Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag läste nån artikel i nån kvällstidning att det visst är många som bunkrar mat nu pga coronaviruset! :angel: Slutsålt i en del affärer till och med.
Ja varför inte? Det är ju bra att det finns en större del människor ändå som väljer att ha ett litet lager mat hemma så att de klarar sig om det behövs, så att myndigheterna inte omedelbart behöver hjälpa alla människor genast dag 1. De har nog fullt upp med att 1 lösa situationen och 2 hjälpa de som rent faktiskt inte klarar sig själv alls. Att bidra till att hjälpa sig själv kan jag inte se som något annat än vettigt, men det fick mig ändå att le lite när jag läste artikeln! :D
 
Jag läste nån artikel i nån kvällstidning att det visst är många som bunkrar mat nu pga coronaviruset! :angel: Slutsålt i en del affärer till och med.
Ja varför inte? Det är ju bra att det finns en större del människor ändå som väljer att ha ett litet lager mat hemma så att de klarar sig om det behövs, så att myndigheterna inte omedelbart behöver hjälpa alla människor genast dag 1. De har nog fullt upp med att 1 lösa situationen och 2 hjälpa de som rent faktiskt inte klarar sig själv alls. Att bidra till att hjälpa sig själv kan jag inte se som något annat än vettigt, men det fick mig ändå att le lite när jag läste artikeln! :D

Slut på ostdipp i Tranås, skrattade gott åt det. :laugh:
 
För er som har tomma hyllor i stockholms affärerna, så kan jag tipsa om att handla i landsorten,saknades inte något i dagens 3 mataffärer och inte kö på apoteket heller.:up::)
Tomt på många hyllor på Willys där jag bor idag. Blev lite förskräckt när jag såg det. 😬 men det fanns ju gott om annat att bunkra om man skulle känna för det
 
Det beror ju mest troligt på att personalen inte fyllt på hyllorna än, inte att hysteriska människor kommit och köpt upp allt.
Hysteriska människor?
Så fult sagt om oss som vill vara förberedda. Snarare är det så att folk nu börjar köpa på sig.
 
Hysteriska människor?
Så fult sagt om oss som vill vara förberedda. Snarare är det så att folk nu börjar köpa på sig.

Nja, jag syftade inte på "preppers" när jag skrev hysteriska människor. Utan såg framför mig människor som i panik köper på sig allt för att domedagen är nära, ungefär. Så tror jag alltså inte att det är, varken att hysteriska människor eller preppers gått all in och handlat upp hela lagret vita bönor på Willys.
 
I någon nyhetssändning från Sveriges radio (kan ha varit P4 Stockholm) sa de att det framförallt var torrvaror och konserver som hade handlats under helgen, tror de pratade om 60% mer än normalt, de hade inte sett något liknande tidigare. Tar det ur minnet så något kanske inte stämmer.
Jag började fundera på om alla hade sett denna tråd :) och bestämt sig för att förbereda sig lite för säkerhets skull.
 
Fast det finns en mängd orsaker till att det råkar vara slut
Beställningssystemet krånglar inte hunnit fylla på ombyggnad av hyllan restnoteringar bortslarvade pallar sönderkörda pallar varulastbil i diket
Behöver inte vara bunkring :)
Ja vi får väl hoppas det iallafall, men med tanke på att sverige ha så mycket importvaror och panik brutit ut på flera andras ställen, typ Italien och Kina, så är jag inte helt lugn. Tror det kan vara bra att köpa på sig tex mjöl, pasta, ris, socker och andra bra att ha varor ifall att någonting eskalerar och folk drabbas av panik även här.

Hur är det med varor som ris och mat som tillverkas främst i Kina? Kom att tänka på det idag då jag lagade kinamat med bambuskott och lite annat.
Det lär väl försvinna från hyllorna snart?
 
Jag har väl varor så det räcker i kanske en eller två veckor. Men har blivit lite slapp med att köpa in sånt som tagit slut eller sinat så behöver nog bunkra på mig lite mer nu när det känns så osäkert med importvarorna.
 
Mitt ris kommer från USA (inte Uncle Ben utan mitt short grained som jag använder i wokar och liknande) men visst, allt som är importerat från Kina kommer bli ett problem så småningom (dock inte så mycket matvaror) som elektronik och industrin eftersom så många komponenter tillverkas i Kina.

Men inget ont som inte har något gott med sig, satellitbilder visar att föroreningarna över Kina har minskat betydligt efter Coronaviruset. Vilket visar att det fortfarande finns hopp om att faktiskt förminska och bekämpa miljöförändringarna.
 
I någon nyhetssändning från Sveriges radio (kan ha varit P4 Stockholm) sa de att det framförallt var torrvaror och konserver som hade handlats under helgen, tror de pratade om 60% mer än normalt, de hade inte sett något liknande tidigare. Tar det ur minnet så något kanske inte stämmer.
Jag började fundera på om alla hade sett denna tråd :) och bestämt sig för att förbereda sig lite för säkerhets skull.
Exakt min tanke när jag läste artikeln! :D
Det stod även där att det inte handlade om att de inte fick in beställningar som de skulle eller liknande utan helt enkelt om att människor handlade mer för att vara förberedda. Någon hade tydligen också pratat med några kunder om just det och fått det svaret.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp