Jag tycker det här är en intressant frågeställning. För det första så är det ingen som kan ge en exakt definition av vad kärlek och älska innebär, alltså blir det helt subjektivt. Dessutom så ofta kryddat med massa floskler och uttryck som egentligen saknar substans.
En del tycks mäta "kärlek" i graden av separationsångest. Ju sämre man mår av att bli lämnad/hot om att bli lämnad, desto mer älskar man. Samtidigt är det många som har extremt svårt för separationer och klänger fast vid en partner trots att relationen är per definition destruktiv med elakheter och ibland våld och övergrepp. Alltså blir det svårt tycker jag att ha det som ett kriterium för "kärlek"
Ibland pratas det om känslan "kärlek". Men känslor har den egenskapen att de kommer och går. Att i en längre relation alltid ha känslan kärlek närvarande är ett omöjligt projekt. Ibland är man arg, ledsen och besviken. De som har känslan kärlek som kriterium får byta partner ofta, det ska ju "kännas rätt" och gör det inte det är det fel på relationen, alltså bör den avslutas.
Eller att säga "jag vet att det här är för livet" blir också lurigt eftersom det är svårt, rentav omöjligt, att veta vad vi tänker och känner om tio år. Jag vet inte ens vad jag kommer ha för tankar och känslor i morgon eftersom jag inte vet vad som händer under morgondagen. Det är väl troligt att tanken om partnern skulle ändras om det plötsligt uppdagades att den på nätterna säljer knark, förgriper sig på barn och är ledare för ett nazistnätverk.
Passion och förälskelse är förvisso jättekul och hisnande men det säger inte så mycket om förmågan att skapa en längre relation. Det som skapar våra tankar och känslor är hur den andre (eller de andra) agerar. Kärlek som beteende är mer mätbart och påtagligt. Det håller alltså inte att säga att man älskar någon annan och sen ägnar sig åt elakheter, kontrollerande och övergrepp av olika slag. Men kärlek får ofta en upphöjd status som gör att massa skit ursäktas i kärlekens namn. Som om den låg helt utanför ens kontroll. "Jag drabbades av kärlek", "Det gick inte att stå emot", "Jag klarar inte att vara ifrån honom". Sånt kan till och med ses som positivt och som ett tecken på den där äkta kärleken. Andra känslor kan vi inte ursäkta lika lätt. "Det gick bara inte att låta bli att köra över idioten på parkeringsplatsen, jag var drabbad av ilska" är inte lika acceptabel.
Så innan någon kan presentera en exakt och giltig definition lägger jag hellre energin på att vara en så bra vän/partner/kk/kollega jag kan vara utifrån mina värderingar. Det kan jag påverka i hög grad, resten får vara som det är och som det blir.