Äta uppvärmd pizza..

Sv: Äta uppvärmd pizza..

Hm, jag som under hela min uppväxt och så länge jag kan minnas förvarat överbliven pizza i rumstemperatur och glatt mumsat i mig den dagen efter :) samma när det görs egen pizza hemma - då får det som bli över stå kvar i ugnen tills det äts upp.

Lagad mat håller i flera dagar om man har kylt ner och fått in den i kylen hyfsat snabbt. Ett undantag är väl kokt ris, som man inte ska spara på i för många dagar, har jag hört. Men sådant som köttgrytor, soppor och liknande har jag INGA problem med att äta efter, säg, tre dagar.

Intressant! Det hade jag faktiskt ingen aning om. Och just ris är (numera var!!) det enda jag kan äta efter någon dag i kyl. Bra att du berättade det. Vissa spar ju mat superlänge och äter. Men då är dom kanske inte sådär fobiskt rädda heller.

Jag minns en kompis som för flera år sen hade sparat en dipp över en vecka, och åt gladeligen av den. Det kändes lite väl äckligt. Men han vart iallafall inte dålig.

Jag blev jättedålig/kräktes åtminstone med magsmärtor av att äta en margarita (stavning) som stått i kylskåpet i plastbehållare över natten. Kan ju bara ha haft otur, men eftersom pizzan faktiskt var OK samma kväll den tillagades och jag aldrig förr reagerat på mat från det stället, så har jag i alla fall blivit mer försiktig.

Men fy!! Ja nej jag förstår att du är mycket mer försiktig efter det.

Jag tycker att din kompis verkar ha en sundare inställning till det hela än du själv har. Slöseri med mat är trots allt ett stort problem i Sverige.

Hm, jag som under hela min uppväxt och så länge jag kan minnas förvarat överbliven pizza i rumstemperatur och glatt mumsat i mig den dagen efter :) samma när det görs egen pizza hemma - då får det som bli över stå kvar i ugnen tills det äts upp.

Ställer du inte in den i kylen? Då hade jag ALDRIG vågat, inte ens tänkt tanken haha. Min pizza var bara utanför kylen under bussfärden hem. Och då i kartong, samt att den ju såklart låg på min tallrik ett litet tag också. Och av det blev jag lite nojig xD

Samma här! Det kan jag märka med dipp är att det som hamnat på kanterna stelnat lite.
Ätit massor av dipp som legat framme över natten t.o.m

Mvh. Aldrig magsjuk

Okej, ja nej det skulle jag aldrig kunna göra iallafall. En dag i kyl, med plast över. Men det beror också på hur länge den stått framme dagen innan. Inte nog med att det är äckligt att äta så gamla grejer (enligt mig), det tar ju smak av kylen samt dippen var ju hälften vatten, mysigt ;P

Rör man om så blir det som vanligt :D hälften vatten är nog att ta i...

Jag gjorde guacemole idag (nachochips och guacemole till lunch :d ) och planerar att ha den överblivna till en kycklingsallad imorgon. Det ev vattniga häller jag av innan jag rör om, då är den som ny :)

Din pizza hade jag kunnat äta dagen efter och ev dagen efter det, sen slängt.

Givetvis får man röra runt i dippen innan man äter den. Sen brukar jag dag 1 vara noga med att skrapa ner dippen från kanterna på burken/skålen så att den inte torkar sådär som pepp beskriver det.
Och inte tar dippen smak av kylen? Åtminstone har aldrig jag känt av det.

Du skulle nog må mycket bättre om du slutade noja över precis allting i ditt liv.

Givetvis får man röra runt i dippen innan man äter den. Sen brukar jag dag 1 vara noga med att skrapa ner dippen från kanterna på burken/skålen så att den inte torkar sådär som pepp beskriver det.
Och inte tar dippen smak av kylen? Åtminstone har aldrig jag känt av det.

Du skulle nog må mycket bättre om du slutade noja över precis allting i ditt liv.

Ja självklart rör man ju om och tar bort allt från kanterna.
Alla dippar som jag haft i kylen har smakat kyl, oavsett vems kyl det är.

Njae, det är inte värt att prova. Tänk om jag skulle må ännu sämre! Tycker dock inte att jag mår speciellt dåligt nu :P

Jag tror nog att om det gjordes smaktest så skulle du inte känna skillnad på smaken. Och hur smakar kyl?

Hur skulle du må sämre? Jag tror att du inbillar dig alldeles för mycket om allt möjligt. Det verkar väldigt jobbigt att bekymra sig så mycket för mat, magsjukor, andra sorters sjukdomar/smittor, gyn-undersökningar och annat.

Håller med. "Kyl" ger ju inte smak till olika saker. Däremot om jag förvarar tex rödlök eller andra saker så kan fil eller liknande öppna paket ta smak av det. Oftast följer det ju med ett lock till creme fraiche, som gör att det inte tar smak, annars är det ju bara stoppa plastfolie över...

Jag tror nog att om det gjordes smaktest så skulle du inte känna skillnad på smaken. Och hur smakar kyl?

Hur skulle du må sämre? Jag tror att du inbillar dig alldeles för mycket om allt möjligt. Det verkar väldigt jobbigt att bekymra sig så mycket för mat, magsjukor, andra sorters sjukdomar/smittor, gyn-undersökningar och annat.

Svårt att förklara hur kyl smakar. Men som det luktar ungefär skulle jag gissa på. Det luktar ju kyl i alla matbutiker också, där mejeriprodukterna står. Så tycker jag det luktar i alla kylar jag sniffat i.

Ja, det är jobbigt. Men jag har varit så hela mitt liv så det är inget jag inte är van vid. Inbillar mig gör jag nog inte, eller hur menar du med inbilla?:)

Håller med. "Kyl" ger ju inte smak till olika saker. Däremot om jag förvarar tex rödlök eller andra saker så kan fil eller liknande öppna paket ta smak av det. Oftast följer det ju med ett lock till creme fraiche, som gör att det inte tar smak, annars är det ju bara stoppa plastfolie över...

Flastpolie täcker jag över allt som inte redan ligger i burkar och sånt. Så det är inte det att något står öppet. Rödlök och såna saker som är lite starkt packas in lite extra. Tycker inte att det smakar något speciellt, bara liksom kyl. Samma sak med ost (som nog är det enda jag kan äta som varit i kyl mer än ett par dagar), den smakar kyl efter några dagar, kanske en vecka.

Du kanske borde städa kylen? Torka av hyllor och sånt, rensa ut spill. Sånt kan göra att mat tar efter smak/lukt i kylen. En ren kyl luktar inte något alls.

Fast jag håller nog med de andra som svarat. Kyl i sig själv, om man inte förvarar saker som har stark lukt i den, ger väl ingen speciell smak? Jag har rätt ofta - nu senast fudge - diverse saker i kylen utan att täcka över det. Fudgen varken smakade eller luktade kyl, och ändå hängde den med i två dagar innan den tog slut...;)

Du kanske borde städa kylen? Torka av hyllor och sånt, rensa ut spill. Sånt kan göra att mat tar efter smak/lukt i kylen. En ren kyl luktar inte något alls.

Men det spelar ju ingen roll vems kyl det är. Kylen här hemma är alltid städad och ren. Så det är inte därför det smakar, det är väl kyl i ren allmänhet.

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 327
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama