Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Både ni som preppar och ni som inte gör det, alltså vad för konserver har ni hemma regelbundet? När jag storhandlade igår (sker kanske var tredje månad och resten av tiden handlar jag x gg per vecka i min lilla coopbutik tvärs över gatan :p), så slog det mig att jag knappt köper konserver alls. De enda konserverna jag regelbundet köper är krossade tomater, kokosmjölk, majs, oliver och ibland på sommaren tonfisk . Köper ifs också almejas på koncerv när jag är i Spanien. På denna tråd låter det som folk köper mängder/mkt konserverad mat/konservburkar - vilka då? Äts de till vardags?

För egen del köper jag tex hellre färska champinjoner än champinjoner på burk. Sen förstår jag självklart att konserver behövs om man preppar. Men äter ni då även detta till vardags iom att prepping maten bör, såsom jag förstår det, ätas upp med jämna mellanrum och fyllas på med ny mat?

/nyfiken

Jag älskar konserver! :d Jag har alltid krossade tomater och tonfisk hemma, eftersom de (ihop med lök) är stapelföda i matlådorna. När jag ska lyxa till pastan blir det Bullens pilsnerkorv, sedan har jag majs, bambuskott och champinjoner (mycket godare än färska!). Är jag lat äter jag ibland köttsoppa på burk och när jag glömt handla frukt kan det bli både mandarinklyftor, persikor och ananas som komplement istället för att åka till närmaste affären i onödan.

Kondenserad mjölk har jag också, men den använder jag bara när jag gör glass, så det brukar räcka med 1-2 burkar.

Just ja! Makrill i tomatsås höll jag på att glömma. Mums på knäckemackan. :)
 
Både ni som preppar och ni som inte gör det, alltså vad för konserver har ni hemma regelbundet? När jag storhandlade igår (sker kanske var tredje månad och resten av tiden handlar jag x gg per vecka i min lilla coopbutik tvärs över gatan :p), så slog det mig att jag knappt köper konserver alls. De enda konserverna jag regelbundet köper är krossade tomater, kokosmjölk, majs, oliver och ibland på sommaren tonfisk . Köper ifs också almejas på koncerv när jag är i Spanien. På denna tråd låter det som folk köper mängder/mkt konserverad mat/konservburkar - vilka då? Äts de till vardags?

För egen del köper jag tex hellre färska champinjoner än champinjoner på burk. Sen förstår jag självklart att konserver behövs om man preppar. Men äter ni då även detta till vardags iom att prepping maten bör, såsom jag förstår det, ätas upp med jämna mellanrum och fyllas på med ny mat?

/nyfiken
Jag tänkte bara påpeka för dig att det finns få saker som är så goda som små hela championer på burk! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ goda i mat! Så det är några konserver jag har hemma, lite soppor, tonfisk, fiskbullar, tomat, vita bönor, majs, cocosmjölk, och liknande saker. Inget märkligt eller äckligt.
 
Både ni som preppar och ni som inte gör det, alltså vad för konserver har ni hemma regelbundet? När jag storhandlade igår (sker kanske var tredje månad och resten av tiden handlar jag x gg per vecka i min lilla coopbutik tvärs över gatan :p), så slog det mig att jag knappt köper konserver alls. De enda konserverna jag regelbundet köper är krossade tomater, kokosmjölk, majs, oliver och ibland på sommaren tonfisk . Köper ifs också almejas på koncerv när jag är i Spanien. På denna tråd låter det som folk köper mängder/mkt konserverad mat/konservburkar - vilka då? Äts de till vardags?

För egen del köper jag tex hellre färska champinjoner än champinjoner på burk. Sen förstår jag självklart att konserver behövs om man preppar. Men äter ni då även detta till vardags iom att prepping maten bör, såsom jag förstår det, ätas upp med jämna mellanrum och fyllas på med ny mat?

/nyfiken
Passerade tomater och kikärtor finns alltid i flertal.
Plus en med kokosmjölk och någon med svarta bönor (ev. kidney/annan sort ibland).
Enstaka gånger köper jag tonfisk för att ha till en mikro- och kylskåpsfri matbytta men har inte stående hemma.
 
Både ni som preppar och ni som inte gör det, alltså vad för konserver har ni hemma regelbundet? När jag storhandlade igår (sker kanske var tredje månad och resten av tiden handlar jag x gg per vecka i min lilla coopbutik tvärs över gatan :p), så slog det mig att jag knappt köper konserver alls. De enda konserverna jag regelbundet köper är krossade tomater, kokosmjölk, majs, oliver och ibland på sommaren tonfisk . Köper ifs också almejas på koncerv när jag är i Spanien. På denna tråd låter det som folk köper mängder/mkt konserverad mat/konservburkar - vilka då? Äts de till vardags?

För egen del köper jag tex hellre färska champinjoner än champinjoner på burk. Sen förstår jag självklart att konserver behövs om man preppar. Men äter ni då även detta till vardags iom att prepping maten bör, såsom jag förstår det, ätas upp med jämna mellanrum och fyllas på med ny mat?

/nyfiken
Jag har ofta ärtsoppa, ungersk gulasch och fiskbullar hemma. Hyfsat gott och snabbt om det behövs.
 
Jag älskar konserver! :d Jag har alltid krossade tomater och tonfisk hemma, eftersom de (ihop med lök) är stapelföda i matlådorna. När jag ska lyxa till pastan blir det Bullens pilsnerkorv, sedan har jag majs, bambuskott och champinjoner (mycket godare än färska!). Är jag lat äter jag ibland köttsoppa på burk och när jag glömt handla frukt kan det bli både mandarinklyftor, persikor och ananas som komplement istället för att åka till närmaste affären i onödan.

Kondenserad mjölk har jag också, men den använder jag bara när jag gör glass, så det brukar räcka med 1-2 burkar.

Just ja! Makrill i tomatsås höll jag på att glömma. Mums på knäckemackan. :)
Då är jag med :), det handlar mkt om smak och vad man gillar. Jag föredrar i princip alltid färska varor framför konserverade (tex svamp) och konserverad frukt tycker jag knappt om. Konserverad annans kan vara ok dock i vissa fall.

För egen del, alltså till vardags, ser jag inte någon fördel med konserver framför färska varor (undantaget krossade tomater även om tomatsås gjord på färska tomater är än godare, samt såklart tex kokosmjölk som enbart finns som koncerv).
 
Jag älskar konserver! :d Jag har alltid krossade tomater och tonfisk hemma, eftersom de (ihop med lök) är stapelföda i matlådorna. När jag ska lyxa till pastan blir det Bullens pilsnerkorv, sedan har jag majs, bambuskott och champinjoner (mycket godare än färska!). Är jag lat äter jag ibland köttsoppa på burk och när jag glömt handla frukt kan det bli både mandarinklyftor, persikor och ananas som komplement istället för att åka till närmaste affären i onödan.

Kondenserad mjölk har jag också, men den använder jag bara när jag gör glass, så det brukar räcka med 1-2 burkar.

Just ja! Makrill i tomatsås höll jag på att glömma. Mums på knäckemackan. :)
Kan dock säga att jag tycker om kondenserad mjölk men inget jag direkt använder. Låtet gott med glass gjort på det!
 
Kan dock säga att jag tycker om kondenserad mjölk men inget jag direkt använder. Låtet gott med glass gjort på det!

Nä, det är ju inte första burken jag skulle öppna vid en kris precis... Men den går ju att värma och få kolasås av = perfekt till konserverad persika. ;)

Haha, nu låter det nästan som att jag längtar efter en kris där jag får moffa i mig saker hemma. :rofl:
 
Jag tänkte bara påpeka för dig att det finns få saker som är så goda som små hela championer på burk! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ goda i mat! Så det är några konserver jag har hemma, lite soppor, tonfisk, fiskbullar, tomat, vita bönor, majs, cocosmjölk, och liknande saker. Inget märkligt eller äckligt.
Haha jag tycker champinjoner på burk är helt ok men inte alls lika gott som färska :p.
 
Då är jag med :), det handlar mkt om smak och vad man gillar. Jag föredrar i princip alltid färska varor framför konserverade (tex svamp) och konserverad frukt tycker jag knappt om. Konserverad annans kan vara ok dock i vissa fall.

För egen del, alltså till vardags, ser jag inte någon fördel med konserver framför färska varor (undantaget krossade tomater även om tomatsås gjord på färska tomater är än godare, samt såklart tex kokosmjölk som enbart finns som koncerv).
Konserver, vad är det?? :yuck: Tittade och det finns 2st ,morötter och ananas.
 
Inte bunkra eller prepp, men ät mer noggrann just nu med att ha hemma dotterns havredryck. Hon kan inte köpa komjölk av närmaste bonde.
Tillverkaren har haft problem förr och med tanke på att de paketerar sina produkter i Tyskland känns det inte helt säkert att de kan leverera.
Är havremjölk inte sånt man kan göra själv väldigt enkelt på havregryn?
 
Enda konserver vi återkommande har hemma är majs för att dottern äter det som godis (fråga inteO_o) och makrill i tomatsås för att det ibland uppstår ett sug efter det. Jag avskyr i princip allt konserverat, frukt går icke och jag äter inte tomat i någon form förutom rå. Kokosmjölk dyker upp här då och då men oftast bara om jag faktiskt ska laga något med det under veckan som kommer. Vi veckohandlar alltid och köper på oss det som kommer användas till matlagningen den veckan plus skafferi/färskvaror som tagit slut.

Preppar alltså inte ett dugg, får väl äta ongens majs i nödfall tänker jag... :wtf:
 
Jag har baljväxter, krossade tomater och kokosmjölk i skafferiet som konserv. Lite havregryn, mjöl, socker, salt, torkade baljväxter, olika sorters kryddor, cacao och lite andra blandade torrvaror. Kanske ett paket knäckebröd, osäker på om jag har någon torkad pasta.
 
Jag gick igenom vad jag har av nyfikenhet av tråden och inser att jag klarar mig minst 1 månad lätt troligtvis 2 i krisfall 3.
Jag har frysen full av bröd, bönor, grönsaker,mango och mat till hundarna. I skafferiet finns knäckebröd, smörgåsrån, majskakor, ris, matvete, pasta, majs, kikärtor, massor av morötter och frukt och mjöl och allt som krävs för att baka en hel massa bröd. I kylskåpet finns ost och lite annat men inte så mycket faktiskt. Jag har sojamjölk och mandelmjölk och jag har ca 110 näringsdrycker (300 kcal/st) och 140 proteinbars (200 kcal/st). Hundarna har mat för kanske 2 månader minst, troligtvis 3 månader.

Så jag klarar mig bra, blir jag utan vatten någon period så har jag ca 17 liter i flaskor så det räcker lite iaf men inte så långt men ett par dagar. Handsprit och handesinfektionsservetter har jag massor av sen länge. Det enda problemet är mina mediciner.
 
Både ni som preppar och ni som inte gör det, alltså vad för konserver har ni hemma regelbundet? När jag storhandlade igår (sker kanske var tredje månad och resten av tiden handlar jag x gg per vecka i min lilla coopbutik tvärs över gatan :p), så slog det mig att jag knappt köper konserver alls. De enda konserverna jag regelbundet köper är krossade tomater, kokosmjölk, majs, oliver och ibland på sommaren tonfisk . Köper ifs också almejas på koncerv när jag är i Spanien. På denna tråd låter det som folk köper mängder/mkt konserverad mat/konservburkar - vilka då? Äts de till vardags?

För egen del köper jag tex hellre färska champinjoner än champinjoner på burk. Sen förstår jag självklart att konserver behövs om man preppar. Men äter ni då även detta till vardags iom att prepping maten bör, såsom jag förstår det, ätas upp med jämna mellanrum och fyllas på med ny mat?

/nyfiken

Jag har typ samma saker som du på burk: Tomater i diverse varianter, kokosmjölk, asiatiska grönsaker i stil med vattenkastanjer, oliver och lite blandat arabiskt som hummus.

Burksvamp tycker jag är vidrigt så kommer krisen/ryssen/etc får jag klara mig på svampen i frysen :D

Edit: Med de torrvaror jag alltid har och frysarna så lär jag klara mig lätt i 4-5 månader, minst.

Edit 2: Kondenserad mjölk har jag ju! Mest för att det är snuskigt gott :d

Edit 3: Just ja, Bullens har jag givetvis :love:
 
[...]Edit 3: Just ja, Bullens har jag givetvis :love:

Mina Bullens är slut!:arghh:

För övrigt består mina konserver av tomater, cocosmjölk och bönor i olika former. Dessa ingår i min vardagskost, så de äts och fylls på hela tiden.

Jag har tagit åt mig av information från myndigheterna och därför skaffat ett krislager. I detta ingår makrill i tomatsås och tonfisk. Jag har slutat att äta fisk och skaldjur pga fiskets påverkan på havet, men gillar båda dessa väldigt mycket. Så nu har de åkt in i krislådan, så äter jag upp dem när det är dags att byta burkarna. På så vis har jag dragit ner konsumtionen men kan lyxa till ibland.

Jag har även ravioli på burk. Även denna gillar jag, men eftersom jag försöker äta nyttigare har den förpassats till krislådan och ätes vid burkbyte. Detsamma gäller även Bullens, men här har jag misslyckats lite eftersom jag ätit upp mina burkar! Måste skaffa nya. Och ha dem i krislagret!

För övrigt finns där en del skumma färdigrätter från Lidl och ÖB. Sådant jag tycker vore kul att testa, men som egentligen faller på att jag inte tycker de är tillräckligt nyttiga eller pga oklarheter runt produktionen. Jag tillåter mig själv att lägga en burk av varje i krislagret. Sen får vi se om jag äter det i kris eller när det är dags att byta burken mot någon annan.

Ibland kan jag önska mig ett LITET strömavbrott så jag kan festa på Bullens och pulvermos!:laugh:

Annars är mitt besta prepperknep att ha en ost i frysen och extra mycket knäckebröd hemma. Smör finns alltid. Jag groddar egna groddar och har alltid morötter hemma. Så grönfoderdelen tänker jag är täckt där.
 
Vad pratar du om, ordet karantän betyder isolering, det är inget som lagstiftare har patent på. Jag kan givetis inte påtvinga någon karantän, som smittskyddsläkare kan men det hindrar mig och andra att använda ordet i samband med att ngon är isolerad även om det är självpåtaget.
Jag har typ samma saker som du på burk: Tomater i diverse varianter, kokosmjölk, asiatiska grönsaker i stil med vattenkastanjer, oliver och lite blandat arabiskt som hummus.

Burksvamp tycker jag är vidrigt så kommer krisen/ryssen/etc får jag klara mig på svampen i frysen :D

Edit: Med de torrvaror jag alltid har och frysarna så lär jag klara mig lätt i 4-5 månader, minst.

Edit 2: Kondenserad mjölk har jag ju! Mest för att det är snuskigt gott :d

Edit 3: Just ja, Bullens har jag givetvis :love:
Bullens... menar ni då den där jättestora koncerven med korv? :D Googlade och det var det närmsta jag fick upp. Så de är alltså goda? Har alltid antagit ett de smakar mindre gott, jag menar korv i konservburk? O_o
 
Bullens... menar ni då den där jättestora koncerven med korv? :D Googlade och det var det närmsta jag fick upp. Så de är alltså goda? Har alltid antagit ett de smakar mindre gott, jag menar korv i konservburk? O_o

NEJ! De är vidriga, köp för guds skull inte en sån där jätteburk om du bara ska smaka! De finns i mindre format. Bullens var det enda mitt ex "lagade", ställde konserven direkt på plattan och det luktade så vidrigt om det där korvspadet att jag vägrade vara hemma när han tillagade och åt äckelkörven!
 
NEJ! De är vidriga, köp för guds skull inte en sån där jätteburk om du bara ska smaka! De finns i mindre format. Bullens var det enda mitt ex "lagade", ställde konserven direkt på plattan och det luktade så vidrigt om det där korvspadet att jag vägrade vara hemma när han tillagade och åt äckelkörven!
:bow::bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp