Att borsta tänderna

Blueberry555

Trådstartare
Jag behöver alla tips jag kan få ang min lilla pojk på 2 år som totalvägrar att borsta sina tänder. Han stänger bara igen, o vägrar öppna munnen för tandborsten.

Jag börjar bli lite desperat för han hade lite för mkt bakterier i munnen sist vi var hos tandläkarn, o jag försöker verkligen med honom :(

Sv: Att borsta tänderna

Vad har ni provat hittills? Jag höll på att få spunk på alla rara tips i stil med "om barnet inte gillar att borsta tänderna kan man avleda det med en skojig sång!" och dylikt.

Vi har provat nästan allt: skojig sånger i överflöd, borsta mammas tänder medan pappa borstar barnets tänder, eltandborste och vnalig tandborste, räkna 1-2-3 drag med borsten och sedan applådera, hålla fast och borsta det snabbaste man kan, titta på film osv.

Det som för närvarande faktiskt funkar rätt bra är att jaga det man ätit under dagen med tandborsten (med stor dramatik naturligtvis). "Nej, vänta! jag måste borsta bort bananen också!" Man får larva sig det värsta man kan så skrattar han och då borstar vi vad tygen håller ungefär. Ibland blir det ändå gråt och tandagnisslan men nu går det mycket bättre.

Det känns som om att vi testat allt, o att det e hopplöst. Ända sättet å få han att borsta tänderna idag var att han fick min eltandborste. Men den e så hård, fast han borde ju känna av om det gör ont.

Tandläkarn sa att jag skulle hålla fast han, men jag gjorde det ngr ggr o det kändes fel varje gång o han blev bara värre o värre, tillslut ville han inte ens titta på tandborsten. Så vi slutade med det o började med att han skulle borsta sj för att han inte skulle känna att det var ngt dumt med tandborsten o där har vi hållt på nu i 2 veckor. Han kan ju inte hålla på att borsta själv eftersom det inte blir ngn bra borstning, men idag funkade det ju med min egna tandborste :)

Som ovanstående sa, lek :)
Om det inte fungerar kan det fungera att ni åker till affären och han faktiskt får välja sin egen tandborste, eftersom din funkar rätt så bra, så kanske det fungerar att han får välja själv. Något roligt motiv *bilar* eller annat han gillar. så kan man göra något roligt av det hela.
Lycka till

Vi hade samma problem tills vi köpte en ELtandborste åt honom, sen dess så gapar han o man får borsta.
Vi köpte en Braun Oral-B för barn. Han har aldrig.klagat, o jag har hellre en eltandborste (även om tandläkaren tyckte han var för liten) än att ha skrik maraton, hålla fast honom o sen ändå knappt få borsta tänderna.

Så funkar de med.din eltandborste så köp en åt honom, våran spelar även en melodi när man borstat klart en tandrad o sen fortsätter den för nästa :)

Vad har ni provat hittills? Jag höll på att få spunk på alla rara tips i stil med "om barnet inte gillar att borsta tänderna kan man avleda det med en skojig sång!" och dylikt.

Vi har provat nästan allt: skojig sånger i överflöd, borsta mammas tänder medan pappa borstar barnets tänder, eltandborste och vnalig tandborste, räkna 1-2-3 drag med borsten och sedan applådera, hålla fast och borsta det snabbaste man kan, titta på film osv.

Det som för närvarande faktiskt funkar rätt bra är att jaga det man ätit under dagen med tandborsten (med stor dramatik naturligtvis). "Nej, vänta! jag måste borsta bort bananen också!" Man får larva sig det värsta man kan så skrattar han och då borstar vi vad tygen håller ungefär. Ibland blir det ändå gråt och tandagnisslan men nu går det mycket bättre.

Bra råd!

Jag tror alla barn går mellan perioder där det går bra och där det går mindre bra. Vi borstar även med tvång om så behövs, tror vi fått hålla undan armar och ben kanske 2 gånger och då har vi nöjt oss med en superkort borstning, men vi har aldrig låtit barnet vinna. Vi är lika konsekventa med detta som med bilbälte.

Ibland vill inte våra barn gapa numera heller (de är 4 och 6 år) och då försöker vi med olika trix men fungerar det inte frivilligt kör vi ändå, det släpper på våra barn så snart borsten väl kommer in i munnen.

Vi har kört eltandborste sedan de var 2-3 år.

Jaga saker i munnen, välja tandborste (vi har vanliga också), välja tandkräm (vi har massor olika hemma), tävla om vem som blir klar först (har man bara ett barn kan väl ena föräldern ställa upp som motspelare?), räkna tänder, se hur stort man kan gapa och liknande är trix vi kör med.

Tandläkaren kanske skulle komma och hålla fast barnet och borsta? :sneaky:

Vi har haft kämpigt periodvis och periodvis utan problem. Jag känner lite att det är som att bråka om maten: en kamp man aldrig kan vinna. Det slutar bara med ledsna barn och föräldrar.

Is i magen åt föräldrar ang. hål i tänderna och bus och lek och försöka säger jag.

Jag envisades faktiskt inte sa mycket med mina tvillingar under de varsta "nej" perioderna. Vissa dagar sa var jag nojd om de oppnade munnen och slappte in borsten - sen slutade vi. Ofelbart sa var det inte sa mycket dramatik nasta dag och man kunde borsta lite mer.

Nu nar de ar 5.5 och har tappat nagon/nagra tander sa ar jag mycket mer strikt, men nu ar de ocksa i den aldern att de forstar varfor det ar viktigt. Plus att de numera tycker att det ar ratt kul att borsta tanderna :D

Finns det inte filmer om "tandtroll" numer? Kanske kan vara till hjälp i så fall.

När vi gick till tandläkaren för första besöket hos dem med dottern så tyckte tandhygienisten att vi skulle lägga dottern ned med huvudet i ena förälderns knä och så skulle den andra föräldern borsta.

Det fungerade inte så bra för oss, men kan ju kanske vara ett tips för någon annan...

Hygienisten tyckte även att vi skulle vara stenhårda, men det håller jag personligen inte med om. Jag vill att tandborstningen ska vara något positivt, ibland är dottern trött och kinkig och då kan det räcka med några drag. Andra dagar med bättre humör kan vi borsta mer ordentligt.
Eltandborsten kan vara kul i perioder, då har vi använt vår, visste inte ens att det fanns för barn men nu vet jag så nu kommer jag nog köpa en :)

Jag har inga barn och har ingen koll på något angående barns tandborstning (jag borstade knappt mina tänder..).

Däremot kom jag på en rolig sak! När jag var liten och det var nyår så somnade min kompis i sina föräldrars knä. Då borstade de tänderna på henne! :p

Vår son var lite krånglig ett tag och ville bara hålla tandborsten själv då köpte vi en till så vi hade varsin och då var han jättenöjd!
Nu borstar han en stund och jag en stund. Vissa dagar kan han hålla på och borsta i evigheter.

I dag borstade jag på honom och sen borstade han själv medan jag borstade mina, när jag var klar ville han borsta mer så jag sa gör du det så går jag och plockar in frukosten.
Han borstade glatt en stund till sen kom han ut till mig i köket och visade stolt att han hade tvättat händerna också!
Jag tänkte inte mer på det då utan vi var ute i trädgården en stund sen skulle jag bara gå in och kissa.
När jag kommer in på toa har han kletat tandkräm på hela handfatat, väggen, toastol, dörren ja överallt var denna kletiga sörja utsmetad! :meh:
Så nu har jag och mannen bestämt att han får inte borsta tänderna utan uppsikt förrän han flyttar hemifrån :p

Testa att vara riktigt bisarr, det har funkat för oss, (nu vi tre år håller vi på att få problem igen, -titta den flög ut- den sitter där på handfatet (om tandsländan).

Tandmullvadarna vill ha pälsen borstad. Tandgirafferna dricker the, jaga tandkatterna som bara springer sin väg osv.

Sedan har vi gjort som någon ovanstående, vid stor protest så envisas vi tills munnen öppnats och en tand fått ett snabborst, sedan lägger ned.

(just nu får jag borsta först och räkna till tio, jag slutar räkna om han biter sig fast)

Senast ändrad:

Vilka bra råd alla kom med :):):) Jag ska börja testa lite olika saker o se vad som e bäst, Att räkna älskar han ju, så att sluta räkna när han biter ihop funkar nog på honom, att man inte har tänkt på det :)

Och jag tycker tandborstning är ett måste, liksom att ta medicin och liknande. Icke förhandlingsbart. Sen klart kan man ju försöka på tusen vis innan.

Min biter dock inte ihop, däremot har det hänt att han vägrar sitta still och kränger som en mask. Då är det ett vänligt men bestämt grepp som gäller och borsta så gott det går.

Dottern är väldigt förtjust i PSY och gangnamnstyle. Vi provade precis att borsta medan hon kikade på videon, gick riktigt bra . Att jag inte tänkt på det tidigare...

*kl*
En sak som har fungerat på både mina och en kompis barn var att ta med dem till stallet, ta ut en snäll häst och dra upp läpparna på hästen så tänderna syntes och med gravallvarlig röst säga: Så här blir tänderna om man inte borstar dem!
Båda mina barn har också varit med vid tandraspning och blev väldigt mycket mer motiverad att borsta tänderna av det också... ;)

*kl*
En sak som har fungerat på både mina och en kompis barn var att ta med dem till stallet, ta ut en snäll häst och dra upp läpparna på hästen så tänderna syntes och med gravallvarlig röst säga: Så här blir tänderna om man inte borstar dem!

Haha, bästa tipset! :D

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: tott
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 632
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 516
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?