Återköp beg sadel

Sv: Återköp beg sadel

Har sålt en gammal pessoa Paris på annons. La ut den till billigt pris 1700 kr. den var avskavd och väl använd vilket det stod i annonsen samt det var bild. fick många mail och många samtal. en tjej ville köpa den via telefon. hon fick då med även stigläder eftersom hon satte in pengarna snabbt.
jag skickade sadeln med posten dagen efter.
sen har helvetet brakat loss.
1. hon ringer och klagar över en söm som är sönder. jag har själv flertalet bilder och där ser man ingenting men för att slippa henne betalar jag tillbaka 175 kr vilket skulle var hälften av kostnaden för att laga det. (min skomakare hade tagit 100 kr för det)
2. nu ringer hon igen och säger att bommen är av. hennes sadelmakare hade sagt det. men det var ju synd för den var skön att rida i!! Hon säger själv att hon ridit(suttit) i den på sin unghäst efter att den varit hos sadelmakare. Varför??? hade aldrig lagt en söndrig sadel på någon av mina hästar.
När jag ber om intyg från sadelmakare finns det inte, det var bara muntligt.
Nu har hon ringt igen och säger att han har skrivit ett intyg på att bommen är sönder och att sadeln är i dåligt skick. Men det stod ju i annonsen att den var gammal och skavd. När jag frågar om han kan intyga på att bommen har varit sönder när hon fick den svarar hon inte.

Vad ska jag göra? Jag vet att bommen var hel när jag skickade den. kollade noggrant enligt en hemsida hur man kan se och känna om bommen är ok. Hon har själv använt den på sin unghäst efter köp, den kan ju lika gärna gått sönder hos henne. det har även gott en vecka efter det att hon har fått den, dvs gott om tid för en häst/ryttare att ta sönder en sadel.
Hon valde dessutom själv att ta den osedd.

Vad gäller nu?? det är ju inga stora pengar det handlar om men jag vet att den var ok när jag skickade den.

Om människan säger att bommen är av får hon ta & bevisa det genom att be en sadelmakare intyga det, jag tror personligen bara att människan köpte sadeln, insåg att den inte passade & började komma med ursäkter för att inte behålla den, eller bara ångrade sig.

Om du skickat med tex bussgods så ersätter de en vara som går sönder vid frakt, vet inte vad du skickat med för företag så jag vet inte om det är ngn slags fraktgaranti som håller.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 418
Senast: Calmiche
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 353
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 064
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp