Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag älskar också att baka (matbröd) och har hittat på ett 20-30 tal egna recept, följer i princip aldrig recept från böcker/internet utan tittar för inspiration endast och sen gör jag efter eget huvud.

Hur kommer det sig att "alla" ska baka nu? Har ju inte varit i en affär på ett tag men det lär väl inte sluta produceras bröd? Vi hobbybakare (jag har svårt för köpebröd iom att jag bakat i princip allt mitt egna bröd i 12 år och mycket fikabröd och mums sen barnsben, har bakat varje vecka nästan och ibland flera gånger i veckan så nästan allt köpebröd smakar blä) förstår jag vill fortsätta men dom som inte bakat sen typ hemkunskapen eller någon födelsedag, kommer alla dom börja baka nu helt plötsligt? Fattar inte var den här grejen kommer ifrån,

Jag har allt utom jäst hemma, säkert en 10 olika sorters mjöl och gryn men jag bakar mest med bakpulver och bikarbonat så jag behöver i princip aldrig jäst.

Men kommer det bli brist på bröd? Vi har ju massor av bönder och olika brödföretag. Tittade på Malou precis och där hade dom en representant för livsmedelsbranschen och hon sa att dom kommer ge samma stöd till livsmedelsbranschen som till sjukvården. Så oron att maten hinner ta slut känns inte helt befogad.

Jag älskar också att baka (matbröd) och har hittat på ett 20-30 tal egna recept, följer i princip aldrig recept från böcker/internet utan tittar för inspiration endast och sen gör jag efter eget huvud.

Hur kommer det sig att "alla" ska baka nu? Har ju inte varit i en affär på ett tag men det lär väl inte sluta produceras bröd? Vi hobbybakare (jag har svårt för köpebröd iom att jag bakat i princip allt mitt egna bröd i 12 år och mycket fikabröd och mums sen barnsben, har bakat varje vecka nästan och ibland flera gånger i veckan så nästan allt köpebröd smakar blä) förstår jag vill fortsätta men dom som inte bakat sen typ hemkunskapen eller någon födelsedag, kommer alla dom börja baka nu helt plötsligt? Fattar inte var den här grejen kommer ifrån,

Jag har allt utom jäst hemma, säkert en 10 olika sorters mjöl och gryn men jag bakar mest med bakpulver och bikarbonat så jag behöver i princip aldrig jäst.

Men kommer det bli brist på bröd? Vi har ju massor av bönder och olika brödföretag. Tittade på Malou precis och där hade dom en representant för livsmedelsbranschen och hon sa att dom kommer ge samma stöd till livsmedelsbranschen som till sjukvården. Så oron att maten hinner ta slut känns inte helt befogad.
Jag tror att de som hamstrar ofta är samma som de som brukar baka själv och då åker jästen på butikshyllan snabbt. Känner igen det, jag brukar köpa ett tiotal paket åt gången men har bara ett kvar och skulle själv kunna tänka mig att köpa dubbla mängden 20 st nu om det finns.

Det är FOMO effekt (Fear of missing out). Tror det står i den där "Om krisen kommer" att jäst är bra att ha hemma. Det räcker att någon ser att någon hamstrar och så är cirkusen igång...

Hoppas butiken har jäst sen. Min mor sa att just den coop har varit väldigt förskonad från bunkring. Är ju sjukt sugen på focaccia nu när det pratas om bakning :laugh:

För min del så bakade jag alltid matbröd förr och har tänkt ta upp det igen men det har aldrig blivit av. Nu är jag mest hemma och har lite fritidssysselsättning och har fått tummarna loss. Det är bra om jag slipper handla så ofta också. Jag har definitivt inte länsat affären på bakprylar men köpte på mig ett par paket mjöl och ett extra paket smör + jäst då. Gör många som jag, tar isolering på allvar och har gott om tid så är det inte konstigt att man bakar. På detta så äter folk också mer hemma i och med att många jobbar hemma vilket att det går åt mer mat från affärer.

Sen har jag svårt att sympatisera med de som köper massvis, men att många tar lite extra rensar också hyllorna. Jag har inte sett så mycket av hysteri att fylla kundvagnen med mjöl eller liknade men visst har jag sett mer i kundvagnarna än normalt för många även för mig.

Jag tror inte det blir brist på bröd i första taget. Säden skördades i somras och jäst i industripack köper nog få.

Jag håller utkik och litar på att mina spejare meddelar om de hittar nån jäst. :D :D :D

Jag lever i ensamhushåll och bakar bara för mitt eget behov. Mina vanliga två paket räcker till en literdeg. Det är bröd för flera veckor. Som sagt - aldrig trodde jag att just jäst skulle bli hårdvara...
Om du låter det jäsa lite längre och svalare så kan du klara dig med ett halvt paket till en liter. Det är min standard till matbrödsdeg.

Hoppas butiken har jäst sen. Min mor sa att just den coop har varit väldigt förskonad från bunkring. Är ju sjukt sugen på focaccia nu när det pratas om bakning :laugh:

Och jag är sugen på pitabröd!

Handsprit, toapapper och jäst verkar än så länge vara det som hamnar på blacknet.. några mer varor som är extra eftertraktade? :D :laugh:

Havregryn var slut på stora paket igår i butiken jag var i.

Jag var nyss i mataffären och hann inte längre än till frukt&grönt innan jag var tvungen att nysa! Två gånger! Försökte ducka så gott det gick bakom potatisen och vara superdiskret i armvecket. Jag är liksom inte ens det minsta lilla snuvig, och nyser sällan i vanliga fall.... :confused: :banghead:

Jag var nyss i mataffären och hann inte längre än till frukt&grönt innan jag var tvungen att nysa! Två gånger! Försökte ducka så gott det gick bakom potatisen och vara superdiskret i armvecket. Jag är liksom inte ens det minsta lilla snuvig, och nyser sällan i vanliga fall.... :confused: :banghead:
Ja alltså det blir ju lite fånigt. Igår på dansen så hostade jag till men det va ju för jag va ansträngd. Får lust att skrika ut "jag har inte corona, bara jävligt dålig kondis" :angel: :laugh:

Jag brukar köpa en bal toapapper på Granngården när jag behöver fylla på förråden, så jag har inte alls känt någon längtan efter den hamstringen - enda anledningen att jag handlar en bal åt gången är att det är så trist och för att slippa släpa på toapapper oftare.

Hyllorna i min lokala icabutik hade däremot tomt på vetemjöl och Nutella (jäst kollade jag inte efter). Nutella köper jag möjligen en gång vart annat, vart tredje år i snitt. Men bara för att jag såg att där var tomt nu så fick jag lite cravings, och en oklar längtan efter att dra ihop något Nutellafyllt bakverk.

Måste gå och hämta ut min nya blodtrycksmätare och tänker handla på samma gång, men känner mig som en skamlig hoarder. Jag handlar som jag sagt tidigare inte många gånger i månaden och sista gången förutom en liten vända till lokalaffären var den 29 februari. Jag kommer verkligen att se ut som en typisk hoarder. Får iofs se vad som finns inne och inte.

Jag har sett i flera butiker att all jäst är slut förutom den för söta degar. Vet inte folk att man kan använda den till vanligt matbröd? Tycker det är roligt :D
Det blir inte riktigt lika bra. Jag vill ha det som jag är van så jag vet vad jag har att laborera med.
För den som bakar sällan gör det nog inte någon som helst skillnad!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka