Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade nu på TV4 klippet och lyssnar man på vad som sägs är att den största majoriteten av multipla ID beror på slarv. Vilket redan har upprepats otaliga gånger i tråden. SKV representanten säger också att hon inte vet hur stort problemet är. Jag anser att det därför är ganska oansvarigt att uppge siffror när ett statligt verk enligt egen utsago inte vet hur många det rör sig om än mindre procentsats.

SKV har dessutom fortfarande inte förklarat exakt hur samkörning med MIG (antar jag) ska stävja problemet med flera identiteter. Särskilt som man för att folkbokföras i Sverige 'ska styrka sin identitet' genom passhandling, körkort och liknande. Jag antar att det är möjligt att till SKV lämna in sitt genuina hemlandspass, medan man till MIG har uppgivit falska uppgifter om sin identitet. Vilket gör det helt meningslöst att samköra systemen. Iofs kan man köpa in mjukvara för att bedöma om det är samma person för varje asylsökande och utlandsfödda person som ansöker om folkbokföring. Eh ja, det kommer absolut att godkännas av HD med tanke på PuL.

Dessutom om någon samkörning av system ska vara det minsta effektiva har SKV inte ett dugg med det att göra (eftersom de inte registrerar fingeravtryck utan enbart folkbokför personer som styrkt sin id). Utan det måste vara Polisen (som utfärdar id-handlingar och samtidigt tar fingeravtryck) och MIG.

Problematiken med att brottslingar har flera identiteter är något som funnits långt innan flyktingströmmen från Balkan och senare Mellanöstern. Redan Lasse Maja hade två identiteter (Lars Larsson och Lars Molin om nu någon är intresserad). Han dömdes under namnet Molin dvs inte sin 'riktiga' identitet.
Jag tror inte det är samkörning de vill göra. SKV-kvinnan pratar om ändring i sekretesslagen i klippet.
Min gissning är att det handlar om kontroller de vill göra när någon antingen folkbokförs eller får samordningsnummer? Alltså lite mer omfattande utredning före beslut än nu.
Lyckas inte hitta något om vad förslaget mer i detalj innehåller?

Exempel på falska identiteter som medvetet skapas för kriminell användning helt utan koppling till flyktingar/andra invandrare - kan lika gärna vara en svensk bakom det falska passet...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6630799

@MiaMia ja "tesen" några enskilda här vill påtala att asylsökande (på riktigt!) är systematiskt ute efter att skapa multipla identiteter och "lura" det svenska systemet till förmån att kunna bedriva kriminalitet är absurd .

Jag finner inga ord . Samtidigt som man ju är rätt van att se såna här kampanjer/övertygelser/påståenden från diverse individer i samhället och ffa på sociala media dagligen dags .

Jag får en impuls att dra fram skämskudden för egen del när jag tar del av sånthär ... det hela är så skämsigt att jag skäms för de som driver såpass att jag nästan vill dra en kudde över huvudet bokstavligen , och rodna under den över dumheterna :(

Samtidigt blir jag så himla arg att individer som öht inte har minsta insatthet /inblick/förståelse alls, driver sina linjer på sociala media på sätt som vi ju sett just i denna tråd .
Samma sätt och linjer och övertygelser och argumentationer osv körs ju för övrigt dagligen dags av likasinnade både längre ner och högre upp .

@Skorpion76: Du är ju inte nöjd med hur din pappa behandlar dig och det låter verkligen inte bra med tanke på vad du har berättat. Har du funderat på om han kanske faktiskt har fel när det gäller andra saker också, tex invandrare? :)
Självklart tycker jag att han har fel och jag håller inte med i allt, men det går inte att söga till honom. Han påstår saker som är alldeles uppåt väggarna befängda, men säger man emot honom riskerar man att själv bli nedtystad.

Amateur Pethead

Jag tror inte det är samkörning de vill göra. SKV-kvinnan pratar om ändring i sekretesslagen i klippet.
Min gissning är att det handlar om kontroller de vill göra när någon antingen folkbokförs eller får samordningsnummer? Alltså lite mer omfattande utredning före beslut än nu.
Lyckas inte hitta något om vad förslaget mer i detalj innehåller?

Exempel på falska identiteter som medvetet skapas för kriminell användning helt utan koppling till flyktingar/andra invandrare - kan lika gärna vara en svensk bakom det falska passet...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6630799
I vilket fall som helst är det helt och hållet fel att man inte kan komma åt det i dagens läge.

Amateur Pethead

@Skorpion76
Om du vill/behöver diskutera din pappa/dina föräldrar och er relation och hur du upplever den så starta en tråd om just det ämnet ?

Jag är som sagt och kommenterat tidigare, djupt störd av denna tråd du startat utifrån åsikterna du har och påståendena du kommer med ang asylsökande/muslimer osv .
Däremot så må det ju vara .

Men din relation till dina föräldrar har verkligen INGET med ämnet du valt här att göra !

Gör en annan tråd om barns komplicerade förhållanden till sina föräldrar som sagt om det är något du vill "diskutera" ang just det ?

Självklart tycker jag att han har fel och jag håller inte med i allt, men det går inte att söga till honom. Han påstår saker som är alldeles uppåt väggarna befängda, men säger man emot honom riskerar man att själv bli nedtystad.

Amateur Pethead

Men varför upprepar du då gräsligheter och felaktigheter din föräldrar sagt istället för att ta reda på hur det står till själv?

Amateur Pethead

Men om du förstår att din pappa har fel om så mycket saker: varför tror du han har rätt i det han säger om invandrare tex muslimska män?

@Cambrie jag är inte lika insatt som du men var har jag ljugit?? Jag ser ju vad jag ser, läser vad jag läser och får information via vänner jag pratar med som i sin tur jobbar nära.

Det gpr ju inte ens att föra en diskussion med dig och vissa andra utan att bli kallad både det ena och det andra.

Ja det var fel av mig att skriva sfi. Men oavsett så väljer de som blir erbjudna tex svenska att inte göra det. Helt upp till dom. Men att sitta och bli utfodrade på en herrgård i 3 år utan att göra något sticker såklart i ögonen.

Och sexuella ofredanden och våldtäckterna pp festivaler? Vad skyller man på där? En väns dotter med kompis var där men åkte hem pga otrygg stämning. Tack och lov drabbades flickorna inte av några trakasserier men var för rädda för att stanna. Tragiskt. Är inte allt det här tecknen på ett misslyckande?
Utmärker sig muslimer som våldtäktsmän på festivaler?

Utmärker sig muslimer som våldtäktsmän på festivaler?

Förlåt men :rofl: nej .
(Precis som du själv vet även om du uttryckt dig högst civilt i frågan till @Seabaz . Den retoriska frågan är passande dock i sammanhanget.

Som sagt : Seabaz har en viss åsikt å det grövsta , som är oerhört märklig men samtidigt finns det många som henne åsiktsmässigt som precis som här, påtalar div "fakta" och driver åsikter utiftån det .

Skämskudden som sagt känner jag .

Senast ändrad:
Fast om det här funkar är det väl bra? Jag skulle inte ha problem att lämna dna, foto eller avtryck och jag har levt på soc bidrag ett tag.

Vad innebär ett samkört register? Nyfiken:)
Att om landstinget, kommunens socialkontor, polisen tullen och säk skulle slå (söka) på bild, DNA eller fingeravtryck så skulle träffar i register lysa upp hos alla myndigheterna. Så om X söker bidrag i Göteborg, så kan han inte samtidigt söka i Örebro.

På fejjan får man verkligen ett mått på IQ på vissa, just nu vill en stor del i en viss grupp sätta ett GPS-implantat på invandrarna i 5 år så dom är spårbara.

Då kommer Ericsson att ge upp och flytta utomlands där deras för bolaget nödvändiga kompetens inte behandlas som brottslingar. För att inte tala om Astra Zeneca och andra multinationella företag och även mindre bolag som är beroende av kompetens det är svårt att få tag på i Sverige. Kollar man på statistiken av arbetskraftsinvandring utanför EU dominerar högkvalificerade yrken. Trenden att många högkvalificerade också förlänger sin vistelse och tar hit familjen vilket ytterligare förstärker kompetenshöjning kommer också att brytas.

https://www.migrationsverket.se/Om-...Arbetstagare---de-storsta-yrkesgrupperna.html

Dessutom kommer det inte att fungera - uberlätt att slita/skära av bojan - och kosta enorma summor. Jag antar att man kan implantera ett chipp i vissa individer och snart är vi i dystopin.

@MiaMia ja "tesen" några enskilda här vill påtala att asylsökande (på riktigt!) är systematiskt ute efter att skapa multipla identiteter och "lura" det svenska systemet till förmån att kunna bedriva kriminalitet är absurd .
.

Javisst är det :o att någon skulle lura systemet är omöjligt att tänka sig.
Tja vissa har tydligen inget intresse av att vara Svensk Skattebetalare, hur nu det kan komma sig :angel:.
100 såna här är 100 miljoner, men det är nog inte alls troligt, inte då, det vore ju hemskt, men det är tur vi har råd ....
http://www.nynashamnsposten.se/stoc...tan-800-000-kronor-maste-betala-tillbaka-allt
(hur man nu tänkt sig få tillbaka ett rött öre av detta förtäljer inte historien)

Fast fattigpensionärerna har ju det bra i alla fall, dom kan ju köpa makaroner och falukorv är ju billigt.
http://www.expressen.se/nyheter/40-000-aldre-svenskar-lider-av-undernaring/

@Görel Visst är det vad du och dina kolleger alltid drömt om som socialsekreterare att ta fingeravtryck på alla ni kommer i kontakt med? Du kan säkert få bra tips här om hur man dactar på bästa sätt - svårare än man tror. Och/eller tar dna prov. DNA är enklare eftersom du bara måste topsa men varje prov kostar några tusen, så det kommer komma ur er budget om inte kommunskatten höjs eller gatlyktorna släcks i vissa områden. :up:

Tja vissa har tydligen inget intresse av att vara Svensk Skattebetalare, hur nu det kan komma sig :angel:.
100 såna här är 100 miljoner, men det är nog inte alls troligt, inte då, det vore ju hemskt, men det är tur vi har råd ....
http://www.nynashamnsposten.se/stoc...tan-800-000-kronor-maste-betala-tillbaka-allt
(hur man nu tänkt sig få tillbaka ett rött öre av detta förtäljer inte historien)

Fast fattigpensionärerna har ju det bra i alla fall, dom kan ju köpa makaroner och falukorv är ju billigt.

Vilken fantastisk reflektion som svar på mitt inlägg !

Mmm, det ska nog till en hel del innan det kommer upp i de 450 miljoners vinst som ägarna fick ut när John Bauer friskolorna gick i konkurs + då den ökade kostnaden som kommunen, dvs skattebetalarna fick betala två gånger (först den skolpeng för varje elev kommunen är lagstadgad att betala till friskolorna) och sedan genom ökad budget för de kommunala skolorna eftersom varje elev enligt lag har rätt till utbildning och skola och det hastigt behövdes göras plats till de elever som stod utan skolplats. Men det så klart det är ju lagligt så då är det väl rätt?

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/agarna-blev-miljonarer--eleverna-allt-samre/

De där 40 000 äldre svenskarna skulle få 30 000 kronor var att mumsa gott för om den här killen betalade sin skatt! http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/bengt-agerup-kravs-pa-1-2-miljarder-i-skatt

Eller så skulle han kunna baila ut 1500 bidragsfuskande irakier!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka