Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Ifall det skulle utlysas karantän (eller hur man säger) precis nu utan att jag fick gå och handla först så skulle jag nog överleva typ 3-4 veckor iallafall på den maten jag har. Sen att det inte skulle bli världens roligaste mat är ju en annan sak :p
Ska nog handla lite extra imorrn...
 
Känns som vi gått ett antal varv med prepper trådar. Den innan var väl om ryssen kommer? Den innan var istid och innan dess zombies och innan dess atomvinter.
  1. De som bor i hus på landet med vedspis och skog klarar sig längre
  2. De som bor i hus på landet har bättre möjligheter att överleva längre eftersom de har tillgång till vatten, brunn, kött som de kan jaga, större förråd av matvaror osv.
  3. De som bor i storstäderna kommer ha det svårare att överleva pga begränsningar att lagra mat/vatten/mer beroende av samhällsfunktioner.
  4. (Ej corona) folk har vänner på landet som de kan fly till, om så behövs med cykel
  5. De som har behov av livsuppehållande mediciner kommer att klara sig sämre
  6. Vissa kommer att försvara sina hus/gårdar/förråd med vapen och våld
  7. Om ryssen kommer kan de som bor på landet och har vapen fly till skogs och skjuta på sagda ryssar eftersom de känner till terrängen och bor isolerat
  8. Jag har säkert glömt något så fyll gärna på
Vad gäller just corona så är det bokstavligen tiotusentals som redan isolerats men som jag förstår det är det ännu ingen som dött av svält och törst och jag tar för givet att det bland de som sitter i karantän finns en del icke-preppers. De som bor på hotell eller kryssningsfartyg preppers eller inte spelar det ingen roll för, men återigen så vitt jag vet är det ingen som dött av svält och/eller törst, eller avsaknad av livsuppehållande mediciner.
Bor man på landet och har borrad brunn så har man inte vatten om det är strömavbrott
 
Jo, om man installerar en gammaldags manuell pump.
En manuell pump kan bara lyfta vattnet 8-9 meter, inte 30-50-80 m som en borrad brunn kan vara.

Edit: Skulle kunna funka om vattnet står tillräckligt högt i brunnen, i alla fall i teorin. I praktiken är det nog ganska bökigt att få dit en manuell pump i en borrad brunn utan att skada borrhålet och även få plats med den vanliga pumpen.
 
Senast ändrad:
En månad skulle jag lätt klara mig på det jag har hemma, brukar normalt handla kanske två ggr per månad så skillnaden skulle inte vara så stor och frysen är propp full plus att jag precis hämtade potatis som skall räcka till maj månad. Jag skulle inte lida hungersnöd den första månaden precis och nog inte den andra heller :)
 
Jag har inte preppat något alls, men så är jag inte orolig heller. Det enda jag skulle kunna tänka mig att ta upp utrymme för att lagra är hundmat och i så fall torrfoder (Fast det vette sjutton var? Ovanpå köksskåpen kanske?) , men eftersom jag inte fodrar med torrfoder till vardags skulle jag vara tvungen att slänga hela lagret var sjätte månad kanske? När det går ut. Det är ju varken ekonomiskt eller klimatsmart försvarbart.
I frysen finns det en hel del kött åt dem men går strömmen är det ju gocke.
Nej, jag fortsätter nog som vanligt istället. Blir det kris får jag samla regnvatten och hoppas på det bästa, jag bor ju i Skottland. 🤷‍♀️

Coronaviruset är absolut inte tillräckligt läskigt för att jag ska börja tänka i prepperbanor.
 
En manuell pump kan bara lyfta vattnet 8-9 meter, inte 30-50-80 m som en borrad brunn kan vara.

Edit: Skulle kunna funka om vattnet står tillräckligt högt i brunnen, i alla fall i teorin. I praktiken är det nog ganska bökigt att få dit en manuell pump i en borrad brunn utan att skada borrhålet och även få plats med den vanliga pumpen.
Med en talja kan man hinka upp vatten längre än så.
 
Jag blir alltid så förvirrad av diskussioner om matförvaring. Jag har en halv kyl o en halv frys och har lätt varierad mat för 1 månads isolering om elen är kvar. Kan nog dryga ut det till iaf 2 i värsta fall.

Ibland får jag för mig att tömma frysen för att rengöra. Det tar alltid minst 2 månader aktivt arbete. Men då handlar jag ju mejeri och grönsaker och npgot kompletterande till någon rätt under tiden såklart. Men ändå.

Ofta låter det som att folks mat tar slut på max 2 veckor? Hur?

1 limpa, 1 knäckebrödspaket, 1 smörpaket, 1 ost, något kg ris/potatis och något att laga till räcker ju 2 veckor utan problem om man behöver begränsa sig tex? Har man verkligen knappt ens det hemma?
 
Jag blir alltid så förvirrad av diskussioner om matförvaring. Jag har en halv kyl o en halv frys och har lätt varierad mat för 1 månads isolering om elen är kvar. Kan nog dryga ut det till iaf 2 i värsta fall.

Ibland får jag för mig att tömma frysen för att rengöra. Det tar alltid minst 2 månader aktivt arbete. Men då handlar jag ju mejeri och grönsaker och npgot kompletterande till någon rätt under tiden såklart. Men ändå.

Ofta låter det som att folks mat tar slut på max 2 veckor? Hur?

1 limpa, 1 knäckebrödspaket, 1 smörpaket, 1 ost, något kg ris/potatis och något att laga till räcker ju 2 veckor utan problem om man behöver begränsa sig tex? Har man verkligen knappt ens det hemma?

När jag tänker prepp generellt tänker jag genast på att kunna överleva utan ström alltså utan kyl, frys och färskvatten i kran.
Annars är min frys full med hundmat och möss och stuff, men jag antar att jag kan leva på det några veckor om jag måste. Koka upp med lite svamp och frusna hallon? Allt går ju, men det är inte så att jag medvetet handlar för att jag ska klara mig x antal veckor om affären stänger.
 
När jag tänker prepp generellt tänker jag genast på att kunna överleva utan ström alltså utan kyl, frys och färskvatten i kran.
Annars är min frys full med hundmat och möss och stuff, men jag antar att jag kan leva på det några veckor om jag måste. Koka upp med lite svamp och frusna hallon? Allt går ju, men det är inte så att jag medvetet handlar för att jag ska klara mig x antal veckor om affären stänger.
Jag funderade också på att svara samma, min frys består av hundmat. Kylen består av ketchup eftersom jag alltid glömmer om jag har det hemma eller inte. Har ett par öl och soppa för en vecka. Inget smör eller ost.
Knäckebröd och müsli finns dock, torrt men funkar ju om det måste.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag tänker prepp generellt tänker jag genast på att kunna överleva utan ström alltså utan kyl, frys och färskvatten i kran.
Annars är min frys full med hundmat och möss och stuff, men jag antar att jag kan leva på det några veckor om jag måste. Koka upp med lite svamp och frusna hallon? Allt går ju, men det är inte så att jag medvetet handlar för att jag ska klara mig x antal veckor om affären stänger.

Absolut. Syftet med just detta svaret i denna tråden var ju att jag menade isolering pga Corona, inte så långt som att hela samhället rasar ihop pga Corona så att vi inte har el.

Jag har alltid bort på landet innan så har aldrig mer än veckohandlat (som oftast) och fortsatt med det. Är det därför mina matlagringsvanor skiljer sig tro?
 
Jag funderade också på att svara samma, min frys består av hundmat. Kylen består av ketchup eftersom jag alltid glömmer om jag har det hemma eller inte. Har ett par öl och soppa för en vecka. Inget smör eller ost.
Knäckebröd och müsli finns dock, torrt men funkar ju om det måste.

Vad liksom äter du då en vanlig dag? Alla mål ute eller du handlar varje dag? Till lunch och ingen frukost då eller?

Jag vill inte låta otrevlig eller dum, jag undrar verkligen hur vardagen ser ut 😁🙏
 
Absolut. Syftet med just detta svaret i denna tråden var ju att jag menade isolering pga Corona, inte så långt som att hela samhället rasar ihop pga Corona så att vi inte har el.

Jag har alltid bort på landet innan så har aldrig mer än veckohandlat (som oftast) och fortsatt med det. Är det därför mina matlagringsvanor skiljer sig tro?

Det är helt klart skillnad på att bo på landet och även att bo som familjehushåll upplever jag. När jag växte upp hade vi två kistfrysar; en i källaren och en ute i förrådet fyllda med bröd och kött och grönsaker och diverse. det hände även att det bakades i huset så det fanns alltid mjöl och socker och bakpulver och jäst hemma till exempel - samt magrarin och socker och fan och hans moster. Vi hade nog lätt klarat oss utan att lämna gården i X antal veckor.

Men åtminstone jag lever inte så, utan mer dag till dag. Det finns någon soppa på burk och förmodligen majs och kanske bönor, men jag bakar inte så det finns inte mjöl, inte socker, inte margarin, inte bakpulver..... kaaanske möjligtvis någon krass påse ris längst bak och möjligvis några linser? Inget bröd.
I kylen finns grönsaker, men de håller ju inte mycket längre än någon vecka (förutom purjolöken som är odödlig) och några ägg och Oändliga varianter av condiments, typ fancy senap och olika heta såser. Kryddskåpet är också fullt. Ibland finns det smör men inte just nu. Det händer att det finns en liten fancy ostbit.
Sedan finns det som sagt svamp och bär i frysen utöver hund, orm och fiskmat... och ett par paket köttfärs. Så visst hade jag kunnat klara mig ett par veckor om det verkligen var nöd och panik, men det hade krävt viss uppfinningsrikedom.
Jag tänker att om staten kräver hemisolering borde de rimligtvis också tillstå med utkörning av mat?
 
Senast ändrad:
Vad liksom äter du då en vanlig dag? Alla mål ute eller du handlar varje dag? Till lunch och ingen frukost då eller?

Jag vill inte låta otrevlig eller dum, jag undrar verkligen hur vardagen ser ut 😁🙏
Alltså, när jag bodde i hus så på landet så hade jag alltid extra hemma. Nu orkar jag inte släppa med stallkläder, hund + mat uppför 3 trappor så handlar betydligt oftare på väg hem från stallet.
Men jag dricker kaffe till frukost, ibland en shake, steker 3 ägg (utan fett) men har i lite grädde och gör röra till lunch. Käkar en proteinbar + måltidsshake till mellanmål, soppa (färdig) med en klick creme fraiche. Varje dag, även om jag ibland byter plats på måltiderna.
Äter så tills jag tröttnar och byter ut det till tre lika menlösa måltider, är jag mer hungrig dricker jag en shake.
I perioder lagar jag förvisso mer mat, men har inte gjort det de senaste månaderna. Sommaren är lite roligare och mer ork.
 
Har också fascinerats av hur olika det är med hur mycket mat man normalt har hemma. Jag räknade just ut att vi, efter att ha köpt hem 2 extra kassar mat, har så att vi klarar 2 personer med 2000 kcal per person och dag i minst 2 månader. Då bor vi i lägenhet, så inga fantastiska förvaringsmöjligheter men så mycket plats tar det inte (en del är nötteroch olja och sådant som ju är väldigt energitätt). Och vi räknar med att äta upp allt löpande, brukar inte slänga några större mängder.

Den absoluta majoriteten är alltså inte i något prepping-syfte, utan bara hur det ser ut hos oss normalt.
 
Har också fascinerats av hur olika det är med hur mycket mat man normalt har hemma. Jag räknade just ut att vi, efter att ha köpt hem 2 extra kassar mat, har så att vi klarar 2 personer med 2000 kcal per person och dag i minst 2 månader. Då bor vi i lägenhet, så inga fantastiska förvaringsmöjligheter men så mycket plats tar det inte (en del är nötteroch olja och sådant som ju är väldigt energitätt). Och vi räknar med att äta upp allt löpande, brukar inte slänga några större mängder.
Jag blir lika fascinerad, men det förklarar varför jag kände mig tvungen att ha en krislåda när jag bodde på landet, när andra tycker det är helt överflödigt?
Älskar pasta och kan inte ha det hemma utan att äta av det, men funderar på att köpa och lägga det i en plastlåda på vinden med några konservburkar tomatsås.
Att lägga två paket smör i frysen får jag plats med också, då har jag så att jag klarar mig ett litet tag iaf om jag hade behövt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp