Äta på nätterna

Stormcast

Trådstartare
När började era små sluta äta på nätterna? 10 mån. får välling minst en gång/natt. Oftast av slentrian från min och partnerns sida (orkar inte vakna och fundera två ggr.) Jag tror inte han behöver för matens skull egentligen.
Kan det vara läge att börja "vänja av" eller går det över av sig själv med stigande ålder?

Era erfarenheter?

Sv: Äta på nätterna

Båda mina barn har slutat äta på nätterna av sig själv när de varit runt året. Jag har iofs aldrig gett välling, bara ammat nattetid. Men det är säkert olika.

Runt 10 månader slutade mina äta nattetid. Då ville de ofta ha flaska vid 6-7 tiden på morgonen och sova till 10-snåret innan de ville ha riktig frukost. Men de tycker jag borde räknas som morgonmål och inte nattmål ;)

Så de har fått mat vid 8-9 på kvällen, sovit till 6-7 och fått en flaska, för att sen sova till runt 10. Och de har slutat helt av sig själva, inget jag tränat in :)

Jag har ammat mina på natten tills de var 18 månader, då har det känts bra att sluta för oss.

Det ni kan prova är att erbjuda vatten i första hand, speciellt nu vintertid är det torrt inne och man är rätt törstig själv oxå. Nöjer sig inte barnet med vatten så kanske man får lov att göra välling då istället men jag skulle börja med att prova med lite vatten.

Min äldsta slutade äta på nätterna tidigt, men hon fick först ersättning och sedan välling, så hon fick kanske mat runt 21-22 och sedan vid 06 på morgonen. Min yngsta ammade jag helt tills han var närmare 20 mån då vi slutade helt och hållet, vi började med nattamningarna och ganska snart där efter alla amning. Han har aldrig någonsin ätit välling... Han tokvägrade det... ;) Men när vi slutade med nattamningen erbjöd maken honom vatten på natten och det blev han oftast nöjd med.

Jag ammade upp till ungefär 2 års ålder och det var främst på kvällen och natten det ammades.

Om ni inte tror att han behöver mat på natten kan ni ju som sagt ge vatten istället. Jag har alltid vatten vid sängen då jag brukar vakna och vara törstig och det kan väl vara samma för barn.

Min stora slutade äta själv på nätterna vid 4 månader, väldigt lättsamt ;)
Lillebror däremot sover oroligare i allmänhet och har alltid ätit mer på nätterna. Nu vid 10 månader började vi känna att det blev dags att bryta vanan, för jag tror helt klart att det bara varit en vana, el snarare ovana ;) de senaste månaderna. Jag tycker det är jättejobbigt själv när mammakänslorna tar över, och tröttheten såklart... Så vi gjorde helt enkelt så att min mamma fick hoppa in :o:D hon hade honom i sovrummet över natten och första natten vaknade han som en klocka vid kl 2,30, skrek i runt en timme innan han gav upp och somnade, och sov till 6,30 nästa morgon! Så hade han varit hungrig så hade han ju alldeles säkert inte sovit så länge till.
Efter det har han ibland vaknat på nätterna men tagit nappen och somnat om! Förut har han inte alls velat ha napp och inte blivit tröstad när vi tagit upp honom, utan bara velat ha välling.
Lycka till!

Våra var drygt 2 år när de slutade nattäta (flaska i sängen efter att jag slutat amma). De verkade behöva det. De två äldsta slutade av sig självt medan vi gav den minste vatten i flaskan när vi tyckte att det började vara dags att sluta.

När började era små sluta äta på nätterna? 10 mån. får välling minst en gång/natt. Oftast av slentrian från min och partnerns sida (orkar inte vakna och fundera två ggr.) Jag tror inte han behöver för matens skull egentligen.
Kan det vara läge att börja "vänja av" eller går det över av sig själv med stigande ålder?

Era erfarenheter?

Räkna inte med att det går över med åldern. Jag nattammade tills min son var mer än ett år och det avtog inte med tiden alls. Sista tiden använde han mig som napp. Jättejobbigt var det och till slut fick jag nog.

Vad gäller nattmål så är råden man brukar få från vården att man kan sluta ge nattmål ännu tidigare än 10 månader om bvc tycker att det går bra med hänsyn till tillväxtkurvor och så.

Nattvälling kan tydligen lätt bli en ovana (eller vana, beroende på om man tycker att det är ett problem eller ej) eftersom många barn tycker att det är mysigt att ligga och suga från en varm flaska och dessutom få sällskap av mamma eller pappa, Det kan leda till att barnet äter mindre på dagen istället. Så var det för min son, en period drog han i sig två flaskor per natt samtidigt som han åt dåligt på dagarna.

Från det att han slutade amma har han fått välling från och till nattetid, oftast i samband med att han har varit sjuk. Min bvc-sköterska sa att det kan vara bra att ge välling nattetid när de varit sjuka om de vill ha det, eftersom det kan vara lättare att äta välling än vanlig mat. Sist han fick välling på natten var en period i somras när han var precis två år.

Enklast är väl att fråga din bvc-sköterska vad hon tycker i ert speciella fall.

Kan förresten lägga till, vande av långsamt, dvs han fick mindre och mindre mjölk och en napp och mys istället efter en kort stunds amning. Tills slut bara napp. Nu kan han få vatten efter tandborstning men inget annat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar