Återuppta ridningen efter 20 år! Tankar?

lilsan

Trådstartare
Hej på er!

Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra hästfolk i en fråga. Alla reflektioner och tankar mottages tacksamt!

Det är så att jag plötsligt efter 20 års uppehåll i ridningen har börjat att fundera på att ta upp det igen. Det är egentligen inte ett plötsligt infall utan att det har kommit smygande i och med att dottern har börjat rida och jag har alltid under dessa 20 år haft en stor sorg i hjärtat med saknad.

Jag själv är nu över 35 år och har haft flertalet hästar under hela min uppväxt. Hästar var mitt liv, varje dag, året om sedan jag var en liten plutt. Jag sålde min sista häst när jag var studerade på gymnasiet och det var verkligen min bästa vän. En drömponny som jag hade från föl och delvis red in, gjorde allt med och som jag hade hemma på gården. Jag har verkligen underbara minnen från denna tid från långa uteritter, ridläger med hästen, tävlingar, träningar, badande med hästar, barbackaridning i grimma och grimskaft över blomsterängar, hoppning över hinderbana i skogen, you name it!

I och med att tonårsdottern ridit på ridskola nu i några år har de vackra minnena börjat att vakna till liv igen i mitt hjärta. Häromnatten lamslogs jag plötsligt totalt av saknad och jag fick fram bilder på min sista häst på en sida på nätet. Tårarna bara strömmade ned för mina kinder. Efter 20 år av undanträngda minnen och saknad släppte allt.

Jag har under dessa 20 år fått andra intressen men jag vet att om jag återupptar ridningen nu så är det enbart det som kommer att vara i fokus så som det var för 20 år sedan. All min fritid och stor del pengar kommer att gå till hästen. Det kommer inte att finnas tid till någonting annat, nästan, och det kommer vara stallet som gäller varje dag. Jag vet exakt vad det innebär att äga en häst. För om jag återupptar ridningen så är det egen häst som gäller. Ridlektioner kommer inte kännas aktuellt för mig. Jag kanske har tappat lite under dessa 20 år men det mesta sitter i ryggmärgen. Ridlektioner intresserar mig inte. Jag är intresserad av att bygga en fin relation med min häst med trygga band. Jag har heller inga tävlingsambitioner, de dagarna är förbi, utan jag ser mest fram emot långa uteritter i skog och mark och att tillsammans med hästen bli ett sammansvetsat team där hästens välmående kommer först.

Eftersom dottern också rider tänker jag då köpa en häst som vi båda kan rida. Dottern börjar att lära sig och har viljan och modet men kunskaperna och färdigheterna kan med fördel byggas på ytterligare. Tänker att hon kan få gå något år till på ridskolan för att lära sig mer och därefter blir det köp av häst. Hon behöver en trygg, vänlig, stabil häst och därför kommer det bli en modell större häst, eventuellt en ridtravare, en skadefri och frisk häst, gärna valack, ålder runt 10 år, trafiksäker, utbildad och lättsam häst trots att jag själv är van vid spralliga araber, hingstar, unghästar och allt möjligt och inte räds att ta mig an hästar med attityder etc. Åtminstone inte för 20 år sedan men det är en lång tid sedan. Kanske har man tappat lite av modet man hade då?

Tyvärr har vi inte tillgång till eget stall eller mark numera utan vi kommer i sådana fall få stalla in någonstans i närheten. Gärna i lösdrift med tillgång till paddock/ridhus och fina ridvägar.
Vad tror ni? Alla tankar mottages tacksamt! Tänker man rätt? Fel?

Rätt eller fel vet nog bara du själv. :) Däremot kanske du bör väga in i valet av häst även vad din dotter vill med sin ridning? Om hon vill träna, tävla etc. Om ni ska ha hästen tillsammans, vill säga.

Rätt eller fel vet nog bara du själv. :) Däremot kanske du bör väga in i valet av häst även vad din dotter vill med sin ridning? Om hon vill träna, tävla etc. Om ni ska ha hästen tillsammans, vill säga.
Tack för ditt svar, mycket uppskattat :) Ja, jag tror att hon kommer att vilja tävla, särskilt hoppning. Men att det inte kanske blir på någon högre nivå. I prisklassnivå tänker jag att man säkert kan få en bra häst för ungefär 30 000 kr. Mer än så känner jag att jag inte vill lägga i dagsläget. Inte för att jag inte kan, utan mer för att nivån på hästen inte behöver vara allt för hög. Vi kommer inte att fara runt på tävlingar till höger och vänster utan att hästen är mer tänkt att tillföra merkunskaper för henne. Att hon också ska uppleva känslan av att bygga en stark relation till hästen, där ekipaget blir så sammansvetsat att man litar fullt ut på varandra och växer i det.

Hon behöver en trygg, vänlig, stabil häst och därför kommer det bli en modell större häst, eventuellt en ridtravare, en skadefri och frisk häst, gärna valack, ålder runt 10 år, trafiksäker, utbildad och lättsam
I prisklassnivå tänker jag att man säkert kan få en bra häst för ungefär 30 000 kr.

Beror ju lite på vad man lägger i begreppet utbildad, men var beredd på att beskrivning och tänkt prisbild kanske inte är en så enkel ekvation.

Beror ju lite på vad man lägger i begreppet utbildad, men var beredd på att beskrivning och tänkt prisbild kanske inte är en så enkel ekvation.
Tack för svaret :) Ja, jag insåg också det så i efterhand att det kan vara en svår ekvation att få ihop men någorlunda utbildad åtminstone. Jag gillar att utbilda, forma och jobba med hästarna själv men tänker att det ska vara en häst som är lättriden och okomplicerad för dotterns skull. Det kommer nog bli att man letar länge och provrider många hästar. Har dock sett en del annonser redan som verkar lovande.

Jag skulle vilja tipsa dig om att titta över ekonomin en gång till.

För 30 000 får du ingen häst idag. Du behöver räkna med (minst) det dubbla.

Ett annat tips är att inte göra några glädjekalkyler. En häst kostar mycket pengar varje månad, mycket. Det är försäkring, hovslagare, utrustning, transport, veterinär och träningar. Sedan mat och strö som har ökat mycket de sista åren (Hö idag kostar ca 3-5 kr kg. Kan kosta uppemot 8 kr/kg och ännu mer om det blir torra somrar (vilket det kommer att bli). En spånbal kostar idag långt över 100 kr).

Min sista häst kostade i genomsnitt 15 000 varje månad. Han var helt frisk vid inköp. Det första han gjorde var att få en allvarlig sårskada. Sedan fick han en fraktur på griffelbenet. Sedan tappade han skorna och var tvungen att specialskos i flera omgångar (ca 3000 kr/gång). Sedan fick han kotledsinflammation som behandlades ett flertal gånger utan resultat. Till slut gav jag bort honom till garanterat gott hem. Över 200 000 förlorade jag inom loppet av knappt ett år och det var inte många månader han var ridbar under det året.

Sedan behöver du tänka ett varv till med det här med ridlektioner. Även om du personligen inte känner något behov av det så kommer dottern att behöva rida för tränare. Det är dyrt. Det är dyrare att rida för tränare än att rida ridlektioner på ridskolan.

Vill dottern tävla så behöver du egen transport, licens och inte minst alla andra omkostnader kring tävling (uppstallning, anmälningsavgifter osv.)

Du behöver räkna med minst 150 000-200 000 för inköp av häst, utrustning och transport. Sedan måste du ha en bil som får dra transporten.

Sedan måste du räkna med minst 10 000 varje månad (helst 15 000) i löpande utgifter. Sedan måste du vara beredd på skador som både kostar massor av pengar och som gör att ni inte kan träna på flera månader.

Sedan måste du hitta en stallplats. Detta är inte helt lätt. Många stall har dålig stämning och många har varit tvungna att flytta med kort varsel (jag själv inräknat). Du kan bli uppsagd när som helst. Villkoren för stallplatsen kan ändras, hyran kan gå upp med det dubbla. Höet kan vara mögligt. Ja, vad som helst kan hända (och händer).

Jag har idag helt slutat med hästar och kommer aldrig att köpa häst igen förrän jag har egen gård. Jag har lovat mig själv att aldrig mer stå inackorderad någonstans.

Första frågan: Har du minst 150 000 för inköp av häst, utrustning och transport?

Andra frågan: Har du minst 10 000 (helst 15 000) att lägga på hästen varje månad?

Fråga tre: Har du tänkt igenom detta med stallplats ordentligt? Har du en plan B? Du behöver också en plan C…

Jag tycker nog @ufot målar upp en väldigt svart bild nu och den stämmer inte riktigt med min verklighet som hästägare. Hursom känns din bild @lilsan å andra sidan lite förskönad 🙈 ffa prisbilden behöver nog justeras :)
Ja, det stämmer att min bild är något svart. Jag hade väldigt otur under de år jag var hästägare. Sen kostar allt mycket mer än vad man tror.

Inköp av häst: Minst 60 000- 80 000
Inköp av utrustning: Minst 20 000
Inköp av hästtransport: Minst 30 000

Skoning: Ca 1800 kr för normalskoning var 8:e vecka.
Försäkring: Ca 6000 kr/år (då ingår inte livförsäkring)
Träning: Ca 500 kr/gång
Stallplats: Varierar kraftigt var du bor i landet: Ca 2000-5000 kr/månaden
Mat: Beroende på hur mycket hästen äter. Ridtravare är dyrare än exempelvis en Nordsvensk. Säg ca 1000 kr (med ett stort ca framför).
Veterinär: Ca 15 000 för hältutredning. Försäkring täcker, men det är både egenavgift (ca 3000) + ca 20% man måste betala själv.

Det kostar att ha häst…

Ja, det stämmer att min bild är något svart. Jag hade väldigt otur under de år jag var hästägare. Sen kostar allt mycket mer än vad man tror.

Inköp av häst: Minst 60 000- 80 000
Inköp av utrustning: Minst 20 000
Inköp av hästtransport: Minst 30 000

Skoning: Ca 1800 kr för normalskoning var 8:e vecka.
Försäkring: Ca 6000 kr/år (då ingår inte livförsäkring)
Träning: Ca 500 kr/gång
Stallplats: Varierar kraftigt var du bor i landet: Ca 2000-5000 kr/månaden
Mat: Beroende på hur mycket hästen äter. Ridtravare är dyrare än exempelvis en Nordsvensk. Säg ca 1000 kr (med ett stort ca framför).
Veterinär: Ca 15 000 för hältutredning. Försäkring täcker, men det är både egenavgift (ca 3000) + ca 20% man måste betala själv.

Det kostar att ha häst…
Ja det kostar..

Men jag har två hästar försäkrade för 6000:-/år (per häst då) och det är både för veterinärvård och livförsäkring. Så visst ingår det ibland, det är väldigt beroende på ras.

Hältutredde i våras för långt under 15'. Första gången på flera år jag behövt göra det.

Skulle istället lägga till vaccination och årlig tandkoll.

Kostnadsmässigt varierar så himla mycket det så där måste nog ts göra en koll i sitt eget område.

Ts: är du ensam med din dotter eller vad tycker resten av familjen?
Det låter som om du vill lägga all tid på en häst och det kommer påverka de i din omgivning.

Tycker också din tanke om "jag behöver inte rida lektion" är lite dum, du kanske inte behöver rida flera år på ridskola men att åka och provrida hästar utan att ha ridit alls på så länge är inte schysst i mina ögon.

Vad kul att du vill ta upp ridningen igen!
Men håller med om att du skönmålar hästägandet lite! Om jag förstår det rätt var du bara 15 år när sista hästen såldes?

Efter 20 år har du nog inga som helst ridmuskler kvar, och förmodligen har du inte alls samma mod som när du var 15 och du var ”odödlig”. Balansen behöver också övas upp! Jag rekommenderar att ändå rida på ridskola ett tag för att hitta tillbaks till ridformen innan du ger dig iväg och provrider hästar.

Ridtravare är nog inte det din dotter behöver som läromästare. De har generellt svårt med galoppen och kan få en mindre rutinerad ryttare att tappa lusten ganska snabbt. Men för 30000 är nog det enda ni kan få tag i, om ni inte har turen att hitta en äldre läromästare som ska pensioneras. Men då är ju inte en begynnande tävlingskarriär i sikte.

Ja det kostar..

Men jag har två hästar försäkrade för 6000:-/år (per häst då) och det är både för veterinärvård och livförsäkring. Så visst ingår det ibland, det är väldigt beroende på ras.

Hältutredde i våras för långt under 15'. Första gången på flera år jag behövt göra det.

Kostnadsmässigt varierar så himla mycket det så där måste nog ts göra en koll i sitt eget område.

Det låter som om du vill lägga all tid på en häst och det kommer påverka de i din omgivning.

Tycker också din tanke om "jag behöver inte rida lektion" är lite dum, du kanske inte behöver rida flera år på ridskola men att åka och provrida hästar utan att ha ridit alls på så länge är inte schysst i mina ögon.
Tack, just det, vaccination och tänder glömde jag…

Jag skulle vilja tipsa dig om att titta över ekonomin en gång till.

För 30 000 får du ingen häst idag. Du behöver räkna med (minst) det dubbla.

Ett annat tips är att inte göra några glädjekalkyler. En häst kostar mycket pengar varje månad, mycket. Det är försäkring, hovslagare, utrustning, transport, veterinär och träningar. Sedan mat och strö som har ökat mycket de sista åren (Hö idag kostar ca 3-5 kr kg. Kan kosta uppemot 8 kr/kg och ännu mer om det blir torra somrar (vilket det kommer att bli). En spånbal kostar idag långt över 100 kr).

Min sista häst kostade i genomsnitt 15 000 varje månad. Han var helt frisk vid inköp. Det första han gjorde var att få en allvarlig sårskada. Sedan fick han en fraktur på griffelbenet. Sedan tappade han skorna och var tvungen att specialskos i flera omgångar (ca 3000 kr/gång). Sedan fick han kotledsinflammation som behandlades ett flertal gånger utan resultat. Till slut gav jag bort honom till garanterat gott hem. Över 200 000 förlorade jag inom loppet av knappt ett år och det var inte många månader han var ridbar under det året.

Sedan behöver du tänka ett varv till med det här med ridlektioner. Även om du personligen inte känner något behov av det så kommer dottern att behöva rida för tränare. Det är dyrt. Det är dyrare att rida för tränare än att rida ridlektioner på ridskolan.

Vill dottern tävla så behöver du egen transport, licens och inte minst alla andra omkostnader kring tävling (uppstallning, anmälningsavgifter osv.)

Du behöver räkna med minst 150 000-200 000 för inköp av häst, utrustning och transport. Sedan måste du ha en bil som får dra transporten.

Sedan måste du räkna med minst 10 000 varje månad (helst 15 000) i löpande utgifter. Sedan måste du vara beredd på skador som både kostar massor av pengar och som gör att ni inte kan träna på flera månader.

Sedan måste du hitta en stallplats. Detta är inte helt lätt. Många stall har dålig stämning och många har varit tvungna att flytta med kort varsel (jag själv inräknat). Du kan bli uppsagd när som helst. Villkoren för stallplatsen kan ändras, hyran kan gå upp med det dubbla. Höet kan vara mögligt. Ja, vad som helst kan hända (och händer).

Jag har idag helt slutat med hästar och kommer aldrig att köpa häst igen förrän jag har egen gård. Jag har lovat mig själv att aldrig mer stå inackorderad någonstans.

Första frågan: Har du minst 150 000 för inköp av häst, utrustning och transport?

Andra frågan: Har du minst 10 000 (helst 15 000) att lägga på hästen varje månad?

Fråga tre: Har du tänkt igenom detta med stallplats ordentligt? Har du en plan B? Du behöver också en plan C…
Tack så jättemycket att du tog dig tid att svara så utförligt och även få mig att fundera en vända till :) För mig var hästägandet inte något stor bekymmer på den tiden då det begav sig då vi hade hästarna hemma på den egna gården (för det mesta) vilket ju gjorde allt så mycket enklare och billigare. Många gånger slog vi vårt egna hö till och med. Jag inser också att för 20 år sedan var det helt andra priser på hästarna och omkostnader än vad det är nu.

Vi har haft travare i våra ägor förut och tänker att jag kan få en fin ridtravare för under 30 000 kr i inköp. Några 150 000 kr för inköp av häst kommer inte finnas på kartan. Den nivå på häst vill jag inte lägga mig på och jag har inga ambitioner annat än hobbyridning, mycket långa tyglar i skogen och sådant. Eventuellt hade enklare westernridning varit något för mig kanske. Dottern håller på att lära sig och då tänker jag att hon blir kvar på ridskolan i något år till och sedan kommer hon fortsätta utveckla sig genom att äga och sköta om egen häst. Hon kan få hoppa och vara med på någon P&J här och där om hon vill det. Jag kan träna henne i mycket men jag vet att det även kommer tränare till många av stallen som man kan anmäla sig till vid behov. Om man vill. Målet med hästägandet skulle bli på en lägre och kravlös nivå där tävlingar verkligen inte kommer stå i fokus utan mer glädjen i hästen där både häst och ägare mår bra och trivs tillsammans.

Utrustning kommer jag att eventuellt få köpa till och är beredd att lägga ut för. Jag kommer att ha avsatt pengar för både häst, utrustning, inackordering för minst 3 månader, hovslagare för minst tre gånger etc innan jag tar steget fullt ut. Transport är ingen stort problem då jag har tillgång till att kunna låna kärra och jag har en stor bil som får lov att dra tungt. Jag har även folk i min närhet med lastbilskort om så skulle behövas.

Jag har räknat på vad det ungefär skulle landa på i rena omkostnader för hästen per månad och det blir under 5000 kr. Kanske har jag bara tur som har bra ställen i närheten där det ingår grovfoder och liknande men i den summan ingår även hovslagare (dock inte eventuella kostnader för veterinären. Vi kan ha otur och drabbas av skador så jag borde budgetera för det också). Dock är jag inte ensamstående utan kommer dela bördan med min man, som visserligen inte är ridkunnig men som är intresserad och villig att hjälpa till både med skötsel och den ekonomiska delen. I och med att jag helst har min häst i lösdrift så sjunker kostnaderna något än om man skulle haft box.

Tack för rådet att även ha plan B och en plan C vad gäller stallplats. Det kan absolut skita sig. Klokt att ha många alternativ i sådana fall. Jag känner till flertalet stall i närheten och har yttersta extrema fall tillgång till stall och mark hos min bror några mil bort, som en nödlösning om så skulle behövas.

Men du har många kloka tankar här. Jag har också fått känslan av att hästvärlden inte riktigt är den samma nuförtiden. Hästfolk verkar mer stressade och pressade numera, säkert på grund av ökade kostnader och så. Tycker mig också höra om mer skador nuförtiden. Det känns som att både hästar och ryttare skadar sig mer av någon anledning. Driver man hästarna för hårt för att få ut mesta möjliga av sin häst kanske? Eftersom det är så mycket pengar det rör sig om i både inköp och omkostnader. Det känns som att många har så höga mål numera. Det är absolut okej, men förr fanns det mer av folk som red bara för skojs skull. Nu ligger det mycket prestige och sådana saker bakom tror jag. Jag märker på dottern som pratar om ett speciellt märke på ridbyxorna hon hört om medan jag på den tiden i hennes ålder köpte ridbyxor efter egenskaperna de hade, ofta ärvt av äldre, och hade ingen aning om vad för märke de hade. Dotterns ridkompisar pratar om ridjackor för flera tusentals kronor medan jag tog på mig någon gammal jacka jag hittade i källaren liksom. Inte sprang jag på Hööks och diverse ridsportsaffärer stup i kvarten som att det vore en modeshow, men jag hade lyckliga hästar för det och jag fick minnen för livet.

Jag tycker nog @ufot målar upp en väldigt svart bild nu och den stämmer inte riktigt med min verklighet som hästägare. Hursom känns din bild @lilsan å andra sidan lite förskönad 🙈 ffa prisbilden behöver nog justeras :)
Ja precis, jag romantiserar mycket från den tiden haha :D och mestadels var det ju inte jag som stod för kostnaderna utan det var mina föräldrar. Dock var de inga höginkomsttagare utan hade normala löner. Men mycket underlättades av att vi hade hästarna hemma på gården så stallet var ju i princip gratis utom materialet när vi byggde boxar och vi hade stora marker med flera stora hagar för hästarna att springa på, skog att rida i osv. Jag kan tänka mig att lägga på lite i inköpspriset om rätt häst dyker upp, men då blir det säkerligen en annan typ av häst och ingen travare. När jag skriver travare menar jag inte en häst som sprungit sönder sig på travet utan helst en ridtravare som gått som ridhäst hela livet eller åtminstone väldigt lite i travet och som är frisk och kry. Jag kommer göra veterinärbesiktning oavsett häst eller inköpspris innan eventuellt köp.

Många andra har sagt kloka saker men jag vill påpeka en grej till som ingen nämnt än.

Räkna inte med att du skall kunna träna eller coacha ditt barn. Barn (och ungdomar) har en tendens att inte alltid vilja lyssna på sin föräldrar och det kan därför vara enklare, mindre stressfullt och mindre konflikter att ha en utomstående tränare.

Inte för att det du säger ät dåligt, utan pga relationen er emellan (som absolut knte behöver vara dålig. Bara existera).

Tack så jättemycket att du tog dig tid att svara så utförligt och även få mig att fundera en vända till :) För mig var hästägandet inte något stor bekymmer på den tiden då det begav sig då vi hade hästarna hemma på den egna gården (för det mesta) vilket ju gjorde allt så mycket enklare och billigare. Många gånger slog vi vårt egna hö till och med. Jag inser också att för 20 år sedan var det helt andra priser på hästarna och omkostnader än vad det är nu.

Vi har haft travare i våra ägor förut och tänker att jag kan få en fin ridtravare för under 30 000 kr i inköp. Några 150 000 kr för inköp av häst kommer inte finnas på kartan. Den nivå på häst vill jag inte lägga mig på och jag har inga ambitioner annat än hobbyridning, mycket långa tyglar i skogen och sådant. Eventuellt hade enklare westernridning varit något för mig kanske. Dottern håller på att lära sig och då tänker jag att hon blir kvar på ridskolan i något år till och sedan kommer hon fortsätta utveckla sig genom att äga och sköta om egen häst. Hon kan få hoppa och vara med på någon P&J här och där om hon vill det. Jag kan träna henne i mycket men jag vet att det även kommer tränare till många av stallen som man kan anmäla sig till vid behov. Om man vill. Målet med hästägandet skulle bli på en lägre och kravlös nivå där tävlingar verkligen inte kommer stå i fokus utan mer glädjen i hästen där både häst och ägare mår bra och trivs tillsammans.

Utrustning kommer jag att eventuellt få köpa till och är beredd att lägga ut för. Jag kommer att ha avsatt pengar för både häst, utrustning, inackordering för minst 3 månader, hovslagare för minst tre gånger etc innan jag tar steget fullt ut. Transport är ingen stort problem då jag har tillgång till att kunna låna kärra och jag har en stor bil som får lov att dra tungt. Jag har även folk i min närhet med lastbilskort om så skulle behövas.

Jag har räknat på vad det ungefär skulle landa på i rena omkostnader för hästen per månad och det blir under 5000 kr. Kanske har jag bara tur som har bra ställen i närheten där det ingår grovfoder och liknande men i den summan ingår även hovslagare (dock inte eventuella kostnader för veterinären. Vi kan ha otur och drabbas av skador så jag borde budgetera för det också). Dock är jag inte ensamstående utan kommer dela bördan med min man, som visserligen inte är ridkunnig men som är intresserad och villig att hjälpa till både med skötsel och den ekonomiska delen. I och med att jag helst har min häst i lösdrift så sjunker kostnaderna något än om man skulle haft box.

Tack för rådet att även ha plan B och en plan C vad gäller stallplats. Det kan absolut skita sig. Klokt att ha många alternativ i sådana fall. Jag känner till flertalet stall i närheten och har yttersta extrema fall tillgång till stall och mark hos min bror några mil bort, som en nödlösning om så skulle behövas.

Men du har många kloka tankar här. Jag har också fått känslan av att hästvärlden inte riktigt är den samma nuförtiden. Hästfolk verkar mer stressade och pressade numera, säkert på grund av ökade kostnader och så. Tycker mig också höra om mer skador nuförtiden. Det känns som att både hästar och ryttare skadar sig mer av någon anledning. Driver man hästarna för hårt för att få ut mesta möjliga av sin häst kanske? Eftersom det är så mycket pengar det rör sig om i både inköp och omkostnader. Det känns som att många har så höga mål numera. Det är absolut okej, men förr fanns det mer av folk som red bara för skojs skull. Nu ligger det mycket prestige och sådana saker bakom tror jag. Jag märker på dottern som pratar om ett speciellt märke på ridbyxorna hon hört om medan jag på den tiden i hennes ålder köpte ridbyxor efter egenskaperna de hade, ofta ärvt av äldre, och hade ingen aning om vad för märke de hade. Dotterns ridkompisar pratar om ridjackor för flera tusentals kronor medan jag tog på mig någon gammal jacka jag hittade i källaren liksom. Inte sprang jag på Hööks och diverse ridsportsaffärer stup i kvarten som att det vore en modeshow, men jag hade lyckliga hästar för det och jag fick minnen för livet.
Du har tyvärr rätt i att det har förändrats mycket senaste åren.

När jag gick på ridskola på 90- talet var prisbilden en helt annan.

Det är tyvärr mycket mer märkeshets idag. Ridkläder kostar mycket och byts ut mycket oftare.

Jag menar inte att en vettig häst idag kostar 150 000. Däremot att häst + alla andra inköp nog går på den summan. Behöver transport inte räknas med kommer du undan billigare.

Men, räkna inte med att hitta en häst för under 60 000 idag. Det gör du inte.

En sadel idag kostar minst 10 000. Det går kanske att komma billigare undan, men oftast kostar det mer. Sadelutprovare behövs och hästen kommer också att ändra sig under åren.

Jag hade ju väldig otur just med hovarna och skorna. Även om skoning ingår, så måste du ändå räkna med att behöva ta ut en annan hovslagare och att specialskoning kan behövas.

Ett tips är också att kolla på hur utfodringen ser ut och med vilket foder. Är det fri tillgång? Är det inte fri tillgång?

Vissa hästar måste ha fri tillgång, medan andra inte kan ha fri tillgång. Här kan det bli problem, framförallt på lösdrift där det är svårt att utfodra individuellt.

Kolla även hagarna, om det är hårdgjort och hur det är med mockningen.

Det är fantastiskt att hitta den rätta hästen. Men det kostar… Även om räknar med 5000 kr/månaden behöver du kunna avsätta minst det dubbla.
Veterinär är idag dyrt.

Ja det kostar..

Resten av familjen är med på tåget. Min man och jag har diskuterat mycket kring det här och han är positivt inställd. Han rider inte själv men jag hängt en hel del i stallet i och med dottern på ridskolan där han ibland är delaktig i att mocka, ta in hästar etc. Han är medveten om att det kommer krävas extremt mycket tid i stallet, även av honom om jag exempelvis är sjuk någon gång eller så. Han kommer finnas där som plan B och kommer bidra med pengar. Vi är gifta och har ändå gemensam ekonomi :D
Tanken har också slagit mig att jag plötsligt ska börja provrida hästar efter 20 år. Ridmusklerna och balansen har jag säkert tappat litegrann, dock har jag ändå fortsatt vara aktiv och sysslar med både löpning och styrketräning så jag hoppas det ska hjälpa. Jag springer några mil i veckan och lyfter tungt på gymmet, men det kommer jag behöva sluta med om jag nu tar upp ridningen igen. Jag tror att jag kommer behöva ha med mig någon mer när jag tittar på hästar som kan provrida. Ridlektioner känns dock så himla trist, men kanske kan jag ta någon turridning eller hyra häst enskilt enstaka gånger så man blir lite varm i kläderna igen innan man provrider. Jag förutsätter även att ägaren själv kommer rida före mig i de olika gångarterna.

• Gilla
Reactions: Sel
Vad kul att du vill ta upp ridningen igen!
Men håller med om att du skönmålar hästägandet lite! Om jag förstår det rätt var du bara 15 år när sista hästen såldes?

Efter 20 år har du nog inga som helst ridmuskler kvar, och förmodligen har du inte alls samma mod som när du var 15 och du var ”odödlig”. Balansen behöver också övas upp! Jag rekommenderar att ändå rida på ridskola ett tag för att hitta tillbaks till ridformen innan du ger dig iväg och provrider hästar.

Ridtravare är nog inte det din dotter behöver som läromästare. De har generellt svårt med galoppen och kan få en mindre rutinerad ryttare att tappa lusten ganska snabbt. Men för 30000 är nog det enda ni kan få tag i, om ni inte har turen att hitta en äldre läromästare som ska pensioneras. Men då är ju inte en begynnande tävlingskarriär i sikte.
Nja, jag var nog närmare 17 år när jag sålde sista hästen och jag 35+ så siffrorna är inte exakta. Jag tänker också att hon behöver någon form av läromästare och är också medveten om att en del travare har svårt med galoppen, men det finns riktiga pärlor där ute. Tävlingskarriär kommer det heller inte bli tal om utan jag vill mer att hon ska få utökade merkunskaper, få ta mer ansvar och liknande men någon tävling här och där kan det bli. Mycket är också för att hålla henne borta från andra saker under tonårstiden. En äldre häst har jag funderat på men då ökar riskerna för skador på hästen och att de inte lever så länge till. Hästar, hundar, katter osv blir ju som en bästa kompis och det blir smärtsamt när de går ur tiden. Med en äldre häst kommer den tiden fortare än för en yngre.

Många andra har sagt kloka saker men jag vill påpeka en grej till som ingen nämnt än.

Räkna inte med att du skall kunna träna eller coacha ditt barn. Barn (och ungdomar) har en tendens att inte alltid vilja lyssna på sin föräldrar och det kan därför vara enklare, mindre stressfullt och mindre konflikter att ha en utomstående tränare.

Inte för att det du säger ät dåligt, utan pga relationen er emellan (som absolut knte behöver vara dålig. Bara existera).
Detta är sant! Dottern har ridit på foderhäst i några månader utöver ridlektionerna och då är det ju jag som är med henne. Hon vill klara så mycket som möjligt själv vilket är en god egenskap i grunden men kan bli irriterad när jag rättar till saker så som i utrustningen på hästen och liknande. Jag försökte även att lära henne saker som framdelsvändningar osv. Hon tyckte det var coolt hur man kunde styra hästen med hjälp av hjälperna på det viset men blev också lite irriterad efter ett tag när jag förklarade och försökte visa, även när jag tjatar om att trycka ned hälarna etc haha :D

Du har tyvärr rätt i att det har förändrats mycket senaste åren.

När jag gick på ridskola på 90- talet var prisbilden en helt annan.

Det är tyvärr mycket mer märkeshets idag. Ridkläder kostar mycket och byts ut mycket oftare.

Jag menar inte att en vettig häst idag kostar 150 000. Däremot att häst + alla andra inköp nog går på den summan. Behöver transport inte räknas med kommer du undan billigare.

Men, räkna inte med att hitta en häst för under 60 000 idag. Det gör du inte.

En sadel idag kostar minst 10 000. Det går kanske att komma billigare undan, men oftast kostar det mer. Sadelutprovare behövs och hästen kommer också att ändra sig under åren.

Jag hade ju väldig otur just med hovarna och skorna. Även om skoning ingår, så måste du ändå räkna med att behöva ta ut en annan hovslagare och att specialskoning kan behövas.

Ett tips är också att kolla på hur utfodringen ser ut och med vilket foder. Är det fri tillgång? Är det inte fri tillgång?

Vissa hästar måste ha fri tillgång, medan andra inte kan ha fri tillgång. Här kan det bli problem, framförallt på lösdrift där det är svårt att utfodra individuellt.

Kolla även hagarna, om det är hårdgjort och hur det är med mockningen.

Det är fantastiskt att hitta den rätta hästen. Men det kostar… Även om räknar med 5000 kr/månaden behöver du kunna avsätta minst det dubbla.
Veterinär är idag dyrt.
Ja, det är sant. Jag hoppas att det ska fungera bra med lösdrift. Jag har faktiskt aldrig själv haft hästarna på lösdrift (annat än på sommarhalvåret) men jag förstår att det är lösdrift som är det absolut bästa för hästens skull enligt forskningen och därför är jag villig att prova. Sedan att det tillkommer många fördelar är bara bra. Hagarna behöver mockas ändå, men det finns många fördelar exempelvis att man slipper passa tider för in- och utsläpp etc. Veterinär är definitivt dyrt men jag hoppas kunna hitta en riktigt bra försäkring. Jag försäkrar hellre upp rejält så man får en som täcker så mycket som möjligt, men absolut ska det avsättas en slant enbart för detta också. Det är ju så himla olika det där. Vissa hästar har man tur med och vissa skadar sig mycket. Vissa har bra hovar och vissa behöver mer. Inser hur mycket tur vi haft med våra hästar. Den senaste hästen var aldrig skadad på alla år vi ägde honom. Mestadels var han skodd men ibland var han utan skor också utan problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 020
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
774
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 622
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 534
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar