Att bli effektiv i stallet, hur?

Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Nu rider jag inte pga skada men bara mockning, göra hö-påsar och fixa hästen (spola ben, borsta) tar väl minst 1,5 timme och då är jag effektiv enligt mig själv. Ska jag även rida lägger vi på minst 1,5 timme till beroende på hur länge jag rider och vad jag ska göra. Rider jag dressyr tar lindning av benen och upprullning av lindorna tid. :p
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Det beror helt på. Om jag inte tänker på klockan tar det ca 2 timmar att mocka/fixa mat till två hästar samt rida en häst 45-60 min inkl borstning osv. Ska jag rida/pyssla med båda hästarna tar det 2,5-3 timmar oftast.

Min häst är kittlig så jag står inte och ryktar i en evigheter direkt. Jag ogillar att gå omkring och dröna i stallet också, såvida inte det är många där och man känner sig sällskapssjuk :p Jag gör mina sysslor på ett löpande band, alltid i samma ordning: mocka + ströa, fixa kraftfoder, fixa hö, fylla vattenhinkarna, hämta hästen, rida.

Om jag vill rida innan det blir mörkt fixar jag ridningen först och sen stallsysslorna i samma ordning som vanligt. Om jag ändrar på nåt tar det dubbelt så lång tid, är enklare när man inte måste tänka utan det bara rullar på. Vi pratar ju endel i stallet men brukar göra det medan man gör sina sysslor, såvida man inte har en massa tid över. Men de flesta har ju jobb/studier/familj att åka hem till.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Hejsan! För mig, om jag snabbar mig kan det ta 1½ timme. Då mockar jag, fixar mat och rider + borstar.

Mina ridpass är oftast korta men effektiva, det tror jag gör en hel del. Jag slarvmockar inte utan har hittat ett sätt som är effektivt. Jag har en täckad klippt häst så jag behöver inte tampas med ett lermonster! :p
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag är också väldigt saktfärdig i stallet.
Mocka min hästs box ( alltså EN box) med permanentbädd, tar ungefär 1 timme per dag, :angel: för jag är så äckligt pedantisk så varenda liten skitsmula ska ut :angel: och då lägger min häst allt i prydliga högar längs bakkanten av boxen :grin: men sen börjar man kratta och hittar småsmulor som man stör sig på så det brukar ta runt en timme per dag. :banana:

AHHHHAA!Trode jag var ensamast i världen med att vara SÅÅ pedantisk!Jag skulle vilja kunna släppa lite på det, men nej det går inte. Jag brukar bestämma mig på morgonen "idag ska jag strunta i de små flisorna och mocka effektivt". Men likt förbannat står jag där å petar och näst intill står med förstorings glas på eftermiddagen:o
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har absolut inga tips på hur man kan bli effektivare, jag skulle däremot behöva.Jag är troligtvis den segast i stallet i världen. :rofl:

Mina stalldagar ser oftast ut som fölljande (då jag rider, men ej har någon stall tur):
40 min mockning (extremt pedantisk)
5-10 min mockning av hage
10 min fylla höpåse, mathinkar, byta vatten i box+hage
ca 15-20 min fixa mig själv + hästen
ca 10-15 min uppvärmning
ca 25-30 min "hårdare träning"
ca 15-20 min nedvärmning
30 min att torka, borsta, mysa efter ridningen.
Dvs om jag "i min värld är effektiv" så tar det ca 3h o.Men saningen är den att det tar minst 4-5h innan jag är klar, är det riktigt fint väder kan det nästan ta 6-7h innan jag kommer därifrån.:angel:
Det är alltså endast en häst jag har.Och visst jag måste medge att det blir en del sittande, snackande och kaffe drickande rätt ofta (kollektiv stall).

MEN jag kan inte skylla på det riktigt antar jag..... Är jag ensam i stallet så går det i alla fall minst 3 h. :devil:
I somras då hästen var på bete så tog det också minst 3h, och då hade jag aldrig sällskap och inga sysslor (förutom att byta vatten).
Då blev det lite extra gos, borsta, pilla och mysa:D
Då jag har vilodag tar det ca 1,5h-2h, minst. Lite sysslor, pyssel, borsta av pållen lite eller bara stå å glo i stalldörren över hagen....:love:


Det finns nån/några till i stallet som är lite som jag, men de flesta klarar ridning och alla stallsyllor på ca 2h.
:confused:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

För mej kan det gå riktigt snabbt med stallsysslorna, ca 15 min. Det är mycket tack vare min underbara "rumsrena" häst:D, som bajsar 5-8 högar i ett hörn och kissar i det andra. Bara att lyfta ut högarna "lokalisera" kissfläcken och lyfta ut den. Sen byta ut vattnet, blanda fodret i krubban och sättan in den i boxen, slänga hö in i boxen.

Borsta och köra tar lite olika lång tid beroende på vad man gör. Ca 40min-2 h
Försöker att planera in tömkörning/promenad/vila dom dagar jag vet att jag har lite tight med tid.

Mitt bästa tid-spartips har jag fått härifrån buke:laugh
Packa alla höpåsar på en gång! Spar enormt med tid.
Min häst får hö 4 gånger om dagen, men oftast packar jag bara 3 av dom i förväg, kvällshöet görs iordning dag för dag. Allstå en dag i veckan packar jag 21 höpåsar(morgon-,lunch- och mellis-hö för 7 dagar).
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Vi har 4 hästar...

Vissa saker kan man göra för att bli snabbare i stallet:

1. lägg djupströbädd med torv eller blandning halm/torv - bädd utan torv rekommenderar jag inte då torven är överlägsen på att binda kväve istället för att det avgår som ammoniak.

2. Ha inga byttor och hinkar med kraftfoder, 99% av alla ridhästar klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder utan kraftfodertillskott. Behöver någon häst tillskott så räcker det med lite helhavre som då kan skopas in direkt utan att hålla på med byttor och blötläggning och allehanda f***tyg som tar massor av tid i onödan.

3. Har man silage på rundbal så är balrivare ett absolut krav för fodring inomhus, att stå utomhus och riva ner halvfruset silage från hagen i I**A-påsar tar aldeles för mycket både tid och möda.

4. Undvik överdrivet vägande av grovfodret, att stå och väga vartenda höstrå är en vanlig tidsbov i stall, sker det dessutom med avlönad arbetskraft så är det kapitalförstöring då den extra arbetstiden kostar mer än svinnet. Det räcker med att väga sådär var 4:e grovfodergiva så att man ser att man inte har förlorat viktuppfattningen...

Det här är enkla åtgärder som utan vidare kan spara in 30 minuter per dag och häst... vilket hade sparat in 1500-2000 kr i månaden per häst i arbetskostnader om det vore avlönad arbetskraft med avtalsenlig lön :grin:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Av någon konstig (!) anledning så tar det ju så himla lång tid i stallet. Vad gör ni för att effektivisera er stallvistelse? Hur lång tid kan ni klara er på, om ni ska mocka, fixa mat och rida?

Jag känner att jag behöver lite tips på hur jag ska göra för att bli klar snabbare i stallet! Jag klarar mig på 3 timmar, men det känns som att alla andra är så mkt snabbare.

3 timmar är väl inget? :p Det skulle inte jag klara både rykt, mockning, foder och ridning på, då skulle det knappt vara halvmockat och hästen skulle fortfarande vara smutsig. Jag har inget emot att ägna fritiden i stallet så jag har tyvärr inget effektivt tips.
1-1,5 timmas ridning, 45 minuters mockning, 1,5 timme borstning totalt, foder, pyssel mm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

3 timmar är väl inget? :p Det skulle inte jag klara både rykt, mockning, foder och ridning på, då skulle det knappt vara halvmockat och hästen skulle fortfarande vara smutsig. Jag har inget emot att ägna fritiden i stallet så jag har tyvärr inget effektivt tips.
1-1,5 timmas ridning, 45 minuters mockning, 1,5 timme borstning totalt, foder, pyssel mm.

UNDERTBART med flera som inte är så snabba i stallet! Burkar känna mig vanligtvis väldigt långsam när de omkring mig nästan gjort alla stallsyssyslor och nästan ridit färdigt för dagen då jag typ nästan bara hunnit ´tänka tanken att jag ska börja så smått med allt:D
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

2. Ha inga byttor och hinkar med kraftfoder, 99% av alla ridhästar klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder utan kraftfodertillskott. Behöver någon häst tillskott så räcker det med lite helhavre som då kan skopas in direkt utan att hålla på med byttor och blötläggning och allehanda f***tyg som tar massor av tid i onödan.

4. Undvik överdrivet vägande av grovfodret, att stå och väga vartenda höstrå är en vanlig tidsbov i stall, sker det dessutom med avlönad arbetskraft så är det kapitalförstöring då den extra arbetstiden kostar mer än svinnet. Det räcker med att väga sådär var 4:e grovfodergiva så att man ser att man inte har förlorat viktuppfattningen...

Jag har aldrig haft kraftfoder tidigare. Jätteskönt att slippa och mkt enklare för personalen vid fodring. Men nu har vi så protein-fattigt hösilage (ingår i stallhyran). Så ger därför lucern + alfa + mineraler. Och vilken tid det tar, tvätta hinkarna (2 st) fylla på med nytt och på med MASSA vatten. På med lock och ställ på rätt plats.

Det där med att väga hösilaget har jag slutat med (gör det ibland, bara). Har kommit på att så många hästar har fri tillgång, och min stackars pålle går i en pytteliten frimärkshage med lera och vatten upp till kotorna i hela hagen. Han har inget att göra, så trycker i lika mkt mat i lunchpåsen som i kvällspåsen. Dessutom är han lite tunn, så lite extra skadar inte.

Jag ser det iof inte som svinn om det blir mer än räknat i påsarna, utan mer att jag vill ha koll på vad hästen får i sig.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

3 timmar är väl inget? :p Det skulle inte jag klara både rykt, mockning, foder och ridning på, då skulle det knappt vara halvmockat och hästen skulle fortfarande vara smutsig. Jag har inget emot att ägna fritiden i stallet så jag har tyvärr inget effektivt tips.
1-1,5 timmas ridning, 45 minuters mockning, 1,5 timme borstning totalt, foder, pyssel mm.

1-1,5 timma är ganska mkt för mig. Rider bara ca 30-40 min. Har unghäst, så tycker att det får räcka med det ;). Det gör att jag kan hålla mig inom ramen för 3 timmar.

Låter som jag inte vill vara i stallet och med min häst. men mest att jag vill bli klar så jag kan göra andra saker i stallet oxå. Rycka manen, tvätta hästen, mocka hagen, städa skåpen, har även byggt staket, grävt upp grus och sand och hällt ut vid grinden i hagen, sådana saker man inte gör varje dag.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Lite uppdatering om mitt effektiviserande! :laugh:

Jag har gjort ett schema på vilken ordning och hur lång tid saker och ting får ta.
Ska köpa två klockor imorgon, en till armen och en till sadelkammaren = lättare att hålla koll på tiden (och stressa mig själv ;) )

Sen så ska jag städa upp allt i stallet, det blir så mycket roligare om det är ordning och reda :)

Hur går det för alla andra oeffektiva människor i detta avlånga land? :D
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Ja, unghäst är dumt att rida långturer med. Skogsmullar mestadels så det är inget stenhårt arbete i 1,5 timme, blir väldigt olika turer, men 1 timma brukar vi vara ute iaf. :)
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Hur går det för alla andra oeffektiva människor i detta avlånga land? :D

Jag tycker det är skönt att inte ha någon tidspress, vet jag att jag bara har tre timmar eller något sådant på mig är det ingen idé att fundera på ridningen. :D
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

2. Ha inga byttor och hinkar med kraftfoder, 99% av alla ridhästar klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder utan kraftfodertillskott. Behöver någon häst tillskott så räcker det med lite helhavre som då kan skopas in direkt utan att hålla på med byttor och blötläggning och allehanda f***tyg som tar massor av tid i onödan.

Det var nog det konstigaste rådet jag hört. Speciellt i år när jättemånga fick låga proteinvärden på sitt grovfoder.
Nu vet inte jag hur dåligt folk har det organiserat. Men när jag hade 3 hästar; 3 år, 9 år, 22 år - alltså åt de inte samma mat - tog det MAX 10 min att samla ihop hinkarna, fylla dem, ställa dem vid boxarna/hälla i krubborna.

I varje påse/tunna ligger rätt mått. Har man bara 3 hästar är det ju ingen match att lära sig deras foderstater utantill, bara att hugga rätt grejer i rätt hink. Eftersom man har samma hink dag efter dag är det inte heller så svårt att veta vilken hink som tillhör vilken häst.

Är ju skillnad om man ska fixa till stallets alla hästar... men det var väl inte riktigt det det handlade om här.
Mocka, ströa, sopa, fixa kraftfoder + grovfoder (5 ikeakassar + ett hönät) och vatten för två hästar tar 20 min för mig. Max 30 om jag måste öppna en bal, vänta på nåt eller andra omständigheter.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Det är väl inte så konstigt råd, jag skrev ju faktiskt bra grovfoder.

Pengamässigt så är det ofta bättre att köpa ett något dyrare grovfoder med bra värden än att slänga bort pengar på kraftfoder, det är ju inte alla i riket som har jättelågt protein - det finns dom som har helt ok värden.

Och skulle man ha dåliga värden på grovfodret så är det lika dåliga värden för alla hästarna, vilket leder till att det bara är föl och digivande ston som behöver ett annat kraftfoder - alla "vanliga" hästar kan använda samma sort av kraftfoder vilket kan spara in hel massa både tid och pengar i ett stall.

När det gäller burkar med kraftfoder så har jag faktiskt klockat och gjort tidstudier på fenomenet :D Bara en sån sak att ha lock på en burk med kraftfodergivan i kostar tusenlappar i arbetskostnad varje år, det går faktiskt åt väldigt mycket mer tid till dessa för***** burkar än vad man först kan tro.

Då jag har drivit inackorderingstall m.m. så har jag ju varit intresserad av vad arbetstiden går åt till, det måste man ju ha nogrann koll över så att man vet hur mycket man ska ta betalt av sina kunder och hur mycket varje enskild tjänst faktiskt är värd.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Idag hade jag morgon fodringen i vårt stall. Det handlar om 8st hästar. Då satte jag på täcke på 2st hästar, tog av back on track på bakben på en häst samt tog av back on track täcke + benskydd och satte på täcke på en 4:e.

Alla får mat utom en som bara har hö i hagen. De står uppdelade i 4 olika hagar så släpper ut dem enligt hage.
Ut med hö till alla.

Sen har vi alltid sopning av stallet som ingår.

Sj tycker jag om att ha saker gjorda så fort som möjligt så jag brukar passa på att mocka, byta vatten och göra maten till min häst. :)

Detta tog exakt en timme! :banana: Nytt rekord och då var jag ändå nogrann!


Jag tycker att det lättaste är att förberade så mycket man kan i förväg. Alla i stallet förbereder maten sj. Sen har vi inhägnat till 3st hagar så jag brukar släppa hästen lös och så följer de efter mig (eller hö påsen hehe) ut till hagen!
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

*knapplån*

Nu var jag tvungen att kolla hur lång tid jag lägger på olika sysslor i stallet bara för det. :p

* Börjar med mockning, spånbox, ingen permanentbädd, renlig häst - 10 minuter
* Fixa höpåsar och övrigt foder - 10 minuter
* Hämta hästen i hagen och göra i ordning för ridning - 30-40 minuter (tog 30 idag, men då hade han inget spån alls i svansen, annars kommer det till lite pill med att få den ren)
* Ridning - ca 60 minuter
* Göra i ordning hästen och släppa ut i hagen - 20 minuter
* Sopa stallgången och skriva i träningsboken - 10 minuter

Så totalt minst 2½ timme för mig i stallet. Och då har jag inte träffat nån att snacka med, i sådana fall kan man ju lätt lägga på 20 minuter till. De dagar jag mockar i hagen så blir det också ½ - 1 timme extra, men det är bara på helgerna jag har tid med det.

Vet inte om jag kunnat effektivisera mig på nåt sätt, jag tycker jag har rätt bra flyt på rutinerna. Förr sopade jag alltid stallgången efter att jag mockat också, men sen jag fick heltidsjobb så har jag rationaliserat bort den extra sopningen, det får räcka med att sopa innan jag går hem.

Att slippa ge kraftfoder är inget jag sparar nån tid på. Min häst får lusernhack och det är fasen så mycket jobbigare att få upp i måtten än vad tex havre är. Mina 8 mått lusern tar en evighet att få fram ju. :p
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Att slippa ge kraftfoder är inget jag sparar nån tid på. Min häst får lusernhack och det är fasen så mycket jobbigare att få upp i måtten än vad tex havre är. Mina 8 mått lusern tar en evighet att få fram ju. :p

Äsch, mät upp hur mkt en näve är :)

Stor näve lucernhack är ca 1l, liten näve ½l. Om du kör på kg så motsvaras 1kg av 7l.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har ett stall hemma och det är 9 hästar totalt varav 4 st är mina. Jag sköter ut och insläpp. Varje morgon tar det mellan 40min - 1 tim då har jag bytt täcken på hästarna lagt ut hö i hagen och bytt vatten i hagarna. Även lagt betfor i blöt. och släppt ut alla hästar. När jag mockar och gör klart i stallet är det gjort på max 2 tim (mockar åt 5 hästar) en del står på bädd andra har spån. packar hö påsar åt alla hästar och fyller deras vattenhinkar och sopar.
Jag tycker det är mysigt att hålla på i stallet så för mig gör det inget om det skulle råka ta tid :) Hästlivet är en livsstil anser jag :) det tar den tid det tar!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Sassy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 112
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp