Jag tror inte det är samkörning de vill göra. SKV-kvinnan pratar om ändring i sekretesslagen i klippet.Kollade nu på TV4 klippet och lyssnar man på vad som sägs är att den största majoriteten av multipla ID beror på slarv. Vilket redan har upprepats otaliga gånger i tråden. SKV representanten säger också att hon inte vet hur stort problemet är. Jag anser att det därför är ganska oansvarigt att uppge siffror när ett statligt verk enligt egen utsago inte vet hur många det rör sig om än mindre procentsats.
SKV har dessutom fortfarande inte förklarat exakt hur samkörning med MIG (antar jag) ska stävja problemet med flera identiteter. Särskilt som man för att folkbokföras i Sverige 'ska styrka sin identitet' genom passhandling, körkort och liknande. Jag antar att det är möjligt att till SKV lämna in sitt genuina hemlandspass, medan man till MIG har uppgivit falska uppgifter om sin identitet. Vilket gör det helt meningslöst att samköra systemen. Iofs kan man köpa in mjukvara för att bedöma om det är samma person för varje asylsökande och utlandsfödda person som ansöker om folkbokföring. Eh ja, det kommer absolut att godkännas av HD med tanke på PuL.
Dessutom om någon samkörning av system ska vara det minsta effektiva har SKV inte ett dugg med det att göra (eftersom de inte registrerar fingeravtryck utan enbart folkbokför personer som styrkt sin id). Utan det måste vara Polisen (som utfärdar id-handlingar och samtidigt tar fingeravtryck) och MIG.
Problematiken med att brottslingar har flera identiteter är något som funnits långt innan flyktingströmmen från Balkan och senare Mellanöstern. Redan Lasse Maja hade två identiteter (Lars Larsson och Lars Molin om nu någon är intresserad). Han dömdes under namnet Molin dvs inte sin 'riktiga' identitet.
Min gissning är att det handlar om kontroller de vill göra när någon antingen folkbokförs eller får samordningsnummer? Alltså lite mer omfattande utredning före beslut än nu.
Lyckas inte hitta något om vad förslaget mer i detalj innehåller?
Exempel på falska identiteter som medvetet skapas för kriminell användning helt utan koppling till flyktingar/andra invandrare - kan lika gärna vara en svensk bakom det falska passet...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6630799