Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lagad mat håller i flera dagar om man har kylt ner och fått in den i kylen hyfsat snabbt. Ett undantag är väl kokt ris, som man inte ska spara på i för många dagar, har jag hört. Men sådant som köttgrytor, soppor och liknande har jag INGA problem med att äta efter, säg, tre dagar.
Jag blev jättedålig/kräktes åtminstone med magsmärtor av att äta en margarita (stavning) som stått i kylskåpet i plastbehållare över natten. Kan ju bara ha haft otur, men eftersom pizzan faktiskt var OK samma kväll den tillagades och jag aldrig förr reagerat på mat från det stället, så har jag i alla fall blivit mer försiktig.
Hm, jag som under hela min uppväxt och så länge jag kan minnas förvarat överbliven pizza i rumstemperatur och glatt mumsat i mig den dagen efter samma när det görs egen pizza hemma - då får det som bli över stå kvar i ugnen tills det äts upp.
Jag tycker att din kompis verkar ha en sundare inställning till det hela än du själv har. Slöseri med mat är trots allt ett stort problem i Sverige.
Så länge dippen luktar och smakar bra så ser jag inga problem alls med det. Jag tittar i princip aldrig på datum på något utan använder syn samt lukt- och smaksinne.Fast hur sunt är det att äta en 1-1,5 vecka gammal dipp?
Givetvis får man röra runt i dippen innan man äter den. Sen brukar jag dag 1 vara noga med att skrapa ner dippen från kanterna på burken/skålen så att den inte torkar sådär som pepp beskriver det.
Och inte tar dippen smak av kylen? Åtminstone har aldrig jag känt av det.
Du skulle nog må mycket bättre om du slutade noja över precis allting i ditt liv.
Jag tror nog att om det gjordes smaktest så skulle du inte känna skillnad på smaken. Och hur smakar kyl?
Hur skulle du må sämre? Jag tror att du inbillar dig alldeles för mycket om allt möjligt. Det verkar väldigt jobbigt att bekymra sig så mycket för mat, magsjukor, andra sorters sjukdomar/smittor, gyn-undersökningar och annat.
Håller med. "Kyl" ger ju inte smak till olika saker. Däremot om jag förvarar tex rödlök eller andra saker så kan fil eller liknande öppna paket ta smak av det. Oftast följer det ju med ett lock till creme fraiche, som gör att det inte tar smak, annars är det ju bara stoppa plastfolie över...
Du kanske borde städa kylen? Torka av hyllor och sånt, rensa ut spill. Sånt kan göra att mat tar efter smak/lukt i kylen. En ren kyl luktar inte något alls.