Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Det blir inte riktigt lika bra. Jag vill ha det som jag är van så jag vet vad jag har att laborera med.
För den som bakar sällan gör det nog inte någon som helst skillnad!
Jag ger det någon tesked socker och lite längre jästid bara, och använder ihop med surdeg.
Och det är ganska höga krav att det ska bli exakt som vanligt om din vanliga jäst är slut på hyllorna ;)

Mycket kort hållbarhet på färsk jäst. Jag har bara torrjäst hemma för jag är så oorganiserad. Färsk jäst hinner alltid torka innan jag får tummen ur.
Jaja, men det brukar gå utmärkt att baka även om jästen torkat lite grann och "krympt" så att pappret är för stort.

När jästen frivilligt lämnar paketet p.g.a. torka är det antagligen för sent.

/Skogaliten som ofta planerar att baka "till helgen" men som ofta för senarelägga bakandet...

Jag var nyss i mataffären och hann inte längre än till frukt&grönt innan jag var tvungen att nysa! Två gånger! Försökte ducka så gott det gick bakom potatisen och vara superdiskret i armvecket. Jag är liksom inte ens det minsta lilla snuvig, och nyser sällan i vanliga fall.... :confused: :banghead:

Jag känner med dig! Började toknysa nyss (har precis mockat box med lite dammig torvbädd) och direkt sedan se mig omkring för att se om nån märkte. Fast jag var hemma ensam i mitt hus. :rofl:

Måste gå och hämta ut min nya blodtrycksmätare och tänker handla på samma gång, men känner mig som en skamlig hoarder. Jag handlar som jag sagt tidigare inte många gånger i månaden och sista gången förutom en liten vända till lokalaffären var den 29 februari. Jag kommer verkligen att se ut som en typisk hoarder. Får iofs se vad som finns inne och inte.
Typ som här då... Får min pension imorrn så jag ska handla då, och samtidigt handla åt både mormor och mamma som är i riskgrupper. Det lär bli en del således :p
Slipper köpa så mycket bunkringsgrejer däremot. Själv ska jag mest ha groddar och disktrasor bland annat.

typ en vecka, tio dagar.
Just det gör mig så förundrad. Varför bunkra något som har så kort hållbarhet??

Eller bakar folk så sällan att de har noll koll på sånt?
Tänkte att jäst höll typ 14 dagar utan att tappa effekt så inte helt fel då. Känns som sagt som en mycket udda vara att bunkra. Varför blir folk sugna att baka bröd av en "viruskris"? Mkt mystiskt. Hoppas åtminstone att alla dessa människor som har bunkrat jäst också använder den.

Hur kommer det sig att "alla" ska baka nu? Har ju inte varit i en affär på ett tag men det lär väl inte sluta produceras bröd? Vi hobbybakare (jag har svårt för köpebröd iom att jag bakat i princip allt mitt egna bröd i 12 år och mycket fikabröd och mums sen barnsben, har bakat varje vecka nästan och ibland flera gånger i veckan så nästan allt köpebröd smakar blä) förstår jag vill fortsätta men dom som inte bakat sen typ hemkunskapen eller någon födelsedag, kommer alla dom börja baka nu helt plötsligt? Fattar inte var den här grejen kommer ifrån,

Jag tror det är en effekt av att man vill göra något praktiskt, och baka är ganska lättillgängligt. När tillvaron känns lite skakig är det ofta skönt att göra något som känns som att man rustar för framtiden. Att baka, sy eller fixa hemma ger lite lugn i sinnet. (Jag fick en akut lust att sätta mer fröer på försådd tex, och mina variationer på ampeljordgubbar kan knappast ses som ett försök att täcka ett matbehov :d.) Dessutom är det en aktivitet som fördriver lite tid med barn i de flesta åldrar.

Färsk bakjäst håller mycket längre än så, en månad är inga problem och oftast även längre, jäskraften kan avta något men inte mer än att jästen är fullt användbar.
Jag har bakat på hoptorkad jäst - funkar också men måste ges lite mer tid

+1 på det. Jag brukar mata upp jästen lite om den blivit bortglömd och vanvårdad, och då har det funkar utmärkt att baka med ner till åtminstone en kvarts mängd. :) (Har ofta "bara" halv mängd, för att få lite längre jästid och godare bröd.)

Tänkte att jäst höll typ 14 dagar utan att tappa effekt så inte helt fel då. Känns som sagt som en mycket udda vara att bunkra. Varför blir folk sugna att baka bröd av en "viruskris"? Mkt mystiskt. Hoppas åtminstone att alla dessa människor som har bunkrat jäst också använder den.
Som jag skrivit några gånger, jag är hemma mycket mer, och jag tror det stämmer för många. Sen om man rekommenderas att inte gå ut på ett par veckor och vill ha färskt bröd så är det ett alternativt.

Men kommer det bli brist på bröd? Vi har ju massor av bönder och olika brödföretag. Tittade på Malou precis och där hade dom en representant för livsmedelsbranschen och hon sa att dom kommer ge samma stöd till livsmedelsbranschen som till sjukvården. Så oron att maten hinner ta slut känns inte helt befogad.

Ja precis! Härikring har vi dessutom lokala bagerier som kämpar för sin överlevnad i dessa dagar. En kan ju stötta dem om en är orolig för brödbrist? Jag shoppade fikabröd åt avkommorna idag för att stötta mitt närmaste bageri, raringarna tyckte "ok, allt roligt ställs in men vi kan iaf fika ofta! :d"

Köpte toapapper idag, man känner sig nästan skyldig:o Men valde att köpa den dyrare sorten som det fanns många av istället för den som var på extrapris och lite av.

I övrigt så har jag fallit för hetsen fastän jag inte skulle. Har inte bunkrat något udda eller konservburkar men klart mer av saker&ting. Tänker att jag kan försöka laga matlådor att ha i frysen för blir jag sjuk är det ju enklare :) Trist dock när jag skulle spenderade månaden med att köpa så lite som möjligt och tömma skåpen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka