Inte i en borrad brunn.Med en talja kan man hinka upp vatten längre än så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte i en borrad brunn.Med en talja kan man hinka upp vatten längre än så.
Nä, men i en grävd.Inte i en borrad brunn.
Precis,jag har både och så krisar det så är det bara att leta upp repet o plåthinken o kasta ner o hala upp.Nä, men i en grävd.
Då vet vi vart vi åker när vinet är slutJag handlar var annan/var tredje vecka. Hemma har jag ca 1 vinkartong (sådan för 12 flaskor) med konserver, krossade tomater, vita bönor i tomater, tonfisk etc.. samt dito med stapelvaror, rågmjöl, ris, pasta o kryddor samt te, socker o kaffe.
I kylen finns smör, bregott ett par ostar, mjölk o kaffegrädde samt mycket grönsaker. Frysen är tyvärr trasig.
Jag blir alltid så förvirrad av diskussioner om matförvaring. Jag har en halv kyl o en halv frys och har lätt varierad mat för 1 månads isolering om elen är kvar. Kan nog dryga ut det till iaf 2 i värsta fall.
Ibland får jag för mig att tömma frysen för att rengöra. Det tar alltid minst 2 månader aktivt arbete. Men då handlar jag ju mejeri och grönsaker och npgot kompletterande till någon rätt under tiden såklart. Men ändå.
Ofta låter det som att folks mat tar slut på max 2 veckor? Hur?
1 limpa, 1 knäckebrödspaket, 1 smörpaket, 1 ost, något kg ris/potatis och något att laga till räcker ju 2 veckor utan problem om man behöver begränsa sig tex? Har man verkligen knappt ens det hemma?
Totalt tomt. Inga leveranser kommer och maten i affärerna är nästan slut.Hur ser det ut där nu?
En fundering, borde det inte ingå en handpump i installationen när man borrar en brun, om den nu inte är för djup?Inte i en borrad brunn.
Lite optimistiskt. Inte för att det kommer över en dag, men affärerna har i det läget knappast mat så det räcker till alla. En del kommer att bli utan.Men, jag är väldigt övertygad om att det inte smäller till och man är isolerad över dagen. Man kommer hinna åka och handla. Då får man köpa på sig färskvaror med bra hållbarhet, smör och ost håller väldigt länge i kylen osv
Absolut, men i detta fall med Corona så är jag optimistisk. Jag tycker inte det är värre än mycket annat och jag är övertygad om att jag personligen kommer hinna handla. Annars åker vi till svärföräldrarna och hämtar lite viltkött. Jag är verkligen inte orolig alls för min skull, ur ett egoistiskt perspektiv.Lite optimistiskt. Inte för att det kommer över en dag, men affärerna har i det läget knappast mat så det räcker till alla. En del kommer att bli utan.
Det var problem med borrad brunn som jag avsåg ;-).Nä, men i en grävd.
Mia skafferier ser inte speciellt annorlunda ut här i huset mot när jag bodde i lägenhet.Har också fascinerats av hur olika det är med hur mycket mat man normalt har hemma. Jag räknade just ut att vi, efter att ha köpt hem 2 extra kassar mat, har så att vi klarar 2 personer med 2000 kcal per person och dag i minst 2 månader. Då bor vi i lägenhet, så inga fantastiska förvaringsmöjligheter men så mycket plats tar det inte (en del är nötteroch olja och sådant som ju är väldigt energitätt). Och vi räknar med att äta upp allt löpande, brukar inte slänga några större mängder.
Den absoluta majoriteten är alltså inte i något prepping-syfte, utan bara hur det ser ut hos oss normalt.
Vi har dieselaggregat för el. Så det gäller bara att ha bränsle hemma och ransonera.Bor man på landet och har borrad brunn så har man inte vatten om det är strömavbrott
Jo man tycker ju det,min nuvarande är 107m,men den förra var 32 så den hade lätt kunnat handpumpas, men i nuläget har jag ju även den gamla gräva brunnen att tillgå och i ännu mera nöd så är göta kanal bakom huset.En fundering, borde det inte ingå en handpump i installationen när man borrar en brun, om den nu inte är för djup?
Annars behöver man någon form av generstor, typ disel, så man inte blir utan vatten vid strömavbrott. Sådana är inte helt ovanliga på landet.