Att börja med spårning

Kalaspinglan

Trådstartare
Måste få fråga; är det någon här som pysslar med spårning? :confused:

Vi ska träffa vår privattränare som ska lära oss det här med spårning för oss. Jättekul tycker vi.. men vi har lite svårt att vänta tills dess. Kan ni ge oss några tips på hur vi ska introducera det för vår lilla guldklimp? Tips på litteratur?

Tjingeling!!!

Sv: Att börja med spårning

Spår är jättekul! Roligt för hunden, nyttigt och otroligt bra hjärngympa. Om det inte är alltför länge tills ni ska träffa tränaren hade jag nog väntat med att börja tills dess.

Jag var själv medhjälpare på spårkurs på brukshundsklubben i höstas och vissa av ekipagen där hade lärt in spårande på ett felaktigt sätt på egen hand. För dem tog det lite längre tid att hitta rätt, det var betydligt enklare för dem som inte hade tränat "fel".

Väldigt roligt är det! Och det brukar de flesta hundar också tycka, när spårselen åker fram, ja då är lyckan stor!

Rätt eller fel är oftast en smaksak, hur man vill att hunden ska spåra. En hund spårar ju av naturen (nåja, de allra flesta i alla fall...), och det är vi som tycker att ett eller annat sätt är det rätta.

Ja det har du ju absolut rätt i, och jag skulle kanske uttryckt mig på ett annat sätt. Det beror ju på ens mål med spårandet; vill man tävla i spår så kan det ju vara bra om man vet vad som önskas då. Men annars så gillar ju de allra flesta hundar att spåra och har ju dessutom förmågan - det var nog inte så att det var hundarnas spårande som var "fel" (om jag får säga så), det var mattarnas/hussarnas attityd i spårarbetet t.ex. Många hundar hade känt ett större självförtroende i spårandet om deras ägare vetat lite mer innan de satte igång.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈