Sv: Att bli effektiv i stallet, hur?
för mej ser det ut såhär:
mocka, tar max
5minuter, har permanentbädd och DET sparar massor med tid tycker jag.
lägger in kvällshö, gör hinkar och packar höpåsar till hagen,
5 min max.
tar höpåsarna med mig till hagen och tar med mig hästen in.
borstar, bandagerar, klär på resten av utrustningen och vagnen.
15min
sen är det lite olika hur länge jag kör, men ca
60min
av med vagn och grejer, duschar hästen om det är sommar, borstar och täckar på vintern, in i boxen med melassvatten.
10min
medan hästen torkar lite plockar jag bort utrustning och vagn, gör rent utrustningen om den blivit smutsig osv..
15min.
linimenterar, bandagerar, släpper ut om det är sommar, är det vinter får hästen stå inne tills hon torkat.
15min.
räknar jag inte heltokigt blir det 120min ganska exakt..
på vintern försöker jag antingen köra så tidigt att hon hinner torka innan hästarna går ut, eller på kvällen så att hon får stå inne och torka över natten..
men visst, jag kan spendera en hel dag i stallet , då pysslar jag med allt möjligt, städar i foderlådan, höbodan o skåpen, putsar utrustningen lite mer noga, tar med mej smutstvätt hem för tvättning, surrar med stallkompisar, städar i hagen , rullar bandage (jag har tillräckligt med bandage för att kunna bandagera hästen till 8 träningspass och säkert lika många nätter med stallbandage utan att behöva rulla ett enda bandage emellan
)
jag kan "göra stallet" på 10 minuter också om jag vill, mockar, fixar foder bara då, litar på mina stallkompisar såpass att jag kan lämna min häst utan MIN tillsyn med gott samvete, dom hör av sig om något är konstigt vid intaget.