Äta uppvärmd pizza..

Sv: Äta uppvärmd pizza..

Ja, det brukar kännas på vin om det blivit sämre!

Glögg, glögg dricker man väl åratal senare :angel: Det är ju GLÖGG!
(dvs, när man hittar den där glöggflaskan man trodde var oöppnad och bara... oj. Det går nog.. Och det har gått bra hittills :) )

Översta träffen på google är Systembolaget och de säger:
Hållbarhet på boxvin - våra rekommendationer
Hur länge håller ett boxvin, både oöppnat och öppnat?
Systembolagets rekommendationer när det gäller hållbarheten för en oöppnad box med rött vin är ca 10 månader från tappdatumet, för vitt/rosé vin är det ca 8 månaders hållbarhet. När du har öppnat en box med rött vin kan den hålla så länge som 6 veckor om den förvaras i kylskåp. För ett vitt/rosé vin är siffran något lägre 3-4 veckor. Om boxen förvaras i rumstemperatur blir hållbarheten hälften så lång. Drycken kommer också att förlora i smak beroende på hur mycket som är kvar i boxen, ju mindre dryck - desto kortare hållbarhet.

Det handlar väl dock snarast om att vinet börjar jäsa: blir äckligt. Smakar det fortfarande gött, så ...

Okej, men halloween var ju typ 2 månader sen, väl? Vinet kanske är gammalt men att jag inte fattar det, haha. Alltså - blir man sjuk av att dricka gammalt vitt vin? Boxen är knappt rörd så det är mer än 1,5 flaska i den kvar.

För tio år sedan var jag ihop med en miljonär. Vi åt alla mål mat ute, även frukost och kvällsmat med få undantag. Vi åt aldrig på sunkiga hak utan på fina ställen. På den tiden var jag magsjuk ca fyra gånger om året, eller mer. Så nej, flådiga och/eller välbesökta ställen behöver inte betyda att det är fräscht nog ;)

Och som nån sa, och jag sagt tidigare: Du borde ta tag i dina nojor. Du oroar dig ju för precis allt.

För tio år sedan var jag ihop med en miljonär. Vi åt alla mål mat ute, även frukost och kvällsmat med få undantag. Vi åt aldrig på sunkiga hak utan på fina ställen. På den tiden var jag magsjuk ca fyra gånger om året, eller mer. Så nej, flådiga och/eller välbesökta ställen behöver inte betyda att det är fräscht nog ;)

Och som nån sa, och jag sagt tidigare: Du borde ta tag i dina nojor. Du oroar dig ju för precis allt.

Fast det behöver ju inte betyda att du blev magsjuk av restaurangerna, det kan ju ha varit vad som helst.

Ja, jag vet att jag borde ta tag i dom, men jag har liksom viktigare saker att reda ut innan jag tar tag i allt annat :)

Nojar du så mycket över en box vin så släng den.

Jag själv hade druckit det, så länge det luktat och smakat bra.

Fast det behöver ju inte betyda att du blev magsjuk av restaurangerna, det kan ju ha varit vad som helst.

Under fem år drabbades jag av magsjuka flera gånger om året. När jag och miljonären gjorde slut så var det också slut på sötebrödsdagarna och studenten fick lov att börja leva som folk igen - och sen dess har magsjukan hållit sig borta - i tio år... Ingen slump.

Under fem år drabbades jag av magsjuka flera gånger om året. När jag och miljonären gjorde slut så var det också slut på sötebrödsdagarna och studenten fick lov att börja leva som folk igen - och sen dess har magsjukan hållit sig borta - i tio år... Ingen slump.

Nä, ingen slump. Folk blir smittade på restauranger mellan varven.

TS - hur kommer det sig att du avfärdar restauranger som smittorisk och verkar helt obekymrad om det, men nojar över i princip allt annat?

Blir du sjuk av gammalt vin? Troligtvis kommer du inte dricka speciellt mycket av det om det är jäst, du kommer att märka det! Smakar det illa och luktar illa, drick det inte. Ser det bra ut, luktar bra, smakar bra är chansen stor att vinet är okej. Det är samma sak med allt annat. Kan man dricka mjölk efter utgånget datum? Smakar det ok, luktar ok kan du dricka det. Har det klumpar i sig skulle inte jag dricka det även om datumet ej gått ut ;)
Som någon skrev tidigare (har jag för mig) "bäst före är inte = dödligt efter" :)

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama