Återanvända skor vid nyskoning

C

Curtice

Hur vanligt är det att man återanvänder skor när man nyskor?

Min hovslagare brukar göra det, om de inte slitits för mycket, och jag har väl inte sett något konstigt i det. Men en kompis till mig reagerade på det och hade aldrig hört om att man återanvänder skor och menar på att det skulle vara ett tecken på att han inte var bra. (Jag tycker för övrigt - i mina ögon - att han skor bra, och har sett andra hästar som skotts av honom, skillnad före o efter, positivt!)

Ni hovslagare här får gärna svara. Andra också som tror sig ha någon idé. :-)

Min gamla hovslagare bytte alltid dock. Men då slets skorna också mkt fortare, en som slog på en tappsko en gång trodde det gått mer än de 3-4 v o menade på att han måste ha återanvänt, vilket han aldrig gjorde... vet inte vad slitskillnaden beror på dock!

Tacksam för svar!

Sv: Återanvända skor vid nyskoning

Min förra hovis gjorde det ibland, när skorna knappt var slitna.

min hovis använder samma skor om dom ej är slitna. dock så drar han av lite pengar när han gör det för då får man ju inge nya skor att betala

Det beror ju helt på hästen hur länge en omgång skor räcker.

På vissa hästar räcker de bara en skoperiod, då blir det självklart nya varje gång, medan vissa inte nöter så hårt, och då kan man ju lägga om dem.

De skorna som läggs på inför vintern, då de är broddade, brukar räcka hela vintern och första skoningen utan broddar på våren. Då slits ju broddarna istället för skorna.

Min hovis återanvänder skor om de oslitna..
Händer dock inte ofta..

I mitt fall så är det samma häst men två olika hovslagare. Därför jag funderar lite över slitaget. :) Men kanske har med skoning att göra också? Kan ju också ha med underlag man rider på att göra... vi har stått på olika ställen, men tycker inte det borde vara någon jätteskillnad. Tycker han nu skor bättre.

Och ang kostnad: jag behöver inte heller betala för nya skor, min hovslagare tar x kr för jobbet, och sen betalt för skor, brodd osv. för sig. O återanvänder han, så betalar man ju inte för nya skor såklart. :)

Men en kompis till mig reagerade på det och hade aldrig hört om att man återanvänder skor och menar på att det skulle vara ett tecken på att han inte var bra.!

Hälsa din kompis att han/hon inte har en aning om vad han/hon pratar om. Om skon är i ok skick lägger jag självklart om den, det sparar lite jobb för mig och massa pengar för kunden. Speciellt på vintern sliter hästen väldigt lite på skorna, när man fortfarande ser storlekssiffran fram i tån, varför ska ajg då byta ut dom??? Men din kompis vill kanske bli lurad på pengar?

Men vad vet jag, jag är ju blott en hovslagare...

Självklart går det att återanvända skorna, om dom inte är särkilt slitna!
Till min häst räcker det i princip med 2 par om året med och utan brodd :)
Men de beror förståss på häst och användnings område, om den lyfter på fötterna etc..

Hälsa din kompis att han/hon inte har en aning om vad han/hon pratar om. Om skon är i ok skick lägger jag självklart om den, det sparar lite jobb för mig och massa pengar för kunden. Speciellt på vintern sliter hästen väldigt lite på skorna, när man fortfarande ser storlekssiffran fram i tån, varför ska ajg då byta ut dom??? Men din kompis vill kanske bli lurad på pengar?

Men vad vet jag, jag är ju blott en hovslagare...

Jag kan/kunde inte riktigt se vad som skulle vara felet med det heller, men har samtidigt för lite kunskap för att kunna säga säkert att det är rätt/fel. Skulle ju reagera om skon var jättenedsliten och han ändå skulle använda den - men förstår inte varför han skulle vilja "lura" mig så? Menar det är ju jag som förlorar pengar på att han tar nya skor i onödan. Det är klart det är lite mer jobb för honom. Men inte såpass att han inte byter om det är nödvändigt att byta, det skulle jag aldrig tro.

Kompisen min är lite kritisk allmänt mot min hovslagare tror jag. Men jag tycker som sagt han gjort ett bra jobb. Han har klarat ut lamellrötan på ena bakhoven, som hon hade när hon kom från fodervärdar, ex. Bad även vet. kolla när han ändå var ute (skönt att få en andra opinion) och han sade att det såg bra ut det han gjort då också.

Tack för era svar. :)

2 om året?? :eek: shit, rider du inte alls då eller??

visst kan man lägga på samma skor om dom ej är slitna. men det blir nästan bara på vintern för min häst.

De flesta hovslagare jag haft har återanvänt skorna om de knappt är slitna.
Jag har inte sett nåt konstigt i det.... :confused:

Här används också skorna under flera skoningar om dom inte är alltför nötta. Riktigt skönt nu på vintern då det knappt nöter något alls på skorna. Blir billigare för mig att återanvända och hovslagaren slipper forma om nya skor hela tiden. På sommaren däremot brukar jag inte kunna återanvända några skor då dom nöts ordentligt.

Jag har fått omlagt ett par skor för första gången på vad jag tror är 5-6 år, detta för att jag skodde efter 4 veckor och hästen var konvalecent, och hade bara skrittat nån dag i veckan, dvs skorna var knappt slitna, och de var jämna, då var det onödigt att ta nya.

Annars lägger vi nästan aldrig om skor, men jag rider ganska mycket, har mycket grusvägar samt har ganska tunga hästar, och även om jag skor vad jag tycker är hyfsat ofta (6-7 veckor oftast, ibland oftare) känner vi inte att de skulle räcka en period till. Vallacken "slår" dessutom hovarna i marken när han går, sätter inte ner försiktigt, och visst sliter det. Vintertid har vi ju sällan snö (när vi har det slits skorna inte alls), utan istället bara fruset och hårt, och det tar rejält.

Men framförallt håller jag med min hovslagare, generellt sett. Nu har jag hästar som sliter hyfsat jämnt, men har inte turen att ha hästar med helt perfekta benställningar. Som han säger "Jag försöker göra ett långsiktigt arbete för att rätta hästen så mycket det går, att den ska bli jämnare och hålla längre - och så tycker hästägaren att jag ska lägga om ett par snedslitna skor!" Håller med honom fullt ut där, man kan inte tänka särskilt långsiktigt om man vill spara en 100-lapp, på en skoning som kostar runt 1000-lappen eller mer, och istället lägga på en omgång snedslitna dojjor.. Jag står gärna och kollar på de gamla skorna vid omskoning för att studera hur min häst sliter, hur han rör sig osv. Mycket intressant att följa utvecklingen och skillnaden på olika skoningar, och efterhand som han balanserar upp sig i ridningen, men jag skulle inte vilja att de åkte med en runda till.

Men självklart, ser skorna fortfarande "nya" ut, som nån skrev, om man kan läsa storleken eller sömhuvuden fortfarande sticker upp, då är det ändå ganska onödigt att lägga på nya skor, likadant om de bara är lite slitna, och hästen ska skos ganska snart igen, men man ska inte överdriva, på något håll. Jag har sett hästar som gått med så tunna och snedslitna skor, som man nästan skulle kunna bryta av, så vassa att jag är rädd att skära mig, och det kan inte vara så bra det heller.

Hur vanligt är det att man återanvänder skor när man nyskor?

Min hovslagare brukar göra det, om de inte slitits för mycket, och jag har väl inte sett något konstigt i det. Men en kompis till mig reagerade på det och hade aldrig hört om att man återanvänder skor och menar på att det skulle vara ett tecken på att han inte var bra. (Jag tycker för övrigt - i mina ögon - att han skor bra, och har sett andra hästar som skotts av honom, skillnad före o efter, positivt!)

Ni hovslagare här får gärna svara. Andra också som tror sig ha någon idé. :-)

Min gamla hovslagare bytte alltid dock. Men då slets skorna också mkt fortare, en som slog på en tappsko en gång trodde det gått mer än de 3-4 v o menade på att han måste ha återanvänt, vilket han aldrig gjorde... vet inte vad slitskillnaden beror på dock!

Tacksam för svar!

Kan man vid omskoning lägga om dom gammla skorna så tyder väl det enbart på att hästen är skodd i fysiologisk balans och sliter sina skor helt jämt vilket oxå är ett tecken på att ryttaren rider i balans och på varierande underlag.

Bäst av allt,, hästen verkar vara frisk och inte uppvisar en avlastning eller överbelastning.

2 om året?? :eek: shit, rider du inte alls då eller??

visst kan man lägga på samma skor om dom ej är slitna. men det blir nästan bara på vintern för min häst.

Jag rider mest på gräsvallar, bara någon gång i veckan på ridbanan, å aldrig särskilt länge heller, å sen går hon i gräshage. Min lilla dam trippar fram så försiktigt att skorna inte slits mycke alls :D

Byter skorna gör man ju när de slitits så pass mycket att de inte håller för ytterligare en period. Under vintern brukar ju broddarna göra så att de knappt slits alls, så jag kommer nog att ha samma skor på pållen hela vintern. Då byter man broddarna istället. På sommaren däremot brukar de nötas betydligt mer för min del.

Kan man vid omskoning lägga om dom gammla skorna så tyder väl det enbart på att hästen är skodd i fysiologisk balans och sliter sina skor helt jämt vilket oxå är ett tecken på att ryttaren rider i balans och på varierande underlag.

Bäst av allt,, hästen verkar vara frisk och inte uppvisar en avlastning eller överbelastning.

:bow: Jag vågar knappt säga att jag har samma skor som förra vintern även broddarna. Jag fick en gliring i november när jag skodde för vintern att det gick "väldigt snabbt det där". Dvs slarvigt, men inget extra jobb med redan riktade skor kan ju inte ta så lång tid:cool:.

Jag rider mest på gräsvallar, bara någon gång i veckan på ridbanan, å aldrig särskilt länge heller, å sen går hon i gräshage. Min lilla dam trippar fram så försiktigt att skorna inte slits mycke alls :D

Om du har sånt underlag, och verkar ha turen att ha en häst som sliter helt jämnt eftersom skorna kan läggas om gång efter gång och inte slits, behöver hon ens ha skor då? Om inte skorna slits, borde inte hovarna göra det heller, och på mjukt underlag borde hon inte ömma i så fall?
Verkar ju vara idealet att ha en häst som inte behöver korrigeras med skor! Önskar att mina hade den hovkvalitén och horntillväxten. Hade varit underbart att kunna ha en häst i träning som bara behövde verkas, men med 80% av ridvägarna på grusvägar, och paddocken, kommer det nog att förbli en dröm tyvärr.

Senast ändrad:

Kan bara hålla med alla andra, det går utmärkt att återanvända skorna om de är ok. Det sparar både tid och arbete för hovslagaren. Det är inte det minsta oseriöst!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 085
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 297
Senast: Djurvän
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 816
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation