Sv: Att bli dressyrtränare utan förusättningar?
Jag tror att kursen totalt kostar runt 4000 kr för alla tre stegen men det kanske också skiljer sig beroende på i vilket distrikt du går eftersom kursavgiften avser helpension så förutom kursmaterial, föreläsningar m.m. ingår det ju mat och boende osv. kanske det spelar in vart någonstanns kursen ska hållas.
När jag gick kursen för ca 2-3 år sedan stod ridklubben för alla kostnader avseende själva kursen. Då har jag ju varit aktiv i våran förening bl.a. i USEK samt hade haft en del lektioner, proat på ridklubben, haft sköthästar, hjälpt till på tävlingar etc. Sedan har jag t.ex. jobbat ca 1 år och haft ganska många lektioner på ridskolan, hade 2 fasta grupper + högstadieelever som hade valt ridning som inriktning samt att jag var den som oftast hoppade in som reserv i alla andra grupper om någon var sjuk.
Nu har jag hoppat av som instruktör för jag tycker tyvärr inte att ridskolan håller måttet när det gäller hästmaterial, utb. och planering för hästarna, och att det känns som om att det inte finns någon struktur på det hela. Men de skulle ju knappast kunna komma och kräva tillbaka pengarna de lagt ut för kursen för det, jag är t.ex. fortfarande aktiv i USEK, hjälper till på tävlingar osv.
Dessutom är det ju inte meningen att man egentligen bara för att man gått ULK ska stå och ha lektioner (även om man får betalt för dom) eftersom det inte är någon komplett instruktörsutb. det är ju bara steg ett för att t.ex. kunna bli ridledare, hippolog (ridlärare) eller liknande. Däremot om klubben ska bidra med kurskostnader så tycker jag ju att man ska kunna göra något som motiverar dom att betala. T.ex. arr. aktiviteter för ungdomarna på ridklubben, ha någon form av studiecirkel/kurs eller liknande, hjälpa till i stallet före/efter lektioner osv.
Jag tycker inte att tävlingsmerier säger så mycket om hurvida någon är bra på att ha lektioner eller inte. Däremot så är det en fördel tycker jag om man själv rider aktivit och har pedagogiska färdigheter så att man på ett bra sätt kan förklara vissa saker, samt kunna strukturera upp lektioner osv.
Det är nog rätt så svårt att få instruktörsjobb om man saknar utbildning, åtminstone på en seriösare ridskola däremot så kan det vara jättebra att åka runt och göra praktik på ridskola, eller i något hopp/dressyrstall för att få mer erfarenheter. Det är bra att kunna se olika saker och vara i olika stall eftersom man överallt har olika rutiner, upplägg etc.
Och att du inte har tävlat något behöver ju inte göra dig till en sämre ryttare. Har du tränat aktivit ett par år är du säkert på en nivå som på någotvis ändå kan motsvara tävling. T.ex. kanske du kan rida igenom ett LB program stadigt på träning med bra flyt som ändå motsvarar att du har färdigheter även om du inte tävlat. Du kanske vet hur du gör samt kan utföra vissa rörelser etc.
Sedan beror det ju på det där med att vara tränare vad man har tänkt sig, de flesta jag ridit för har ju då jobbat med hästar på heltid, och helt enkelt har de det som sin livsstil. De rider till hästar, förmedlar och säljer t.ex.
Nudvarande tränare som jag rider för har hållt på med hästar i 40 år, är MSV dressyrdomare, har hbl uppfödning i liten skala och säljer oftast alltid av någon uppfödning om året, har ridhus och rum till ryttare som rider på ridleden som passerar osv. Jag ger 300 kr för en träning och det är inkl. bensinpengar men jag tycker att hon är kanon att rida för.
Sedan kan jag rida för folk som rider på MSV nivå och har bra resultat där men det är ju inte säkert att det ger mig något öht. Men dessa personer kanske bara tar 100 kr per gång.
Vart jag vill komma är att de som oftast är t.ex. domare har det krävts att de ska vissa färdigheter på tävling för att så småning om kunna bli domare. Har du tänkt dig att kunna överleva på bara tränarjobb krävs det nog en hel del, du måste ut och få rutin och mycket erfarenhet, träna för folk som är aukt. tränare på en viss nivå för att komma in på vissa utbildningar, ha praktiskerat på vissa platser som är godkända genom HYN. En annan väg att gå kan vara att t.ex. bli domare men då måste du också oftast ha tävlat på hög nivå för att kunna få gå en domarutb. men att man är domare bevisar ju ändå att man har vissa färdigheter. Jag tror just att det är viktigt att man har något som gör att man har vissa färdigheter för att kunna överleva helt och hållet på bara tränarjobb, för att sedan kunna kanske jobba t.ex. på en ridskola. Det är nog svårt att bara hålla träningar för privatpersoner och tro att man ska kunna gå runt på det. Man måste nog även ha saker och ting vid sidan om att jobba med och för att kunna erbjuda mer bredd och få fler kunder om man nu inte bara vill ha lite träningar vid sidan om sitt vanliga jobb.
Själv vill jag jobba med hästar och med människor. Jag har hittat en utb i Skara som jag ska försöka komma in på så småning om, det är en inriktning mot hälsa-friskvård med hästen som arbetsredskap. Jag vill jobba med handikapp/terapiridning i någon form, men det behöver ju inte betyda att jag inte kommer ha lektioner för andra. Som jag ser det är detta en väg att gå för att kunna få jobba med hästar och med människor, vilket är det jag vill göra. Drömmen är ju att starta eget och gärna ha en egen gård, och få allting att gå runt, men jag tror att det är väldigt svårt ekonomiskt. Men den som lever får se