Pasta har vi hemma, nudlar likaså (förstår inte hur barnen kan tycka det är gott, men det är lite av favorit när de kommer från skolan tidiga dagar), ris också även om jag ser att jag behöver köpa ris i slutet av månaden igen. Socker däremot, som jag trodde jag hade en oöppnad och det i burken visade sig inte alls vara så. Det i burken (sådan 2 kgs burk) var 1/4 del bara och den oöppnade var havregryn...., som jag alltså också har hemma, så socker behöver vi
Nu kommer alla att tro att jag hysteriskt handlar om jag köper ett paket socker när jag veckohandlar juuuu
Och det här med konstiga konserver man ändå inte äter, jag kan förstå att det finns sådana människor, men är inte det att bita sig själv i röven lite när annan mat fungerar fint? Vi har tex alltid knäckebröd hemma, någon flingor/musli, mjöl,potatismos, ris, pasta, havregryn, nudlar, socker. Men även påssoppor, som ju rent faktiskt verkligen äts här! De blir ju inte liggande. Samma med konserver, det är tonfisk, tomat, några soppor, svamp, grönsaker, ravioli tycker jag om men inte barnen så för massor av år sedan när jag försökte introducera det för dem slutade det med att jag fick äta upp den och sedan dess har ravioli inte funnits i detta hemmet, medan fiskbullar, som är deras favorit, har. Vissa dagar kan man stå och göra ordentlig mat, medan andra dagar är vi på humör för att bara göra något enkelt- värma, vispa ihop eller liknande. Varma koppen har jag alltid hemma, jag är en person som har svårt för det här med att äta ibland när jag är ensam, ställa mig och laga mat när det bara är till mig är tradigt och då funkar Varma Koppen fint ihop med en macka! Minimalt med arbete! För att inte tala om när man är sjuk....
Men visst finns det utgågna varor även hos mig.... jag vet liksom att jag har kondenserad mjölk som gick ut i höstas eller liknande, köptes 2018 inför december för något adventbak som jag inte hann med, en burk av de vita bönorna jag har gick ut i februari, de andra om några månader, den hade dock trillat ner bakom hyllan med korgar som står i mitt skafferi på golvet. Jag antar att grötrisen jag köpte för 4 år sedan när jag senast gjorde egen hemlagad risgrynsgröt faktiskt har gått ur datum också, men jag har lite svårt att se att den skulle bli äckligt, så den får väl stå. Jag har nog någon enstaka Nutrilettesoppa kvar och även någon shake (pulver alltså) vars datum nog gått förbi.... inte min favoritmat precis och köper inte hem det mer heller, men det var inte så länge sedan jag åt en portion sådan soppa bara för att jag skulle få i mig något.
Jag har ju bott på landet och ser inget konstigt med att ha basen hemma och bara komplettera. Och om man bor på landet utan körkort är det inte så "bara" att sticka till affären för att man inte har mat hemma, det ska planeras längre än så. Skiter det sig med den maten man planerat för dagen så ska man kunna göra annan.
Jag blev faktiskt insnöad någon enstaka gång, men vanligast var faktiskt att vattnet tog slut i brunnen så att vi fick hämta vatten hos mamma och åka till henne och duscha och tvätta kläderna. Man lär sig att stänga kranen vid tandborstning och att uppskatta att man faktiskt ens kan få vatten ur en kran när det fungerar!