Att bli effektiv i stallet, hur?

Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Mocka + packa hö 20 min.
borsa av och sadla = 10 min
rida 45 min
efterpyssel 15 min
= 1,5 timme. men då går det undan.

vanligtvis hinner jag med 2 hästar ink ridning på 2,5 timme men bara mockning åt en då.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Om jag jobbar i stallet:
Släpper ut 11 hästar mellan 9-9,45 ungefär.
sen mockning åt 8, foderpackning åt 8 och förbereder insläpp för alla 11 dvs lägger in mat och packar ny kraft åt alla.
sen fyller man vattenhinkar, sopar osv.
Brukar vara färdig vid halv tolv, alltså 2,45 timme tar stallet ungefär (oftast har jag hunnit fika också).
Lunchhöar och är klar tolv. antingen rider jag mellan 12-15 eller så tar jag lunch.
15 ska de in, alla inne 15,45.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Utsläpp, lägga ut hö samt mockning på morgonen tar ca 20 minuter för mina två hästar.

Lunch ca 5 minuter + ridning/longering etc. För tillfället lägger jag ridpassen vid lunch och det tar ca 2 - 3 timmar beroende på hur långt träningspasset är och beroende på vilken häst som jobbas för dagen. Har 2 unga hästar, en blir 3 år och en blir 6 år så dom jobbas inte varje dag än.


Kvällen med insläpp och foder tar ca 20-30 minuter.

...tillägger: Stallägaren pytsar ut mer hö under dagen samt hjälper till om jag är förhindrad av jobb m.m. Oerhört smidigt ;)
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har oftast 4 saker "i grunden" som jag gör varje dag:
*Rengöra och fylla på vattenhinken i boxen (och kolla att det inte är smuts i vattenkoppen men det går ju snabbt)
*Packa en kvällshöpåse
*Mocka en box
*Fixa kvälls- och morgonkraftfoder

Den första punkten går väldigt snabbt för ofta kombinerar jag den med att antingen fixa hö eller kraftfoder, så jag rengör hinken och slår på vattenkranen på att rinna ganska långsamt och så är det antingen lite för mycket så man får hälla ur eller precis perfekt mängd vatten i hinken när jag är tillbaka! :p Hälla lite vatten i kvällskraft-hinken, ställa tillbaka vattenhinken i boxen och voila! Två punkter klara! :p
Eftersom jag ofta är där på kvällen så tar jag ibland bara ett stort fång med hösilage och bär in direkt i boxen, annars är jag såpass van vid att behöva fylla ikea-kassar snabbt så det tar ändå bara ett par minuter.
För att effektivisera mockningen så drar jag bort all spån från bakre delen av boxen, ca 40cm helt fritt från spån. Dels behövs det inte där och dels är det där hästen skiter så det går väldigt snabbt att ta bort högarna sen vid mockning! :)
Fram med kärra och grep - bort med tre skithögar - snoka reda på pisset och ta bort det som är blött - tömma kärran- klart! Tar allt från bara ett par minuter till en kvart om det är mycket och jag kanske råkat ta för liten kärra eller är ovanligt grisigt. Sen får jag såklart fylla på spån ibland också men det tar bara ca 5 minuter - hämta spån, kryssa för att jag tagit en bal, riva upp plasten, skyffla bort 1/3-1/2 bal till ett hörn och sen mosa resten i mitten av boxen.

Ovanstående vill jag ska gå snabbt. För jag vill inte känna att "måste"-grejerna är det som tar tid. Det är svårare såklart om man har flera hästar eller många "måste"-sysslor per dag.
Sen har jag som rutin att först ta fram hjälm - ryktgrejer (oftast bara borste + hovkrats) och sadel + träns, fram med hästen i stallgången eller in i boxen bara och snabbt dra av hästen det värsta och ffa vid sadeln (har jag inte bråttom så tar jag det lugnt, tycker det är trevligt att stå och pyssla med hästen om man har tid!). På med sadel, av med grimman, hästen "tränsar sig själv" mer eller mindre för att han är van att få godis när han dykt ner med huvudet i tränset och tagit bettet, och sen iväg till ridhuset eller vad man nu hade tänkt göra.
Har jag bråttom kan jag behöva gå runt stallet ner till ridhuset för ibland vill inte pållen gå igenom det vattenfärgade golvet på stallgången på väg genom ena dörren och då måste jag kunna ha tålamod för att inte reagera fel gentemot hästen. Hellre någon minut extra för att gå runt än att hamna i en onödig "fight" med hästen! :p
Sen rider jag inte så länge utan försöker göra det effektivt istället.

Kort sagt - skapar rutiner och har både "måste gå snabbt" - rutiner och mindre strikta rutiner där man kan ta det lugnt om man har tid. Men inklusive restiden tar det ändå ca 2-2½ timmar. Ska jag inte rida och tar det snabbt för att jag har bråttom så tar själva sysslorna bara 15-20 minuter.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Har jag sonen med mig i stallet så får det gå fort. Med fort menar jag MAX 15-20 min i boxen och max 1 timmes ridning, inkl borst. Så Max 1½ timme.

Annars blir det lätt 3 timmar i stallet.
 
Tycker mer att det handlar om hur stallet är, de flesta stall är inte specielltt uppdaterade eller har effektiv hästhållning. Vi har runt 20 hästar i stallet uppdelade på 3 hagar, lösdrift i direkt anslutning till stallet.. Fodra och vattna alla samt mocka en hage gör man på 40 min vintertid. vattenkran vid Karen. Balupprullare i ladan hö läggs direkt i kärran och vägs på vågen som står bredvid. Nu på sommaren öppnas de hårdgjorda vinterhagarna upp till gräshagarna. Hästarna föses upp på gruset på kvällen och grindarna till gräset är med timer öppning.
 
Nu rider inte jag så det tar ju lite kortare tid än för någon som rider.
Hästen står på spånbädd. Börjar med mockningen. Sedan fixar jag vattenhink (vattenkopp finns men hon förstår inte hur en sådan fungerar). Något kraftfoder får hon inte. Är halmnätet mer eller mindre tomt så tar jag med och fyller på också. Höst-och vintertid har de förfrukost inne och kvällshö inne. Ena påsen hänger man på en krok i hörummet, kvällshöet läggs i boxen (hänger även upp halmnätet). De får morgon, lunch och middag ute och alla hästar i samma hage har samma mängd, det enda som gäller (utöver hömängden) är att packa i rätt färg. Lämnar påsarna vid sidan av och tar fram det jag behöver göra när jag tar hand om hästen. Går sedan och hämtar höpåsarna och grimskaft. Hänger höpåsarna på rätt ställe och hämtar hästen. Ryktar, gosar, tar en liten promenad. Släpper sedan ut henne, ställer in hennes saker. Sopar efter mig. Klar.

Som minst tar mitt stallbesök 1½ timme ungefär. Sommartid typ 30 min då det bara är hästen jag tar hand om.

Fyller även på vattenhink i hagen vid behov.
 
Nu är ju detta en gammal tråd, men jag tycker nyckeln till effektivitet i stallet är att ha det genomtänkt och välplanerat med bra och arbetsbesparande lösningar. Då kan man lägga tiden på att vara med hästarna och jobba med dem istället för att bara serva dem medan de väntar. Jag har nu mitt tredje egna stall, och allt är inte perfekt, men jag har hittat bättre och bättre lösningar hela tiden. När vi renoverade det här stallet (blåste ut en gammal byggnad) lade vi mycket energi på att titta på logistik och effektivitet.
 
När min stod på box gjorde jag alla uppgifter i samma ordning, varje dag! Till slut gjorde man det på rutin, tog ca 20 min i ena stallet och ca 40 i ett annat(då hade jag grushage att mocka + en mycket nogrann stallägare, annars hade jag nog gjort det på ungefär samma tid) :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Sassy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 112
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp