Att bli effektiv i stallet, hur?

Martina_m

Trådstartare
Av någon konstig (!) anledning så tar det ju så himla lång tid i stallet. Vad gör ni för att effektivisera er stallvistelse? Hur lång tid kan ni klara er på, om ni ska mocka, fixa mat och rida?

Jag känner att jag behöver lite tips på hur jag ska göra för att bli klar snabbare i stallet! Jag klarar mig på 3 timmar, men det känns som att alla andra är så mkt snabbare.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag har ingenting emot att spendera tid i stallet, så för mig tar det den tiden det tar :) Skulle jag få brist på saker att göra i stallet brukar jag mocka stallägarens boxar, städa höboxen eller sadelkammaren :D Så jag är nog inte rätt person att svara på detta :angel:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

9 hästar, varav 2 på utedrift.
Fodrar-medans de äter 45 min morgonfikar jag. Släpper ut, mockar (har torvmix i boxarna, halm i utedriften), byter vatten, väger hö, sopar.
Lägger betfor o lucern i blöt, gör iordning krafftfodret i byttor.

Tid: Mellan 1:45 -2 timmar.

För min mamma tar det hela dagen :) pga att hon svävar iväg o hittar på massa annat emellan. För mig går det på rutin 1) boxarna + tömmer vattenhinken i den aktuella boxen o fyller nytt vatten osv. 2)höar. 3) ev ströa. Och sopar sist av allt, inte som mamma efter var litet spill som blir ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

beror på om jag ska rida själv eller med sällskap.

En dag med mockning, mat, fylla på vatten och lägga fram hö tar ca 30minuter. Foderboxen har vi närmst gödselstacken, ena hästen står i mitten av stallet och sista hästen står bredvid höboxen dvs i andra änden. Så det blir att man tar med sig båda spannarna till foderboxen, fyller dom, hämtar skottkärran och tar med sig allt till första boxen där man ställer första hinkarna. Sen tar man med de sista mathinkarna och höpåsen vid boxen bort till höboxen/andra delen av stallet där man mockar och fyller på höpåsar. När man är klar så tar man med sig höpåsarna till första boxen, dumpar dom där och sedan vidare ut på stacken. Behövs vattenspannarna fyllas på så tar jag det efter.

Långt och rörigt men väldigt praktiskt när man ser hur det fungerar!

Ska jag rida ensam så tar det ca 1½timme i stallet. Med sällskap med ut kan det ta upp emot 3timmar.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Mocka 2 boxar ca 20 min, fixa mat ca 20 min och sen rida 1h + 30 min att fixa hästen före och efter. så ca 2,5 h går det på om jag inte stressar.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Som småbarnsmamma och ägare till just nu 4 hästar så gäller det att vara effektiv. Frukost inne kl 7.00 (ca 3-4 dl havre var bara) under tiden fyller jag på hösilage och vatten i hagen, lägger täcke på en häst. Utsläpp och sen mockning av alla boxarna, fyller på nytt vatten, halm och hösilage i boxarna. Jag har bäddar till mina så jag är klar redan 7.30.

På kvällen är det insläpp och eftersom allt är klart är det bara att släppa in dem. När jag rider rider jag oftast inte mer än 30-40 min per häst. Jag försöker vara effektiv hela ridpasset och verkligen få hästen att jobba den tiden.

Just nu har jag bara en häst att rida och hon rids 4-5 dagar i veckan, men jag håller på att rida in en så det är lite pyssel med det varje kväll också.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Totalt tar det mig allt mellan en timme eller två, beroende på hur jag mår. Då har jag två boxar att mocka & fylla på halm, fylla hönät och hösäckar, göra kraftfoder till kvällen samt fylla på vatten i boxar och hagar. Några ggr i veckan mockas & ströas ligghallen, då tar det ytterligare ngn halvtimma.
Vatten tar jag med mig från huset i 25L-dunkar när jag går ned för att fodra lunch & middag.

Nu har jag visserligen stallet hemma, så jag behöver inte göra allt på en och samma gång, men slår jag samman tiden så blir det på ett ungefär ovan nämnda tidsåtgång :)
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Fodra 20häst + göra höpåsar till nästkommande måltid tar ca halvtimme, Packar påsarna medans hästarna äter.

Sedan så tar jag det mesta i lugn och ro. Det ska vara lungt o skönt. För mig är det avkoppling om man bortser från packa påsar o mocka.

Sedan så tar ju allt olika tiD. Mornarna tar en bra stund med 20 häst att ta ut. Lika så egtermiddg då de ska in.

Man hade sparat mkt tid om man hade haft en skrittmaskin att ställa hästarna i så de fick skritta fram/av själva så man kunde mocka och göra annat samtidigt. Setmär ju inte varje gång man har fodring då man är i stallet.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

kl

Jag tar det väldigt lugnt med stallarbetet, speciellt när det är kallt och om kroppen är ouppvärmd. Men för att bli mer effektiv lägger jag upp system för allt, te.x vid mockning kör jag alltid samma upplägg - börjar från ett hörn och kör boxen runt för att avsluta med mitten. Sen gör jag rent krubba/vattenkopp och lägger in e.m-hö. Alltid i samma ordning och det går snabbare och snabbare utan att jag egentligen stressar på mer.

Jag tror helt enkelt att det handlar om att hitta sina egna rutiner och nöta in dem tills det går av sig självt. Och att skippa ridningen de dagar man är stressad - istället för att fulmocka, strunta i att rykta och ÄNDÅ känna sig stressad uppe på hästryggen. Blir liksom ingenting av nånting då, tycker jag! Jag räknar alltid med minst tre timmar i stallet en vanlig dag, blir oftast längre med allt runt-omkring-pyssel.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag är nog som du, 3 timmar och då ingår 1 timmes ridning:)Sen har jag totalt en restid på 20 minuter i det också.

Mockningen och fodringen tar inte så stor tid men jag hatar att stressa med skötseln. Spola av och torka benen nu i geggatider, visitera ev behandla något litet sår el. dyl. Massera där vi fått instruktioner om att massera av Et. Sen efter ridningen stretcha henne och pussa på mulen:love:
Det tar sin tid.....
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Så tänker jag inte alls, att jag ska bli färdig så fort som möjligt. Var sak får ta sin tid, jag tycker det är kul att greja i stallet och om det inte är så att jag måste passa nån tid så är jag i stallet så länge som saker och ting tar:)
majeld
 
  • Gilla
Reactions: MnM
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag är defenitivt ute efter att allt ska gå så fort och effektivt som möjligt i stallarbetet. På så sätt kan jag få lite extra tid att lägga på hästarna:) Har 3 hästar, men just nu bara 2 hemma.

Det som sparar mig tid i stallet är:

Fri tillgång på grovfoder; inga lunch/eftermiddagsfodringar i hagen, och kraftfoder endast vid insläpp.

Lättmockat strö; har bytt från halm till sågspån då halm var tyngre och mer tidskrävande att mocka i (har en riktig gris-häst) och behövde ströa boxen dagligen.

Var sak på sin plats i stallet; man ska ej behöva springa fram och tillbaka och hämta grejer, utan de ska stå precis där du behöver dem.

Hagar; Ingångar nära stallet, med "korridorer" till hagarna, så slipper man långa gångsträckor.

Förbereda; Har en mängd hökassar färdiga som jag fyller på de dagar jag har gott om tid, samma med kraftfodret. Har alla träningsgrejer förutom sadel, träns och hjälm färdigt i en kasse så att man kan impulsåka till ridhuset utan förberedelse, bara ta in hästen som vanligt, borsta, lasta och in med grejerna. Toppen, för man behöver aldrig oroa sig för att man glömmer något.

Jag lägger ca 30 minuter på stallsysslorna dagligen, och lite mer på helgerna då jag förbereder en hel del mat och fyller på hö i höhäcken i hagen, skrubbar vattenbaljan o.s.v. Helt OK för två hästar:)
 
Senast ändrad:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

för mej ser det ut såhär:
mocka, tar max 5minuter, har permanentbädd och DET sparar massor med tid tycker jag.
lägger in kvällshö, gör hinkar och packar höpåsar till hagen, 5 min max.
tar höpåsarna med mig till hagen och tar med mig hästen in.
borstar, bandagerar, klär på resten av utrustningen och vagnen. 15min
sen är det lite olika hur länge jag kör, men ca 60min
av med vagn och grejer, duschar hästen om det är sommar, borstar och täckar på vintern, in i boxen med melassvatten. 10min
medan hästen torkar lite plockar jag bort utrustning och vagn, gör rent utrustningen om den blivit smutsig osv.. 15min.
linimenterar, bandagerar, släpper ut om det är sommar, är det vinter får hästen stå inne tills hon torkat. 15min.

räknar jag inte heltokigt blir det 120min ganska exakt.. :)

på vintern försöker jag antingen köra så tidigt att hon hinner torka innan hästarna går ut, eller på kvällen så att hon får stå inne och torka över natten..

men visst, jag kan spendera en hel dag i stallet , då pysslar jag med allt möjligt, städar i foderlådan, höbodan o skåpen, putsar utrustningen lite mer noga, tar med mej smutstvätt hem för tvättning, surrar med stallkompisar, städar i hagen , rullar bandage (jag har tillräckligt med bandage för att kunna bandagera hästen till 8 träningspass och säkert lika många nätter med stallbandage utan att behöva rulla ett enda bandage emellan :angel: )
jag kan "göra stallet" på 10 minuter också om jag vill, mockar, fixar foder bara då, litar på mina stallkompisar såpass att jag kan lämna min häst utan MIN tillsyn med gott samvete, dom hör av sig om något är konstigt vid intaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Hur gör du nu då?

När jag har stalltjänst så tar det max ~2 timmar om man är 2 personer på 25 hästar.
Detta om något går galet eller man måste strö mkt.
En väldigt enkel och smidig dag tar det max 1 h 45 min.

Man fodrar hästarna, sen mockar medan hästarna äter (de är vana. Några är lite stressade så dem kan man vänta med).
När alla är klara släpper man ut dem, sen mockar färdigt och soppar. Färdigt.

Vi har inte massa höpåsar som ska vägas upp, utan vi tar ensilage på en kärra, och sen väger upp direkt i påsar inne i stallet. Går väldigt smidigt. Det skulle ju ta betydligt längre tid att bära 75 säckar fram och tillbaka :p
Ska man strö så passar man på att ta en kärra på vägen tillbaka från gödselstacken så slipper man gå en extra gång.

Sen är det klart att det tar längre tid när man ska rida och så.
Skulle jag rida min + fixa foder ( i säckar) och mockning osv till alla 3 våra så skulle det nog ta runt 2 timmar inkl 1 timmes ridning.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

2-3 timmar inkl köra till stallet.
ca 20 min ennkel resa.

Sanera lerig häst, rykta, mysa osv.
rida
snarera utrustning osv.

ca 2 timmar..
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Säg att jag kommer dit klockan 18. Första jag gör är att ta ut hästen i skrittmaskinen i ungefär 20 minuter. Under den tiden hinner jag mocka och ställa fram ryktsaker, mundering och själv sätta på mig hjälm och stövlar. In med hästen och borsta, sätt på utrustning tar ungefär 15 minuter. Är i ridhuset 18.35
Rider till 19.10 kanske och ställer in hästen så att jag är klar 19.30

På 1 ½ timme så kan jag vara klar. Självklart så är det sällan som man skyndar sig såhär mycket men om jag har bråttom så är det skönt att slippa skritta fram på långa tyglar så länge och det effektiviserar såklart ridpasset.
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

kl*

Då jag hade häst tog det väl max en 15min att mocka om hästen hade vänt upp och ner på boxen (tog 30min att mocka ur hela 3*3 boxen med bädd). Så de dagarna jag inte red var jag kanske 45min - en timme i stallet. Hade som rutin att fiska upp påsarna på vägen till boxen, mockade, fyllde påsarna på väg in i stallet från gödselstacken (hösilaget stog ute) och sen gjorde iordning hinkarna med kraftfoder, hämtade borstar på vägen och borstade hästen, lämnade borstarna och gick till bussen :p Snabbt och effektivt!

Red jag var jag nog oftast i stallet 3h kanske, red ca1h (MKT uppvärmning och avskrittning) pysslade länge med hästen och mockade osv.

Sen hade vi ju även stalldagar ibland (jobbade från 7-10 ungefär sen lunch 14-15 ungefär tog in hästarna fodrade lunch osv och sen vid 21 kvällfodring) Var alltså i stallet från 7-21 brukade passa på att rida på lunchen, ev klippa hästen, rycka man osv och sen ev skrittade jag ut en sväng när alla hästarna var inne igen, berodde lite på hur jag la upp dan :)

Så blev väldigt olika tid i stallet beroende på vad jag gjorde med hästen osv!
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Av någon konstig (!) anledning så tar det ju så himla lång tid i stallet. Vad gör ni för att effektivisera er stallvistelse? Hur lång tid kan ni klara er på, om ni ska mocka, fixa mat och rida?

Jag känner att jag behöver lite tips på hur jag ska göra för att bli klar snabbare i stallet! Jag klarar mig på 3 timmar, men det känns som att alla andra är så mkt snabbare.

Jag är också väldigt saktfärdig i stallet.
Mocka min hästs box ( alltså EN box) med permanentbädd, tar ungefär 1 timme per dag, :angel: för jag är så äckligt pedantisk så varenda liten skitsmula ska ut :angel: och då lägger min häst allt i prydliga högar längs bakkanten av boxen :grin: men sen börjar man kratta och hittar småsmulor som man stör sig på så det brukar ta runt en timme per dag. :banana:
 
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Jag tycker att det tar lång tid i stallet när man råkar prata lite för mycket :p
Förr hade jag hästen i stora stall, mycket folk, alltid någon att prata med. Tog lååång tid. 3 timmar var vanligt om jag skulle mocka en box, göra höpåsar, rida..
Nu har jag hästen hemma, sällan någon mer än jag i stallet och då är jag genast väldigt effektiv! Max 2 timmar för att mocka tre boxar, lägga in mat åt tre hästar, rida 1 häst..

Fasta rutiner är bra. Gör man alltid på samma sätt och i samma ordning så får man in ett flyt, går snabbare.

Annars kan du ju se över redskap osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?

Om ja ska rida, mocka, rykta, göra iordning mat o vatten, tvätta tränset mm snabbt tar det 30-40 min + ridtiden.
Om ja har sällskap kan det ta hela den.
Ska ja mocka snabbt tar ja om de e strå/hö i bädden först en högaffel till det grövsta, sen blir de ngn plutt kvar att kasta ut med vanlig grep.
Rykta snabbt är lättast med ryktborste och skrapa av halvhård gummi, så man tar ett tag med skrapan, ett med borsten, ett med skrapan. Ingen rotborste eller sånt, sen kan man lära hästen att få alla hovar kratsade från ena sidan. Lite barnolja i på en fuktig trasa gör hästen betydligt mindre stövig och glansspray i svansen. Då kan du få hästen i tävingsren på 5 min om den inte är helt täckt i blötlera.
Till maten är det bra med exakta mått till kraftfodret. Ska hästen ha 3 dl kan man ha typ en gammal burk ur köket som råkar vara 3 dl. Sen allt på ett ställe, och alla grejer i ordning.
Man kan spara massor med tid bara på att få allt att flyta på bra i stallet, det är dom små sakerna som är långsamma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
735
Senast: Sassy
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 112
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp