B
Borttaget konto
Jag håller med om att kärlek inte är separationsångest, inte kan hängas upp på en evighetspremiss, och inte heller en ursäkt att bete sig illa osv, men går in och petar lite i ditt resonemang här i det citerade.Ibland pratas det om känslan "kärlek". Men känslor har den egenskapen att de kommer och går. Att i en längre relation alltid ha känslan kärlek närvarande är ett omöjligt projekt. Ibland är man arg, ledsen och besviken. De som har känslan kärlek som kriterium får byta partner ofta, det ska ju "kännas rätt" och gör det inte det är det fel på relationen, alltså bör den avslutas.
Jag köper inte att man inte kan ha känslan kärlek närvarande samtidigt som ilska, sorg, eller besvikelse. Jag tycker inte att känslan kärlek kommer och går lika flyktigt som ilska eller glädje. Att man är ledsen över något en älskad gjort tex innebär inte att man inte samtidigt känner kärlek. På vilket sätt skulle det vara en omöjlighet och ett argument mot att kärlek är en känsla, att man också känner negativa känslor? Känslor är väl sällan endimensionella, kärlek behöver kanske inte alltid innebära ett 100% positivt sinnelag för att finnas där?
Jag menar att det kan kännas jobbigt och samtidigt rätt, att det kan finnas kärlek även när det finns exempelvis ilska eller besvikelse.