Att bli effektiv i stallet, hur?

Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

mocka 5-10 min
göra höpåsar 10 min
göra kraftfoder 5 min
göra iordning för ridning 20 min
rida 30-40 min

så runt 1½ timme
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har två halvblod och två shettisar och jag har eget stall. Jag är i stallet cirka 4 timmar om dagen och sköter alltså allt själv; in och utsläpp, fodringar, mockning, vattning.. och så rider jag så klart också nästan dagligen.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Ridningen räknar jag aldrig in i stalltiden för det kan ta så olika lång tid beroende på vad jag ska göra. Plus att jag skyndar mig gärna lite extra med det andra för att få mer tid att rida!!

Mocka, mat, vatten och hö brukar jag fixa på 15-20 min till min häst. När jag hade tidspress på morgonen för att hinna rida var diciplinen ett måste... Nu fixar jag alltid två hästar på mina dagar (kompisen och jag hjälper varann) och då tar det högst en halvtimme med båda. Men detta är alltså bara de rena stallsysslorna, det som måste göras.

Med ridning och allt brukar det ta tre timmar. Två nu när allt redan är klart när jag kommer dit!! Och på helgerna får det ta hur lång tid det vill, då är jag helst i stallet hela tiden!!
 
Senast ändrad:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Hur gör du nu då?

Jag har väl egentligen 2 olika system, beroende när jag är i stallet, antingen morgon eller eftermiddag.

Har EN häst, får alla sysslor utom mockning, matfixning och ridning.

Morgon:
Hästen är i boxen.
Borstar + klär på hästen benskydd och sadel träns ca 30-40 min. (hur kan det ta så lång tid :confused:)
Rider, ca 40 min
Borstar av + släppa ut i hagen, 10-20 min.
Mockar, ca 20 min (15-30) (har en riktig gris-häst).
Samlar ihop alla höpåstar (4 st) samtidigt som jag hämtar foderhinkar + lägger in eftermiddags mat i boxen (redan packat). knappt 5 min
Blandar kraftfoder (3 mål), 5 min
Fyller på ensilagepåsar (4 st), 5-8 min
Putsar sadel o träns (10 min) (försöker avvänja mig vid det, för att spara tid, men det blir ju så skitigt!!)

Kommer jag på em:
Samma saker fast fixar stallet först och rider sedan.

Kan ju tillägga att jag är väldigt pedantisk, så det tar tid, för jag är noga. Och jag stressar oftast inte. Vill bara bli klar snabbare så jag kan välja mer vad jag kan lägga tid på.

OCH så står jag ju i stort stall och på morgonen är det personal att prata med och em massa stallmänniskor att prata med, tusan att man ska vara så pratglad ;)!!
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Hmm, räknade ihop allt. Blir bara ca 120min. Jag är ju väldigt tidsoptimistisk. Det tar nog längre tid än så.....
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag mockar helst i minst 30 min för då vet jag att det har blivit noggrant. Maten tar max 10 min. Hur du kan göra dig effektiv är att lägga upp vanor. Stressa inte, då tar det mer tid eftersom du troligen kommer att klanta dig mycket. Gör det du ska så tar det inte mer än 2 timmar.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

jag tror att det tar mindre tid att göra iordning allt om man har ett system och inte springer runt på måfå, det tar mer tid än man tror. dessutom går det faktiskt att göra flera saker samtidigt som många andra påpekat. jag brukar sopa när jag fyller vatten och mocka när hästarna får frukost etc är nog lite som att gå på autopilot när jag fixar i stallet:rofl:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

eftersom att nästan alla hästmänniskor gör olika saker med sin häst så finns det alltså lika många sätt att spara tid..

men om man vänder på det och funderar över vart dom största tidsbovarna finns då kan man genom att elilimnera dem göra jobbet snabbare..

Problem: fylla på vattenhinkar, skitdrygt att stå i duschspiltan och fylla på en hink, bära den till boxen och så tillbaka igen för att fylla på en till, vem orkar kånka en överfull vattenhink liksom? det är dessutom jobbigt för ryggen så arbete går saktare..
Lösning: vattenslang att rulla ut, en kulventil och en bit slang efter kulventilen gör att du kan ösa på full sprätt på vattnet utan att stänka ner halva boxen och dig själv..

Problem: höpåsarna bara viker ihop sig när du ska fylla dem, du måste ta ner dem från vågen för att fylla på mer om det fattas, hönäten ska vi inte tala om att försöka fylla och peta med utan att spilla hälften.. Det är dessutom ohygieniskt att trampa runt på hästens mat med dina hästbajsiga skor..
Lösning: bygg ett höbord med sarg av båtplyfa som arbetsyta, använd en balja som du skär ur botten ur(blir som ett kort men stort rör) att ställa i IKEAkassen, då kan du lätt fylla på mer hö när påsen hänger på vågen och påsen viker inte ihop sig, du drar sen bara ut röret när du är klar.. Till hönäten väger du höet i en IKEAkasse som du sen knölar in hel i nätet, skala sen av påsen från höbollen inne i hönätet, noll spill!

Problem: Till kraftfoderburkarna måste du väga burkarna om och om igen för att få rätt vikt på varje fodermedel och tillskott, du kollar på foderstaten om och om igen och vrider och vänder på foderburkarna för att se om det var morgonburken eller kvällsburken du höll på med..
Lösning: Gör supertydliga lappar på foderburkarna, eller tejpa dem i olika färger, Gör en "lathund" (fusklapp) med vilka fodermedel som ska vara i vilka foderburkar, skaffa mått som rymmer exakt så mycket tillskott du ska ha i varje burk, ett dl-mått i jästhinken, ett teskedsmått i vitlöksburken, ett ½dl-mått i mineralhinken, en kåsa i veteklisäcken och en plastmatback i havresäcken.. bara måtten är lagoma kommer foderblandandet att gå superfort! se till att ha en bra arbetsyta att arbeta på också!

Problem: täckespåklädningen går segt då bogspännena är fulla av lera och kardborranrna är slitna, alla täcken sitter på olika hål och du måste passa in täcket varje gång..
Lösning: lär hästarna att få på sig täcket över huvudet, på så sätt slipper du bogspännena helt och hållet, hästarna lär sig faktisk förvånansvärt fort hur täcket ska på.. funkar det inte på en häst men på de andra fem så sparar du ju en del tid ändå..

Problem: hästen kommer inte in från hagen, du får klafsa runt i 10 minuter efter hästen varje gång..
Lösning: få hästen att inte förknippa dig+grimskaft med jobb, arbeta med kognitiv beteendeterapi.. varje gång du går ut med grimskaftet så plingar du i en klocka utanför stalldörren.. varje gång ska du sätta fast hästen i grimskaftet, klappa, klia, ev ge en godbit, men 2 av 3 ggr ska du sen släppa hästen igen.. tillslut står hästen alltid vid grinen, men ta för vana att släppa hästen igen om du har tid till det..

Problem: Hästens ben är leriga efter hagintag och efter ridtur, benskydden är äckliga att hålla på med..
Lösning: spola hästens ben direkt, med beskydd och allt på, ta av beskydden när dom ser rena ut och spola resten av hästens ben och insidan av beskydden samtidigt.. (jag är för övrigt en av dem som anser att blöta benskydd är bättre än skitiga när man sätter dem på hästen..)
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

För mig tar det ca 3 timmar i stallet när jag rider och fixar med två hästar klarar det på 2½ också och kan absolut vara där betydligt längre om jag känner för det.

För det mest mockar jag båda boxarna och fyller vatten när jag mockar eller tömmer kärran. Hämtar häsilage ute varannan eller var tredje dag ungefär de andra dagarna har jag liggande i foderboxen. Slänger in em maten (är oftast i stallet på dagtid) fyller alla påsarna och fixar kraftfoder. Tar med vatten till hagen när jag ska ut och hämta första hästen. Rider 6-åringen 5-6 dagar i veckan och 4-åringen ca 4 dagar i veckan. Rider sällan två tidskrävande pass (dressyr tex) på samma dag utan ofta ett kort pass typ galoppbanan och så dressyr på den andre.

Det som tar mest tid om man segar är nog att man pratar alldeles för mkt, försöker och prata o göra annat samtidigt men det blir inte alltid så.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

mina tips;

*åk dit på en tid när det inte är så många andra där, mindre risk att fastna i ett långt samtal ;)

* Ta inte med hunden, om den är som min och behöver passas för annars finns risk att hon springer och botaniserar i stallägarens trädgård alt hälsar på hos de andra som bor på gården :angel: Blir dock bättre och bättre så denna punkt kan kanske strykas snart ;)

* Åk buss! Då finns inget annat val än att snabba sig lite om man inte vill vänta en timme eller längre på nästa buss. Å andra sidan, har man inte busshållsplatsen utanför dörren så kanske resan tar längre tid!

* Täcke på hästen-faktiskt. Nu har jag klippt häst så jag hade täckat oavsett (och förmodligen ananrs också men tunnare), men såhär i lertider kan man ju behöva stå minst en timme för att få rent en otäckad häst som rullat sig grundligt i hagen... Min har som sagt täcke, men leran kan sitta så hårt att jag får spendera en halvtimme med att endast borsta bort lera från halsen, manen och ansiktet innan jag rider...


Såhär ser tidsfördelningen ut för mig ungefär, om jag är hyfsat effektiv och inte låter mig uppehållas ;):

-Mockning 15 minuter. Har en häst som likagärna kunde vart gris när man ser till boxen vissa dagar...

-Foderfix 5 minuter

-Fix med hästen före och efter ridning 20 min x 2. ( Borsta/visitera, kratsa hovar, reda ut man och svans lite hjälpligt, sadla, tränsa, sätta på skydd, ridtäcke osv). Nån gång i veckan pysslar jag med henne mer grundligt, jag erkänner att jag INTE står och ryktar min häst en timme om dagen.

-Ridning normalt sett 45 minuter - 1 timme.


Så runt 2 timmar är jag klar på om inget oförutsett händer!
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

kl
Jag jobbar helger i ett stall med 5 hästar.
En som har sin häst i andra "avdelningen" av stallet brukar ge frukost kl 7 så jag slipper göra det själv,
bara jag packar och hänger påsarna på boxarna.

Runt kl 8, 8.30 brukar de flesta hästar ha ätit klart frukost.
Då tar jag av ev. fleecetäcken och tar på ev. utetäcken. Tar ut dom två och två och går till hagarna.

Efter det börjar jag med mockningen som tar ca 50 minuter, max.
Tre av hästarna skiter i ett hörn och pissar i ett, så det går snabbt.
De andra två är det värre med, men jag tycker inte att det är så viktigt att minsta skitsmula ska med upp,
dom ramlar ju ändå bara igenom grepen.

Packar kvällshö och lägger direkt in i boxen.

När jag fyller på vatten så tar jag först en hink, lägger slangen i och låter den fyllas i lagom takt så jag hinner ta dit fler hinkar. Vartefter dom fylls kan jag hänga tillbaka dom medan dom andra fylls av sig själv.
Det går snabbt om man gör så, istället för att springa med en fram och tillbaka.

Brukar sen sopa stallgången samt tömma kärran om jag inte redan gjort det.
Packar efter det lunchhö och då brukar klockan inte vara mer än 10.

När jag packar hö går det ganska lätt för att det är en krok på väggen i hörummet (som är skittrångt)
som överblivna höpåsar och sånt hänger på, så jag tar ett handtag på den och ett på vågen.
Bara att lägga i och sen väga, man vet ju ungefär hur mycket hö man ska ha i till varje häst så oftast behöver jag bara ta bort/lägga till lite löst hö från golvet. Smärtfritt och bra :D

Kl 12 får hästarna lunch, och efter det packar jag frukosthö och hänger upp innan jag åker hem.
Om nån häst ska köras gör jag det innan, och då brukar jag vara klar lagom till 12.
Annars läser jag tidningar eller fördriver tiden på annat sätt fram tills dess.

När de ska in är olika beroende på väder, men jag brukar låta dem vara ute så länge som möjligt. Först gör jag kli som ska stå och svälla i 10 min. Medan det sväller tar jag in dom 2 och 2, men alla hästar ska vara inne innan jag börjar täcka av.
Sen får dom krafft och kli utöver höet. Detta tar ca 20 min om dom har täcken, lite längre om dom ska ha fleecetäcken också.

Eftersom det bara är ett jobb så tror jag att jag gör det mycket effektivare och snabbare (men inte slarvigare) än om det varit min egen häst. Utan ett effektivt system skulle det helt enkelt ta hela dagen,
men om det är 1 eller 2 hästar det handlar om tar det ändå inte så mycket mer än några timmar om man är seg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Kl*
Alla verkar ha väldig ordning på allt tycker jag.. Är det bara jag som inte verkar ha det?
Just den här årstiden beror det på när jag är i stallet.. Om jag är där på eftermiddagen så rider jag gärna först, så att jag har så mycket ljus som möjligt. Sedan är det mockning, sopning och sist mat som fixas.
Det borde ju inte ta så lång tid tycker jag, men jag tar oftast 2-3 timmar på mig.
Det värsta är ju de dagar man bara ska mocka och göra mat... Det borde gå på 30 minuter, men så är man iallafall i stallet i 2-3 timmar :crazy: Men det beror på att jag rider i en kollektivstall, och oftast finns det ju någon kul att prata med... Och har man "tur" så vill någon annan ha sällskap, så då får man rida dennes ena häst...
Men jag klagar inte, det är ju mysigt att vara i stallet (och ganska skönt att vara borta från sambon ibland... :angel: )
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jo det är väldigt lätt att "fastna" i stallet ;) Men de är ju såå kul.

Om jag har bråttom kan jag fixa allting på en timme och typ fyrtio minuter.

Det går åt en halvtimme åt fodret,mockning och höpåsarna.
En kvart åt att fixa ording hästen.
Sen rider jag i fyrtio minuter.
Sen sadlar jag av osv. på en kvart.

Men ibland så stannar jag bara kvar i stallet och pratar med alla andra.
En gång så pluggade jag i stallet , det var faktiskt rätt mysigt. Jag satt utanför boxen och läste. Min häst bara:eek: xD
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

"Måstena" varje dag kan jag få överstökade på tio minuter. Mocka tar inte många minuter när man har permanentbädd om man kan tänka sig att lämna kvar lite gamla höstrån här och var, dvs inte är så jättenoga. Packa fyra höpåsar tar inte heller många minuter och kraftfodret är ju bara att mäta upp... Vatten fyller man samtidigt om man mockar, med vattenslangen. Klart att man kan ta en timme på sig om man vill det och det gör jag gärna, men det kan gå ruggigt fort om man måste skynda sig.
Rida och så tar alltid väldigt lång tid för mig, måste alltid beräkna två timmar för det är alltid någonting som tar extra tid... Och jag gillar att borsta :p

Fast det som tar längst tid för mig är fortfarande resan dit och hem, som tar en timme per väg. Hade jag haft bil hade det knappt varit tidskrävande att ha häst alla dagar men pga den långa resan får jag ändå planera mina dagar kring stallvistelsen.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Oj, det lät jobbigt med så lång restid till och från stallet :eek:!
Åker du buss/tåg då lr?

Jag har knappt 10 min enkel resa (håller jag hastigheten tar det 10 min :angel:). Men man vill ju dit så fort som möjligt.


Imorgon när jag är i stallet ska jag ta tiden, hur lång tid det egentligen tar för mig att fixa allt. Ska försöka vara snabb och effektiv, men inte stressa. Som många andra sagt, jag vill ju faktiskt umgås med min häst! Borsta, krama och pussa :D!
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Det här är verkligen en tråd för mig!
Jag har en tendens att flyta iväg när jag är i stallet, och det gör att allt alltid tar så SJUKT lång tid. Oftast slutar det med att jag får springa till bussen xD (Går bara 1 gång i timmen)

Men efter att jag läst den här tråden så har jag fått väldigt mycket inspiration till hur det ska bli bättre.
Tex så ska jag köpa en klocka som tål lite vatten. Den ska jag ha i stallet så jag kan hålla koll på tiden bättre, och tävla lite imot klockan ;)

Sen så har jag precis skrivit ut och laminerat ett schema på saker som jag ska göra och hur lång tid varje moment får ta (där av klockan)

Fortsätt att fylla den här tråden med smarta förslag som kan förenkla vardagen för oss virrpettrar/ ivägflytare mm :D
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

För mig tar det ca 3 timmar per dag. Mockar då 2 hästar, fixar mat, spolar ben, borstar och rider en av hästarna. Den ena hästen är bebis och henne gör jag något med någon dag i veckan, typ longerar, löhoppar. Gör detta när den andra hästen vilar. Vet jag att jag kommer ha bråttom någon dag så förbereder jag så mkt som möjilgt dagen innan. Tex gör jag klart foderhinkar och hö för dagen efter så sparar man lite tid. Gillar verkligen inte att behöva stressa i stallet så försöker få till den tid som behövs…
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Så här ser min dag ut ca:
7 hästar just nu,varav två ute på lösdrift dygnet runt.
06,00- Ut i stallet,ger morgonkraft,sätter på täcken.Slänger ut morgon hö till dom som Får hö som inte kan ligga under tak (lägger vanligtvis in hö i lösdrifterna i hagarna på kvällen så det bara är att släppa ut hästarna på morgonen,och höet redan är klart,men några av hästarna är såpass låga i rang att dom inte garanterat får komma in där och dom får rejäla högar ute istället.(dessa hästar står inne på box på natten)) Släpper ut dom ca 06,30.
Hästarna får rejält med hö morgon så dom klarar sig hela dagen.

Åker och jobbar 8-4

Hemma ca 16.15 ger middagshö.
Promenerar med hunden,mockar,fyller vatten både ute och inne,höar,blandar kraftfoder.färdig med detta ca 18.30.

Går ut igen vid 20,00.Släpper in hästarna.Mockar ur lösdrifterna,fyller dom med hö inför morgondagen,matar utehästarna.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

innan vi renoverade stallet så kunde det ta timmar att mocka till 2 små ponnier i en box. jag hittade alltid något annat att göra, t.ex tillverka skrangliga sadelhängare, bygga hyllor av gamla plankor, laga taket där det regnade in m.m men nu så tar det ca 20 min till de 2 små och en stor häst. nu så tar utsläpp och mockning ca 2 tim^^ då tar jag in hö och halm samt ger hö i hagar + byter vatten i box + hagar + städar stallet. men vi har stallet hamma så det blir nån fika mellan allt arbete också^^
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har två hästar men försöker iaf 4 dagar i veckan att en medryttare rider en av dom.

Har jag en häst så tar det mellan 3-4 timmar med motion och allt som hör till. Mycket folk i stallet så det blir en hel del pratandes också.
Har jag båda hästarna med mockning och ridning så tar det iaf 5 timmar. Men då rids båda ca 60 min var.

Skulle nog klara stallet på 2.5 tim men varför stressa med något jag trivs med?
Har jag mycket att göra en dag med jobb och sånt men hinner rida om jag skyndar mig så får hästarna stå. Jag vill inte stressa bland dom då båda är stresskänsliga. Bättre att gulla 20 min extra =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
736
Senast: Sassy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 112
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp