Återanvända skor vid nyskoning

Sv: Återanvända skor vid nyskoning

Min ponny gick barfota men en period la vi på skor efter ett fånganfall. Då lade vi om samma skor tre gånger vi kunde haft dom mer men valde att gå tillbaka till barfota igen. Han reds nästan bara på vall och lite i skogen.

så länge skorna passar och kommer hålla tills nästa skoning så tyder det endast på att hovis inte vill ta mer betalt av dig än nödvändigt.

Ibland gör vi det, eller hovis gör det, om skorna är fina och bara lite slitna. T.ex om det har varit snö länge eller om hästen har vilat så är det ju i princip bara sömmarna som är slitna. Är de snedslitna så byts de ju.

Min hovis återanvänder skorna när dem går med brodd (mina går med fyra i varje hov) för då blir det ju i princip nada slitage på skon.

Har väl hänt att vi använt samma skor även utan brodd, i perioder när det är mjukt i marken och dem gått väldigt lugnt typ.

Mina hästar har då aldrig mått dåligt av detta...

Återanvänder alla skor vintertid, men sommartid slits de för mkt för att kunna återanvända.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 085
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 297
Senast: Djurvän
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 816
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈