Att bli effektiv i stallet, hur?

Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Ganska exakt så jag har mätt, 7 mått (som då borde rymma en liter) är 1 kg. Har små händer så det går två nävar i ett mått. Men hacket är ju så sabla packat så det är svårt att få upp nävar ens en gång. Och inga hela "kakor", då blir det ju för mycket. :p
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

jag skrev här innan men när jag har skola så brukar fodring och utsläpp gå så här^^
lägger fram hö och foder skålar/hinkar på kvällen.
kl 06:00
1, släng in hö
2, släpp ut gamle ponnyn i gången dät han äter tillsamans med hunden^^
3, släng in foder till de andra hästarna
4, fyller på vatten medans gubben äter upp
5, ta av lindor och byta täcke på stora hästen
6, sätta på grimmor och tar in gubben i boxen
7, hämtar in hö/lägger ut hö i hagarna
07:00
7, går in och äter frukost
8, byter om till skol kläder och gör mig i ordning
9, går ut i stallet och slänger ut hästarna
10, in och hämta väska springa till taxi/bussen
08:00

det brukar ta mellan 1,5-2 timmar men då gör jag mig i ordning inför skolan samtidigt. (fodringen blir oftast i pjamas eller nattlinne^^)
29888713.jpg
[/url][/IMG]gubben och hundens frukost^^
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Det tar mig ungefär 5 minuter på morgonen, då släpper jag bara ut dom och ger dom hö i hagen. Ska jag inte rida tar det ca 30-40 minuter på kvällen. Mocka - släppa in - borsta av - fodra.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Har tidigare haft 11 hästar som skulle ut, in, täcke av och på, mockas hos, fodras osv. Ville få mer tid till ridning, markträning och att umgås med hästarna så här kommer mina tips på att spara tid.
-Jag slutade täcka de flesta. Bara några riktiga skitgrisar fick ha täcke för att jag inte skulle behöva lägga 2 timmar på borstning av blöt äcklig lera.
-Har alltid halm i boxarna om det går att få tag i. Går dubbelt så snabbt att mocka som spån och det blir alltid kliniskt rent eftersom alla små bajsbitar åker ut med skyffel. Viktigt att använda rätt redskap till olika material. Halmgrep gäller vid halm och inte spångrep.
-Så få olika kraftfodersorter som möjligt. Jag har alla hästarnas foderstater i huvudet. Om de inte äter någon större mängd blir de bara utfodrade en gång om dagen med det. Det spar massor med tid.
-Rationell foderhantering. Efter det att vi ställer hösilagebalen på ett bord (fyra lastpallar + ett gammalt hästtransportgolv) går packningen i IKEA-kassarna otroligt mycket fortare. Det är lätt att röra sig runt balen så att man tar loss fodret likadant som det rullats i pressen. På det viset får man inga låsningar i balen. Otroligt skönt för ryggen också att inte behöva böja sig så mycket. Vågen hänger också vid bordet så det går blixtsnabbt att väga kassen. Ställer dem varefter på skottkärra och kör in.
(Här kan ni se bild hur det ser ut. rocklosa.blogg.se/2009/november/hart-arbete-beloning-globen.html)
-Det mest tidsbesparande jag nu genomfört är att jag byggt lösdrift. Inget in- och ut. Fri tillgång på foder till flertalet, hel bal ställs i foderbord. Mockar bara den grusade ytan framför lösdriften, inne i lösdriften fyller jag bara på med halm en gång i veckan. Elvattenkopp så behöver inte tänka på vatten.
Tidsbesparing minst 2 timmar/dag. Övriga vinster är nöjdare hästar som är socialare och mer kontaktsökande, inga svullna ben och en äldre häst med patella fastnar aldrig längre.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har mina 2 hästar utanför dörren och går ut 2-3 gånger per dag,
men tar ungefär 15 min att mocka 2 halm boxar. renliga hästar.
Den ena har vatten hinkar så de fylls på, den andra vatten kopp. Väger och fixar hö, pyttsar upp krafftfoder osv, det tar ungefär en kvart tillsammans. Så fixa stallet tar ca 30 min, sen göra iordning häst och rida tar nån timme beroende på hur jag rider och om det är träning lr ej.
men runt 2,5 timmar om jag ska rida båda hästarna och fixa stallet på 1 gång.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

När jag har lite tidspress går det som snabbast på 2 h och då gör jag nästan allt samtidigt...
Foder: 10 min
Ridning: 45 min
Ta in och ut/borsta/sadla/sadla av/borsta/täcka: 45 min
Mocka 1 box: 20 min
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

I vårat lilla stall så gör vi i ordning höpåsar för en vecka varje helg, det spar mycket tid på vardagarna. Hästarna går inte in varje kväll, men mockning för 2 hästar kanske tar 10 minuter, fixa vatten inne 10 minuter. Fixa vatten ute 10 minuter (ibland har dom massa vatten) Kraftfoder görs oxå i ordning för flera dagar i småhinkar. Fadern öppnar bara grinden 6 boxarna och lägger ut hö på morgonen och låter dom gå ut. Rider ca 30-50 minuter och borstar och fixar ca 15 min. Sen fodrar jag en hel del men det tar mindre äm 5 minuter då jag har stallet bakom huset.. så ca 1,5 -2 timmar klarar jag oftast mig på. Sen blir det såklart längre borstningstid och ridtid under sommaren =)
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Har tidigare haft 11 hästar som skulle ut, in, täcke av och på, mockas hos, fodras osv.

Arbetade du under denna tid? Bara nyfiken, jag skulle aldrig hinna med elva hästar, så långsam som jag är. ;) Läste någonstans att 10 hästar räknas som ett heltidsarbete.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Om jag har bråttom kan jag klara det på två timmar, då mockar jag, packar höpåsar, fixar en extrahink med mat och rider men då blir det mer joggingaktigt eller ev. en promenad. Och då hinner jag ju oftast med att spola fötterna, borsta o rykta, låta honom svettas av, stretcha, linimenta och linda frambenen. Det är ju bara att... sätta fart haha! Men jag tar det oftast lugnt, har fördelen att kunna göra det typ alltid. Mockningen tar ca 10 minuter, packa höpåsar tar 5 minuter, fixa extramaten + vattenhinkar 5-10 minuter (diska ur hinkarna), spola fötterna ca 10 minuter. Har jag bråttom kanske jag väljer att ha benskydd istället för att linda o.s.v.
Jag mockar alltid först, sen packar jag påsar och fixar extrahinken. Har halstäcke på hästen så han är oftast inte så smutsig. Ett joggingpass är inte mer än 30 minuter. Det bara går helt enkelt.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Den hästen jag har uppstallad står i en lösdrift, och för att "spara tid" (eller mest spara besvär) så har jag en grimma+grimskaft i bilen eftersom parkeringen är invid hagen och det är en 100m att gå till stallet (+ korsa 70väg). Alltså hämta hästen direkt från bilen och när dagen är slut så har jag gjort färdigt allt i stallet o tar med hästen "på hemvägen" :) Slippa gå tillbaka bara för att hänga in en grimma lixom... O då brukar man ju alltid fastna o prata med folk när man är utan häst så där sparar man tid oxå ;)
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Mocka och ev ströa (halm) = ca 10-15 min. Har bädd och renlig häst, pedantisk matte.:laugh:
Fixa mat och fylla på vatten = ca 15-20 min. Har alltid en hink färdigblandad med kvällsbetforn, så den är bara att blötta. Packar en kasse med hans kvällshösilage, så det är bara att packa i hönätet. Har mått och skopor i varje tunna och hinkar. Fyller vattenhinkarna med slangen medan jag blandar mat.
Lägga in middagsmaten = 1 min.
Hämta in pålle, täcka av. Spola ben och fötter, borsta av. Tvätta boots och ta på dem igen (sitter på dygnet runt). Ge hans pulver-spruta (flexijoint). = 30-45 min.
Ta in hans "matkompis" och ta av han täcket, lägga in hans middag = 3 min.
Pålle är pensionär och rids ej för det mesta, skrotar mest i hagen. Går promenad då och då. Rids barbackatur i skritt 1-2 gg i månaden för skojs skull. :)
Så det tar runt 1 timme till 2 timmar för mig varje dag, beroende på jag har
fodring (kväll tar 20 min, morgon tar runt 1 timme eftersom de äter inne), hovis eller bara mys med gammelfarbror:love:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Nej, jag hade inget arbete utanför gården utan hästarna ingår i mitt företag och är en del av min verksamhet. Men det är nästan ännu viktigare då att hitta effektiva lösningar.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Shit va många av er är snabba!!

På morgonen tar det inte så lång tid: 4st hästar
7.30 Ger morgon maten i boxarna
När de äter går jag ut med hö/hösilaget i 2 hagar (höet är fixat i kassarna kvällen innan)
Tar grimskaft runt halsen och tar ut häst 1 i hage A
Öppnnar grabbarnas boxdörrar så går de ut själva till sin hage B :D
Sist men inte minst, grimskaft runt häst 4 som är drygast ut i hage A
Fyller på vatten

Detta tar 30-45min beroende på hur mycket häst nr 4 ska filosofera innan hon går in i hagen hehe

Men sen på kvällen är det som tar så himla lång tid. Brukar ta MINST 2½timme!

Mocka 2st boxar tar iaf 1timme, inga lättmockade boxar tyvärr..
Gör iordning kvällsmat + morgon mat
Hösäckar för kväll, morgon o lunch
Fylla på vatten

Ta in dem är inga problem för det är bara att öppna upp i hagen så går alla in till deras boxar :banana:

Förstår inte att det tar sån tid!! När jag är i stallet så vill jag inte skynda mig utan tar allt i lugn takt, men jag måste vara jäkligt dryg för att det brukar ta närmare 3tim innan jag kommer in i huset igen. (Stallet på hemmaplan)

Och nu när man måste tvätta o smörja alla 4 hovar, på en häst som inte står still, på kvällen så ska vi inte prata på hur lång tid det tar!! :cool:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

tack^^ han är världens finaste häst, önskar att han var en stor häst och 20år yngre så jag kunde rida honom igen:D
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

För mig brukar det ta mellan 2-3 timmar.
Mockning, mat och vatten fixas på ca 20-30 minuter och sen är det ju allt mys med hästen och ridningen som tar lite tid :D

För att göra det så snabbt som möjligt så fyller jag på vatten medan jag fixar fodret, mockningen tar ju den tiden det tar oavsett hur man gör känns det som. Men jag har bädd så det är väldigt lätt mockat. En sak som jag har märkt att gör att det går väldigt mycket snabbare är om man pratar i telefon samtidigt! Då latar man sin inte lika mycket och drömmer sig inte bort :p
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Haha vilket roligt inlägg...

Om man bara gör det viktigaste och slutar prata med folk brukar det gå fortare.....fast är det lika roligt då?
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Har två hästar. Varje söndag så tar jag en timme och fyller alla höpåsarna för veckan. Blir ca 60 stycken. Förvarar dom på loftet och slänger ner för två dagar och hänger på dom i stallet. Så varannan dag behöver jag "bara" mocka och fixa betfor och havre.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Ja det tar ju sin lilla tid att ha häst(ar).

Så här kan det se ut när jag har hyfsat snabba dagar i stallet:
Jag har egen gård med 2 egna hästar + 3 inackorderingar. Går ut till stallet på morgonen mellan 05- 06.30, beror på hur jag jobbar. Jag lägger på ett täcke samt släpper ut på morgonen. Fodrar inget utan de går ut direkt. Sedan mockar jag till mina 2, fixar vattenhinkar lägger in hösilage i boxen till natten. Katterna får frukost och jag sopar stallet. Det tar ca 1-1,5 h. Jag torvar alltid till den renliga hästen under helgerna. Det gör jag till skitgrisen oxå, men jag lägger då dessutom in en torvbal i boxen så jag kan strö lite nästintill varje dag under veckan oxå.

De dagarna jag rider/motionerar hästarna tar jag in (kan ta en stund, stor hage), tar av täcke om det är unghästen, borstar, tar hovar och man, sadlar och det. Tar nog ca 30 minuter. Rider 30-50 minuter lite beroende på tid och hur hästen har gått tidigare i veckan. Så här års rider jag bara 1 häst om dagen i veckorna och inte så långa pass. Efteråt tar det ca 20-30 minuter att rykta, ta hovar, man, lägga på täcke, släppa ut. På helgerna rider jag oftast båda två.

Tar in hästarna vid 21-tiden. Då har jag och inackorderingarna redan lagt in hösilage + vatten. Så jag lägger in hinkarna, ger katterna kvällsmat, leder in de 5 hästarna. Tar av ett täcke, sätter på en krubbitarrem. Gör mina 2 kvällshinkar till kvällen efter. Om hästarna kommer direkt tar detta ca 20 minuter.

Jag har fri tillgång på hösilage. Står en bal i hagen. När jag kör in en ny bal i hagen fyller jag dessutom upp och kör in fyrhjulingskärra med hösilage upp till logen, så jag slipper springa upp i hagen för att hämta hösilage till kvällen. Sparar rätt mkt tid! Fodrar dessutom bara kraft 1 gång per dag, vilket gör att jag slipper fodringen på morgonen. Sen fyller jag alltid på vatten i hagen när jag kommer från jobbet då jag ändå går förbi karet då.

Så en vardag så här års lägger jag ca 2,5 - 3,5 h per dag i stallet. På helgerna tar det 5-7 timmar. Kör in hösilage drygt i gång i veckan oxå och det tar ca 1 timma. Sen är det ju mkt annat som tar tid, tex: köra ut spill-hösilage ur hagen, kolla och reparera staket, trimma sly runt staketet, måla stall, spola ut stall, mocka ut stallet, putsa sadel/träns, ja ni vet ju hur det är...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Sassy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 112
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp