Att amma men ändå ha egen tid...

taccotad

Trådstartare
Vet inte om det går ihop men jag försöker verkligen ta mig tid till att rida. Sonen ammas enbart och det blir lite av ett stressmoment när jag är iväg för han är fortfarande rätt oregelbunden i sitt ätande, ibland går det 4 timmar och ibland bara 30 minuter. Men jag känner att ridningen ger mig så otroligt mkt mer ork och kraft så jag vill gärna göra det.

Jag vet självklart att han knappast dör av att skrika lite men det känns inte bra för mig, inte för den som har honom och han själv njuter ju knappast ;)

Kanske testar med nappflaska längre fram men vill inte göra det ännu.
Drickkopp, hur funkar det? Min första son matades med sådan första dygnet på bb men då gjorde personalen det. Jag misstänker även att det inte enbart är maten han ibland skriker för utan även för att stilla sugbehovet och få mammas närhet. Men så klart är det bara att testa ju! Jag är ju inte iväg på några längre turer så jag kan komma hem inom kort.

Hur gör ni andra som rider? (Eller har andra aktiviteter där ni är borta från era små)

Sv: Att amma men ändå ha egen tid...

jag gjorde så att jag ammade massor precis innan jag skulle åka, och oftast somnade hon. Somnade hon så satte M på sig bärsjalen och så fick hon sova vidare i den. Då sov hon länge oftast och fick mkt närhet.

Ja alltså det är ju ändå en kort period av ens liv då det är så här men just denna perioden känns det viktigt att komma ifrån lite, pyssla med hästarna, rida och använda kroppen lite. Jag har gjort så att jag tagit in hästarna, förberett så långt det går, ammat och sen ridit iväg. Än så länge bara korta turer, för både min och hästens skull (båda är ur kondition). Varit tillbaka efter 20-30 minuter. Sonen har sovit och varit nöjd. Nu har jag ju fördelen att ha hästarna hemma så det går att sambon bara öppnar fönstret och kallar på mig så kan jag springa in och amma.

Perfekt! Det går rätt fort så kan man dra ut mer och mer på tiden också, så snart kan du vara i stallet längre även om bebis säkert hade ammat om du varit inne, så brukar de klara sig lite längre om de inte ser mamma :)

Jag var borta 2 timmar från minstingen från att hon var 1,5 månad, men då hade jag tokammat innan och så sov hon i sjalen. Tror det var typ en gång som han fick ta fram en flaska med ersättning.. Var iväg och red kanske 2 ggr/vecka då. Så skönt att komma iväg!

Samma läge här, fast jag har lite dåligt med motivation att ta mig ut.
Men väl ute är det ju skönt.
Vi fick testa att mata lite med kopp alternativt sked på bb och barnavdelningen, ingen av oss lyckades någe vidare.
Men jag kan tänka mig att det skulle vara lite lättare nu när man känner henne lite och själv inte känner sig som en observerad fimmelkuse som inte får i lilla barnet nämvärt mycket :o

Jag räknade med att jag hade iaf 2 timmar mellan målen. För det mesta iaf och så sov han ju ganska ofta. Det är viktigt att ha egentid och det var såååå härligt att få rida igen! Jag var aldrig heller jättelångt bort. Enda gången jag blivit hemringt var när jag åkte och storhandlade själv, också så skönt, men sambon ringde då Sam skrikit i en halvtimme. Blev nöjd så fort jag kom hem :D

Som tur är går det ju rätt snabbt till de stabiliserar sig.

Känner igen det där med motivationen! Med första barnet ville jag rida och hade alla möjligheter men jag kom aldrig ut. Nu tvingar jag mig själv att göra det för jag mår så otroligt bra av det! På måndag blir lillebror 4 veckor och jag har redan hunnit rida (åka häst) 5 gånger. Mitt mål är att rida 2-4 ggr/vecka, känns rätt rimligt faktiskt! Det är inte klokt vad man samlar krafter när man varit i stallet och ridit en runda, känns så skönt både för huvudet och resten av kroppen.

Jag förstår precis. Man får verkligen kraft och mår bra efter en ridtur. Jag saknar det helt otroligt mycket då jag lånat ut min häst nu när "tvåan" kom.

Jag visste att jag inte skulle få tid till ridningen i den mån jag önskar så det kändes som ett bra alternativ. Jag har nu i stort sett ingen egen tid, men trivs trots allt för det är ju härligt att också vara tvåbarnsmamma (min man är bonde (jobbar lite för mycket) och finns inte till hands så mycket).
Hästen kommer hem till sommaren och barnflickan kan säkert komma ut och vara med barnen en stund då och då så jag äntligen kan rida.

Med "ettan" så ammade jag henne innan och tog en promenad till stallet. Då somnade hon i vagnen och jag ställde henne utanför ridbanan för att sova. Det funkar så länge de är små och inte kan ta sig ur vagnen snabbt.
Krävde hon min uppmärksamhet så hoppade jag av och ev. ammade henne på plats. Jag har verkligen ammat henne överallt...
Nu är det ju iallafall lättare att ha de små med när vädret är så skönt.

Senast ändrad av en moderator:

Hihi det där med att sova i vagnen funkade inte med min etta, jag trodde att jag skulle kunna ha med honom i stallet men se det gick inte. Den gossen sov aldrig i vagnen i stort sett. Lillebror är en riktig sömntuta än så länge så med han hade det troligtvis funkat att ha med i stallet/stå intill ridbanan.

Även jag har börjat amma överallt, för nån dag sen satt jag på en sten mitt i skogen för han vaknade och blev akut superduperhungrig! Visst är det smidigt att ha maten med sig, lagom varm och i lagom mängd?! Häromdagen gick jag och hade liggvagnen med mig, storebror på sin åkbräda, hunden i koppel och ammade lillebror samtidigt.

Om inte drickkopp eller sked funkar kanske du kan testa sån där medicinspruta man ger medicin i till småbarn. Bara en idé jag fick när jag läste tråden.

Jag ammade och böt blöja hemma, åkte till stallet och tog in hästen, borstade och fixade allt. Sen ammade jag i sadelkammaren och så somnade Rasmus i vagnen när jag gick med honom i vagnen till ridbanan.

kl

Jag har varit i stallet i princip varje dag sen My var en vecka gammal (är nu drygt 9 veckor). Stallet ligger ca tio-femton minuters bilfärd från mig. Jag har tagit med My varje gång tills hon var ca fem veckor, då lämnade jag henne hemma med sin pappa en kortare stund första gången för att åka och släppa ut hästarna på morgonen. Efter det har hon varit hemma några gånger när det passat (kanske fem-sex gånger totalt) så att jag garanterat har kunnat jobba med hästen. Då har jag ammat så mycket som möjligt innan jag åker och varit borta ca 1,5 timme. Bäst fungerar det om min man sedan tar henne i manducan, då sover hon länge.

När My är med mig sover hon i babysittern eller i vagnen (om hon varit vaken i bilen lägger jag henne i vagnen men om hon sover provar jag först att bara ta med babysittern och ställa henne i sadelkammaren). Om hon är vaken och ligger i vagnen börjar jag med att ta med mig hästen och gå ut en liten promenad för att se om hon somnar. Gör hon det får hon sova i den sen medan jag jobbar med hästen o fixar i stallet. Om hon inte somnar eller om jag inte har med mig vagnen får hon sitta i selen medan jag gör iordning och jobbar med hästen från marken, det fungerar bra och hon somnar oftast.

Igår fick min man följa med till stallet och gå med ut och gå, då jag behövde träna hästen på att rida ut (han är under inridning). Tycker överlag att det fungerar väldigt bra med bebis och hästen, och jag upplever att jag kan göra nästan vad jag vill trots att jag har My mest helatiden. Hon får hänga med liksom, och blir hon hungrig, ja då är det bara att avbryta och slänga fram tutten!

//Julia

kl

Roligt att höra hur andra ordnar det. Det märks verkligen att alla barn är olika!
Tackar för alla tips. Jag tror vi fortsätter som vi gjort nu. Inga långa rundor och blir det panik får jag väl få lite fart i gamla hästen så är vi hemma på några minuter. Hoppas gossen snart kan tänka sig att ha liiite längre tid mellan amningarna.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 211
Senast: JennyLz
·
Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
19 899
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 311
Senast: Amk
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V