Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju från den tiden, då vi hade Kristendom i skolan (vanlig svensk grundskola) och minns inte att vi direkt läste om andra religioner. Vi bad morgonbön och till en början bordsbön och fick lära oss aftonböner utantill. Jag minns att jag redan då, som liten, tyckte en aftonbön var obehaglig; "Lyckan kommer lyckan går, den Gud älskar lyckan får"..... Jahapp, var man olycklig berodde det på att Gud inte älskade en....
En gång, tror jag gick i åk 3, fick vi i uppgift att fråga föräldrarna vilken som var den bästa bok de läst. Mina föräldrar var riktiga bokmalar och läste jämt och ständigt, och mamma sa vilken av alla böcker hon tyckt mest om (minns dock inte vilken ...). Jag var först ut i skolan att svara och berättade glatt bokens namn. Tystnad. Nästa barn svarade: -Bibeln! Då insåg jag att svaret skulle vara givet, att Bibeln var den bästa av böcker..... Jag minns det än idag, hur tillplattad jag kände mig och hur jag tyckte de såg snett på min mamma.

Det här var längesen, men inte SÅ längesen ändå. Jag är glad att det inte är så idag!!

Vad är det som talar för att mamma har fel? När jag gick på KOMVUX pratade jag med en tjej som själv var från Iran och hon sa samma sak - att de killar som är muslimer tror att de har kommit till paradiset när de kommer hit till Sverige och ser alla fria tjejer utan slöja. De tror att det bara är att välja ut en tjej och hoppa i säng med henne och när jag berättade det för mamma kom varningarna igång i samband med det.
Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.

Amateur Pethead
Läste du det där jag skrev om min erfarenhet av att umgås med mängder av muslimska män? Om det bara är subjektiva upplevelser du kan ta till dig, eftersom du använder EN tjej den Iran som bevis, så borde väl min upplevelse väga lika tungt? Och för övrigt: att en tjej från Iran, en teokrati där kvinnor lever under hårt förtryck, har negativa åsikter om islam och muslimska män är inte så konstigt. Däremot säger hennes upplevelse inget om muslimska män i allmänhet.

Jag var som barn en övertygad ateist - mer åt det agnostiska hållet numera. Och var antagligen mer obekväm i kyrkan än de andra barnen, oavsett religion, just pga det.

Okej, Din Blomstertid nu kommer är ok, men nej tack till kristus upphängd där på ett kors ovanför allas huvuden. Roligt att se en blodig halvnaken man med en törnkrona nedtryckt på huvudet medan rektor pratade om hur ljus framtiden var. Makabert. För att inte tala om när man kommer där sommarklädd och får veta av läraren att det inte är ok att gå någonstans förutom på de små grusgångarna och absolut inte kliva på en grav för att visa respekt för de avlidna. Att vara omgiven av döda människor när man ska fira sommarlov är lite underligt.

När jag pluggade i York på universitet hade jag kommit långt nog att jag kunde smita in i York Minster vid jultid för att lyssna på deras kör och skilja mellan innehåll och fantastisk akustik och körsång.

Hursom efter denna personliga utvikning, att personer har flera identiteter, särskilt om man kommit till Sverige som asylsökande och därför inte själv har kontrollerat processen vad gäller namn och ålder är inte på något sätt kontroversiellt eller ska likställas med brottslighet. Även om många kriminella mycket riktigt har olika identiteter. Asylsökande = olika identiteter, är inte asylsökande = kriminella.

Att alla sedan blir lika förvirrade är inte heller underligt. Ta mitt exempel för några sidor sedan. Abu Marwan/Mohammed Al Bakr har trots dubbla identiteter beviljats uppehållstillstånd och ska nu registrera sig hos SKV och folkbokföra sig. Han fyller i blanketten glad i hågen, men inser inte att man måste skriva efternamnet först, innan förnamnet (mycket logiskt). Så plötsligt heter han Marwan Abu istället. Och eftersom han faktiskt kunna översätta sina handlingar registrerar han det korrekta födelsedatumet, 17 augusti 1968. Därmed har han nu en tredje identitet.

Tilläggas ska kanske att det är otroligt mycket lättare sagt än gjort att faktiskt ta bort en dubbel identitet. Svensk byråkrati är inte uppbyggd så. Prova själv. Det krävs en hel del dokumentation som en person inte har om den faktiskt fortfarande lever. Det absolut enklaste, dvs, dödsintyg är ju lite svårt kan man säga. Tyvärr är det också så att många nysvenskar 'byter' namn, vissa officiellt och andra inofficiellt i jakten på jobb. Att det är otroligt mycket enklare att få jobb som Anders Svensson än som Abu Mohammed är mycket välbelagt. Det betyder inte att Abu Mohammed som blir Anders Svensson är kriminell utan att han vill ha ett jobb.

Om jag skulle ha rest mig och gått därifrån skulle han argt ha tagit tag i mig och sagt åt mig att lyda. Han har makt att avstyra mitt agerande, men han tål däremot inte att bli avstyrd själv.

Amaeur Pethead
Han har ingen rätt att styra över dig såvida du inte är otillräknelig och han din förmyndare,,,,,,,vilket vi inte vet något om. Otillräknelig är definitivt ingen hobbydiagnos utan satt av rättsapparaten men han får för den skull inte bära hand på dig om det nu skulle vara så då det är en brottslig handling att tvinga någon fullt frisk att utföra någon sorts handling som strider mot personens egen fria vilja.

Som betecknad fullt frisk så får man själv stå för sina handlingar.

Vad intressant som sagt - i vilka miljöer ör den termen etablerad ?
Begreppet funktionsnedsättning är helt värdeneutralt och enbart sakligt beskrivande.
Det säger bara att något fungerar annorlunda än hos de flesta, och avviker från det som medicinskt sett bedöms vara "normal” funktion. (inte nödvändigt ”sämre” i någon slags värdeskala altså)

En del gillar inte att man pratar om bara nedsättningarna och inte de funktioner där man är bättre än "normalen" också. (speciellt ADHD-folk, verkar det). Därav funktionsvariation (och liknande) alternativa begrepp.

Att man talar om nedsättningarna inom vård, omsorg, på arbetsmarknaden etc. är för att det är bara de som skapar problem för individen som det behövs hjälp för att kompensera/anpassa etc. Väldigt sällan myndigheter förväntas agera på något sätt för att en person har extra mycket kapacitet för något...

Så ordet behövs. Det säger ingenting om att det inte finns fördelar hos dessa människor också, bara att det inte är det som är på tapeten i det sammanhanget just då.

Talar man generellt om funktionsvariationer så blir det svårt att skilja från att det finns en naturlig variation i alla människors förmåga. Vilket så klart är något som man alltid bör ta hänsyn till i alla slags sammanhang.
Och som det också bör pratas om.

Men det begreppet fungerar inte när man behöver motivera varför vissa behöver extra stöd och anpassning som samhället ska finansiera och avsätta resurser till. Eller för att närmare beskriva vad särbehoven består av för just den individen som t.ex. motivering till ett beslut. – om allt bara är naturlig variation som alla har.

Det är ju bara nedsättningarna som i mötet med miljön kan bli till funktionshinder.
Så ordet funktionsvariation är inte riktigt en alternativ benämning på den exakt definierade facktermen funktionsnedsättning. (trots att förespråkare verkar hävda det)
Utan ett parallellt begrepp som delvis fångar andra aspekter.

Jag tror en del av bakgrunden bottnar i känslan dessa personerna har av att ofta bemötas på ett sätt där funktionshindren tar för stor plats; men det är snarare ett beteendeproblem (ev. baserat i kunskapsbrist); än en anledning att dissa terminologin i de fall den brukas på det sätt den är avsedd.

Som jag förstått är det begränsade delar av handikapprörelsen som står bakom åsikten att terminologin ska ändras. (vanligast bland högfungerande med NPF-diagnoser? /annat inom psykiatriska området? – men långt ifrån alla där heller).
Kan nog spela in att beskrivningarna av nedsättningarna naturligt blir mer abstrakta i den sfären,
och kanske lättare misstas/feltolkas som att avvikande/annorlunda -> ”sämre” (med värdeladdning) -> tanke/känsla att värdeladdningen gäller personen.

Det ord som funktionsvariation möjligen skulle passa till är kanske mer allmänspråkligt bland folk som bara pratar om hänsyn och bemötande mer allmänt i samhället. Hur man beter sig när man möter folk privat och ute på stan baserat på folkvett och medmänsklighet (utan specialkunskaper). För då vet man ofta inte vilka funktionsnedsättningar eller funktionshinder den man möter har - eller om den bara är "udda" ändå.

Men inte säker på att jag egentligen tycker det heller är bra. Tar bort tydligheten att det är mötet med miljön (där andra människor också ingår) som är handikappande. Och det skulle vara bra om fler lärde sig, så jag tycker en pedagogisk poäng försvinner.

(f.ö. Funktionsförändring - om funktionen är medfödd och konstant är den väl inte förändrad?. Låter som det syftar enbart på typ degenerativa sjukdomar eller skador som uppkommer under levnadsloppet i mina öron - som kan vara lite språkligt petiga;))

Jag minns att jag redan då, som liten, tyckte en aftonbön var obehaglig; "Lyckan kommer lyckan går, den Gud älskar lyckan får"..... Jahapp, var man olycklig berodde det på att Gud inte älskade en....
När jag lärde mig den bönen slutade den på ett annat sätt.
Lyckan kommer lyckan går, du förbliver fader vår"
sen kan jag idag kräkas på det här med fader osv men den straffande delen som fanns i din bön fanns iallafall inte där.

@Skorpion76 jag tror jag läst de flesta av dina inlägg och de får mig att må dåligt. Det gäller inte bara de åsikter du för fram utan det du beskriver om din situation. Det du skrivit här tyder på att din far förtrycker dig och förvägrar dig att bli vuxen. Om 76 i ditt användarnamn står för ditt födelseår (vilket det ju ofta gör) så betyder det att du i lagens mening har räknats som vuxen i 23 år. Varför har din pappa den här makten över dig? Bor du fortfarande kvar hemma hos dina föräldrar? Det låter så med tanke på att han stod och hängde över axeln på dig när du skulle fylla i blanketten.
Jag tror du måste klippa navelsträngen till dina föräldrar och börja stå på egna ben. Det är först när du gör det som du kan skapa dig ett eget liv med egna åsikter. Som det är nu blir du förtrykt och indoktrinerad av dem.
För övrigt har jag varit i Iran och trots att jag inte passade in i deras mall av en kvinna så var det inga som helst problem. Jag talade frispråkigt med män och ingen så mycket som petade på mig.

Om jag skulle ha rest mig och gått därifrån skulle han argt ha tagit tag i mig och sagt åt mig att lyda. Han har makt att avstyra mitt agerande, men han tål däremot inte att bli avstyrd själv.

Amaeur Pethead
Makt är bara något som förekommer i en relation mellan två parter.
Det är inte en inneboende egenskap hos din far.

Du kan påverka ditt agerande i relationen.
Att han säger åt dig argt och håller i armen behöver inte vara ett skäl att göra som han vill.
Du kan säga emot, rycka åt dig armen, låta bli att skriva som han säger osv.

Du har fått flera frågor tidigare i tråden som du skitit i att besvara. Innan du besvarar detta bör du ta en titt på dem. Jag konstaterar dock återigen att **** Seabaz inte har en aning om vad hen snackar om. SFI är enkelt - det sätts krav redan idag. Du klarar dig inte utan pengar och du får inget etableringsbidrag om du inte deltar i SFI, det är stentufft. Varje timme du inte är där får du inga pengar. Flyktingar som bor på boende får inte läsa SFI direkt. Okunnig var ordet. Visste du vad du snackade om hade du vetat det. Man måste ha uppehållstillstånd för att läsa SFI. Det får man inte direkt. Det är ytters få med uppehållstillstånd som bor på migrationsverkets boenden, för när du fått uppehållstillstånd går du ut till en kommun och de har inte boenden, särskilt inte med mat på.

Du har ju för fan inte ens koll på det mest elimentära, det vill säga skillnaden mellan nyanländ och asylsökande. Jisses, min man och hans vänner vid SFI kan mer än vad du kan om svenskt samhälle... Säger väl det mesta.

Varför svär du för? Vilka frågor har jag inte svarat på? Försök hålla god ton.

Så de här personerna jag skrev om som inte är intresserade av att läsa sfi och varit på det här hemmet i nästan 3 år? Vad är framtiden för dom? Sitta där i 4 år och sen söka medborgarskap?

Han har ingen rätt att styra över dig såvida du inte är otillräknelig och han din förmyndare,,,,,,,vilket vi inte vet något om. Otillräknelig är definitivt ingen hobbydiagnos utan satt av rättsapparaten men han får för den skull inte bära hand på dig om det nu skulle vara så då det är en brottslig handling att tvinga någon fullt frisk att utföra någon sorts handling som strider mot personens egen fria vilja.

Som betecknad fullt frisk så får man själv stå för sina handlingar.

En vuxen person kan inte ha en förmyndare, alla vuxna i Sverige räknas som myndiga efter lagändringen 1989. Dvs ingen kan omyndigförklaras.

Däremot kan man få en förvaltare (ett steg längre än god man) om man mer eller mindre är inkapabel att ta hand om och skydda sig själv. Det är enormt integritetskränkande och det ska mycket till innan det blir så.

/god man

En vuxen person kan inte ha en förmyndare, alla vuxna i Sverige räknas som myndiga efter lagändringen 1989. Dvs ingen kan omyndigförklaras.

Däremot kan man få en förvaltare (ett steg längre än god man) om man mer eller mindre är inkapabel att ta hand om och skydda sig själv. Det är enormt integritetskränkande och det ska mycket till innan det blir så.

/god man
Aha, jag visste inte att det ändrats.

Så de här personerna jag skrev om som inte är intresserade av att läsa sfi och varit på det här hemmet i nästan 3 år? Vad är framtiden för dom? Sitta där i 4 år och sen söka medborgarskap?
Du pratar om boenden för asylsökande. "Jag har ett exempel på ett boende där det bor 40 flyktingar. De har bott där i snart 3 år. 15 av dessa började läsa SFI direkt. Resten ville inte". Detta är dina ord. Finns inte en enda asylsökande som börjar på SFI direkt. Eftersom det inte är tillåtet att läsa SFI som asylsökande. Du har ju inte ens koll på det mest elimentära i debatten. Jag skulle tippa på att detta är folk utan uppehållstillstånd, statslösa och sådana man inte av olika skäl kan avvisa men som inte har tillräckliga skäl att få ett uppehållstillstånd, för annars hade de inte bott på ett boende för 40 pers, det är migrationsverkets boenden. När du fått uppehållstillstånd bor du inte kvar på dessa. Så enkelt är det. Du har ju ingen koll alls.

Seabaz, ska vi bilda klubb? Det går inte att visa vad som pågår i verkliga livet här och nu för dom som bestämt sig att allt är såå bra och fungerar sååå bra. Dom får gärna fortsätta försöken med vuxenuppfostran och personligen skiter jag i det hur mycket dom än försöker, jag har inte heller rosafärgade glas i brillorna.

Du pratar om boenden för asylsökande. "Jag har ett exempel på ett boende där det bor 40 flyktingar. De har bott där i snart 3 år. 15 av dessa började läsa SFI direkt. Resten ville inte". Detta är dina ord. Finns inte en enda asylsökande som börjar på SFI direkt. Eftersom det inte är tillåtet att läsa SFI som asylsökande. Du har ju inte ens koll på det mest elimentära i debatten. Jag skulle tippa på att detta är folk utan uppehållstillstånd, statslösa och sådana man inte av olika skäl kan avvisa men som inte har tillräckliga skäl att få ett uppehållstillstånd, för annars hade de inte bott på ett boende för 40 pers, det är migrationsverkets boenden. När du fått uppehållstillstånd bor du inte kvar på dessa. Så enkelt är det. Du har ju ingen koll alls.

Det är väldigt svårt att tro på något alls som du skriver eftersom du gång på gång målar in dig i hörn med att visa hur mycket okunskap du bär på...

Seabaz, ska vi bilda klubb? Det går inte att visa vad som pågår i verkliga livet här och nu för dom som bestämt sig att allt är såå bra och fungerar sååå bra. Dom får gärna fortsätta försöken med vuxenuppfostran och personligen skiter jag i det hur mycket dom än försöker, jag har inte heller rosafärgade glas i brillorna.
Varför far ni med osanningar? Det är inte vad merparten har skrivit. Ska det vara ok anser du att ljuga bara för att få fram sin sanning att muslimer är farliga överlag och ovilliga att lära sig något alls? Vi är flera som jobbar med flyktingar här inne, när Seabas kommer med inlägg som faktiskt går stick i stäv med hur det fungerar i Sverige enligt lag måste vi väl ha rätt att säga ifrån att det är ljug?

Vad är det som talar för att mamma har fel? När jag gick på KOMVUX pratade jag med en tjej som själv var från Iran och hon sa samma sak - att de killar som är muslimer tror att de har kommit till paradiset när de kommer hit till Sverige och ser alla fria tjejer utan slöja. De tror att det bara är att välja ut en tjej och hoppa i säng med henne och när jag berättade det för mamma kom varningarna igång i samband med det.
Om det visar sig att åsikten om att et är muslimernas fel att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan tycker jag verkligen att mina föräldrar skulle behöva frågas ut och tvingas att svara på frågor kring varifrån de har fått sina åsikter.

Amateur Pethead
Hur många muslimer har du egentligen träffat?
Jag skulle inte kunna räkna hur många jag träffat.
Jag har gått i skolan med muslimer. Jag har jobbat ihop med muslimer. Jag har träffat mängder genom mitt jobb
. Jag bor i samma trappuppgång som muslimer. Jag har semestrat i muslimska länder osv.

Gissa Hur många gånger någon muslim försökt våldta mig?
Noll gånger.

Visst jag generaliserar. Det finns en liten teoretiskt möjlighet att den påtända danska yngligen som på öppen gata och helt utan ögonkontakt, försökte begå ett sexuellt övergrepp på mig, var muslim. Men utifrån att han var hög som ett hus så känns det föga sannolikt.

När jag lärde mig den bönen slutade den på ett annat sätt.
Lyckan kommer lyckan går, du förbliver fader vår"
sen kan jag idag kräkas på det här med fader osv men den straffande delen som fanns i din bön fanns iallafall inte där.
Ja, det minns jag med, att slutstrofen ändrades. Den var väl lite väl "mycket" redan då. Men biten "Vart jag mig i världen vänder, står min lycka i Guds händer..." tror jag fanns kvar, kanske FINNS kvar, läser barn aftonbön idag? I religiösa hem, antar jag?

Jag gick dessutom i Söndagsskola! Efter timman tog man upp kollekt - det var en slags "kollektbössa" som bestod av en liten färgad pojke som satt på knä med knäppta händer och såg upp mot betraktaren. När man la i en peng bugade han sig. Undrar var den finns idag...? Den lär knappast användas, i alla fall...!

Off topic, sorry...!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama