Äta uppvärmd pizza..

Sv: Äta uppvärmd pizza..

Nja, inte bacillskräck i allmänhet. Bara emetofobi.

Tanke: du kan inte tänka att din emetofobi leder till bacillskräck? Alltså, det är inte det som är det huvudsakliga problemet men det blir en "symptom?". Jag har själv några fobier, som i sin tur gör att jag har andra rädslor, som i sig inte skulle behöva vara rädslor, men de kommer av fobin, utan att vara fobi (alla rädslor är ju inte fobi). Hjärnan är en mysterisk plats :D

Jaja det kvittar då alltså bara? Istället för att ge det en chans att bygga upp sig? Kan det inte vara så, att du faktiskt helt enkelt har fel?
Att en överdriven användning av handsprit inte direkt hjälper?

Att du FAKTISKT har en överdriven nojja för baciller/bakterier?
Det känns som, precis som flera andra skrivit, att en stor del av problemet är hur mycket du oroar dig (i onödan).

Att svaren blir lika vet jag ju inte från början. Visste jag att det inte spelar någon roll att tex förvara räkor/pizza/ost eller vad det nu kan vara, i kyl, så hade jag inte behövt fråga. Det man inte vet får man ta reda på, liksom.

Haha men usch! Nej, jag hade nog inte ens haft något så gammalt i kylen. Men vad bra att du kunde äta av den och att den var fräsch. Å andra sidan kan man ju fundera på vad som är i den som gör att den håller så pass länge efter utgångsdatumet. Och på tal om just CF så hade jag för ett par veckor sen, en CF som hade gått ut dagen innan jag använde den. Men eftersom den var oöppnad så tänkte jag att jag kunde ju öppna och se om den luktade/såg bra ut. Den var möglig.

Min ekonomi har (oftast) inte med saken att göra.

Nej, tvål och vatten räcker inte! :P

Skulle du sprita händerna färre gånger per dag skulle din kropp förmodligen hinna bygga upp ett immunförsvar. Då skulle du troligtvis också ha lättare för att hålla dig frisk, vilket troligtvis skulle ta bort en del ångest eftersom den uppenbarligen utlöses av bland annat din bacillskräck. För bacillskräck har du, den går hand i hand med dina nojjor. Jag behöver inte ens förtydliga det, bara läs det du själv skrivit i denna och tidigare trådar så har du ett utomordentligt svar.

Google är en mycket bra hjälp! Man kan söka på engelska också så får man nog ännu fler svar. Jag vet inte om du tror att Buke består av någon sorts gudabegåvat folkslag eller så? Och jo, det skulle nog finnas forum utan enskilda trådar om mat och dess hållbarhet. Jag tror inte att forumens huvudsyften är att vara uppslagsverk för livsmedel. Däremot finns det nog bra information på livsmedelsverket.

Nej! Det vet jag att jag inte skulle göra. Jag tycker bara att dom är så fruktansvärt äckliga och det har jag tyckt så länge jag vetat vad en disktrasa är.

Jag har ändå typ inget immunförsvar så det kvittar.

Vore det inte en idé att gå till vårdcentralen och ta prover? Det kan ju vara något som felas i kroppen. Om du visste att du skulle löpa mindre risk att bli sjuk, så skulle ju eventuellt din fobi för bakterier osv. också kunna avta med tiden.

Skulle du sprita händerna färre gånger per dag skulle din kropp förmodligen hinna bygga upp ett immunförsvar. Då skulle du troligtvis också ha lättare för att hålla dig frisk, vilket troligtvis skulle ta bort en del ångest eftersom den uppenbarligen utlöses av bland annat din bacillskräck. För bacillskräck har du, den går hand i hand med dina nojjor. Jag behöver inte ens förtydliga det, bara läs det du själv skrivit i denna och tidigare trådar så har du ett utomordentligt svar.

Google är en mycket bra hjälp! Man kan söka på engelska också så får man nog ännu fler svar. Jag vet inte om du tror att Buke består av någon sorts gudabegåvat folkslag eller så? Och jo, det skulle nog finnas forum utan enskilda trådar om mat och dess hållbarhet. Jag tror inte att forumens huvudsyften är att vara uppslagsverk för livsmedel. Däremot finns det nog bra information på livsmedelsverket.

Nej, jag är född med ett sämre immunförsvar. Så det skulle inte bli bättre om jag slutade att sprita händerna. Inte om jag slutade tvätta dom heller.

Fast hade jag velat ha enformiga svar från livsmedelsverket hade jag kollat där. Jag ville höra individuella svar. Men okej, då ska jag alltså göra så i framtiden. Inte fråga här, googla på engelska (som jag inte ens kan, haha) och se vad jag hittar för lustiga svar! ;D

Vore det inte en idé att gå till vårdcentralen och ta prover? Det kan ju vara något som felas i kroppen. Om du visste att du skulle löpa mindre risk att bli sjuk, så skulle ju eventuellt din fobi för bakterier osv. också kunna avta med tiden.

Jag är nog stammis på vårdcentralen, lämnar prover väldigt ofta för att hålla koll på den förbaskade sköldkörteln :) men jag håller absolut med dig!

Ouch, vilken osis du hade i genlotteriet!

Ja alltså, man KAN ju faktiskt googla på svenska också. Och sedan undrar jag vad individuella svar gör för skillnad? Livsmedelsverkets fakta är ju just fakta. Vetenskapligt baserad och allt sådant där.

Men gå dit då, är väl mycket bättre att kolla en gång för mycket.
Läst i någon annan tråd att du inte ville gå dit "för ofta". Sluta skämmas och gå dit så ofta du behöver och få svar från människor som kan?

Ring 1177 och fråga, även där människor som kan.
Om du inte gillar att ringa, skriv en fråga på 1177vårdguiden om dina funderingar.

Visst, det går att få svar från folk på buke, men varför inte höra med dem vars jobb det är att ha koll på sånt här.

Och utgå mer från lukt/syn/smak när det kommer till mat, än utgångsdatum.
Det sparar, som sagt, både på miljön och plånboken. Oavsett om det är din plånbok eller inte.

Att svaren blir lika vet jag ju inte från början. Visste jag att det inte spelar någon roll att tex förvara räkor/pizza/ost eller vad det nu kan vara, i kyl, så hade jag inte behövt fråga. Det man inte vet får man ta reda på, liksom.

Haha men usch! Nej, jag hade nog inte ens haft något så gammalt i kylen. Men vad bra att du kunde äta av den och att den var fräsch. Å andra sidan kan man ju fundera på vad som är i den som gör att den håller så pass länge efter utgångsdatumet. Och på tal om just CF så hade jag för ett par veckor sen, en CF som hade gått ut dagen innan jag använde den. Men eftersom den var oöppnad så tänkte jag att jag kunde ju öppna och se om den luktade/såg bra ut. Den var möglig.

Min ekonomi har (oftast) inte med saken att göra.

Nej, tvål och vatten räcker inte! :P
Du borde faktiskt ha lärt dig det vid det här laget. Mat klarar sig betydligt längre än du tror. Dessutom så kan ingen från andra sidan Buke gissa sig till hur din mat mår. Du måste lära dig att titta/lukta/smaka.

Visst kan jag fundera på vad maten innehåller när den håller så länge. Men jag orkar faktiskt inte bli bekymrad över det. Hade CF:n varit dålig så hade jag slängt den. Nu såg den bra ut och vid provsmakning kändes den precis som vanligt.
Hur svalt har du i din kyl?

Din ekonomi har inte med saken att göra, det är möjligt, men någon annans ekonomi har med saken att göra. Dessutom är det rätt osmakligt att höra hur mycket mat som slängs. Mat som är fullt ätbar. Det är rentav respektlöst mot den natur som vi så sakteliga håller på att utarma.

Jag vill på sitt sätt tycka synd om dig när du gör det så jobbigt för dig själv.

Hehe jag är van, vet inte hur det är att ha ett bra fungerande immunförsvar. Har ju liksom levt så här hela mitt liv. Är sjuk var och varannan vecka/månad.

Är du säker på att man kan googla på svenska? :P Nej men jag vet, jag dummade mig lite bara när jag skrev det där. Jo du har rätt.

Att ringa och fråga är ju rätt smart, jag behöver träna på att prata i telefonen med främlingar. Inte tänkt på det tidigare, att man kan ringa dit och fråga. Det känns som dom är riktade mot om man liksom är sjuk, eller liknande. Inte när man frågar om man kan ha en pizza i kylen över natten :P det känns lite knäppt.

Alltså ja, jag springer väl dit rätt ofta. Jag går ju på regelbundna kontroller.
Okej, jag ska försöka med det.

Jag är nog stammis på vårdcentralen, lämnar prover väldigt ofta för att hålla koll på den förbaskade sköldkörteln :) men jag håller absolut med dig!
Okej. Men hoppas vården kan hjälpa dig på något vis då, det låter inte kul att vara sjuk var vecka.

För mer matrelaterade frågor går det säkert att kontakta lisvmedelsverket, de har både telefonnummer, mailadress och vanliga frågor på hemsidan.
Samt besöksadress i Uppsala...

Hm, jag har (springer och kollar) 7-8 grader. Det låter varmt? Ibland, oftare, är den nere på kanske 4-5 grader.

Tycka synd om mig behöver du absolut inte göra! Jag har ju levt så här i hela mitt liv så det är inte synd om mig. Vet ju inte hur det är att ha det på något annat sätt. Någon gång ska det väl bli bra:)

Dumt att dumma sig när det var ett seriöst förslag. Du underskattar googles kunskapskälla ;)

Dessutom finns det något som heter erfarenhetsbaserat lärande. Det fungerar bland annat som så att man kopplar ihop en erfarenhet med en annan, och det blir en ny kunskap. Bland annat kunskapen att en smörgåstårta kan hålla i kylskåp och att man kan ta reda på om den är dålig om man tittar/luktar/smakar. Applicerar man det på en annan matvara så kan man ha koll på hur den är. Voila: Du behöver inte fråga om varje enskild sak!

Njae det är segt som tusan. Har precis fått träffa en läkare som verkar superbra. Så jag ser positivt på det!

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama