Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?
kl
Jag jobbar helger i ett stall med 5 hästar.
En som har sin häst i andra "avdelningen" av stallet brukar ge frukost kl 7 så jag slipper göra det själv,
bara jag packar och hänger påsarna på boxarna.
Runt kl 8, 8.30 brukar de flesta hästar ha ätit klart frukost.
Då tar jag av ev. fleecetäcken och tar på ev. utetäcken. Tar ut dom två och två och går till hagarna.
Efter det börjar jag med mockningen som tar ca 50 minuter, max.
Tre av hästarna skiter i ett hörn och pissar i ett, så det går snabbt.
De andra två är det värre med, men jag tycker inte att det är så viktigt att minsta skitsmula ska med upp,
dom ramlar ju ändå bara igenom grepen.
Packar kvällshö och lägger direkt in i boxen.
När jag fyller på vatten så tar jag först en hink, lägger slangen i och låter den fyllas i lagom takt så jag hinner ta dit fler hinkar. Vartefter dom fylls kan jag hänga tillbaka dom medan dom andra fylls av sig själv.
Det går snabbt om man gör så, istället för att springa med en fram och tillbaka.
Brukar sen sopa stallgången samt tömma kärran om jag inte redan gjort det.
Packar efter det lunchhö och då brukar klockan inte vara mer än 10.
När jag packar hö går det ganska lätt för att det är en krok på väggen i hörummet (som är skittrångt)
som överblivna höpåsar och sånt hänger på, så jag tar ett handtag på den och ett på vågen.
Bara att lägga i och sen väga, man vet ju ungefär hur mycket hö man ska ha i till varje häst så oftast behöver jag bara ta bort/lägga till lite löst hö från golvet. Smärtfritt och bra
Kl 12 får hästarna lunch, och efter det packar jag frukosthö och hänger upp innan jag åker hem.
Om nån häst ska köras gör jag det innan, och då brukar jag vara klar lagom till 12.
Annars läser jag tidningar eller fördriver tiden på annat sätt fram tills dess.
När de ska in är olika beroende på väder, men jag brukar låta dem vara ute så länge som möjligt. Först gör jag kli som ska stå och svälla i 10 min. Medan det sväller tar jag in dom 2 och 2, men alla hästar ska vara inne innan jag börjar täcka av.
Sen får dom krafft och kli utöver höet. Detta tar ca 20 min om dom har täcken, lite längre om dom ska ha fleecetäcken också.
Eftersom det bara är ett jobb så tror jag att jag gör det mycket effektivare och snabbare (men inte slarvigare) än om det varit min egen häst. Utan ett effektivt system skulle det helt enkelt ta hela dagen,
men om det är 1 eller 2 hästar det handlar om tar det ändå inte så mycket mer än några timmar om man är seg.