Äta uppvärmd pizza..

Sv: Äta uppvärmd pizza..

Men vissa saker tar ju mer smak än vissa. Fudge kanske inte gör det (hur lyckades du hålla den så länge utan att äta upp den?).

Svårt att förklara hur kyl smakar. Men som det luktar ungefär skulle jag gissa på. Det luktar ju kyl i alla matbutiker också, där mejeriprodukterna står. Så tycker jag det luktar i alla kylar jag sniffat i.

Ja, det är jobbigt. Men jag har varit så hela mitt liv så det är inget jag inte är van vid. Inbillar mig gör jag nog inte, eller hur menar du med inbilla?:)

I min kyl luktar det nog inget särskilt alls. Åtminstone inget som jag tänkt på. (Undantaget om jag har t.ex. tzatziki eller dylikt i svalen.)

Du inbillar dig att du skulle bli sjuk av att äta smörgåstårta med räkor som stått framme i en timme (eller vad det nu var), att du inte kan äta pizza som har stått i kyl ett dygn, att du har cancer för att du har ont i magen, att du blir nojig av att bli kallad till cellprovskontroll och allt vad det nu har handlat om.

Minns jag rätt så spritar du både händer och kök och kyl ofta. Betydligt oftare än vad jag någonsin gjort det.

I min kyl luktar det nog inget särskilt alls. Åtminstone inget som jag tänkt på. (Undantaget om jag har t.ex. tzatziki eller dylikt i svalen.)

Du inbillar dig att du skulle bli sjuk av att äta smörgåstårta med räkor som stått framme i en timme (eller vad det nu var), att du inte kan äta pizza som har stått i kyl ett dygn, att du har cancer för att du har ont i magen, att du blir nojig av att bli kallad till cellprovskontroll och allt vad det nu har handlat om.

Minns jag rätt så spritar du både händer och kök och kyl ofta. Betydligt oftare än vad jag någonsin gjort det.

Fast det är väl inte direkt konstigt att jag är orolig över ett gynbesök när man aldrig gjort det tidigare? Det var ju snarare det som var jobbigt, än själva kontrollen i sig. Dock inbillar jag mig inte att jag är orolig, jag ÄR det.

Att jag har cancer för att jag har ont i magen? Jag har väl aldrig, seriöst, påstått att jag har cancer. Självklart är väl alla smått oroliga att få cancer, ingen vill väl få det liksom.

Jo, jag kan äta pizza som stått i kylen ett dygn. Jag gjorde ju det idag!

Kylen spritar jag aldrig. Självklart spritar och tvättar jag händerna när jag kommer hem från saker, innan matlagning och innan jag ska äta. Men det är självklarheter för mig för att förhindra att bli sjuk, och att sprida smitta.

Fast jag tycker att en kyl som inte är städad på länge luktar "kyl", medan en ren kyl inte luktar något alls. Med det inte sagt att det luktar äckligt, utan just att det luktar "kyl". På kylväggarna kan sitta frusna droppar, städas de bort också? För de går ofta inte att ta bort med bara trasa. Och du kanske haft en disktrasa som varit lite gammal när du städat? Då kan det säkert lukta.

Fast jag tycker att en kyl som inte är städad på länge luktar "kyl", medan en ren kyl inte luktar något alls. Med det inte sagt att det luktar äckligt, utan just att det luktar "kyl". På kylväggarna kan sitta frusna droppar, städas de bort också? För de går ofta inte att ta bort med bara trasa. Och du kanske haft en disktrasa som varit lite gammal när du städat? Då kan det säkert lukta.

Hehe, disktrasor används typ en gång och sen slängs dom. Miljömedveten javisst :). Nej men självklart torkar jag ju ur på väggar också sånt med, och ser till att allt jox försvinner. Alltså, nej det kanske inte luktar sådär speciellt äckligt. Det är väl jag som är känslig bara, men jag gillar inte smaken av kyl helt enkelt :P

Fast det är väl inte direkt konstigt att jag är orolig över ett gynbesök när man aldrig gjort det tidigare? Det var ju snarare det som var jobbigt, än själva kontrollen i sig. Dock inbillar jag mig inte att jag är orolig, jag ÄR det.

Att jag har cancer för att jag har ont i magen? Jag har väl aldrig, seriöst, påstått att jag har cancer. Självklart är väl alla smått oroliga att få cancer, ingen vill väl få det liksom.

Jo, jag kan äta pizza som stått i kylen ett dygn. Jag gjorde ju det idag!

Kylen spritar jag aldrig. Självklart spritar och tvättar jag händerna när jag kommer hem från saker, innan matlagning och innan jag ska äta. Men det är självklarheter för mig för att förhindra att bli sjuk, och att sprida smitta.
Men din oro känns så väldigt överdriven och den kan omöjligt vara till godo för dig.

När du hade ont i magen så var cancer uppenbarligen en av dina första tankar, länk.
Och nej, jag är inte ett dugg orolig för att få cancer. Inte ens när jag fick veta att jag har allvarliga cellförändringar och förra veckan genomgick en konisering så har cancer varit något jag bekymrat mig för. (Det trots att min mamma har kronisk cancer.) Att ständigt gå omkring och tänka på "worst case scenario" verkar bara jobbigt, både för dig och för din omgivning.

Du åt pizzan, ja, men du var tvungen att rådfråga Buke. På samma sätt som du gör gång på gång istället för att använda så kallat sunt förnuft. Varje gång du gör en sån här tråd får du tipset att titta, lukta och smaka. Men det tycks du inte göra utan istället verkar du slänga mat bara för att det stått en dag "för länge".

Och nej, det är inte ett dugg självklart att sprita händerna så ofta. Jag spritar aldrig någonsin händerna och är trots det aldrig (peppar peppar) sjuk. Tvål och vatten räcker definitivt.

Hehe, disktrasor används typ en gång och sen slängs dom. Miljömedveten javisst :). Nej men självklart torkar jag ju ur på väggar också sånt med, och ser till att allt jox försvinner. Alltså, nej det kanske inte luktar sådär speciellt äckligt. Det är väl jag som är känslig bara, men jag gillar inte smaken av kyl helt enkelt :P

Varför inte tvätta/koka disktrasan istället för att slänga den? Betydligt mer miljö- och ekonomi-smart :)

Men din oro känns så väldigt överdriven och den kan omöjligt vara till godo för dig.

När du hade ont i magen så var cancer uppenbarligen en av dina första tankar, länk.
Och nej, jag är inte ett dugg orolig för att få cancer. Inte ens när jag fick veta att jag har allvarliga cellförändringar och förra veckan genomgick en konisering så har cancer varit något jag bekymrat mig för. (Det trots att min mamma har kronisk cancer.) Att ständigt gå omkring och tänka på "worst case scenario" verkar bara jobbigt, både för dig och för din omgivning.

Du åt pizzan, ja, men du var tvungen att rådfråga Buke. På samma sätt som du gör gång på gång istället för att använda så kallat sunt förnuft. Varje gång du gör en sån här tråd får du tipset att titta, lukta och smaka. Men det tycks du inte göra utan istället verkar du slänga mat bara för att det stått en dag "för länge".

Och nej, det är inte ett dugg självklart att sprita händerna så ofta. Jag spritar aldrig någonsin händerna och är trots det aldrig (peppar peppar) sjuk. Tvål och vatten räcker definitivt.

Det med cancer och stomi skrev jag med lite ironi i baktanke. Det kanske inte gick ut...

Jag trodde det var fritt fram att fråga här när man behövde hjälp. Det kommer ju ofta upp liknande trådar från folk som undrar saker/är oroliga över något. Säger du åt alla andra som också gör såna trådar att använda sunt förnuft? I vissa lägen kanske jag saknar sunt förnuft och frågar om hjälp. Är det så katastrofalt att jag ber om hjälp?
Alltså, att jag har gjort fler liknande trådar är en sak, men alla gånger handlar det ju om olika grejer = olika hållbarhet. För inte så längesen gällde det ju räkor/smörgåstårtan.

Självklart tittar och luktar jag innan, det kan ju vara dåligt/bra även fast jag fått andra rekommendationer här.

Nej, tvål och vatten räcker inte alls. Inte för mig. Jag kan inte leva utan handsprit. Det är både fräscht och bra. Det ihop med tvål och vatten är toppen.

Diskborstar och sånt tvättas faktiskt :) inte alltid, men ofta. Det beror på hur dom ser ut och lite sånt.

Du kanske helt enkelt får alldeles för lite bakterier i dig och därför är din mage så känslig ;)

Som "motvikt" kan ju jag komma med mig själv som exempel, jag spritar händerna när jag varit på offentliga toaletter, thats it. För mig är det en självklarhet att inte sprita händerna allt för ofta. Dels för att det torkar ut, dels för att det öven tar död på "bra" bakterier. (+ att jag är osäker på hur mycket nytta det faktiskt gör, jag har aldrig hört någon säga att de är friskare pga att de spritar händerna.) Jag känner nog faktiskt ingen som spritar händerna varje dag (och inte jobbar i ex. vården).

Problemet med att sprita händerna hela tiden är ju att du stjälper ditt eget immunförsvar. Immunförsvaret fungerar ju bland annat genom att bygga upp försvar anpassat till bakterierna det utsätts för. Jag tror att man blir sjukare oftare om man överdriver spritanvändningen.

För övrigt finns det en väldigt bra sida som förmodligen har svar på alla dina frågor: KLICKA HÄR.

Det med cancer och stomi skrev jag med lite ironi i baktanke. Det kanske inte gick ut...

Jag trodde det var fritt fram att fråga här när man behövde hjälp. Det kommer ju ofta upp liknande trådar från folk som undrar saker/är oroliga över något. Säger du åt alla andra som också gör såna trådar att använda sunt förnuft? I vissa lägen kanske jag saknar sunt förnuft och frågar om hjälp. Är det så katastrofalt att jag ber om hjälp?
Alltså, att jag har gjort fler liknande trådar är en sak, men alla gånger handlar det ju om olika grejer = olika hållbarhet. För inte så längesen gällde det ju räkor/smörgåstårtan.

Självklart tittar och luktar jag innan, det kan ju vara dåligt/bra även fast jag fått andra rekommendationer här.

Nej, tvål och vatten räcker inte alls. Inte för mig. Jag kan inte leva utan handsprit. Det är både fräscht och bra. Det ihop med tvål och vatten är toppen.

Tips i all välmening, grundregel när det gäller mat - luktar det bra, ser normalt ut och smakar bra så är det allt som oftast inte farligt. :) Ja, du KAN bli sjuk även av mat som ser, luktar, smakar bra, men chansen skulle jag säga är mycket liten. Och du kan ju bli sjuk av något som kommer direkt från affären också.

Jag har märkt att de jag känner som spritar händerna ofta, är i snitt sjukare ofta. De som däremot inte gör det är mycket sällan sjuka. Bland de sistnämnda räknar jag också mig själv.

Du skriver ju själv såhär:
Alltså, skulle jag springa till läkare varje gång jag har en nojja så skulle jag i princip kunna flytta in på vårdcentralen. Nej, jag har inte hypokondri som diagnos men jag är minst sagt inbillningssjuk. Jag tror alltid det värsta när jag får ont någonstans.

Visst får du fråga men det blir lite onödigt när svaret varje gång är detsamma. Du överdriver definitivt med din bakterieskräck och det försöker folk gång på gång få dig att inse.
Många gånger är grunden till dina frågor en överdriven noja/oro och det är kanske det du ska fundera på att lösa istället.

Vet du vad, i förrgår gjorde jag mat med en CF som gick ut i april. Inga problem att äta det. Jag antar att du hade slängt burken direkt den gick ut? Du bidrar till matsvinnet och därmed miljöförstöringen. Dessutom skadar det din ekonomi och din oro tycks dessutom vara ett problem för dig själv.

Tvål och vatten räcker. Även för dig.
Du skulle nog må bra mycket bättre om du slappnade av lite och slutade noja om så mycket.

Problemet med att sprita händerna hela tiden är ju att du stjälper ditt eget immunförsvar. Immunförsvaret fungerar ju bland annat genom att bygga upp försvar anpassat till bakterierna det utsätts för. Jag tror att man blir sjukare oftare om man överdriver spritanvändningen.

För övrigt finns det en väldigt bra sida som förmodligen har svar på alla dina frågor: KLICKA HÄR.

Min mor som jobbar i vården märker stor skillnad på när hon jobbade i hemsjukvården = sprita mellan varja pat., kanske 15-20 ggr/dag och nu när hon jobbar mer vid ett skrivbord = spritar händerna kanske max 2-3 ggr/dag. Hon är mycket mer sällan förkyld nu än när hon spritade händerna stup i kvarten, trots att de pat. hon träffar när hon träffar pat. idag, är levande bakteriehärdar (= barn :D ).

Vad jag har hört biter heller inte handsprit på alla bakterier som bidrar till sjukdom, men tar bort en del "bra" bakterier. Ex. magsjukebakterier ska tydligen tåla handsprit ganska bra. Jag är också ganska övertygad om att vi behöver lite bakterier systemet.

Jag har ändå typ inget immunförsvar så det kvittar.

Okej, så jag bör alltså inte fråga här? Jag bör istället googla? Om alla gjorde så skulle det ju inte finnas några forum. Inte heller något att googla efter, eftersom många trådar från just Buke dyker upp ibland.

Ja visst är det så! Läste mikrobiologi i våras och då var det en hel del fokus på just sådant! Är inte ett dugg förvånad :)

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama