Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?
Jag har oftast 4 saker "i grunden" som jag gör varje dag:
*Rengöra och fylla på vattenhinken i boxen (och kolla att det inte är smuts i vattenkoppen men det går ju snabbt)
*Packa en kvällshöpåse
*Mocka en box
*Fixa kvälls- och morgonkraftfoder
Den första punkten går väldigt snabbt för ofta kombinerar jag den med att antingen fixa hö eller kraftfoder, så jag rengör hinken och slår på vattenkranen på att rinna ganska långsamt och så är det antingen lite för mycket så man får hälla ur eller precis perfekt mängd vatten i hinken när jag är tillbaka!
Hälla lite vatten i kvällskraft-hinken, ställa tillbaka vattenhinken i boxen och voila! Två punkter klara!
Eftersom jag ofta är där på kvällen så tar jag ibland bara ett stort fång med hösilage och bär in direkt i boxen, annars är jag såpass van vid att behöva fylla ikea-kassar snabbt så det tar ändå bara ett par minuter.
För att effektivisera mockningen så drar jag bort all spån från bakre delen av boxen, ca 40cm helt fritt från spån. Dels behövs det inte där och dels är det där hästen skiter så det går väldigt snabbt att ta bort högarna sen vid mockning!
Fram med kärra och grep - bort med tre skithögar - snoka reda på pisset och ta bort det som är blött - tömma kärran- klart! Tar allt från bara ett par minuter till en kvart om det är mycket och jag kanske råkat ta för liten kärra eller är ovanligt grisigt. Sen får jag såklart fylla på spån ibland också men det tar bara ca 5 minuter - hämta spån, kryssa för att jag tagit en bal, riva upp plasten, skyffla bort 1/3-1/2 bal till ett hörn och sen mosa resten i mitten av boxen.
Ovanstående vill jag ska gå snabbt. För jag vill inte känna att "måste"-grejerna är det som tar tid. Det är svårare såklart om man har flera hästar eller många "måste"-sysslor per dag.
Sen har jag som rutin att först ta fram hjälm - ryktgrejer (oftast bara borste + hovkrats) och sadel + träns, fram med hästen i stallgången eller in i boxen bara och snabbt dra av hästen det värsta och ffa vid sadeln (har jag inte bråttom så tar jag det lugnt, tycker det är trevligt att stå och pyssla med hästen om man har tid!). På med sadel, av med grimman, hästen "tränsar sig själv" mer eller mindre för att han är van att få godis när han dykt ner med huvudet i tränset och tagit bettet, och sen iväg till ridhuset eller vad man nu hade tänkt göra.
Har jag bråttom kan jag behöva gå runt stallet ner till ridhuset för ibland vill inte pållen gå igenom det vattenfärgade golvet på stallgången på väg genom ena dörren och då måste jag kunna ha tålamod för att inte reagera fel gentemot hästen. Hellre någon minut extra för att gå runt än att hamna i en onödig "fight" med hästen!
Sen rider jag inte så länge utan försöker göra det effektivt istället.
Kort sagt - skapar rutiner och har både "måste gå snabbt" - rutiner och mindre strikta rutiner där man kan ta det lugnt om man har tid. Men inklusive restiden tar det ändå ca 2-2½ timmar. Ska jag inte rida och tar det snabbt för att jag har bråttom så tar själva sysslorna bara 15-20 minuter.