Att börja rida med halsring

M

moontje

Hej! Jag undrar hur man börjar med att rida med halsring?
Har tränat lite NH med mitt varmblodssto, och det har gått ganska bra, även börjat med lite småtrix som puss och cirkusbuga :) Mitt mål är att kunna rida med halsring till påsken, är det möjligt att nå det målet eller krävs det längre tid? Och kan någon även förklara HUR man rider med halsring? xD Kan tillägga att hon ÄLSKAR fart, och det kan vara ganska svårt ibland att sakna ned henne :angel:

Sv: Att börja rida med halsring

Jag har aldrig ridit med halsring, ärligt talat ser jag faktiskt inte riktigt anledningen (förutom att det ser läckert ut).
Men jag kan tänka mig att om det ska fungera måste hästen svara bra på skänkel och säte, så man kan styra hästen enbart med sin egen kropp. Det kräver lite träning, men bara man vågar släppa tyglarna och kontrollbehovet brukar det gå rätt bra. Man får ta små steg och inte tro att allt kommer gå perfekt redan första gångerna.

Westernhästar rids i stor utsträckning med vikt, säte och skänkel.

Jag rider en av mina hästar lös eller med "halsring" (grimskaft runt halsen). Jag började först när jag visste att jag kunde svänga honom bara med sätet och stanna honom från skritt till halt med hjälp av sätet. Tänk på säkerheten- du måste kunna kontrollera hästen med hjälp av sitsen, annars är det ursvårt. Ett tips är att testa med träns de första gångerna, men utan att du använder tyglarna. Men då har du dem där ifall att de behövs. Första gångerna höll jag till på inhägnat område, och började såklart med skritt, halter och volter tills det fungerade. Då fortsatte jag med trav, sedan galopp. Nu kan jag rida ut i skogen i alla gångarter, men det tar lite tid att öva så att man har full kontroll på hästen.

Det är riktigt läckert att galoppera på en snöfylld äng och känna att man har full kontroll trots att hästen är lös :D Det är vitsen!

Ja, det är just själva halsringen som sådan jag inte förstår mig på.
Att rida "löst" är asläckert! Gör det jag med emellanåt.

Aha, då förstår jag. Jag använder halsringen (grimskaftet jag knutit runt halsen på hästen) som nödstopp. OM han inte stannar när jag vill göra halt, hjälper det att ta i halsringen så att han får ett tryck mot udnerhalsen.

jag rider på halsring ibland, jättehärlig känsla!

Började med att rida på repgrimma, med repet fäst i en knut under hakan, så man rider mest med sätet. Med repet lägger man det mot halsen så hästen flyttar sig undan det, alltså som i western. Sen red jag även blandat westernridning utöver det här. Tränade oxå mycket på att bara rida med ett spö i handen som jag lätt la mot hästens hals för och svänga.

Tror jag red i repgrimma ett år innan jag började med halsringen. Har dock ingen "riktig" halsring än, utan satt ihop ett par tyglar. Rider nästan bara ute i skogen med halsringen och har då alltid en repgrimma i fickan ifall att den skulle komma till använding.

här lite bilder från i våras uppe på ridbanan i halsringen, har tyvärr inga andra
_MG_0636.jpg

_MG_0621.jpg

och så en töltbild :)
_MG_0645.jpg

Som Amk sa, börja att ha träns på hästen (eller det huvudlag du brukar använda). Låt tyglarna hänga lösa, och använd sätet först av allt. Använd steg; först ger du hästen den hjälp du vill att den ska lyssna på, till exempel att den ska svänga när du "vrider" dig åt det hållet den ska svänga åt. Gör sedan hjälperna tydligare och tydligare tills hästen gör det du ber om, slappna då av. Använd steg hela tiden, när du svänger, stannar, går framåt, backar osv... På så sätt lär sig hästen så småningom att lyssna på den finaste minsta hjälpen.

Rid INTE ut på oinhägnat område i endast halsrem förrän du är 100 % säker på att du kan kontrollera hästen. (Tänkte eftersom det är en fartfylld häst, så kan det bli väldigt farligt). Ta den tid ni behöver, och utmana inte ödet bara för att du så gärna vill att det ska gå bra. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar