Äta uppvärmd pizza..

Sv: Äta uppvärmd pizza..

Ahaa!! Ja nej nu hade jag ju varit på en restaurang där det alltid är fräscht. Så det var ju inte pizzeria-pizza, utan restaurangpizza.

Alltså, även restauranger kan ju ha dålig hygien, och namnen på dem baseras ju liksom inte nödvändigtvis ut. Två restauranger här på orten fick rätt nyligen kritik på en hel radda hygienrelaterade punkter med sopor, städning, förvaring och hantering av livsmedel osv. osv.

Men som sagt, bara en tanke angående den här bacill/kräkfobin, du äter ju trots allt mat som andra har hanterat och lagat och det måste ju inte vara prickfritt var gång, och det är ju inte av mindre betydelse för hygienen än att du förvarar maten i kylskåp över natten.

Nej absolut, förstår hur du menar. Självklart kan det ju vara sånt man själv inte ser. Även fast jag tycker att en restaurang som ofta har väldigt många gäster kanske är bättre (?) än en restaurang med mindre gäster, jag vet inte :P

Nja, inte bacillskräck i allmänhet. Bara emetofobi.

Nja, om det bara handlade om emetofobi skulle du ju inte behöva sprita händerna så mycket för det hjälper ändå inte mot calicivirus.

Dessutom är risken för magsjuka när du äter pizzan från början, även om den kommer från en restaurang så är det liksom ingen garanti. Även finfina restauranger får anmärkningar ibland. Du blir inte mer eller mindre sjuk av att den förvarats i kylskåp ett dygn.

Om det verkligen bara handlar om emetofobi så tror jag du skulle bli hjälpt av att ta reda på fakta. För du nojar över saker som inte är någon risk alls i princip, för att sen i nästa stund utsätta dig för mycket större risk utan att blinka.

Populära restauranger får också anmärkningar ibland, så är du nojig över kylskåpet borde du rimligtvis vara det över ursprunget på maten också. Fast det bästa och mest rimliga är såklart om du inte är varken eller. :)

Populära restauranger får också anmärkningar ibland, så är du nojig över kylskåpet borde du rimligtvis vara det över ursprunget på maten också. Fast det bästa och mest rimliga är såklart om du inte är varken eller. :)

Ja:) Var ju ett par år sen som en fin restaurang (dock aldrig ätit där själv) här i Uppsala hade någon magsjukegrej. Matförgiftning kanske det var, minns inte riktigt. Och där är det ju alltid mycket folk. Så visst kan ju fina restauranger också få anmärkningar. Men det känns ändå som att de mer skabbiga restaurangerna (tänk Kniven mot strupen) är ställen man lättare blir sjuk på.

Nu var väl det fortfarande inte riktigt poängen.
Men kan du äta en pizza kan du alltså verkligen lika gärna äta en pizza som legat i ditt kylskåp en natt.
Eller tre, för den delen.

Jag kan säga att som städerska, som arbetar med toaletter och diverse annat skit så har jag aldrig spritat händerna, jag har aldrig inom mina tio år blivit magsjuk... så jag, jag tycker också du överdriver, sluta nojja :)

Jag kan säga att som städerska, som arbetar med toaletter och diverse annat skit så har jag aldrig spritat händerna, jag har aldrig inom mina tio år blivit magsjuk... så jag, jag tycker också du överdriver, sluta nojja :)

Jag arbetar ioch för sig inte som städerska men spritar hämderna enbart om tvålen är slut efter ett toalettbesök. Har under 24 års tid aldrig varit magsjuk! Äter mat ur matlåda som ibland stått i kylen nästan upp till en vecka, dricker mjölk som passerat bäst före datum osv. Tror som dom flesta andra här att man ska smaka och lukta på maten!

Knapp

Jag har heller aldrig varit (mag)sjuk, trots att jag gladeligen ätit rester som stått i kylen upp mot en vecka - och använt mejeriprodukter som haft bäst före-datum långt innan användning utan några som helst problem! Man har ju fått sina sinnen av vissa anledningar - undvika dålig föda är en av dem :)

Jag är för övrigt inte överdrivet noga med handhygienen heller.

Restaurangen TS skriver om är riktigt bra, så jag hade aldrig tvekat att äta mat där i från dagen efter.
Dessutom tänker jag att de förmodligen inte erbjudit ts en låda till sin pizza om det hade inneburit risk för att hon blir dålig - det vore ju inte så jättebra för deras rykte :p

Ts - jag tror du skulle bli hjälpt av att bli medveten om dina katastroftankar och känslor, för jag tänker att det är mycket katastroftankar som spökar för dig?
Typ "äter jag denna maten blir jag sjuk..." "åker jag bussen nu så kommer någon att spy...eller så krockar vi...eller så..." "jag har ont, det MÅSTE vara dödligt!"
Det är liksom...ja...överdrivet - MEN också en överlevnadsinstinkt som är värre/mer ohanterbara hos vissa än hos andra.
Jag har katastroftankar om ALLT, hela tiden - men inte så att det hindrar mig från att leva normalt, jag hade inte ens reflekterat över det innan jag och min (snart FD :cry: ) kom in på det och började gräva riktigt djupt i det, så nu även om de finns kvar så kan jag identifiera dem som just tankar/känslor, och sedan utvärdera ifall de är befogade eller inte - är de befogade så lavvaktar jag/låter bli, är de obefogade så går jag emot dem. Det är faktiskt inte så svårt bara man får in tänket i rutinerna.
I ditt fall känns det som ganska många obefogade tankar/rädslor som blivit övermäktiga för att du egentligen inte kunnat identifiera dem i tid.

Så oavsett om det är "nojjigt" "fånigt" "överdrivet" eller katastroftankar så vore det nog bra om du verkligen kunde sätta ord, och skilja på, tankar och känslor i ditt mående.

Så tänker jag i alla fall :)

Senast ändrad:

Lånar knapp

Vilken lång tråd för en pizzabit:p ...

Själv gjorde jag asgoda banan och chokladmuffins en gång, dagen efter när jag skulle använda sista skvätten mjölk var det mest klumpar. Lite äckligt att upptäcka efter att man smällt i sig ett antal muffins (som såklart innehöll mjölken i frågan).

Men! Blev inte sjuk och muffinsarna var som sagt svingoda:)

Ts - jag tror du skulle bli hjälpt av att bli medveten om dina katastroftankar och känslor, för jag tänker att det är mycket katastroftankar som spökar för dig?
Typ "äter jag denna maten blir jag sjuk..." "åker jag bussen nu så kommer någon att spy...eller så krockar vi...eller så..." "jag har ont, det MÅSTE vara dödligt!"
Det är liksom...ja...överdrivet - MEN också en överlevnadsinstinkt som är värre/mer ohanterbara hos vissa än hos andra.
Jag har katastroftankar om ALLT, hela tiden - men inte så att det hindrar mig från att leva normalt, jag hade inte ens reflekterat över det innan jag och min (snart FD :cry: ) kom in på det och började gräva riktigt djupt i det, så nu även om de finns kvar så kan jag identifiera dem som just tankar/känslor, och sedan utvärdera ifall de är befogade eller inte - är de befogade så lavvaktar jag/låter bli, är de obefogade så går jag emot dem. Det är faktiskt inte så svårt bara man får in tänket i rutinerna.
I ditt fall känns det som ganska många obefogade tankar/rädslor som blivit övermäktiga för att du egentligen inte kunnat identifiera dem i tid.

Du är så klok att jag blir avundsjuk:bow:

Handsprit är ju inte heller så himla effektivt mot allt som folk tror. Man kan till exempel inte skydda sig mot vinterkräket medelst handsprit - handsprit tar inte kål på virus.

Handsprit är ju inte heller så himla effektivt mot allt som folk tror. Man kan till exempel inte skydda sig mot vinterkräket medelst handsprit - handsprit tar inte kål på virus.

Tvärt om kan det faktiskt vara rent dumt att sprita händerna för ofta. Handsprit torkar ofta ut händerna och speciellt på vintern blir det då sprickor i huden där bakterier verkligen kan frodas om de vill.

Lagom är bäst.

Tvärt om kan det faktiskt vara rent dumt att sprita händerna för ofta. Handsprit torkar ofta ut händerna och speciellt på vintern blir det då sprickor i huden där bakterier verkligen kan frodas om de vill.

Lagom är bäst.

Ja, det också! Jag har en nära anhörig som arbetar i tandvården och hen spritar händerna hur många gånger som helst under dagarna och får stora sprickor i fingertopparna trots flitig insmörjning med Helosan och andra riktigt feta krämer. Inte nyttigt någonstans.

Tack alla för era svar! :)

Gäller det samma sak med vin? Vet att ja skrev en tråd om det tidigare. Men en öppnad box vitt vin från halloween. Jag har luktat och smakat, tycker det verkar vara okej. Kan man dricka det då? Fått för mig att jag läst någonstans att det håller i ca 6 veckor. Den har ju stått i kyl hela tiden.

Är inte hundra, men jag tror att en box håller sig längre än en flaska i alla fall. Sen kan jag inte svara på om vinet håller så länge då jag ej dricker det själv, men om det smakar ok och luktar ok osv så tycker jag inte att det borde vara någon större fara?

Jag drack glögg som varit i öppnad men tillförsluten förpackning ett halvår efteråt, det funkade utmärkt. Borde gälla samma sak med vin. YOLO!

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama