Att börja tävla

kvandi

Trådstartare
Vad skall man tänka på när man skall börja sin tävlingskarriär?

Har ni bra tips ang hur man löser viselsen på tävlingsplatsen, förberedelser av hästen, utrustningen, vad man skall ha med sig, pappersexsercisen? Saker man Absolut Inte skall göra? Saker man skall tänka på att absolut ha gjort? Klädval? Saker man inte får göra på tävlingsbanan? Finns det "oskrivna tävlingsregler"?

Ja, Allt ni kan komma på som kan vara till nytta för oss tävlingsnybörjare helt enkelt!

Ni får gärna visa bild på hur ni ser ut på tävlingsbanan, kläd- och utrustningsmässigt.

På onsdag blir det min första tävling nånsin, lite läskigt! Men jag måste ju få bedömt det här

Sv: Att börja tävla

Jag är ju inte heller direkt rutinerad när det gäller tävlandet men jag har ju ändå varit ute på en hel del tävlingar.

Ta med hästpass, vaccinationsintyg,hästägarförsäkran och ryttarlicens för incheckningen.

Till hästen är det bra om du tar med foder, vattenhink, ev. kraftfoder och borstar.Ta naturligtvis också med sadel, träns och ev.boots och ett spö. Salt och en svamp kan också vara bra att ta med när hästen svettas i värmen.

Det är ju inte någon speciell klädsel man behöver, som tex vita ridbyxor och kavaj men att klä upp sig lite kan ju vara trevligt.
I alla fall tvättade ridbyxor och någon snygg tröja.

Hästen kan du ju borsta lite extra nogrannt dagen innan och finlira lite extra på morgonen innan ni åker. Tänk på att vara ute i god tid så ni inte behöver stressa med lastningen.

Annars är det väl bra att ta med ett gott humör och inte ha för stora förhoppningar. Med en så pass ung häst kan allting hända! det vet jag av egna erfarenheter:p

Lycka till! det kommer säkert gå bra!:laugh:

Läsa på FIPO (som går att ladda ner från SIF:s hemsida), vara förberedd innan tävlingen och på tävlingen också.

Jag brukar också mäta skorna med skjutmått innan för att se till skorna.

Annars är det bara att köra på.

Första gången man tävlar brukar målet man har vara att ta sig runt banan. :p

Jag önskar hjärtligt ett stort lycka till!:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 311
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp