Ätit mus - vad göra?!

I

Instant

Idag när mamma var ute med vår dvärgpinscher, 7 mån, i skogen vände hon sig om och kollade på hunden. Och vad fick hon se? Jo att hon högg i sig något grått med svans. :crazy::eek: Fanns inte en chans att hindra henne/få tag i den.

Vad ska vi göra nu? Vänta & se om hon spyr upp den?

När ska man avmaska nu?

Jättetack, är både orolig och äcklad. :crazy:

Sv: Ätit mus - vad göra?!

Tror inte att du behöver vara orolig. Musen var ju ute i skogen så det är inte troligt att den varit i kontakt med råttgift.
Den kommer säkert ut den naturliga vägen tror jag. Om hunden inte mår illa och spyr upp den innan dess.
Avmaska som vanligt när du hade tänkt nästa gång.
Hundar stoppar ju ofta i sig konstiga, äckliga saker.

Ja, hundar är ju rovdjur så det var instinkten som talade där! Det är bara vi människor som blir äcklade över sådant, för hunden är det helt naturligt.
När det gäller mina och mina vuxna barns hundar skulle jag nog lätt kunna göra en ganska kort lista på vad de INTE har ätit som man tycker är superäckligt, och ändå mår de hur bra som helst och är aldrig dåliga i magen!

Har du köpt en råtthund får man räkna med att de fångar råttor ;)
Dock brukar de inte äta upp dem utan bara döda. Men eftersom det var i skogen är det nog ingen fara, råttan borde ju inte varit i kontakt med råttgift. Du vet inte om den var död innan eller om din vovve dödade den?

Skulle möss vara farliga att äta så hade pappas jämte varit död vid det här laget. Hon har möss som grannar i hundhuset och har därigenom tränat upp sina mössjagar-skickligheter. Under promenader dyker hon likt en räv ner på en mus och fångar den, går sedan och suger och smackar på den under promenaden och en stund senare (när musen troligtvis dött av chock) slinker den ner i magen :D

Så länge det inte använts råttgift i närheten är det ingen fara.

Yuäck, du får nog hoppa över kvällspussen ikväll... och några kvällar till kanske. Vilken liten snubbis....=)
/J.

Tack för alla svar! :)

Senaste gången jag avmaskade var innan valpvaccinationen, ca. 10 v gammal var hon då.

När ska man avmaska nästa gång? :crazy:

Jag skulle nog avmaska en gång runt ett års ålder. Sedan inte så ofta alls. Man ska ju inte avmaska i onödan. Men en unghund är det viktigt att avmaska.

Du ska avmaska hunden vid ett halvår så du kan avmaska nu.
Dock inte för musens skull, den kvittar, hon stoppar nog i sig en och annan mus till i sina dagar, det är inte farligt:D

Ok, tack! :)

Förra gången avmaskade jag med Banminth. Ska jag använda det nu igen eller ta något annat?

Skulle möss vara farliga att äta så hade pappas jämte varit död vid det här laget. Hon har möss som grannar i hundhuset och har därigenom tränat upp sina mössjagar-skickligheter. Under promenader dyker hon likt en räv ner på en mus och fångar den, går sedan och suger och smackar på den under promenaden och en stund senare (när musen troligtvis dött av chock) slinker den ner i magen :D

Så länge det inte använts råttgift i närheten är det ingen fara.

En perfekt beskrivning av min jämte, förutom att han fångar dem i källaren :eek: och inte sväljer dem. Nu under hösten har han tagit minst 15 st i källaren, vet inte var de kommer in, vi har aldrig haft möss innan. Nu är där som tur och väl inte så många kvar, han är skicklig. När vi är ute går så är det inte alltid bara möss som han tar, åkersorkar är en annan favorit och jag hänger som en trasa i kopplet när han attackerar.

Till TS: Möss som inte ätit råttgift är ingen fara för en hund att äta. Man vet ju ofta var råttgift är utlagt t ex i stall och uthus, så då bör man uppsöka veterinär, men ute i det fria är det ingen fara. En avmaskning är kanske inte helt fel att göra efter en tid.

Var du glad för att det var en mus...Min hund äter sorkarna som katterna släpar hem och lägger på gräsmattan eller andra strategiska platser som han letar upp när han är lös.

Jag brukar ta "det andra" preparatet, (alltså det som tar det som det förra inte tog) men hör med apoteket:)

Nu börjar jag faktiskt bli lite orolig.. Lilla hunden åt inte mycket igår och nu på morgonen ratade hon också maten - även att det var gott iblandat.. Varför kan musen ha legat död mitt i skogen, långt från hus, förrutom av 'naturlig död'? :crazy:

Om din hund blivit sjuk av musen hade det hänt för flera dagar sedan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 694
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 627
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 967
Senast: Cocos
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka