Att bli dressyrtränare utan förusättningar?

P

Paxido

Är det nån som vet om det är möjligt? Jag har länge velat bli ridlärare eller dressyrtränare, men känner själv att jag kanske inte har dom bästa förutsättningarna. Jag har inte tävlat mer än klubbtävlingar, har ingen egen häst och har endast ridit på dressyrridskola senaste 6 åren. Som jag förstått det ska man ha höga tävlingsmeriter och gärna kontakter för att komma in på nån utbildning, plus egen häst. Om man inte har något av det här, finns ändå möjligheten? Hur ska man isf gå till väga? Jag kan knappast snacka med nån på klubben, då jag inte har särskillt bra kontakt med någon där och dom ändå bara ser ner på alla utom sina favoritelever.
Ska jag ge upp drömmen eller finns det några vägar?:confused:

Sv: Att bli dressyrtränare utan förusättningar?

inte för att bli ridlärare iaf...de einte så höga intgagningar på ridprovet där

Kontakter behövs inte för att bli antagen. Däremot vissa förkunsakper/krav.

Funder på vad du helst vill bli. Tränare elelr lärare. Inte riktigt samma grej i slutändan.

Nej jag vet... Egentligen vill jag helst bli tränare.. Visst måste man ha tävlingsmeriter då? Finns det några andra krav?

För att bli C-,B- eller A-tränare finns fastställda krav.
Tex dessa för C-tränare.
Finns mer info om man letar bättre.:angel:

citat från sidan:
Behörig att söka till auktoriserad C-tränare är den som:
§ Tävlat med flertal placeringar och är väl etablerad på nivå motsvarande:
- Dressyr, hoppning och körning - Msv-klass
- Fälttävlan - Msv A-CCI*
- Voltige - nationell klass
- Distans - genomförd 750 km tävling och ha dokumenterad ridkunskap tom LB i hoppning och dressyr,
- alternativt ha ett flertal elever med motsvarande meriter.
§ Utbildat hästar till och med motsvarande nivå.
§ Regelbundet deltagit/medverkat i träning för A- eller B-tränare.
§ I övrigt bedömas som lämplig vid antagning.
§ för person med annan utbildning som kan motsvara ovanstående kompetenskrav, kan examinationsnämnden avgöra om detta kan godkännas.

Är du ridinstruktör eller ridlärare kan du, om du vill, tillgodoräkna dig delar av utbildningen.

Nej jag vet... Egentligen vill jag helst bli tränare.. Visst måste man ha tävlingsmeriter då? Finns det några andra krav?

Tävlingsmeriter upp till en viss nivå ja. En A eller B tränare måste också skriva på din ansökan och intyga att du ligger på rätt nivå. Har du fler meriter än de nämnda i kraven så krämar du på med dessa också i din ansökan. Möter du kraven rekommenderar jag dig att söka. Jag går C-tränar utbildningen (dressyr) just nu och hittills kan jag jag bara säja gott om den.

Tävlingsmeriter upp till en viss nivå ja. En A eller B tränare måste också skriva på din ansökan och intyga att du ligger på rätt nivå. Har du fler meriter än de nämnda i kraven så krämar du på med dessa också i din ansökan. Möter du kraven rekommenderar jag dig att söka. Jag går C-tränar utbildningen (dressyr) just nu och hittills kan jag jag bara säja gott om den.
Man behöver alltså inte ha tävlingsmeriter innom alla områden om man vill bli C-tränare i ex dressyr, räcker det då med dressyr eller måste man ha hoppning, fälttävlan, distans också??

Man behöver alltså inte ha tävlingsmeriter innom alla områden om man vill bli C-tränare i ex dressyr, räcker det då med dressyr eller måste man ha hoppning, fälttävlan, distans också??

Bara i den gren du vill bli tränare i. Försök få mig att rida terrängen i fälttävlan..jisses. :D

halvt knapplån

Jag har också läst det där med tävlingsmeriter, men tänkte om det gick att komma in på nått annat sätt. Ridlärare säger ni, men går DET att bli då utan tävlingsmeriter och andra erfarenheter på papper (typ rekommendationer osv, för det har jag inte) osv?

Tack för alla svar hittills!

HAr en vän som gått hippologen. Det behövdes rekommendationer för att hon skulle få söka. Hon tränade för en B-tränare tror jag det var...

Sen finns det lägre nivåer på ridlärare, alltså enskilda kurser och så.

Varför vill du bli tränare/ridlärare då? Rider du mycket? Tycker du att du förstår hästar och ryttare?

Rider regelbundet, tyvärr bara en gång i veckan just nu för jag itne har någon medryttarhäst. Men jag har ända sen jag hittade passionen för dressyren velat bli dressyrtränare. Älskar att lära ut, sätta mig in i ekipage och hjälpa dem till bättre kommunikation och förståelse för varann. Har instruerat flera kompisar, som själva reagerat på att jag sagt väldigt bra saker och tyckt att jag borde bli tränare.
Finns flera anledningar men orkar inte dra alla :P
Jag har förstått att det finns ridinstruktör, ridlärare.. Men känns ju som en omöjlighet att bli nått utan tävlingsmeriter, rekommendationer, egen häst osv... :(

Har instruerat flera kompisar, som själva reagerat på att jag sagt väldigt bra saker och tyckt att jag borde bli tränare.
Ingenting är omöjligt! Läs på om olika utbildningar och välj vilket mål du har. Sen är det bara att jobba mot målet.

Om du inte har egen häst kan du rida privatlektioner på en medryttarhäst. Annonsera om en bra dressyrhäst och att du vill träna kontinuerligt. Utveckla din egna ridning är ju viktigt oavsett vilken utbildning du väljer, om du ska lära andra senare.

Kraven för att bli tränare är ju redan uppspaltade.

För att komma in på hippologen där du kan bli ridlärare måste du ha tränat för utbildad tränare i både hopp och dressyr och få ett ridbetyg som du ska skicka med i ansökan.

Flyinge, Srömsholm och SLU har bra information om utbildningar.

För att bli tränare och komma in på hippologen så krävs tävlingsmeriter. Det har du redan fått svar på.

Det du kan börja med att är gå ULK-kurserna, så du får en ledarutbildning, därefter kan du bli "ridledare" - har för mig att de olika distrikten har sådana utbildning vid olika tillfällen.

Så börja med att kontakta din klubb och se om de kan sponsra med en ULK-kurs.

Det kan tyckas som en lång väg att gå, men även om man har en naturbegåvning i gåvan att lära ut, så är det aldrig fel med teoretiska kunskaper ;).

Lycka till!

/Lizzie

Så ULK kan man gå utan meriter? Måste man gå via klubben? Föredrar att inte ha med dom att göra nämligen ;P

Börja med att gå ULK-kurserna som är i tre steg. Kontakta ditt läns ridsportförbnud för mer information om när dessa kurser är. Du behöver inte ha några direkta förkunskaper för att gå kursen och du måste heller inte gå kursen genom din ridklubb.

Däremot skulle jag rekommendera dig om att försöka ta kontakt med någon annan ridklubb eller åtminstone någon annan förening där du kan bli medlem och där du trivs bättre. Skulle också rekommendera att du försöker komma ut och praktisera i lite olika stall det ger många erfarenheter och är bra att ha om du tänker söka in någonstanns. Vissa utbildningar kräver visst antal månader på HYN-godkänd praktikplats.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix