Äter avföring

Z

zillax89

Jag har två hästar som nu de senaste veckorna börjat äta avföringen som ligger i hagen.
En är 1 och ett halvt år, en welsh mountain, sto...
Den andra är ett dräktigt sto i...tionde månaden.
Jag har inte ändrat något i kosten.
Höet är jättefint, vet dock inte hur mycket näring exakt, men det är grönt och fint. Jag har blivit tillsagd att ge det drätkiga stoet 8 kg om dagen och den lilla 4 kg om dagen.
Förutom det får även den lilla...100 g kraft och den dräktiga...500g + en fjärdedels soya två ggr om dagen. Fodret vi har innehåller alla mineraler som rekommenderas osv.
Vill bara veta varför dom gör så, ser ut som om dom gör så för dom har inget bättre för sig.
De får hö uppdelat... till tre ggr om dagen + kvällshöet som dom får inne.
Men det kan väl inte vara bra för dom...? dessutom har det varit så fruset och hästarna har gått där sen i slutet av november och är inte särskilt stor tyvärr så undrar om det verkligen är lämpligt för det nya fölet att gå där eller om det vore bättre att släppa den i sommarhagen direkt tillsammans med mamma..?

Sv: Äter avföring

"kolla över grovfodergivan och proteinhalten och mineralhalten i foderstaten, koprofagering betyder för det mesta att hästen antingen vill tugga mera (för lite grovfoder) eller att hästen vill äta om träcken för att försöka processera ut mer protein eller mineraler ut träcken.."

i ditt fall ger du bra med grovfoder, men näring och mineraler får jag inte veta något om..
har du höets näringsvärden tillgängliga?
vilken sorts krafft-pellets är det hon får? (finns flera olika sorter ex grund, groov, rehab, +grön)
och vad i hela fridens namn betyder
"en fjärdedels soya"

skriv ut HELA dagens fodergiva i kilo.. och höets näringsvärden..

De gör så för att återställa tarmfloran.Min har åxå börjat äta avföringen i hagen.Men jag ska tydligen ha en bra foderstat. :bump:

tyvärr har jag inte foderstatens näringsinnehåll tillgänglig, men har fått veta att de har brist på B-vitamin så ska kolla upp det hos kvarnen vi köper fodret hos. Soja är ett näringstillskott som det dräktiga stoet får. Hon får 1/4 dl. Så jag tror det löser sig trots allt

Hej!Jag skulle låta det dräktiga stoet ha fri tillgång till hö...min valack rids regelbundet men han tränas inte hårt äter 8 kg hö om dagen.Mvh/Ida

Mitt fullblod började käka skit innan jul och jag pratade med min veterinär om det (bland annat honom, frågade alla jag kände) och han sa att det kan va järn brist. Jag fick rekomendationen att köpa Ferro-topp som är ett "rent" järntillskott. Nu har burken precis tagit slut, har alltså gett i 3 månader och för 1 månad sen ungefär slutade han helt med att käka skiten. Om det är järnet som gjort susen eller om det är något annat vet jag inte men det är helt klart värt att prova. En burk kostade 150 kr och räckte som sagt i 3 månader.
Lycka till!

zillax89 skrev:
tyvärr har jag inte foderstatens näringsinnehåll tillgänglig, men har fått veta att de har brist på B-vitamin så ska kolla upp det hos kvarnen vi köper fodret hos. Soja är ett näringstillskott som det dräktiga stoet får. Hon får 1/4 dl. Så jag tror det löser sig trots allt

Oj oj oj. Här har vi knakigt med kunskaper om foder :crazy: .

Men jag kan lära dig lite! :smirk:

För det första. Är det alltså b-c-ponnier detta handlar om?
Jag tycker ändå dom får alldeles för lite mat. En unghäst och en dräktig har ett mycket större behov av PROTEINER först och främst.
Om du inte har analyserat grovfodret vet du ju inte vadd et inenhålelr i proteinvärdet - och det kan vara på tok för lågt! Särskilt när deras behov är större än normalt.

Soja är ett PROTEINTILLSKOTT. Det är det proteinrikaste tillskottet som finns på marknaden! 1/4 dl känns som rätt meningslöst. :confused:
Dock ska du avra försiktig med att öka givan, soja är ett starkt proteinmedel som kan störningar i magen LÄTT.

Jag tror att dina hästar har PROTEINBRIST, vilket för övrigt är den allra vanligaste orsaken till koprofagering (äta träck). Den näst vanligaste orsaken, enligt boken "Hästens näringslära och utfodring", är för lite grovfoder. Vilket jag också tycker att dom får.

Om jag var du skulle jag börja ge dom LUSERN nu med detsamma. Och då minst 1kg var! (börja försiktigt med små mängder så klart)

Din dräktiga häst riskerar att falla ur när hon närmar sig fölning och när hon börjar DIA.

Hur ser dom ut i hullet nu?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 369
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 935
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar