Nu har jag enbart skummat dygt halva tråden så ni får ursäkta om jag missat någonting. Men alltså, hemleverans? Om jag blev smittad av corona idag så skulle jag rimligtvis göra en storhandling på Mathem. Foodora och Über Eats finns också här i storstad om jag skulle vara rikigt sjuk någon dag och inte komma ur sängen. Bara att be dem ställa utanför dörren.
Nu vet jag att möjligheterna till hemleverans ser olika ut i olika delar av landet. Men jag tänker att i värsta fall har man kanske en snäll vän eller släkting som kan göra en storhandling till en. Att storhandla inför ett eventuellt virus hade jag därmed aldrig fått för mig. I alla fall inte just nu. Om viruset får mycket stor spridning och/eller påverkar möjligheterna till hemleverans så kanske jag hade tänkt annorlunda.
Jag kan inte få någon hemleverans där jag bor, hemkörning från restaurang finns över huvud taget inte och beställer jag från Ica så får man hämta det där. Visst kan jag be någon köra hit det men om jag ser vilka personer som bor närmast mig som jag känner så är de flesta sådana jag helst skulle låta bli att fråga pga av att dom antagligen är mer utsatta än jag själv. De vänner jag har som är yngre och helt friska bor längre bort så där skulle jag antagligen känna att det va rätt onödigt att dom ska köra mat till mig. Vid just smittsamma sjukdomar vet man ju aldrig vem som blir smittad, har man ett stort kontaktnät så är det såklart mycket större chans att ha folk omkring sig som varken är i högriskgrupper eller blivit sjuka själva men så har inte alla det.
Människor i den här tråden verkar tro att det handlar om panikhandling av ris typ, för mig handlar det bara om veta att även om halva min by skulle få corona imorgon så kan jag bekvämt stanna hemma utan att behöva fundera på att be någon fixa mat till mig. Likadant som att jag nu när alla lokala butiker har slut på handsprit vet att jag har så jag klarar mig och eftersom jag köpt det innan det ens va snack om Corona så har jag inte köpt nåt som nån annan kanske haft mer nytta av.
Om man inte kan/vill/har möjlighet att ha mat hemma så tycker jag det är helt ok. Men det är rätt trist med folk som tycker att man är hysterisk för att man helst inte vill be någon annan handla åt en vid en smittspridning, och här syftar jag inte på just dig utan hur många i tråden går direkt till att det bara skulle vara märkligt att vilja ha mat hemma med någon slags inställning att det bara handlar om att man har fyllt sitt vardagsrum med konserver som man sen aldrig kommer äta.