Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Handlade precis, bor i en ort 6 mil från Sthlm ca, har inte märkt ngt i butiken tidigare i veckan men idag var det tomt på pasta o ris bla. Så nu börjar de hamstras här med.
Jag har inga planer att dras med i bunkringståget, har så det räcker ngn vecka, två vuxna och några äldre tonåringar så det går ju åt en del. Skulle vi behöva isolera oss så kan vi beställa hem kassar till dörren, går inte det så har vi både släkt och vänner i närheten som skulle kunna handla. För visst finns det en risk att man blir sjuk och måste isoleras hemma. Förstår inte alls varför en skulle behöva bunkar för flera månader.
 
Misstänker att vi inte är så duktiga på det här med prepping... :idea:

Gäller att peppa rätt saker!

Maken messade häromdagen från systemet och frågade om jag villa ha något extra därifrån. Han handlade nämligen för nästa helg Också eftersom hans företag stängt ned hela hans kontor på obestämd framtid...

Så nu har vi tydligen bunkrat ordentligt :laugh: Gissar att prioriteringen mest handlade om att slippa åka in till systemet i stan nästa vecka om han ändå skulle jobba hemifrån (jag och bebis är hemma ändå). Tror i och för sig att vinkällaren skulle räcka ett tag i händelse av kris :angel: Men nu har vi öl för flera helger! :idea:

(Företaget insåg f.ö att de kanske förhastat sig och öppnar kontoret igen på måndag)
 
Jag kan nog överleva en bra stund på det jag har och sen får det väl bli potatis morot sallad och tomater i mängder Om bara purjolöken vill gro också så blir det nog bra ;)
 
Var på ICA Kvantum i Bollnäs idag, fruktansvärt mycket människor men välfyllt på alla hyllor, inklusive saker som pasta, ris, knäckebröd, konserver och liknande. Gick runt lite för att kolla men det var fullt överallt, det enda som det var lite tomt av var ärtsoppa på burk. Och så hade de inte hallon eller passionsfruktsorbet! :arghh:
 
Poängen är att man ska säkerställa att man inte smittar, karantänen har i sig inte med sjukdom att göra.

Fick ett möte inställt idag pga person under coronakarantän, som därmed fick skjutas till nästa vecka. Ingen är sjuk eller misstänks vara sjuk, utan det handlar enkom att hen varit i ett av de utpekade områdena nyligen.
Viss försiktighet med orden är bra. Någon kan kanske tolka detta som person i karantän skall skjutas nästa vecka. Om prov skall tas innan är oklart.
 
Själv köpte jag idag 4 paket pasta och ett antal paket med nudlar.
De hade extrapris på konserverade morötter samt svamp, men den var slut.
Jag har nog aldrig ätit burk-morötter, vi får se om det var en dålig idé att köpa tre burkar, men de lär ätas upp. Även om det kanske tar några månader, då det andra som jag köpte och inte orkar rabbla upp lär ätas upp tidigare, då det nog är godare eller riskerar att bli dåligt annars.

Handlar max en gång per vecka och har stor frys, känns bra att vi klarar oss ett bra tag innan det blir barskrapat.
 
Själv köpte jag idag 4 paket pasta och ett antal paket med nudlar.
De hade extrapris på konserverade morötter samt svamp, men den var slut.
Jag har nog aldrig ätit burk-morötter, vi får se om det var en dålig idé att köpa tre burkar, men de lär ätas upp. Även om det kanske tar några månader, då det andra som jag köpte och inte orkar rabbla upp lär ätas upp tidigare, då det nog är godare eller riskerar att bli dåligt annars.

Handlar max en gång per vecka och har stor frys, känns bra att vi klarar oss ett bra tag innan det blir barskrapat.
Burkmorötter är det enda jag äter som kommer ur konservburk,dom är riktigt goda om man tillsätter lite smör o salt.
 
Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.
Jag har alltid bunkrat för att klara oss en månad oavsett. Förstår inte hur man vara kan ha mat för ett par dagar hemma. Sedan blir inte kosten så varierad men mat finns alltid. Nästa steg är att om det blir kris så går man ransonera. Svårt att tänka mig annat
 
Jag har alltid bunkrat för att klara oss en månad oavsett. Förstår inte hur man vara kan ha mat för ett par dagar hemma. Sedan blir inte kosten så varierad men mat finns alltid. Nästa steg är att om det blir kris så går man ransonera. Svårt att tänka mig annat

JAG har inte mat för endast ett par dagar hemma. Jag bor på gård. Jag odlar egna grönsaker och har kött för flera månader framöver. Det står inläggningar, sylt och diverse om vartannat i matkällaren. Men det har inte med "bunkring" inför något eventuellt virus eller krig, att göra. Läs gärna resterande inlägg i tråden.
 
För att dra in lite humor i sammanhanget så tycker jag senaste ICA reklamen är rätt så rolig, på ett lagom skämtsamt sätt utan att gå över gränsen ☺️
 
Jag fattar den som att han har för vana att fejk-sjuk-skolka varje år när det är dags att peppa för mello-tittande. Inte som att det har med corona att göra alls?

Jag har inte påstått att den har med Corona att göra. Så dålig känsla tror jag ingen som gör reklam skulle ha som att göra en reklamfilm som riktat sig mot det. Däremot att den är lite smårolig i sammanhanget.
 
Jag har inte påstått att den har med Corona att göra. Så dålig känsla tror jag ingen som gör reklam skulle ha som att göra en reklamfilm som riktat sig mot det. Däremot att den är lite smårolig i sammanhanget.
OK. Jag trodde det var utifrån tanken att den anspelade på det och att hålla sig hemma som du tog in den i tråden.
 
Ni som bunkrar för kris (inte nödvändigtvis isolering till följd av Coronavirus), räknar ni med att det kanske inte finns ström om någonting inträffar? Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett gäng ris- och pastapaket, men eftersom jag bor i lägenhet kan jag ju inte gärna göra upp en eld i vardagsrummet för att koka detta.
Jag förstår inte riktigt varför man ska bunkra mat som behöver tillagas. Jag har proteinbars, näringsdrycker, bönor på tetra som bara är att öppna upp, knäckebröd, kex, majs, rotfrukter som t.ex. morötter och sojamjölk och mandelmjölk som har jätte lång hållbarhet innan man öppnar dom. Använder förråden men fyller hela tiden på. Jag bor själv och klarar mig nog ett par veckor. Jag har alltid ca 6 liter vatten ibland mer i kylskåpet på rotation för att jag vill ha kallvatten eftersom det inte blir ordentligt i kranen och jag har några flaskor med bubbelvatten och Pepsimax i förrådet och även Pepsimax i kylskåpet. Näringsdryckerna kommer ju tillföra både energi, mineraler och vitaminer och vätska, fullvärdig kost.

Mediciner oroar mig. Jag har intervall på alla mediciner så jag får bara hämta ut vissa var tionde dag och dom andra var fjortonde dag. Men nu med alla appar så kan ju anhöriga hämta ut om det bara är jag som är sjuk. Blir det en större kollaps kommer jag bli väldigt dålig om jag inte får mina mediciner men det är inget som går att styra så det får jag släppa så gott det går.
 
Inte bunkra eller prepp, men ät mer noggrann just nu med att ha hemma dotterns havredryck. Hon kan inte köpa komjölk av närmaste bonde.
Tillverkaren har haft problem förr och med tanke på att de paketerar sina produkter i Tyskland känns det inte helt säkert att de kan leverera.
 
Både ni som preppar och ni som inte gör det, alltså vad för konserver har ni hemma regelbundet? När jag storhandlade igår (sker kanske var tredje månad och resten av tiden handlar jag x gg per vecka i min lilla coopbutik tvärs över gatan :p), så slog det mig att jag knappt köper konserver alls. De enda konserverna jag regelbundet köper är krossade tomater, kokosmjölk, majs, oliver och ibland på sommaren tonfisk . Köper ifs också almejas på koncerv när jag är i Spanien. På denna tråd låter det som folk köper mängder/mkt konserverad mat/konservburkar - vilka då? Äts de till vardags?

För egen del köper jag tex hellre färska champinjoner än champinjoner på burk. Sen förstår jag självklart att konserver behövs om man preppar. Men äter ni då även detta till vardags iom att prepping maten bör, såsom jag förstår det, ätas upp med jämna mellanrum och fyllas på med ny mat?

/nyfiken
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp