Att backa med grimskaft...

H

Hemligisten

Har jag fått det om bakfoten?
Jag försöker backa min häst genom att försiktigt svänga repet fram och tillbaka "gunga" men jag måste göra fel för hon vill bara komma till mig.. ( jag står en halv meter bort).

hon ser ut att bli rädd då jag gör så för hon höjer huvudet och ser inte road ut och gör inte en tillstymmelse till att börja backa även då jag avancerar till tydligare och tydligare rörelser med repet :confused:

Sv: Att backa med grimskaft...

vi använder kroppsspråket för att kommunicera med våra hästar, Repet är bara en hjälp som tar till för att förtydliga det du menar, alltså något som används "sist". Använd ditt kroppsspråk för att få hästen att backa. Om du står framför den sträcker du på dig, spänner ögonen i den och ser stor och "hotfull ut". om hon tar ett steg mot dig stoppa henne genom ditt kroppspråk, höj handen ta ett steg mot henne. börja backningen genom att hon går undan för dig, höj handen, rör dig mot henne å visa tydligt med ditt kroppsspråk att hon ska undan å ev. lägg in ordet backa. efter du har tränat detta kan du träna backa fast du star stilla och hon ska backa. gör på samma sätt (stå still å sträck på dig) å börja röra repet fam ochtillbaka. i början bara som en liten,liten rörelse med handen å sedan öka svängningarna med handen. får du minsta lilla antydan till att hästar så mycke som tänker bakåt så slutar du blixtsnabbt veva med handen. kräv lite i början, kanske bara att hon lägger vikten bakåt eller bara tar ett steg. Tänk hela tiden på när du jobbar med hästen att använda ditt kroppspråk hela tiden, repet är bara en hjälp som kan förtydliga det du vill.

:rofl:

Det är härligt med hästar! Det är säkert 5 av 10 hästar jag ser backar sina människor de första gångerna! Hästen vet vad du leker och vill inte gärna ge dig "poängen". Backa är svårare än att gå framåt - även om din häst förmodligen kan trava baklänges utan problem! Det betyder att du får mer "poäng" om du får den att backa, vilket betyder att du dominerar din häst ett ögonblick och får kontrollen över dess fötter. Självklart får din häst också dominans-poäng om den kan flytta dig istället (och kanske till och med få dig att backa genom att ta ett steg framåt och låta dig "justera din position")

Jag skulle bara vilja förtydliga rent praktiskt vad YeahAhh skrev för att förstärka "gungningarna". Börja med att backa hästen en armslängd ifrån dig. Det är vanligt att hästen ställer huvudet upp, ner, åt höger eller åt vänster eller försöker hitta på annat, men korrigera då bara med att lyfta repet åt motsatt håll.

1: Ge din häst "svärmorsblicken" eller "surmärrsblicken" eller vad du vill kalla det. Det är steg 1 och det du vill att hästen ska bli uppmärksam på.

2: Sätt upp pekfingret och rör det fram och tillbaka. (Steg 2) Håll repet så att viskan/repets ände är inåt handloven och kommer upp under ditt pekfinger. Man ska alltså inte vifta med repänden åt hästen.

3: Slut hela handen om repet och vänd handen så att du får knogarna framåt. Vicka nu handleden fram och tillbaka (steg 3)

4: Vänd handen igen med knogarna framåt (fortfarande håller du hela handen sluten om repet) och rör hela underarmen fram och tillbaka. (Steg 4)

5: Lås hela armen och rör den fram och tillbaka (steg 5)

Så fort hästen börjar backa låter du repet dö genom att sluta skaka repet och öppna dina händer och se nöjd ut. Jag brukar säga till hästen "det var allt". Genom att "kamma repet" mot dig med öppna händer ber du hästen komma till dig igen.

Det är eftergiften som lär! Se till att du själv "tänder av" och inte fortsätter att vara agressiv eller kräva mer. Ett tips är att du lyfter ögonbrynen. Prova - det är lättare att le så!

Det du leker kallas för "Yo Yo Game" och lägger grunden för en häst som har ett "framåt" som är likvärdigt med "bakåt". Du både dominerar din häst och knyter den till dig. Man fortsätter alltså med denna lek från ryggen också så småningom.

Be hästen backa något steg först, vänta och ta sedan in den. Lekar är till för att vinnas - så vinn hästen ett par steg i taget så vinner du snart hela repet! Det är lätt att se på vilket avstånd hästen tappar respekten med denna lek - ofta backar den rakt någon meter, sedan kan den börja ställa huvudet åt höger och vänster eller på annat sätt bryta av. Genom att vinna ett steg i taget vinner man alltså snabbare hela repet. :D

En sista liten not. Hästarna kan "sudda ut" lektionen med att ex. gå framåt när du backat den, vända bort huvudet osv. Backa då hästen åter, korrigera den och invänta att hästen kan slappna av där den står och vänta på att komma till dig.

Lycka till!
Camilla

Att backa för repet är trots allt en inlärningssak även om det blockerar vägen framåt. Så bara att träna och Sluta skaka rep så snart hästen TÄNKER bakåt. Tryck-eftergift

Bra att hon höjer huvudet, det visar att det har gått fram och hon är "irriterad" över grimskaftet, ge dig inte utan irritera mer ta ett litet steg mot henne, tryck på hennes "bubbla" ( alla har ett område där man tycker att det är jobbigt att någon annan är, även hästar) Så snart hon bara börjar lägga vikten lite bakåt så sluta vifta med repet och stanna, det är det samma som eftergift när du rider, hon får beröm för att hon tänkt rätt, snart kan du backa henne runt kvarteret. Viktigt att förstärka rörelserna om hon inte flyttar sig men aldrig försöka att få sin vilja igenom på fysisk väg. Genom att du flyttar henne står du över henne i rang. Flyttar hon dig är det hon som bestämmer.

lycka till

Hej,
När jag lärde in det på mina hästar så gjorde dom båda som så att dom först försökte gå åt sidan, gå framåt,
höja huvudet - stoet mer än valacken... vad du kan göra är att förstärka din gest genom att visa hästen att du vill att den ska backa på det sätt som du brukar göra... och kombinera det med att skaka repet. I mitt fall genom att gå emot dom och sen sätta ett tryck i bringan på dom. Och sen envist tillbaka till din position...
Och bara fortsätt - att hästen höjer huvudet är inget att lägga vikt för... han/hon försöker bara lösa problemet, och när han/hon tar ett steg tillbaka så bara släpper du allt. På direkten. Det är jätteviktigt. Bara släpp och slappna av och kräv inget mer. Det är det som är eftergiften. Så på nanosekunden slutar du skaka repet när hästen tar ett steg bakåt, nja första gången kan det tom bara vara en ansats
bakåt... men då släpper du direkt. Du ska inte kräva att hästen börjar backa många steg på en gång. Utan följ din känsla. Nöj dig med en ansats. Och sen så blir det mer och mer. Lycka till!

*jätteglad*
Tack för alla svar... men hur får jag henne att inte direkt komma till mig när hon backat.. hon väntar liksom inte utan backar och när jag släpper så vill hon fram igen...

Visa då tydligt att det får hon inte. Hoppa fram ett steg, vifta upp med armarna. antagligen kommer hon då att stanna och slänga upp huvudet, då släpper du igen genom att stå stilla, sen är det bara att göra om tills hon stannar kvar sen när du vill att hon ska komma kan du backa något steg, se lite "inbjudande" ut. Antagligen kommer hon att vara lite osäker på om hon får komma. Hon kommer att fråga dig om hon verkligen får genom att sänka huvudet, tugga lite. Stå bara och vänta ut henne tillslut kommer hon.

Hemligisten skrev:
*jätteglad*
Tack för alla svar... men hur får jag henne att inte direkt komma till mig när hon backat.. hon väntar liksom inte utan backar och när jag släpper så vill hon fram igen...

Backa bak henne igen! Bara att skaka repet. Ibland brukar jag leka att hästen ska backa ett visst avstånd för att rädda den från en giftig orm eller kvicksand. Tänk hur du skulle reagera då!

Ett tips för att fördjupa den här leken och göra den roligare:

- sätt dig på en stol
- sätt ut exempelvis en plastpåse med sand i en bit bortanför stolen
- "beväpna" dig med grimma och grimskaft och eventuellt en stav/carrotstick om du brukar använda det för att förflytta hästens fötter...
- sätt dig på stolen och backa din häst så att den ställer exempelvis ena framhoven på plastpåsen.

Får man en uppgift eller ger en övning liv och mening är det lättare att lösa frågeställningar som kommer upp...

Good Luck!
Camilla

PS: Du kommer säkerligen att upptäcka att detta är lättare sagt än gjort! För att förbereda för denna lek kan du leda hästen till plastpåsen och när du får hästen att ställa sig på påsen kan du ge den ex. en bit morot. Gör du detta förstärker du att plastpåsen är något gott....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
925
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 880
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?