ju berg i vägen och Fodong ville ju inte behöva borra i berget ;)

Jordankare är kanon, jag har använt det till min utbyggnad där jag förvarar veden.
Det finns massa olika varianter och storlekar.

Kan man inte bara gräva fram berggrunden och hoppas att det är platt? :angel:

*skoja bara, men medge att det varit snyggast.*

Jag vidarebefodrar sambons svar:
Det absolut bästa (enligt honom då :D ) är att borra ner bergdubb i berget, som man sedan skruvar fast stolpar på. Bergdubb är (min beskrivning :D ) en slags järnpinnar som man slår ner i de små borrade hålen i berget, dom har någon slags kil-funktion så att dom sitter som berg (hö hö). På delen som sticker upp ur berget sitter det som typ en platta som man då skruvar fast altanens bärande stolpar på. För att borra bergdubbshålen i berget behöver man en "vanlig kraftig borrmaskin" enligt sambon; "det är inte så stor skillnad att borra i berg som att borra i en betongvägg, men man ska inte hålla på så länge kanske"...

Nu ville du ju inte borra, men eftersom jag ändå frågade sambon så kunde jag lika gärna vidarebefodra hans svar.

Det låter dyrt, jobbigt och svårt...
Men om ni kommer och hjälper till så bjuder jag på mat!:idea::D

beror på

Det beror på vilken typ av altan du ska bygga.

ett enklare trädäck kan du i princip lägga på mark som varit stabil en längre tid. Skala av och lägg sand, duk och reglar.

ska du ha något som du kan glasa in är det en annan historia.

glt

Sv: beror på

Det beror på vilken typ av altan du ska bygga.

ett enklare trädäck kan du i princip lägga på mark som varit stabil en längre tid. Skala av och lägg sand, duk och reglar.

ska du ha något som du kan glasa in är det en annan historia.

glt

Jag har inte tänkt glasa in, men jag har tänkt mig att höja uteplatsen en bit upp från marken så den hamnar mer i nivå med dörren.

Liknande trådar

Hemmet Så småningom hoppas jag på att kunna flytta hem och bygga mig ett litet hus. Tyvärr har jag tummen mitt i hand …. Huset måste med andra...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 891
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023