Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Ang betydelsen av karantän så oavsett vilken smitta som avses :

En överväldigande majoritet av folk eller djur som sätts under karantän, dagligen dags eller per direktiv rent allmänt, har inte någon smitta . Karantän är en förebyggande åtgärd .

(Utifrån resonemanget att man skulle vara väldigt sjuk när man är satt i karantän).
 
Ang betydelsen av karantän så oavsett vilken smitta som avses :

En överväldigande majoritet av folk eller djur som sätts under karantän, dagligen dags eller per direktiv rent allmänt, har inte någon smitta . Karantän är en förebyggande åtgärd .

(Utifrån resonemanget att man skulle vara väldigt sjuk när man är satt i karantän).

Poängen är att man ska säkerställa att man inte smittar, karantänen har i sig inte med sjukdom att göra.

Fick ett möte inställt idag pga person under coronakarantän, som därmed fick skjutas till nästa vecka. Ingen är sjuk eller misstänks vara sjuk, utan det handlar enkom att hen varit i ett av de utpekade områdena nyligen.
 
Poängen är att man ska säkerställa att man inte smittar, karantänen har i sig inte med sjukdom att göra.

Fick ett möte inställt idag pga person under coronakarantän, som därmed fick skjutas till nästa vecka. Ingen är sjuk eller misstänks vara sjuk, utan det handlar enkom att hen varit i ett av de utpekade områdena nyligen.

Ja precis. Men åsikter har utttyckts att karantän lär vara likställt med att människor är väldigt sjuka, och det blir ju helt galet. Därav kommentaren.

Exempel som uttrycker att karantän är likställt med grav sjukdom är :

60 kg mjöl? Men (jag) skulle behöva mer hemma som mjölk, jäst,Gröt gjord på vatten och mjöl låter sådär. Och inte direkt det mest näringsrika om man är smittad, vilket jag antar är skälet till att man sitter i karantän.

Det stämmer ju inte över huvud taget ang karantän .
 
Senast ändrad:
Karantän kan enbart smittskyddsläkaren ha som åtgärd. Ingen annan. Enligt lag. När det gäller människo-smitta.
Vi har fall hos oss som är isolerade i hemmet. Fast de inte är sjuka eller har påvisat virus. Det är också enligt smittskyddsläkaren.
 
Karantän kan enbart smittskyddsläkaren ha som åtgärd. Ingen annan. Enligt lag. När det gäller människo-smitta.
Vi har fall hos oss som är isolerade i hemmet. Fast de inte är sjuka eller har påvisat virus. Det är också enligt smittskyddsläkaren.

Ordet karantän används just nu i ett betydligt bredare område, även om det är fel. Det handlar om människor vars frihet att delta i det de normalt gör tillfälligt har begränsats av någon.
 
Karantän kan enbart smittskyddsläkaren ha som åtgärd. Ingen annan. Enligt lag. När det gäller människo-smitta.
Vi har fall hos oss som är isolerade i hemmet. Fast de inte är sjuka eller har påvisat virus. Det är också enligt smittskyddsläkaren.
Vad pratar du om, ordet karantän betyder isolering, det är inget som lagstiftare har patent på. Jag kan givetis inte påtvinga någon karantän, som smittskyddsläkare kan men det hindrar mig och andra att använda ordet i samband med att ngon är isolerad även om det är självpåtaget.
 
Jag bor på landsbygd och här märks ingenting av bunkring i butikerna.
Folk flest veckohandlar som mest.
De flesta jag känner, kan lätt leva bra i en månad eller mer, på det man har i sina frysar och jordkällare.
Det är väl i så fall mejeriprodukterna som det kan bli lite skralt med.

Jag uppptäckte i går att jag minsann har preppat kaffe. :O
Det fanns 6 paket vilket inte hör till vanligheterna. Hade glömt bort att jag nappat på ett erbjudande "4 för x kr". Sedan har jag köpt kaffe som vanligt.
Vem vet, det kanske blir hårdvaluta snart? :D
 
Jag bor på landsbygd och här märks ingenting av bunkring i butikerna.
Folk flest veckohandlar som mest.
De flesta jag känner, kan lätt leva bra i en månad eller mer, på det man har i sina frysar och jordkällare.
Det är väl i så fall mejeriprodukterna som det kan bli lite skralt med.

Jag uppptäckte i går att jag minsann har preppat kaffe. :O
Det fanns 6 paket vilket inte hör till vanligheterna. Hade glömt bort att jag nappat på ett erbjudande "4 för x kr". Sedan har jag köpt kaffe som vanligt.
Vem vet, det kanske blir hårdvaluta snart? :D

Det mesta går att sälja när det blir brist. Glömmer ALDRIG Gudruns påverkan. Sambon hann knappt ta sig företaget dagen efter stormen. Vi mötte kunder bland nedblåsta granar som ville köpa motorsågsolja mm. Det var kö efter motorsågsrelaterat. Ett annat exempel dock inte livsviktigt är ju "Oboybristen".
 
Det mesta går att sälja när det blir brist. Glömmer ALDRIG Gudruns påverkan. Sambon hann knappt ta sig företaget dagen efter stormen. Vi mötte kunder bland nedblåsta granar som ville köpa motorsågsolja mm. Det var kö efter motorsågsrelaterat. Ett annat exempel dock inte livsviktigt är ju "Oboybristen".
Ja det var inget kul.
Utan ström 2 veckor med en liten talle på 10 månader i huset och tre hästar satte definitivt igångtankar om hur viktigt det är att ha ordning (och en bra plan) på sin vatten och värmeförsörjning.

Lyckligtvis hade vi sågarna i ordning. ;)
 
jag ansåg självklart att vi pratade om smittsamma sjukdomar.

Jo fast det menade jag också. Exempelvis har personer satts i ”karantän” av sina arbetsgivare för att de varit på resa i vissa regioner. De är inte fria att komma till arbetet innan en viss tid förlöpt symptomfritt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp