Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Jag handlar var annan/var tredje vecka. Hemma har jag ca 1 vinkartong (sådan för 12 flaskor) med konserver, krossade tomater, vita bönor i tomater, tonfisk etc.. samt dito med stapelvaror, rågmjöl, ris, pasta o kryddor samt te, socker o kaffe.
I kylen finns smör, bregott ett par ostar, mjölk o kaffegrädde samt mycket grönsaker. Frysen är tyvärr trasig.
 
Jag handlar var annan/var tredje vecka. Hemma har jag ca 1 vinkartong (sådan för 12 flaskor) med konserver, krossade tomater, vita bönor i tomater, tonfisk etc.. samt dito med stapelvaror, rågmjöl, ris, pasta o kryddor samt te, socker o kaffe.
I kylen finns smör, bregott ett par ostar, mjölk o kaffegrädde samt mycket grönsaker. Frysen är tyvärr trasig.
Då vet vi vart vi åker när vinet är slut :D
 
Jag blir alltid så förvirrad av diskussioner om matförvaring. Jag har en halv kyl o en halv frys och har lätt varierad mat för 1 månads isolering om elen är kvar. Kan nog dryga ut det till iaf 2 i värsta fall.

Ibland får jag för mig att tömma frysen för att rengöra. Det tar alltid minst 2 månader aktivt arbete. Men då handlar jag ju mejeri och grönsaker och npgot kompletterande till någon rätt under tiden såklart. Men ändå.

Ofta låter det som att folks mat tar slut på max 2 veckor? Hur?

1 limpa, 1 knäckebrödspaket, 1 smörpaket, 1 ost, något kg ris/potatis och något att laga till räcker ju 2 veckor utan problem om man behöver begränsa sig tex? Har man verkligen knappt ens det hemma?

Har också halv kyl och halv frys. 6 personer konsumerar mat rätt fort även om skafferiet är fyllt med bra konserver.

1 limpa räcker några dagar, men inte som hel matranson.
 
Vi är två personer i hushållet, har en full "helfrys" och en till med lite extra kött och grönsaker. Kylen är ordentligt full den också. Vi har lite mindre i skafferiet, äter själv inte pasta/ris/potatis. Vi har dessutom höns som ger oss ägg. Kommer Corona så klarar vi oss lätt i två månader.

Men, jag är väldigt övertygad om att det inte smäller till och man är isolerad över dagen. Man kommer hinna åka och handla. Då får man köpa på sig färskvaror med bra hållbarhet, smör och ost håller väldigt länge i kylen osv.
 
Skulle ström gå skulle jag vara mer rädd för hur man skall få upp vatten till hästarna. Visst vi har generator men är ju stora mängder de skall ha och man kan inte låta den stå o gå hur mycket som helst. Skulle behöva bunkra upp en massa bränsle isf. Men det vill man ju inte pga brandrisken. Är ju större risk det börjar brinna än att det blir sådan kris att strömmen går.. :idea:
 
Inte i en borrad brunn.
En fundering, borde det inte ingå en handpump i installationen när man borrar en brun, om den nu inte är för djup?

Annars behöver man någon form av generstor, typ disel, så man inte blir utan vatten vid strömavbrott. Sådana är inte helt ovanliga på landet.
 
Men, jag är väldigt övertygad om att det inte smäller till och man är isolerad över dagen. Man kommer hinna åka och handla. Då får man köpa på sig färskvaror med bra hållbarhet, smör och ost håller väldigt länge i kylen osv
Lite optimistiskt. Inte för att det kommer över en dag, men affärerna har i det läget knappast mat så det räcker till alla. En del kommer att bli utan.
 
Lite optimistiskt. Inte för att det kommer över en dag, men affärerna har i det läget knappast mat så det räcker till alla. En del kommer att bli utan.
Absolut, men i detta fall med Corona så är jag optimistisk. Jag tycker inte det är värre än mycket annat och jag är övertygad om att jag personligen kommer hinna handla. Annars åker vi till svärföräldrarna och hämtar lite viltkött. Jag är verkligen inte orolig alls för min skull, ur ett egoistiskt perspektiv.
 
Har också fascinerats av hur olika det är med hur mycket mat man normalt har hemma. Jag räknade just ut att vi, efter att ha köpt hem 2 extra kassar mat, har så att vi klarar 2 personer med 2000 kcal per person och dag i minst 2 månader. Då bor vi i lägenhet, så inga fantastiska förvaringsmöjligheter men så mycket plats tar det inte (en del är nötteroch olja och sådant som ju är väldigt energitätt). Och vi räknar med att äta upp allt löpande, brukar inte slänga några större mängder.

Den absoluta majoriteten är alltså inte i något prepping-syfte, utan bara hur det ser ut hos oss normalt.
Mia skafferier ser inte speciellt annorlunda ut här i huset mot när jag bodde i lägenhet.

Det är ett helt gäng med matvaror som jag alltid har hemma. Bönor, ärtor, pasta, gryner linser och mjölsorter. torkad frukt och russin, buljongtärningar av alla sorter. Osv osv. Det är liksom mitt basförråd.
Min matlagning består av att jag kollar vad som finns hemma och så lagar jag av det. Jag har en frysbox, och ett halvskåp i köket. De är skapligt fulla hela tiden.

Det skulle kunna kallas preppande. men för mig är det helt enkelt så som jag hushållar. Inte ens i stan "orkade" jag ta mig till affären varje gång jag skulle fixa mat.
 
En fundering, borde det inte ingå en handpump i installationen när man borrar en brun, om den nu inte är för djup?

Annars behöver man någon form av generstor, typ disel, så man inte blir utan vatten vid strömavbrott. Sådana är inte helt ovanliga på landet.
Jo man tycker ju det,min nuvarande är 107m,men den förra var 32 så den hade lätt kunnat handpumpas, men i nuläget har jag ju även den gamla gräva brunnen att tillgå och i ännu mera nöd så är göta kanal bakom huset.
 
Vi har inte preppat inför någon katastrof. Men vi är någon form av mat-hoarders och vill ha mkt att välja på. Så vi har väldigt stort och välfyllt skafferi. Sen har vi kyl och frys fulla för det mesta. Och har en stor extra-frys med mat och framför allt kött från jakt. Det skulle nog gå att få att räcka ca 3 månader även om det inte blir jättekul mat alltid.

Sambo är jägare och vi har väldigt mkt vilt runt oss.
Beroende på årstid kan vi fiska, plocka bär/svamp och äta frukt och bär från trädgården. Vi har väldigt nära till skog och sjö.

Problemet är väl vattnet. Jag vet inte vad för brunn vi har. Men vi hyr av en man med entrepenadfirma som också är bonde. Han har miljarder maskiner. Så jag tvivlar inte på att han ordnar vatten antingen för oss att hämta eller här. Precis som att vi kan få tag i kött där

Problemet är väl vattnet. Jag vet inte vad för brunn vi har. Men vi hyr av en man med entrepenadfirma som också är bonde. Han har miljarder maskiner. Så jag tvivlar inte på att han ordnar vatten antingen för oss att hämta eller här

Det finns ett gammalt mjölk-kylrum, byggt innan man hade el-kylrum, som är svalt året om som vi kan förvara mat i.
Det finns utedass med i värsta fall.
Vi väntar på en vedspis. Men har iaf en kakelugn som funkar.

Medicin kan jag inte bunkra så mkt jämt. Jag går på narkotikaklassad sömnmedicin och adhd-medicin. Jag får recept på stora mängder som räcker länge. Men man får ju förnyat recept först när de börjar ta slut.

Hunden bör ha mat längre än oss IOM minihund.
Hästen har också mat IOM att stallägares pappa producerar hösilage och halm att ströa med.
Kraftfoder och tillskott har vi stort lager fullt.
 
Vi har nog mat så vi klarar oss några månader.
Vi skulle nog vara trötta på recepten när förråden sinat men svälta ihjäl skulle vi inte göra Så länge vi fick ha maten ifred.

Vi bor i hus nu, typ på landet, men matmässigt skiljer det inte så mycket mot när jag bodde i lägenhet. Jag har liksom alltid köpt in vinterns behov av potatis under hösten från någon lokal bonde och med en bakgrund som vegetarian är skafferiet alltid fullt av linser, bönor och andra torrvaror.

Jag är ingen prepper men jag vill ha tillräckligt med ingredienser hemma för att kunna laga eller baka nästan vad jag vill utan att behöva åka in till stan enbart för det.
Alltså är både skafferi, frysar och kylskåp full med mat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp