Äter upp inredningen!

Y

yez

Vad ska man ha på bärande stolpar och annat trä för att inte hästarna ska äta upp det på en gång?
Har hört att tjära ska vara bra! Någon som vet? :confused:

Sv: Äter upp inredningen!

Jag har satt en heltäckningsmatta på mina bärande stolpar(av den mindre luddiga varianten)...dessutom älskar hästarna att stå och klia sina huvuden på dem. :)

Ja, tjära brukar funka, men det kletar lätt av sig på hästen, utrustningen och dig. Jag köpte ett medel som heter "no-bite" men det var visst jättegott så kräket åt som aldrig förr :crazy: Nu använder jag vanlig tabasco, det blir dyrt i längden för det går åt ganska mycket, men det är MYCKET effektivt.

Nobite funkade i vårt stall, så prova om de skulle kunna fungera på din häst.

Man kan väl fästa vanliga grenar av träd på stolparna. Då kan hästarna tugga på DET träet i stället och du skruvar bara på nya grenar när de gamla är uppätna! Förstår du?

Jag använde no-bite men man fick stryka på det ganska ofta för att det skulle ha någon effekt. ;)

Jag tror att det är cribox som är det medel som kliar på tungan. Det brukar vara effektivt.

tror mig ha hört om någon så strök på ättika .......
annars kan man prova att ge hästen något att pyssla med i boxen typ en sån där jolly ball eller en sån man stoppar godis i som de får rulla runt tills godiset trillar ur... :banana:

yez skrev:
Vad ska man ha på bärande stolpar och annat trä för att inte hästarna ska äta upp det på en gång?
Har hört att tjära ska vara bra! Någon som vet? :confused:

Precis som ngn annan skrev, visst funkar det med tjära men det blir väldigt kladdigt på både dig, hästen och utrustningen. Och sen ser det ganska trist ut tycker jag.

Däremot har jag hört att Tabasco ska göra susen. Har själv inte testat, men det kanske man ska göra om de knaprar på inredningen.

crib-halt eller crib-nix som det är bitrex i smakar mycket illa och det fungerar bra. Smorde in en hel lösdrift med detta och det fick hästarna där att sluta bita iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 187
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar