Att berömma - Viktigt!

nexxa

Trådstartare
Till och från har det diskuterats mycket i "vårt" förra stall om det här med att berömma en häst.
Själv tycker jag att det är väligt viktigt både med beröm och eftergift vid minsta respons från hästen.
En tjej påstod att man inte skulle berömma en häst som krånglade mycket.
Själv såg jag det som så (mina hästar kan nog räknas som lite krångliga av en del, tyvärr.) att jag sa till när det var fel, men jag är väldigt noga med att tala om när något är rätt också.
Idag var jag ute och tömkörde och gick lite också. Han kan vara väldigt "glömsk" av sig och inte alltid komma i håg, jag ber honom lyssna och får jag då det svaret som jag hoppas på berömmer jag honom! Annars rättar jag honom ex. när vi står stilla och han går fram utan lov med att backa..
Men nu kom jag helt av ämnet..vad anser ni? Kan man berömma för mycket?

Sv: Att berömma - Viktigt!

Först av allt, beröm till dig för en intressant tråd och frågeställning ! :smirk:

Själv tycker jag att samarbetet med hästen i mångt och väldigt mycket helt bygger på beröm, dvs uppmuntring och tydliggörande när hästen gör RÄTT.

Däremot kan du ju i princip argumentera att du kan fixa så det går "inflation" i berömet av hästen, dvs om du berömmer för ditt och datt och det mesta, utan tanke på vad du vill åstadkomma med ditt beröm. Men jag tror inte saken ligger i hur MYCKET eller hur FREKVENT du använder beröm, utan snarare att du ger beröm på rätt ställe, i rätt situation och rätt tidpunkt. Då kan du inte ge för mycket. däremot om du berömer i tid och otid så blir det inte tydligt för hästen vad det var som den egentligen fick beröm för, och då åstadkommer du mindre tydlig effekt av berömet.

förstår du mitt tänk...? Blev lite svamligt uttryckt kanske men jag förtydligar gärna om det var ngt som blev luddigt.... :p

Jag tycker att man kan berömma för mycket, jag tycker att det kan vara överkurs att berömma för att en häst går på finkan...ett bra o två klappar på halsen duger gott o väl...inte braaaaa, duuukkttiiig...såååjaaaa...braaaaa....nå...det blir bara för mycket...en häst är så sensitiv så den känner direkt på sig om den får positiv feedback istället för överkursberöm...

Hmmm jag tycker nog inte att man kan berömma för mycket.
Eller jo om man berömmer när hästen egentligen gör något dåligt ;)

Märkte himla väl idag när jag red en kompis häst att öronen for fram varje gång jag berömde honom. Eftersom han har väldigt dålig framåtbjudning så blev det att varje gång han längde lite på steget och gick fram "av sig själv" så berömde jag och jag kunde nästan se hur hästen växte :)

När jag hade skaffat min häst så misstolkade han alltid när jag sa Bra!! Han tyckte att det betydde halt. Varför vet jag inte :) men han har vant om sig.

Men som mackan skriver, vid rätt tillfälle, rätt situation så är det helt rätt att berömma.
Sen tror jag ibland att man kan förstärka en hästs rädsla tex genom att berömma för mycket. Om dom är rädd/fjantig för något och när dom gått förbi så överöser man dom med beröm, då får jag känslan av att man kan förstärka hästens känsla av att Det där var verkligen farligt!!! Istället för att bara ge en klapp och inte göra så stor grej av det...

Svammel svammel :D

Absolut, det är ju viktigt att man berömmer i rätt tidpunkt.Lika väl som det är viktigt att säga till i god tid när något är fel! :)

Jo det finns verkligen inget värre än folk som berömmer för vartenda steg hästen tar..och det är ju också verkligen helt fel..

Så gör min valack med :D Han är en fd. travare och han har ALLTID tvärnitat när man sagt braaa..haha..gäller att vara beredd om man susar fram fort ;)

Klart det är viktigt med eftergift och beröm. Men i lagom stor dos så klart.

Hmmm ja min är ju oxå en fd travare. Börjar undra om det liknar nåt ord dom säger, eller om dom helt enkelt säger Braaaa när dom har sprungit klart loppet :D

Höll på att trilla över huvet på han i början, innan han och jag vande om oss :D

Det måste verkligen vara något sådant! Att när de arbetat klart och det är slut säger det braa..funderat på det också..

Ja det gäller att vara med..annars gör man många snygga kullerbyttor ett par gånger varje ridtur :D

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka