Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Bor strax utanför Gbg, har precis varit och veckohandlat. Det var sjukt mycket folk i affären, påminde om dagarna innan jul. Jag har innan tänkt att jag är cool och allt löser sig men på nåt märkligt sätt stod jag en halvtimme senare med tokfull vagn :o
 
Brandkåren kommer ut och hjälper till. Så gick det till sommaren 2018 när brunnarna var tomma oi stora delar av landet.
För att de är snälla. I en kris som även innefattar människor kommer inte räddningstjänsten ut, det är upp till varje djurägare att förse djuren med vad de behöver. Vid en kris när dricksvattnet försvinner/förgiftat måste vatten hämtas långt iväg och det gör man främst för människor, inte djur. Det är ett enormt arbete.
 
enligt djurskyddslagen ska de ha reservverk själva.
Ja det finns ju. Men vad gör man när bränslet tar slut? Är ju det jag är inne på. Krävs rätt stora mängder bränsle för att driva en stor gård. Måste ju även ha igång ventilation hos grisar tex. När vi fått strömavbrott så har det efter en timme varit svårt att andas alls. Vet en gård där det blev strömavbrott eller om det va att ventilationen gick. På morgonen var alla djur döda.. detta hände innan man hade larm m.m. för sånt.
 
Men det kräver att el och vatten fungerar, vid en pandemi finns det isof risk att samhällsfunktionerna slutar fungera också. Det är kanske ok om man bor på gård och har egen brunn (fast hur ska den pumpa upp vatten?), tillgång till sötvatten och ved, men bor man i lägenhet så är du helt beroende av att el och vatten ska fungera om du inte bunkrar konserver och vatten i stora, stora dunkar.

Angående brunnen: Ett tips är att lyfta på brunnslocket och hiva ner en hink. Hur svårt kan det vara?
 
Du menar att det inte finns tillräckligt långa rep?
Är inte repet som är problemet:rofl::rofl:
20200229_012341.webp
 
Alla som preppar? Har ni djur och preppat för dom också?
Nu preppar inte vi speciellt, men vi har en bäck genom markerna så flyttar jag bara staketet kommer hästarna åt vatten där. Det är källvatten som kommer upp så det är rent. Där hade vi kunnat hämta själva också om det är så. Det går ju att bära en massa vatten också, men bättre att hästarna får dricka ur bäcken än att jag ska slita ihjäl mig på att bära.

Foder har vi så det räcker till sommaren och jag har flera grannar med grovfoder kvar, samt flera spannmålsbönder i närheten med spannmål kvar så djuren klarar sig. Till sommaren får jag väl ta grovfoder med lie ifall det inte finns bränsle till traktorn. Värre är det med hunden och katten om man inte kan köpa foder till dem. Då får de ju äta av människomaten, vilket innebär att det blir mindre mat till människorna.

Men vi hade lätt överlevt på gården utan el. Vi har massor med ved att värma huset med, mat lagar vi på vedspisen. Vatten finns i källan nere i skogen. Hönsen ger ett gäng ägg varje dag så så länge de har mat och ljus kommer de att fortsätta värpa. Jag har väl ca 100 kulor hemma, plus ett hundratal hagel, så jag kan jaga en del. Vi har mycket vilt på markerna, men jag tänker att ifall det är kris en längre tid kommer de djuren att skjutas av av alla grannar runt omkring så till slut kommer det bli bristvara på de också, men det tar ju ett tag förstås. En älg och några smågrisar räcker länge även om vi är flera som delar. Dessutom får man väl äta småvilt som hare, etc. Vi har dessutom hushållskaniner som vi kan avla och få fram proteiner på, samt vi kan odla på sommarhalvåret och få mat.
 
Brandkåren kommer ut och hjälper till. Så gick det till sommaren 2018 när brunnarna var tomma oi stora delar av landet.
Nja. Kanske på vissa platser men frågan för hur vanligt det är. Räddningstjänsten här säger att de inte har några möjligheter till det. Deras tankar/vatten håller inte livsmedelskvalitet.
 
Får intrycket här att många som preppar inte lever med familj utan ensamma eller i parförhållanden. Och det är klart, då kanske det är lite enklare att både planera och bunkra. I vårt fall hade det inte gått, vi har helt enkelt för litet utrymme för det. Vi har några skåp i köket och en kyl och ett större frysfack. Vi månadshandlar vid lön, då fyller vi på med pasta/ris och konserver för en månad, det brukar dock bli tomt i slutet av månaden och skulle det komma från staten idag att vi måste sättas i karantän imorgon kommer det vara tomt, en brödlimpa här tar slut på en och en halv dag. Samma med färska grönsaker etc. Frysta har vi en del. Kyckling har vi oftast i frysen. Liksom kanin. Däremot har vi bra källvatten i närheten och mannen har en harpun. Jag förutsätter att om staten inte tar ansvar för sin befolkning vid ett sådant scenario och ser till att det finns mat på ett eller annat sätt så kommer andra lagar, till exempel jaktlagen, bli sekundära så då får vi väl gå ut och skjuta några ankor eller svanar eller något med harpunen i så fall efter att kaninerna är avslaktade.
Nu har jag väldigt svårt att se att svensk stat skulle gå emot allt vad internationell lag heter och strunta i sina medborgare dock. Jag är ärligt talat inte så orolig för corona. Ens vid en pandemi med isolering som följd.
 
Tycker det är ganska enkelt egentligen. MSB rekommenderar att man klarar matförsörjningen under en veckas tid, och Livsmedelsverket har en förrådslista man kan följa med tillhörande veckomeny. En sådan rekommendation är rimlig att försöka följa. Enligt en undersökning MSB gjorde efter att ha skickat ut sin broschyr för ett par år sen har den förkrossande majoriteten inte resurser att klara sig mer än 3-5 dagar framåt. Vilket inte är konstigt med tanke på bostadssituationen i storstäderna. Vi har nu fyllt på vårt beredskapslager med mat för ca 2 veckor och det är alltså 3 flyttkartonger proppfulla för 2 vuxna och en bebis. Exklusive vatten, där har vi ingenting. Vi bor på 40 kvm utan förråd och att bunkra för längre tid än så vore otänkbart, då skulle vi inte ha plats för alla kläder, bebisens leksaker och rörelseutrymme, husgeråd, möbler och annat man behöver ha i ett hem. Inte minst livsutrymme.

Om det nu vore så att krisen kom så behöver vi ju alla fortfarande varandra och det kommer ju att göras stora ansträngningar att återupprätta leveranskedjor och liknande även om det kanske tar några dagar eller veckor att ställa om. Titta bara på Kina och Italien, vad jag vet har ingen dött av karantän-inducerad svält där än iaf.
 
Jag tror man kommer rätt långt på att tänka lite prepp i vardagen, utan att för den skull vara en prepper, som någon annan skrev.
Vi bestämde oss t ex för ett tag sedan att byta till fullkornsprodukter, vilket innebar att vi rensade ut massa pasta, ris och annat. Istället för att slänga det så fyllde vi en plastlåda med tätt lock och ställde det i förrådet. Så kan vi kasta det på zombiesarna sen. ;)
 
Att klara sig en vecka eller två är ingen konst. Det är bara att köpa några kg ris per person. Tråkigt som fan men över lever på det gör man. Ska man klara hälsan en längre tid så behövs bättre och mer mat.
 
Tycker det är ganska enkelt egentligen. MSB rekommenderar att man klarar matförsörjningen under en veckas tid, och Livsmedelsverket har en förrådslista man kan följa med tillhörande veckomeny. En sådan rekommendation är rimlig att försöka följa. Enligt en undersökning MSB gjorde efter att ha skickat ut sin broschyr för ett par år sen har den förkrossande majoriteten inte resurser att klara sig mer än 3-5 dagar framåt. Vilket inte är konstigt med tanke på bostadssituationen i storstäderna. Vi har nu fyllt på vårt beredskapslager med mat för ca 2 veckor och det är alltså 3 flyttkartonger proppfulla för 2 vuxna och en bebis. Exklusive vatten, där har vi ingenting. Vi bor på 40 kvm utan förråd och att bunkra för längre tid än så vore otänkbart, då skulle vi inte ha plats för alla kläder, bebisens leksaker och rörelseutrymme, husgeråd, möbler och annat man behöver ha i ett hem. Inte minst livsutrymme.

Om det nu vore så att krisen kom så behöver vi ju alla fortfarande varandra och det kommer ju att göras stora ansträngningar att återupprätta leveranskedjor och liknande även om det kanske tar några dagar eller veckor att ställa om. Titta bara på Kina och Italien, vad jag vet har ingen dött av karantän-inducerad svält där än iaf.
Nu måste jag fråga hur mkt ni äter?
3 proppfulla flyttkartonger, och det skulle bara räcka 2 veckor till er?
Jag hade nog kunnat klara mig i 2 månader på den mängden mat O_o
 
Nu måste jag fråga hur mkt ni äter?
3 proppfulla flyttkartonger, och det skulle bara räcka 2 veckor till er?
Jag hade nog kunnat klara mig i 2 månader på den mängden mat O_o
Ja vi har ju utgått från listan med specificerade mängder som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Hur mycket mat du klarar dig på är ju tämligen irrelevant i sammanhanget, så jag vet faktiskt inte riktigt vad du vill med ditt inlägg. Man kan klara sig helt utan mat i många dagar, tom veckor, med tillgång till vatten. Frågan är ju bara hur man mår och tänker efter det.
 
Ja vi har ju utgått från listan med specificerade mängder som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Hur mycket mat du klarar dig på är ju tämligen irrelevant i sammanhanget. Man kan klara sig helt utan mat i många dagar, tom veckor. Frågan är ju bara hur man mår efter det.
Jag menade alltså när jag äter helt fritt, som i vanliga fall. Inte vad jag överlever på. Och jag räknade även med min partner, som jag tycker äter ganska mkt :p
Men det kan ju vara ganska platstagande mat kanske?

Har du någon länk till den listan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp