Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag skulle ha rest mig och gått därifrån skulle han argt ha tagit tag i mig och sagt åt mig att lyda. Han har makt att avstyra mitt agerande, men han tål däremot inte att bli avstyrd själv.

Amaeur Pethead
Om du har det på det viset med din pappa, så bör du kontakta de sociala myndigheterna, UTAN att säga något till föräldrarna.
Det är inte OK att göra så, och det är ännu mindre OK att kräva lydnad.

Du behöver hjälp att komma till eget boende, på behörigt avstånd från föräldrarna, så att du på dina villkor, och med dina möjligheter kan skapa ett eget, självständigt liv.

Det vi hört om dina föräldrar ger intryck av att du är förtryckt, och förhindrad av deras inflytande att skapa ett eget liv, träffa olika sorters människor, och forma dig själv.
Hjälp kan behövas, men dina föräldrar ska inte få agera som de gör.

Så om man inte kan lika mycket som @Cambrie har man ingen rätt att uttala sig?

Om det inte är SFI dom går så är det nåt föreningsliv som erbjudit dom svenskakurser, svenska kyrkan kanske? Det är ett faktum i alla fall att mer än hälften av dom inte är intresserade.
Men närmare 3 år nu och ingenting har hänt.

Och ingen här inne har kommenterat artiklarna jag länkade till. Märkligt.

@MacGyver Man får inte tycka någonting längre utan att bli kallad rasist. @vallhund och @Gnist har bevisat det och jag har anmält deras inlägg och hade jag vart i sverige hade jag nog dragit det vidare och anmält för förtal till polisen. Det är grova anklagelser

Om det inte är SFI dom går så är det nåt föreningsliv som erbjudit dom svenskakurser, svenska kyrkan kanske? Det är ett faktum i alla fall att mer än hälften av dom inte är intresserade.

@MacGyver Man får inte tycka någonting längre utan att bli kallad rasist. @vallhund och @Gnist har bevisat det och jag har anmält deras inlägg och hade jag vart i sverige hade jag nog dragit det vidare och anmält för förtal till polisen. Det är grova anklagelser
Du är förvånansvärt "välinformerad"/desinformerad om förhållanden som du varken jobbar med eller ens har i din närhet. Jag skulle ta det du tydligen läser på FB med en stor nypa salt.

Varför far ni med osanningar? Det är inte vad merparten har skrivit. Ska det vara ok anser du att ljuga bara för att få fram sin sanning att muslimer är farliga överlag och ovilliga att lära sig något alls? Vi är flera som jobbar med flyktingar här inne, när Seabas kommer med inlägg som faktiskt går stick i stäv med hur det fungerar i Sverige enligt lag måste vi väl ha rätt att säga ifrån att det är ljug?
Har jag någonstans nämnt nån som helst religion? Nä, patrask finns i alla religioner och alla kulturer, har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Katolska kyrkan hade sin pedofilskandal men det gör inte katolikerna per automatik till pedofiler.

Innan flyktingströmmarna började så har jag precis för mig att det våldtogs och överfölls i joggingspåren ibland men jag kanske drömde det då? Som sagt så har jag inga rosa glasögon, patrask har alltid funnits och skapat utanförskap av varierande dignitet. Vi har en hel del etniska svenska patrask också som är kristna så religionen har inget att göra med "patraskfaktorn". I en ort nära mig bodde det två zigenarklaner i varsitt hyreshus, dom gjorde livet surt för varann och omgivningen och skapade mycket jobb åt polis m.fl. rättsvårdande instanser. Märk väl att jag skrev zigenare och inte Romer, jag känner nämligen Romer och zigenare är deras egen benämning på patrasket som inte bryr sig utan bara skapar kaos.

Man har definitivt rätt att uttala sig. Men ljuger man, far med osanningar etc så får man vara beredd på att folk anser att man är okunnig och rättar en. I det här fallet har du ju i samtliga dina inlägg kommit med osanningar som kan bevisas väldigt lätt genom en googling bort. Jag har ingen aning vad ditt boende i närheten haft för något, men SFI är det inte och det var ju det du pratade om? Det finns ju heller ingen lag på att människor ska gå och prata med volontärer som kommer och har språkcafé, många asylsökande har betydligt mycket annat att göra och volontärerna räcker heller ofta inte till, någon obligatorisk skola är det inte tal om på ett flyktingboende som är i migrationsverkets tjänst. Sedan, när man får uppehållstillstånd, då tillhör man inte längre migrationsverket. Då blir man placerad i en kommun och får en lägenhet. Kan möjligen, om det saknas bostäder, handla om vandrarhem, men i vilket fall får inte kommunerna pengar för att handhålla mat, det får den nyanlända (före detta asylsökande) göra själv med den ersättning denna får av staten. För att få den ersättningen krävs bland annat att den går på SFI.

Jag tror inte jag läst ett enda inlägg där du inte far med osanningar. När folk svarar dig, för det är fler än jag, blir du tjurig och vägrar svara eller anser fortfarande att du har rätt trots att det helt omöjligt kan vara på det sättet, så frågan är om du far med osanningar för att du är just OKUNNIG eller för att det helt enkelt passar din egen politiska agenda? Hur skulle det vara om du faktiskt grundade dina åsikter på sanningar istället? Det är inte så svårt att ta reda på skillnaden mellan asylsökande och nyanländ, kraven på nyanlända, skillnaden mellan anhörighetsinvandring och flykting, skillnaden mellan migrationsverk och kommun etc etc... Bara en googling bort till aktuella instanser.

Det blir ärligt talat väldigt svårt att diskutera något alls med dig med tanke på din (icke) kunskap om ämnet, är troligen därför ingen orkar nämna artiklar eller diskutera med dig...

@Skorpion76 jag tror jag läst de flesta av dina inlägg och de får mig att må dåligt. Det gäller inte bara de åsikter du för fram utan det du beskriver om din situation. Det du skrivit här tyder på att din far förtrycker dig och förvägrar dig att bli vuxen. Om 76 i ditt användarnamn står för ditt födelseår (vilket det ju ofta gör) så betyder det att du i lagens mening har räknats som vuxen i 23 år. Varför har din pappa den här makten över dig? Bor du fortfarande kvar hemma hos dina föräldrar? Det låter så med tanke på att han stod och hängde över axeln på dig när du skulle fylla i blanketten.
Jag tror du måste klippa navelsträngen till dina föräldrar och börja stå på egna ben. Det är först när du gör det som du kan skapa dig ett eget liv med egna åsikter. Som det är nu blir du förtrykt och indoktrinerad av dem.
För övrigt har jag varit i Iran och trots att jag inte passade in i deras mall av en kvinna så var det inga som helst problem. Jag talade frispråkigt med män och ingen så mycket som petade på mig.
Jag flyttade hemifrån redan för 19 år sedan, men pappa sköter allt som har med ekonomi att göra. Varför pappa har den makten över mig är en gåta även för mig. När det gäller den biten skulle han verkligen behöva bli förhörd om han förstår konsekvenserna av sitt beteende. Det har hänt flera gånger att mamma har blivit arg och sagt ifrån att si eller så får han inte göra och då kanske han har skrämt mig till tystnad eller skrämt någon annan. En gång när vi var på segelsemester tog han ett bestämt tag i en liten pojke och slängde iväg honom så att den lille landade i en soptunna. orsaken var att den lille pojken förstörde den fyrsiffriga koden så att vi inte kom in på toaletten eller in till duschen.

Amateur Pethead

@Cambrie jag är inte lika insatt som du men var har jag ljugit?? Jag ser ju vad jag ser, läser vad jag läser och får information via vänner jag pratar med som i sin tur jobbar nära.

Det gpr ju inte ens att föra en diskussion med dig och vissa andra utan att bli kallad både det ena och det andra.

Ja det var fel av mig att skriva sfi. Men oavsett så väljer de som blir erbjudna tex svenska att inte göra det. Helt upp till dom. Men att sitta och bli utfodrade på en herrgård i 3 år utan att göra något sticker såklart i ögonen.

Och sexuella ofredanden och våldtäckterna pp festivaler? Vad skyller man på där? En väns dotter med kompis var där men åkte hem pga otrygg stämning. Tack och lov drabbades flickorna inte av några trakasserier men var för rädda för att stanna. Tragiskt. Är inte allt det här tecknen på ett misslyckande?

Om jag skulle ha rest mig och gått därifrån skulle han argt ha tagit tag i mig och sagt åt mig att lyda. Han har makt att avstyra mitt agerande, men han tål däremot inte att bli avstyrd själv.

Amaeur Pethead
Då är det hög tid att bryta loss från lilla pappa kanske??

@CambrieMen att sitta och bli utfodrade på en herrgård i 3 år utan att göra något sticker såklart i ögonen.

Och sexuella ofredanden och våldtäckterna pp festivaler? Vad skyller man på där? En väns dotter med kompis var där men åkte hem pga otrygg stämning. Tack och lov drabbades flickorna inte av några trakasserier men var för rädda för att stanna. Tragiskt. Är inte allt det här tecknen på ett misslyckande?

"Utfodrade"? Varför pratar du om asylsökande i termer som relateras till boskapsdjur? Känns ju jättefräscht, verkligen.

Våldtäkter och sexuella trakasserier har alltid funnits på festivaler.

Vill man inte bli kallad rasist kan det vara en god idé att ta dig en titt på hur du uttrycker dig och vara källkritisk. Du har slängt ut den ena felaktigheten efter den andra i tråden, du kanske skulle ha användning för denna:

K%C3%A4llkritik_p%C3%A5_Internet_f%C3%B6r_vuxna_%28Source_criticism_for_grown-ups%29.png

Lycka till!

Om du har det på det viset med din pappa, så bör du kontakta de sociala myndigheterna, UTAN att säga något till föräldrarna.
Det är inte OK att göra så, och det är ännu mindre OK att kräva lydnad.

Du behöver hjälp att komma till eget boende, på behörigt avstånd från föräldrarna, så att du på dina villkor, och med dina möjligheter kan skapa ett eget, självständigt liv.

Det vi hört om dina föräldrar ger intryck av att du är förtryckt, och förhindrad av deras inflytande att skapa ett eget liv, träffa olika sorters människor, och forma dig själv.
Hjälp kan behövas, men dina föräldrar ska inte få agera som de gör.
När jag skulle byta luckor i köket bestämde pappa vilka handtag jag kulle ha på luckorna och när jag ville pröva själv slet han handtagen ur händerna på mig och sa att jag kunde glömma dem. Som väl var fik jag hjälp av mamma lite senare att prova själv.

Amateur Pethead

Man får inte tycka någonting längre utan att bli kallad rasist. @vallhund och @Gnist har bevisat det och jag har anmält deras inlägg och hade jag vart i sverige hade jag nog dragit det vidare och anmält för förtal till polisen. Det är grova anklagelser

Nu får du väl för fan ta och kamma till dig!

Jag har skrivit ETT inlägg i den här tråden och ingenstans där har jag skrivit ett ord om Dig.
Förövrigt så är det vare sig förtal eller grova anklagelser att konstatera att någon är rasist.

@Cambrie jag är inte lika insatt som du men var har jag ljugit?? Jag ser ju vad jag ser, läser vad jag läser och får information via vänner jag pratar med som i sin tur jobbar nära.

Det gpr ju inte ens att föra en diskussion med dig och vissa andra utan att bli kallad både det ena och det andra.

Ja det var fel av mig att skriva sfi. Men oavsett så väljer de som blir erbjudna tex svenska att inte göra det. Helt upp till dom. Men att sitta och bli utfodrade på en herrgård i 3 år utan att göra något sticker såklart i ögonen.

Är det okunskap då? Det var det jag frågade. Du, om man uttrycker de åsikter du uttryckt i denna tråd, att lagen ska göra skillnad på svenskar och andra som bor i Sverige, då får man nog finna sig i att bli kallad det ena och det andra. Det är liksom det som är kärnan i rasism, att man anser sig mer värd än andra som inte tillhör samma släkte som en själv. Att skriva att man skulle dra det vidare när man uttryckt sig så kategoriskt som du gjort har ungefär lika stor chans som att min man skulle dra dig vidare för vad du skrivit i den här tråden... Sorry, men det finns inte en chans alls...

Det är LAGEN som säger att de inte får göra något medan de är asylsökande. LAGEN käre vän. Jag skulle tro att de flesta skulle vilja jobba eller gå på SFI om de fick men de får inte jobba (möjligen i undantagsfall som flera redan skrivit) eller studera SFI förrän de har uppehållstillstånd... Idag kan det ta två år att få uppehållstillstånd, för min man, gift med en EU medborgare och med eget EU medborgarskap tog det ett och ett halvt utan att de får neka. Tre år med överklagan och avvisning är definitivt brukligt i dagens läge skulle jag säga.

Nej, det finns fortfarande inget som säger att asylsökande är inblandade mer än andra i sexuella trakasserier. Vi hade något sådant här också... Bara det att en dagsbiljett kostar 1000 kronor och våra pojkar får 700 i månaden. Inte en enda hade besökt festivalen för de har inte råd (jag jobbade den helgen, vi spelade fotboll och ingen var in till festivalen), ändå var det DE som fick ut för sextrakasserierna? Hur går det ihop tycker du?

Sedan kan vi absolut ta en diskussion om integrationen, det diskuterar jag varje dag både på mitt jobb men även där jag för tillfället pluggar (SU) där jag just nu är med och fastställer en undersökning om hur ensamkommande klarar sig på arbetsmarknaden i mindre kommuner, men den ska vara utifrån fakta, inte vaneföreställningar för en brun agenda.

På fejjan får man verkligen ett mått på IQ på vissa, just nu vill en stor del i en viss grupp sätta ett GPS-implantat på invandrarna i 5 år så dom är spårbara. Att dom inte ens vet hur en spårutrustning ser ut, vad som krävs eller begränsningarna är solklar och dom är inte heller kontaktbara för en förklaring utan bara efterblivet stenkorkade.

Jag flyttade hemifrån redan för 19 år sedan, men pappa sköter allt som har med ekonomi att göra. Varför pappa har den makten över mig är en gåta även för mig. När det gäller den biten skulle han verkligen behöva bli förhörd om han förstår konsekvenserna av sitt beteende. Det har hänt flera gånger att mamma har blivit arg och sagt ifrån att si eller så får han inte göra och då kanske han har skrämt mig till tystnad eller skrämt någon annan. En gång när vi var på segelsemester tog han ett bestämt tag i en liten pojke och slängde iväg honom så att den lille landade i en soptunna. orsaken var att den lille pojken förstörde den fyrsiffriga koden så att vi inte kom in på toaletten eller in till duschen.

Amateur Pethead
Har du något bostöd eller liknade som hjälper dig?

Varsågod och förhör mina föräldrar då! Om det jag har skrivit är så vansinnigt fel som alla andra påstår och att de åsikterna bara kommer ifrån mina föräldrar skulle de verkligen frågas ut varifrån de har fått de påståenden som de kommer med! Det tycker jag även i andra sammanhang som inte har med rasism att göra. Problemet är bara att ett sådant förhör antagligen skulle sluta med att pappa åtalades för hot emot tjänsteman.eftersom han antagligen skulle ryta åt personen som ställde frågorna att han redan har talat om vad han tycker och att det är bra med det!

Amateur Pethead
Jag hör att du är frustrerad över din far och kanske en smula förvirrad över att många inte ser världen som dina föräldrar. Det verkar som att du inte är helt nöjd med din situation. Du kanske skulle fundera på om du behöver förändra något för att bli mer tillfreds.

Jag är fortfarande intresserad av dig och dina åsikter. Vad dina föräldrar tycker och tänker får nog vara för min del. Är du intresserad av hur jag tänker? Vad jag vet och upplevt? Kan du överväga att fundera på vad det innebär för dig att det finns många människor som har erfarenheter som går helt emot det du håller för sant. Tänker du avfärda dessa eller kanske börja ändra dina åsikter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka