Jag tror de flesta, som är förberedda med ett litet krislager "handlar som vanligt", och det är människor som inte tror att Sverige kan drabbas av en kris som tokshoppar nu. För nu har de kommit på att det kan bli kris i Sverige också, inte bara i andra länder, och det behöver inte handla om ryssar, ufon eller zombisar ens! Jag tycker folk skrämemr upp sig själv genom att aldrig vara förberedda ens på ett strömavbrott. Herregud, jag har märkt flera som inte ens kan hantera ett strömavbrott ens, inte konstigt att det skapar lite hysteri nu då.Fast det är det väl ingen som har påstått, sagt eller hintat åt? Var och en har ju sitt hushåll på sitt vis.
Personligen reagerar jag på postandet av bilder på tomma hyllor och att folk överhuvudtaget kommer på tanken på att gå ut och tokshoppa ifall de skulle bli Totalisolerade utan mat och vatten (och kanske el!) i flera veckor eller i värsta fall månader på grund av det här främmande viruset!
Sådant prat hjälper ingen tänker jag, risken är ju minimal.
Handla som vanligt, tvätta händerna, låt bli att pussa på främlingar på flygplatsen och ta det lugnt.
Och jag kan också se att risken är liten, men framför allt kan jag förstå att risken finns ändå. Man ska aldrig säga aldrig för då blir man biten i röven av det som aldrig kunde hända. En fd kollega är sjuk i något magsjukevirus och stannade hemma från jobbet i dag. I morgon vill hon dock komma tillbaka och jobba.... Samma kollega hostar och nyser och äcklar sig rakt ut. Jag var alltid småkrasslig när jag jobbade med henne, vi satt i ett litet rum och hon visade ingen hänsyn alls för andra. Min krasslighet försvann när jag slutade där. Jag var noga med handhygien och använde handsprit, tvättade händerna, spritade av mitt tangentbord så ofta jag kunde.... men ändå blev jag krasslig hela tiden.